Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- منفی شدن شاخص نفت وست تگزاس و ثبت عدد منفی ۴۰ دلار اینگونه تحلیل شد که قیمت جهانی نفت برای همه نفت‌های جهان منفی شد و همه چیز پایان یافته است در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است. تاریخ انتشار: 12:33 - 02 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۴۵۰۴ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ با کاهش قیمت وست تگزاس آمریکا از عصر روز گذشته، خبر‌ها و تحلیل‌های عجیبی در فضای مجازی منتشر شده است که اغلب از پایه غلط و اشتباه است؛ منفی شدن شاخص نفت وست تگزاس و ثبت عدد منفی ۴۰ دلار اینگونه تحلیل شد که قیمت جهانی نفت برای همه نفت‌های جهان منفی شد و همه چیز پایان یافته است در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدا به موضوع قیمت‌گذاری نفت می‌پردازیم؛ اصولا برای قیمت گذاری نفت با توجه به مقاصد صادراتی چند نوع شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا برای صادرات نفت به اروپا از شاخص نفت برنت استفاده می‌شود و برای صادرات به آمریکا، شاخص نفت وست تگزاس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین صادرکنندگان خلیج‌فارس برای فروش نفت خود به شرق آسیا از شاخص عمان – دوبی استفاده می‌کنند.
اتفاقی که دیروز برای نفت شاخص وست تگزاس افتاد گرچه در نوع خود عجیب و بزرگ بود، ولی به معنای منفی شدن بهای جهانی نفت نبود. یکی از مشکلات قیمت‌گذاری نفت در آمریکا موضوع مخازن ذخیره‌سازی و انتقال نفت است؛ این مشکل موجب می‌شود تا بهای شاخص وست تگزاس تحت تأثیر قرار بگیرد و بر همین اساس، طی چندروز پیش شاهد بودیم که بهای نفت برنت رشد کرد و در مقابل بهای نفت وست تگزاس کاهش یافت.
اینکه امروز قیمت نفت وست تگزاس روند نزولی‌تری به خود گرفته است به دلیل آن است که امروز یعنی ۲۰ می ۲۰۲۰، سررسید قرارداد‌های آتی یا فیوچرز وست تگزاس است و، چون در این قرارداد، خریدار باید نفت خود را تحویل بگیرد، چالش ذخیره‌سازی نفت موجب اتخاذ یک تصمیم سخت می‌شود که همه آن ضرر است.
خریداری که باید امروز نفت را تحویل می‌گرفت، به دلیل آنکه وقتی هیچ محلی برای ذخیره سازی ندارد و یا هزینه انبارداری آن برایش صرفه اتصادی ندارد مجبور به فروش قرارداد خود می‌شود هرچند که می‌داند ضرر می‌کند.
برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم مکانیزم قرارداد‌های آتی چگونه است؛ تصور عمومی بر این است که چند بازار معامله نفت وجود دارد که به آن بازار نفت گفته می‌شود، ولی بازار نفت محل تلاقی بازار‌های مختلفی مانند بازار مالی و میادله ارز٬ بازار محصولات پتروشیمی٬ بازار فرآورده‌های نفتی و ... است؛ بیشتر معامله‌های نفت خام میان کشور‌ها صورت می‌گیرد و جایی در این بازار‌ها ندارند؛ مثلا شرکت ملی نفت ایران و یا آرامکو بخش اعظمی از قرارداد‌های فروش نفت خود را با پالایشگاه‌ها به طور بلند مدت منعقد می‌کنند و با توجه به قیمتی که شناور است، نفت خود را به فروش می‌رساند.
بخش اعظمی از فروش نفت از این طریق انجام می‌شود و بخشی دیگر در بورس‌های نفتی. بورس‌ها اغلب محل قرارداد‌های آتی هستند. روند قیمت‌گذاری نفت تا سال ۱۹۸۸ بصورت توافقی و مذاکره‌ای بود که از سال ۱۹۸۸ بورس بین‌المللی نفت لندن برای قیمت‌گذاری نفت برنت راه اندازی شد. این مهم‌ترین تحول در قیمت‌گذاری بود که شیوه‌های قدیمی را به تاریخ پیوند زد. این بورس ادامه دهنده بورس شیکاگو – تاسیس درسال ۱۸۶۵- و بازار پولی بین‌المللی – تاسیس در سال ۱۹۷۲- بود.
در این بازار٬ فروشندگان نفت با خریداران قرارداد امضا کرده و از خریدار تعهد می‌گیرند محموله‌ای را با کیفیت و کمیت مشخص و البته قیمت ثابت دریافت کنند؛ به اینگونه قرارداد‌ها قرارداد‌های آتی می‌گویند. دارنده قرارداد آتی متعهد است که نفت را در تاریخ مشخص خرید و فروش کرده و پس از پایان معامله از بازار خارج شود؛ مثلا یک شرکت آمریکایی تصمیم می‌گیرد محموله ۵۰ هزار بشکه‌ای را برای دو ماه دیگر دیگر به خریدار تحویل دهد لذا قرارداد آتی را منعقد می‌کند که خریدار متعهد است در سر رسید قرارداد٬ محموله را تحویل گرفته و پول آنرا به حساب معرفی شده واریز کند.
اصولا این قرارداد‌ها در دستان گروهی از افرادی است که در بورس نفت فعالیت می‌کنند؛ آن‌ها با خرید و فروش قراردادها٬ سعی در کسب سود دارند. سفته بازان و آربیتراژگران دو گروه عمده در این بازار هستند که به سرعت به اخبار و اطلاعات جهان نفت واکنش نشان می‌دهند و با ایجاد «تعهد خریدی» یا «تعهد فروشی» به کسب سود می‌پردازند. به بیان ساده‌تر وقتی آن‌ها می‌دانند همه چیز در خطر است بلافاصله در موضع فروشنده قرارداد‌های آتی قرار می‌گیرند.
افزایش تقاضای برای فروش قرارداد‌های آتی در یک مکانیزم طبیعی موجب کاهش قیمت نفت در همان لحظه می‌شود. خرید و فروش قرارداد‌ها در چند ثانیه انجام می‌شود و بسرعت به قیمت‌ها خط می‌دهند. سفته بازاران و آربیتراژگون‌ها نقش اصلی را در تعیین قیمت دارند، اما در بازار‌های فیوچر.
در بازار دیروز نیویورک نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد؛ به دلیل پر بودن مخازن ذخیره‌سازی و نبود انبار‌های لازم، دارندگان قرارداد‌های آتی بسرعت وارد عمل شده و با ایجاد «تعهد فروش» بصورت طبیعی به سقوط بیشتر نفت دامن زدند. اما این فقط برای قرارداد‌های فیوچری است که امروز روز سررسید آن بود و قیمت همین نفت برای سررسید در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰ یعنی یک ماه دیگر، حدود ۲۱ دلار است.
همین امروز قیمت نفت برنت که اصلی‌ترین شاخص برای قیمت‌گذاری نفت جهان است ۲۵ دلار است که این پدیده نشان می‌دهد بهای نفت همچنان بالای ۲۰ دلار است و اتفاقی که دیروز در آمریکا رخ داد تنها یک اتفاق بوده و به معنای آن نیست که بهای جهانی نفت صفر شده است.
با این وجود، در فضای مجازی اینگونه تحلیل می‌شود که بهای نفت سقوط کرده است و ویرانی بر دنیا تحمیل شده است؛ همین امروز قیمت نفت سنگین ایران بالای ۱۵ دلار در هر بشکه است و سایر نفت‌های جهان بین ۱۸ تا ۲۵ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند. اتفاقی که در آمریکا رخ داد برای دیروز بود و با توجه به پایان سررسید قرارداد‌های ماه می، بارار به خودی خود دست به اصلاح قیمت می‌زند. بیشتر بخوانید: واگذاری توسعه میدان نفتی آزادگان به پتروپارس

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت قرارداد های آتی قیمت گذاری نفت نفت وست تگزاس فروش قرارداد ذخیره سازی قرارداد ها جهانی نفت بهای نفت نفت برنت شاخص نفت قیمت نفت منفی شد نفت خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت چند دلار شد؟

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا که مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره، به آرام کردن نگرانی‌های بازار نسبت به احتمال تشدید درگیری در خاورمیانه کمک کرد، کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۱۰ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش، به ۸۸ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۶ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد ماه آتی هر دو شاخص، روز دوشنبه، با بیش از یک درصد کاهش، بسته شد.

نفت خام که پس از واکنش ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در اوایل آوریل، به بالاترین حد از اکتبر صعود کرده بود، در مسیر ثبت چهارمین رشد ماهانه در آوریل قرار دارد. مناقشات در خاورمیانه و اوکراین و محدودیت عرضه اوپک پلاس، قیمت نفت را تقویت کرده است اما ابهامات در خصوص سیاست پولی آمریکا و ذخایر بالای محصولات نفتی، بر دورنمای تقاضا برای نفت، سنگینی می‌کند.

ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: ادامه مذاکرات برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، باعث شده است نرخ ریسک اضافی در قیمت نفت، ضعیف‌تر شود و همزمان، نشست بانک مرکزی آمریکا هم باعث احتیاط در کوتاه مدت شده است. نگه داشتن نرخ‌های بهره بالا به مدت طولانی‌تر، ممکن است باعث رشد بیشتر ارزش دلار شده و ریسک‌هایی را برای دورنمای تقاضا برای نفت ایجاد کند.

مذاکره کنندگان حماس پس از گفت‌وگوها با میانجی‌های قطری و مصری درباره پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی، برای مشاوره با مقامات ارشد، روز دوشنبه قاهره را ترک کردند.

دو منبع امنیتی مصری اظهار کردند: انتظار می‌رود این هیات دو روز دیگر، گزارش دهند. در حالی که نمایندگان حماس به قاهره رفتند، ده‌ها فلسطینی در حملات هوایی رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه، جان باختند. نیمی از قربانیان در شهر رفح بودند که رهبران خارجی از رژیم صهیونیستی می‌خواهند به آن حمله نکند.

در این بین، ادامه عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن در منطقه دریای سرخ، کفی را برای قیمت نفت ایجاد کرده و اگر اختلال عرضه پیش بینی شود، ممکن است نرخ ریسک اضافی در قیمت‌ها منعکس شود.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاران منتظر نشست اول مه فدرال رزرو هستند و از آنجا که نرخ تورم بالاتر از هدف بانک مرکزی آمریکا باقی مانده است، بازار انتظار هیچ گونه کاهش نرخ بهره را ندارد که می‌تواند دلار آمریکا را تقویت کرده و به تقاضا برای نفت ضربه بزند.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • ماجرای تمدید قرارداد اوسمار ویرا با پرسپولیس؛ سه برابر می‌خواهم!
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!