Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@18:37:10 GMT

کرونا عامل تلف شدن شترهای جاسک نیست

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۱۷۷

کرونا عامل تلف شدن شترهای جاسک نیست

گروه ایران زمین/ تلف شدن چند شتر در منطقه جاسک استان هرمزگان موجی ازنگرانی میان مردم این استان به‌وجود آورده که شاید مرگ این شترها به‌دلیل کرونا باشد اما مسئولان دامپزشکی استان این احتمال را به‌طور قطعی رد می‌کنند.

«محمد جانباز» مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: حدود سه روز پیش گزارشی مبنی بر از بین رفتن 4 نفر شتر در منطقه جاسک به دستمان رسید که به محض اطلاع، گروه‌های دامپزشکی به منطقه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دلیل اینکه از تلف شدن این شترها بیش از 12 ساعت گذشته بود لاشه آنها ورم کرده بود و امکان کالبد شکافی وجود نداشت. با این حال کبد این شترها که توسط خود دامدار به دامپزشکی آورده شده بود را مورد بررسی قرار دادیم. وی درباره احتمال‌های اولیه دلیل مرگ این شترها گفت: ابتدا باید بگویم شترها کرونا نمی‌گیرند پس مردم نگران شیوع کرونا از طریق شترها نباشند. برای مشخص شدن علت اصلی مرگ شترها، کبد حیوانات تلف شده را برای بررسی دقیق‌تر به آزمایشگاه دانشکده دامپزشکی تهران فرستاده‌ایم تا بتوانیم با قطعیت علت مرگ آنها را مشخص کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرگ این شترها می‌تواند به‌دلیل بیماری «مرس» که نوعی کرونا ویروس است باشد، گفت: بیماری مرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه متأسفانه بیماری مشترک دام و انسان است که در سال‌های 2012 تا 2014 در عربستان دیده شد. در این بیماری نه حیوان تب می‌کند نه ورم و اصولاً علائم بالینی ندارد و مانند بیماری تب کریمه کنگو است که اگر به انسان منتقل شود می‌تواند خطرناک باشد که شواهد اولیه دامپزشکی مرگ شترها به این دلیل را رد می‌کند. جانباز گفت: ما احتمال می‌دهیم این شترها به‌دلیل مسمومیت تلف شده باشند ولی تا مشخص شدن نتیجه آزمایش نمی‌توان با اطمینان صحبتی کرد.

احتمال مسمومیت شترها به‌خاطر سمپاشی علیه ملخ‌ها
 در همین حال «سید رضا میر» سخنگوی سازمان حفظ نباتات هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیر حفظ نباتات هرمزگان داشتیم این مسأله به‌طور کامل ارزیابی شد. وی افزود: منطقه‌ای که تلفات شترها در آن اتفاق افتاده در 60 کیلومتری منطقه‌ای است که ما به‌دلیل هجوم ملخ‌ها در آن سمپاشی انجام داده‌ایم. ضمن اینکه در این منطقه اصلاً سمپاشی هوایی صورت نگرفته است. پس‌از نظر علمی خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که تلفات این شترها به‌دلیل مسمومیت با سمی باشد که برای مبارزه با ملخ‌های مهاجر به کار برده می‌شود. البته ما به‌نظر کارشناسی همکاران در ساز‌مان دامپزشکی احترام می‌گذاریم و منتظر اعلام نتیجه از سوی آنها می‌مانیم. وی خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات در هر منطقه که می‌خواهد اقدام به سمپاشی کند از 48 ساعت قبل با فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا دهیاران در جریان باشند و از دامداران خواسته می‌شود از چرای دام در منطقه خودداری کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در جاسک

سردار علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: ماموران انتظامی شهرستان جاسک از یک چهار دیواری در یکی از روستا‌های منطقه جگین، ۲۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف کردند.

وی ارزش سوخت کشف شده را بنابر نظر کارشناسان ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرده و افزود: با توجه به شناسایی متهمان، پیگیری برای دستگیری آنان در دستور کار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در جاسک
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد