Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@05:15:46 GMT

واکنش مسکو به خروج محتمل آمریکا از معاهده آسمان‌های باز

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۶۶۱۱

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در اظهاراتی در خصوص اتهام‌زنی اخیر مقامات آمریکایی به این کشور پیرامون نقض «معاهده آسمان‌های باز»، آن را «بی‌پایه و اساس» خواند و اعلام کرد: کارشناسانی که اوضاع را رصد می‌کنند بر این باورند که واشنگتن از قبل تصمیم خود (برای خروج از معاهده آسمان‌های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخش های قابل ملاحظه ای از واقعیت در این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه روسیه در این خصوص افزود: ما هم بر اساس تماس هایمان با آمریکایی ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان‌های باز به همین نتیجه رسیده ایم. واکنش ما به تصمیمِ از قبل برنامه ریزی شده و محتمل واشنگتن به نحوه اجرای آن و اینکه دقیقاً معنای تصمیم آنها چیست، بستگی خواهد داشت و قطعاً خواهیم دید که آیا دیگر متحدان واشنگتن در ناتو از این کشور دنباله روی می‌کنند یا خیر.

گفتنی است، ۵ آبان ماه سال ۱۳۹۸، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از ۲ منبع آگاه در دولت آمریکا نوشت: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سندی را درباره قصد این کشور برای خروج از پیمان آسمان باز امضاء کرده  است.

این در حالیست که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز پس از این افشاگری در سخنانی اعلام کرده بود: علیرغم خروج احتمالی آمریکا از معاهده «آسمان‌باز»؛ ما هرگز از آن خارج نمی شویم. توافق مذکور را مهم می دانیم. این توافق به ویژه در برهه زمانی کنونی موجب ثبات در بسیاری از موضوعات خواهد شد. البته در این خصوص گزینه های زیادی وجود دارد؛ اما خروج از این معاهده هرگز توسط ما انجام نخواهد شد.

پیمان آسمان باز توافقی میان ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

پیش از این دولت ترامپ از چندین پیمان، توافقنامه و معاهده بین‌المللی دیگر از جمله توافق هسته‌ای ایران و پیمان آب و هوایی پاریس خارج شده بود.

گفتنی است معاهده جهانی آسمان باز در سال ۱۹۹۲ تصویب شد؛ اما در سال ۲۰۰۲ به طور کامل به اجرا درآمد.

منبع: الف

کلیدواژه: معاهده آسمان های باز آسمان باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۶۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ریگوری ماشکوف، سفیر وظایف ویژه در وزارت امور خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد برنامه های آمریکا برای استقرار موشک های میان برد و کوتاه برد در منطقه آسیا و اقیانوسیه به طور اجتناب ناپذیری به یک مسابقه تسلیحاتی موشکی منجر خواهد شد و روسیه مجبور به پاسخگویی به تهدیدات جدید برای امنیت خود و اتخاذ تدابیری برای تضمین آن خواهد شد.

به گفته ماشکوف از جمله اقدامات برای تأمین امنیت روسیه در این حوزه، بازدارندگی هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود: روشن است که این نوید خوبی برای ثبات جهانی نیست. طرح‌های آمریکا، در صورت اجرا، ناگزیر موجی قوی از یک مسابقه تسلیحاتی موشکی چندجانبه با تمام عواقب ناشی از آن را برمی‌انگیزد.

این مقام روس همچنین گفت: ما به نوبه خود مجبور خواهیم بود به تهدیدات جدید علیه امنیت خود پاسخ دهیم و همه اقدامات لازم را برای اطمینان از این امر از جمله در صورت لزوم در زمینه بازدارندگی هسته ای انجام خواهیم داد. در نهایت، تأسیسات حساس روسیه، از جمله مراکز فرماندهی و پایگاه‌ها، ممکن است افشا شود.»

کد خبر 6098040

دیگر خبرها

  • واکنش سرپرست استقلال به برتری برابر ذوب آهن
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تسلیحات نظامی اهدایی آمریکا و اروپا به اوکراین در مسکو ! | ویدئو
  • فیلم/ نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو