Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@08:26:05 GMT

کرونا؛ آسیب‌ها، فرصت‌ها، پساکرونا و نظم نوین اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۶۶۸۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، متن یادداشت به شرح ذیل است: معضل جهانی شیوع ویروس کرونای جدید و آسیب‌هایی که در این روز‌ها بر جامعه وارد شده بر کسی پوشیده نیست. کرونا سلامت، اقتصاد و روح و روان افراد را نشانه گرفته و آن‌ها را دستخوش تغییراتی ناخوشایند کرده است. محدودیت‌های رفتاری به وجود آمده در این دوره، فشار روحی و روانی بسیاری بر افراد جامعه در هر رده سنی و جایگاه اجتماعی وارد کرده و این امر باعث کاهش سطح آستانه تحمل افراد جامعه شده است بنابر این، در دوره پساکرونا جامعه با موجی از افراد با روحیات شکننده و حساس‌تر و عصبی‌تر از گذشته مواجه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی موقت بسیاری از مشاغل خرد و کلان و بار منفی بیکاری بسیاری از افراد، چرخه اقتصادی و معیشتی را دچار مشکلاتی بزرگ ساخته است.

اما کرونا با همه مشکلات و صدمه‌ای که به جامعه وارد کرده، درس‌ها و راهکار‌هایی نیز پیش روی جامعه قرار داده و فرصت‌های نوینی را با خود به همراه آورده است. شناخت و درک این دوره و فهم دقیق شرایط جامعه در دوران کرونا ما را در داشتن تصویری واقع گرایانه نسبت به جامعه پساکرونا هدایت می‌کند.

نظم نوین اجتماعی به ما گوشزد می‌کند در صورتی که در این دوره، بستر‌های مناسب جهت برنامه ریری مدیدیتی آماده شود و میان نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه یک توازن پایدار ایجاد گردد موجب تحول عظیم جامعه و مدیریت صحیح و اصولی خواهد شد و به عکس آن نیز، کوتاهی، سهل انگاری و مغتنم ندانستن فرصت پیش رو، ما را به سوی سقوطی محتوم سوق خواهد داد.

کرونا این فرصت را به جامعه داده تا خواه یا ناخواه، افراد برای سلامت خود و اطرافیانشان، تحت تاثیر آموزش‌های صحیح بهداشتی قرار گیرند که احتمالا در دوران پساکرونا سبب تحول فرهنگ بهداشتی و رفتاری و همچنین تغییر بسیاری از عادت‌های روزمره افراد خواهد شد.

محدودیت‌های دوران کرونا، وجود فرآیند‌ها و نیرو‌های اجتماعی نوظهور را بیش از پیش بر ما روشن ساخت؛ اینکه آموزش و ترمیم زیرساخت‌ها به تجارت الکترونیک قوت بخشید و به تبع آن مردم را برای مواجهه با دولت الکترونیک آماده ساخت. همه گیری تجارت الکترونیک از تردد غیر ضرور افراد در جامعه به خصوص کلانشهر‌ها جلوگیری کرده که در نتیجه آن کاهش آلودگی هوا و ترمیم ترافیک شهری را سبب شده است. در دوران پساکرونا، با پدیده تازه غالب شدن تجارت الکترونیک و افزایش نقش آن در زندگی افراد مواجه خواهیم بود که به دنبال آن در وقت و هزینه افراد جامعه صرفه جویی می‌شود که یک مدیریت صحیح در نظم نوین اجتماعی باید برای این میزان وقت صرفه جویی شده راهکار‌های مناسبی در نظر بگیرد. ارتقاء سرانه مطالعه افراد و پررنگ‌تر شدن نقش فعالیت‌های اجتماعی خانواده‌ها در جامعه از جمله این راهکار هاست.

همچنین کرونا آموزش غیر حضوری دانش آموزان و دانشجویان را رایج کرده و نقاط ضعف و قدرت آموزش و پرورش را روشن‌تر ساخت که در نظام نوین اجتماعی در دوران پساکرونا، ترمیم زخم‌ها و کاستی‌های موجود در آموزش و پرورش باید به صورت اصولی مورد توجه قرار گیرد.

در دوران پساکرونا جامعه بیش از پیش با افرادی مواجه خواهد بود که بسیاری از مقررات و آموزش‌ها را از طریق رسانه‌های مجازی، دیده و فراگرفته اند و نظم نوین اجتماعی با بسترسازی مناسب و آموزش و فرهنگ سازی، افراد را به شناخت بیشتر مقررات و حقوق شهروندی و رعایت آن تشویق خواهد کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ویروس کرونا پساکرونا بحران کرونا پارسی خبر دوران پساکرونا نظم نوین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، عبدالکریم عبودی  اهداف این دوره را ساده‌سازی آموزش قرائت قرآن کریم و قابل درک برای تمام اقشار و سنین عنوان کرد و از اعطای گواهینامه معتبر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این دوره آموزش قرآن کاملا شنیداری بوده و مطالب کامل استاندارد و آکادمیک ارائه می‌شود.  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با اشاره به آغاز زمان نام نویسی از متقاضیان گفت: داوطلبان می‌توانند تا ۳۱ اردیبهشت ماه جهت ثبت‌نام به سامانه حمد مراجعه کنند.  عبودی افزود: دوره آموزشی سوم خرداد ماه در فرهنگسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در کوی آزادگان برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد