Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@15:37:01 GMT

یادی از نویسندگان درگذشته در روز جهانی کتاب و حق مولف

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۲۵۱

یادی از نویسندگان درگذشته در روز جهانی کتاب و حق مولف

امروز سوم اردیبهشت روز جهانی کتاب و حقوق مولف است،‌ روزی که هدف اصلی آن بزرگداشت مقام نویسندگان و حفظ حقوق مادی و معنوی آن‌ها است. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم‌، سید‌علی کاشفی خوانساری

روز جهانی کتاب و حق مولف گرچه مناسبتی قدیمی در تقویم جهانی به شمار نمی‌رود، در همین سال‌ها مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مناسبت از سال 1995 در تقویم یونسکو قرار گرفته و هدف اصلی آن بزرگداشت مقام نویسندگان و حفظ حقوق مادی و معنوی ایشان است. علت انتخاب روز 23 آوریل سالگرد درگذشت سروانتس و شکسپیر بوده است.

روز جهانی کتاب و حق مولف امروز دیگر در بسیاری از کشورها پذیرفته شده برنامه‌های متعددی به این مناسبت برپا می‌شود، یکی از آداب این روز اهدای شاخه گل سرخ  به خریداران کتاب‌ها در کتاب فروشی‌هاست. با توجه به اینکه موضوع اصلی این روز تشکر و یادکرد از نویسندگان است، بی‌مناسبت ندیدم در این یادداشت یاد و خاطره چند نفر از نویسندگان کودک را که در یک سال گذشته از میان ما رفته‌اند گرامی بدارم.

مریم روحانی یکی از این نویسندگان بود. بانویی نجیب، بلندطبع و آرمان گرا که او را از دوران سروش نوجوان می‌شناختم. در برنامه‌های انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حضوری فعال اما متواضعانه داشت. آموزش نگارش ادبی به نوجوانان یکی از دغدغه‌های مریم روحانی بود. روحش شاد و یادش گرامی.

علی رئوف مصداقی کامل از یک عمر تلاش علمی در عین بی ادعایی بود. او که در سال‌های پیش از انقلاب مدیر دانشگاه تربیت معلم بود، همکاری خود را با نشریات تخصصی و محافل علمی ادامه داد. آثار ترجمه و تالیف ارزشمندی از او به یادگار مانده است. همکاری با دفتر تالیف کتب درسی و شورای کتاب کودک از دیگر فعالیت‌های او بود. در همایش بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان که در اسفند 83 در شهر کرمان برپا شد، او یکی از اعضای هیئت علمی و همکاران من بود. احاطه علمی و دقت نظر او در انتخاب مقالات برایم بسیار آموزنده بود و خاطرات خوشی به جای گذاشت. روحش شاد و یادش گرامی.

دعوت به رعایت اخلاق هنری و احترام به حقوق مولفان در تئاترکاربرد علمی مباحث همایش مالکیت ادبی و هنری در دانشگاه‌هالزوم توجه بیشتر جامعه به مالکیت ادبی و هنریهفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط برگزار می‌شودحیدری: ترسیم حدود کاربران اینترنت از حیث رعایت حقوق مالکیت ادبی و هنری

حسن سالاری مصداقی از انرژی و انگیزه در ترویج دانش برای کودکان و نوجوانان بود. آثار باقی مانده از او هر یک شاهکار و گامی نو در کتب غیر داستانی نوجوانان به شمار می‌رود. او که از دنیای دانش پا به دنیایی ادبیات کودک و نوجوان نهاده بود به خوبی قواعد این حوزه را آموخت و خود را وقف این عرصه نمود.

در سال‌هایی که مسئولیت گروه‌های داوری کتاب کودک و نوجوان را در دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی به عهده داشتم، از همکاری حسن سالاری در گروه کتب علمی بهره می‌بردم و همین باعث دوستی و ارتباط بیشتر ما شد. روحش شاد و یادش گرامی.

ابوالقاسم سبطی مترجمی توانا، شریف و بی ادعا بود. او را در محافل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان می‌دیدم. با وجود سابقه و تبحر با افتادگی و مهربانی هم صحبت جوان‌ترها می‌شد. روحش شاد و یادش گرامی.

ثریا قزل ایاغ را پیش‌تر از دیگران و از اوایل دهه 70 می‌شناختم. آن روزها حضور پر رنگ‌تری در شورای کتاب کودک داشت. سال 77 دعوتم را برای تدریس در دوره تخصص روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان در مرکز مطالعات رسانه‌ها پذیرفت و سال‌های بعد او را در خانه ترجمه می‌دیدم. کسی که از دنیای کتابداری وارد ادبیات کودک شده بود و به این حوزه دل باخته بود. آثار ترجمه و تالیف قزل ایاغ کارهایی ماندگار و کاربردی برای خانواده ادبیات کودک است. روحش شاد و یادش گرامی.

محسن صالحی نجف آبادی را هیچگاه از نزدیک ندیدم. طلبه‌ای ساکن قم بود که به نویسندگی کودک و نوجوان روی آورده بود. آثار او برای نوجوانان اصیل و خواندنی است. روحش شاد و یادش گرامی.

از دیگر درگذشتگان در میان خانواده کتاب کودک و نوجوان که در یک سال گذشته از میان ما رفتند، باید از یوسف سقالی نویسنده ترکمن، پری منصوری مترجم، ملیحه محمدی مترجم و سید علی حسینی ایمنی شاعر هم یاد کرد که آثار معدود و پراکنده‌ای برای کودکان و نوجوانان به یادگار گذاشتند روحشان شاد و یادشان گرامی.

ای کاش مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف به بهانه‌ای برای گرامیداشت اهل قلم تبدیل شود. چه آنانی که از میان ما رفته‌اند و چه پیشکسوتانی که خوشبختانه هنوز با ما هستند.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات کودک و نوجوان مالکیت ادبی کتاب کودک سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است

مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه صنایع خلاق را درارتباط با مقطع سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: حوزه کودک و نوجوان حوزه عامی است؛ زیرا حوزه آموزش و یادگیری، حوزه اسباب بازی، پلتفرم‌ها، انمیشین و به طور کلی حدود ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورمان در زمینه انیمیشن سازی افزود: در حوزه انمیشن سازی شرکت‌های خوبی داریم که محصولات آن را علاوه بر اینکه روی پرده‌ی سینما می‌رود؛ ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز دارد و برخی از این صادرت گرفته است. 

حسنلو ادامه داد: در حوزه اسباب بازی جریان تولیدی خوبی در کشور شکل گرفته است، اما به دلیل نقل و انتقالات مالی آمار شفافی در این زمینه وجود ندارد. انمیشن پسر دلفینی در بازار روسیه و ترکیه نزیک به ۲ میلیون دلار فروش داشته است که اینها اعداد قابل توجهی هستند. 

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات اسباب بازی افزود: در حوزه اسباب بازی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار صادرات در سال انجام می‌گیرد که این عدد در اقتصاد اسباب بازی بسیار کم است ولی ظرفیت کشور بیشتر است. 

وی با اشاره به نقص در زیرساخت حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در حوزه گیم نیز صادرات خوبی داشتیم، اما مسئله اصلی این است که در حوزه صنایع خلاق هنوز زیر ساخت کافی برای جهش وجود ندارد. ما وقتی می‌توانیم از صادرات صحبت کنیم که زیر ساخت تولید در کشور به خوبی فراهم شده باشد و شرکت‌ها سرریز تولیدات را صادر کنند تا بتوانند در ادامه برای کشور ارز آوری داشته باشند. 

حسنلو در آخر صادرات را یکی از زنجیره‌های مهم صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری جدی حاکمیتی نداشتیم، این مسیر در حال شکل گیری است. هدف جدی ما در این حوزه صادرات است، زیرا اقتضای صنایع خلق همین است و بدون صادرات زنجیره این صنعت کامل نمی‌شود؛ صادرات باید در اولویت باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد کارهای اجرایی کارخانه کاغذ زاگرس انجام شده است
  • تولید ادبیات کودک و نوجوان با مشکل روبروست
  • دانشگاه شیراز میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک شد
  • ‌دانشگاه شیراز میزبان نهمین همایش ملی ادبیات کودک می‌شود
  • پیش بینی 3 خط ویژه اتوبوس برای جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب
  • پیش‌بینی ۳ خط ویژه اتوبوس برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب
  • رویداد‌های باغ هنر در حوزه هنری کودک و نوجوان
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند