Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:07:53 GMT

درخواست دانشجویان برای جلوگیری از معدوم‌سازی جوجه‌ها

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۸۷۶۱

درخواست دانشجویان برای جلوگیری از معدوم‌سازی جوجه‌ها

بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه از وزیر جهاد کشاورزی خواست با اتخاذ راهکارهای مناسب، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در آینده اقدام شود.

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن انتقاد از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه طی نامه‌ای به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نوشت: خواهشمند است نسبت به جبران خسارات وارده به تولیدکنندگان و اتخاذ راهکارهای مناسب، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در آینده اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ .انعام/38

و هر جنبنده‌ای در زمین و هر پرنده‌ای در هوا که با دو بال خود پرواز می‌کند همگی طایفه‌هایی مانند شما (نوع بشر) هستند. ما در کتاب (آفرینش، بیان) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، آن گاه همه به سوی پروردگار خود محشور می‌شوند.

جناب آقای دکتر کاظم خاوازی
وزیر محترم جهاد کشاورزی
سلام علیکم

اخیراً در فضای رسانه‌ای کشور فیلم هایی تحت عنوان دفن میلیون ها جوجه یک روزه منتشر شده که پیرامون علل به‌وجود آمدن چنین تصاویر منزجر کننده ای، برخود وظیفه می‌دانیم تا نکات و پرسش هایی را خدمت جنابعالی عرض کنیم.

مستحضر هستید که مرغداری های کشور با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آن تامین نهاده ها (ذرت و سویا) بوده که اکثر آنها از طریق کشورهای خارجی وارد کشور می شوند و با کمبود خـوراک دام در کـشور، شـاهد افزایـش قیمت این نهـاده ها بوده ایم که این خود سبب ضرر بیشتر تولید کننده می گردد.

از سوی دیگر شاهد این موضوع می‌باشیم که علی رغم تمامی این مشکلات در بخش تولید، دولت محترم از تخصیص ارز دولتی به وارد کننده ها جلوگیری کرده و این امر سبب آن شده که محموله های خوراک دام در بندرگاه ها و گمرکات کشور بلاتکلیف بمانند. با امحای میلیون ها جوجه سوالاتی پیش می آید و آن این است که نقش متولی نظارت بر تنظیم بازار در این بین چه می باشد؟. بر طبق قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی (مصوب سال 1391 مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه هیئت وزیران در سال 1392)، کلیه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و انجام اقدامات لازم در مواردی همچون تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار می شود؛ اما امروزه شاهد آنیم که برخلاف قانون، تنظیم بازار به وزارت صمت محول گردیده و این ناهماهـنگی ها خود سبب به وجود آمدن مشکلاتی در نظام عرضه و تقاضا می گردد که آیینه تمام نمای آن را در امحای جوجه های یک روزه شاهد هستیم.

با شیوع ویروس کرونا و پیش بینی همه گیری آن در سراسر کشور و بالطبع کاهش میزان مرغ مصرفی مردم و نیز کاهش صادرات ایران به کشورهای همسایه، چرا وزارت جهاد کشاورزی این کاهش مصرف را پیش بینی ننمود و دستورالعملی مبنی بر کاهش جوجه ریزی به مرغداری ها ابلاغ نکرد و در نهایت با ابلاغیه انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه به مرغداری ها، در جهت پاک شدن صورت مسئله اقدام گردید و نه حل خودِ مسئله؟

آن چه که در این قضیه اتفاق افتاده، تنها چند فیلمِ منتشر شده ادعایی از دفن 15میلیون جوجه یک روزه در فضای مجازی نیست. در پسِ آن فیلم عدم تصمیم گیری های درست و پیش بینی های دقیق و لازم با توجه به شرایط حال و آینده کشور، عملِ خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و دهان کجی به آن و نیز حیف و میل شدن میلیون ها دلار به چشم می خورد که در این شرایط دشوار اقتصادی و مشکلات ارزی دولت، به سادگی قابل چشم پوشی نیست.

سوال دیگری که پیش می آید آن است که چرا پس از آنکه تقاضای خرید مرغ کاهش یافت، برنامه ریزی برای صادرات جوجه های تولید شده مازاد مصرف داخلی و تشویق تولیدکنندگان به این امر صورت نگرفت؟

جناب آقای خاوازی، از جنابعالی درخواست داریم علاوه بر برخورد با مقصران و خاطیان در این امر، برای پیشگیری از اینگونه اتفافات ناگوار با تکیه بر ظرفیت داخلی و جوانان با استعداد کشورمان در جهت تحقق شعار سال»جهش تولید«، ظرفیت کشت مواد غذایی مورد نیاز دام و طیور مشخص گردد و پیگیری های لازم صورت پذیرد.

حال ما دانشجویان آمادگی خود را اعلام می کنیم و از مسئولان مربوطه می خواهیم برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی، بر مبنای عقلانیت و منطق به جای روانه کردن ارز مملکت برای تهیه غذای دام و طیور از خارج کشور، این هزینه را برای فعال کردن کشت این محصولات با تکیه بر ظرفیت نخبگان در داخل کشور برنامه ریزی نمایند.

ما خواستار آن هستیم که مشخص گردد چرا نحوه از بین بردن آن جوجه های یک روزه، شبیه به همان روشی است که چندسال قبل، از این شیوه برای از بین بردن سیب زمینی ها استفاده شد. مگر نه اینکه فضا و تجهیزات امحاء این جوجه ها در مرغداری ها وجود داشته یا بایستی وجود داشته باشد تا نهایتاً تبدیل به خوراک سایر دام ها و حیوانات گردند؟ و یا به عنوان یک راهکار دیگر، آن ها را در میان مناطق محروم با رعایت پروتکل های بهداشتی توزیـع کرد و از این روش های ابتدایی که جلوه خوبی ندارد و باعث جریحه دار شدن احساسات مردم می شود جلوگیری به عمل آورد؟

در پایان خواهشمند است نسبت به جبران خسارات وارده به تولیدکنندگان و اتخاذ راهکارهای موجود (که بخشی از آن ها در این نامه بصورت مختصر بیان شد)، برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در آینده اقدام شود.

رونوشت:

- جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
- جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضائیه

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی مجلس شورای اسلامی فضای مجازی جوجه جوجه های یک روزه برای جلوگیری جهاد کشاورزی مرغداری ها جناب آقای جوجه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران