Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@04:05:13 GMT

احتمال پیک و جهش دوباره بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۴۰۶

احتمال پیک و جهش دوباره بیماری کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی اکبر حق دوست، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه الان داغ‌ترین موضوع تحقیقی در محافل علمی و پزشکی کووید ۱۹ و ساخت واکسن آن است، گفت: زودتر از یک سال تا یک سال و نیم دیگر نمی‌توان به کشف و تولید واکسن کووید ۱۹ امید داشت، برای همین باید مدیریت این بیماری را یاد بگیریم تازه بعد از این تا واکسن به تولید انبوه برسد و در اختیار ۲ تا ۳ میلیارد نفر قرار بگیرد، زمان طولانی نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اپیدمیولوژیست افزود: داروها قبل از اینکه به بازار بیاید مراحل مختلفی را باید طی کند تا عوارض جانبی آن بررسی شود، اثر بخشی آن ارزیابی قرار بگیرد و اینکه آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نکند و موارد دیگر.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: سریع‌ترین شکل استفاده از دارو برای درمان این بیماری استفاده از داروهای موجود بازار است آن مولکول‌های داروهایی که برای بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود مثل هپاتیت و ایدز، که باید تأثیر کوتاه و بلند آن و عوارضش ارزیابی شود و عرض می‌کنم تا الان هیچ مولکول درمانی مؤثری برای درمان کووید ۱۹ نداریم.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به کیت‌های آزمایشگاهی در تشخیص بیماری، ادامه داد: روش تشخیص قطعی بیماری تست PCR است که سعی می‌کند ژنوم ویروس را تشخیص دهد این دقیق‌ترین تست است، البته خالی از خطا هم نیست و ممکن است منفی کاذب داشته باشد، اما موارد نادری ممکن است مثبت کاذب داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری ضعف‌های بشری را نشان داد و امتحانی الهی است، افزود: حس بنده و خیلی از همکاران دیگر هم این است که ما خیلی خوب توانسته ایم تاکنون بیماری را مدیریت کنیم و می‌توانست بسیار بدتر باشد و این به لطف خدا و همت همه همکاران و نیز مسئولیت پذیری و همکاری خود مردم است که باید از آنها سپاسگزاری کنیم.

حق دوست گفت: احتمال اینکه با پیک و جهش دوباره بیماری روبرو شویم، وجود دارد، اما اوج گیری و پیک آن دیگر خیلی وحشتناک و شدید نخواهد بود.

وی افزود: غیر ممکن است که این ویروس ریشه کن و نابود شود و باید نگاه حذفی به این ویروس را کنار گذاشت و آن را مدیریت کرد.

این اپیدمیولوژیست با بیان اینکه این جنس بیماری‌ها نمودارشان چند کوهانه است و احتمال پیک‌های دیگر هم باید داشت، گفت: باید همه ملاحظات و دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و نباید به مناطق شلوغ و پر تجمع رفت، زیرا بسیاری از افراد کم علامت و یا بی علامت اند.

حق دوست افزود: حرکت ویروس خزنده و جهشی و انفجاری و ناشناخته‌های ما درباره آن زیاد است و نمی‌دانیم چرا در یک نفر ضعیف است و در یکی قوی، چرا یکی علامت دارد و دیگری ندارد، نمی‌دانیم به آب و هوا ربط دارد، به غذاها و یا ژنتیک.

وی در خصوص برنامه فاصله گذاری، گفت: هیچ برنامه‌ای نیست که ضعف نداشته باشد برخی ضعف‌ها مربوط به برنامه ریزی ها است که به نسبت باید عرض کنم که این برنامه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، جزو برنامه‌های موفق کشور است و الان خیلی از کشورها دارند از ما الگو می‌گیرند و نگاهشان به ماست، برخی اقدامات بی نظیرند مثل ۷۰۰ پروتکلی که برای اصناف تهیه شد، اما در اجرا ضعف‌هایی هم هست و ممکن است برخی جدی نگیرند.

حق دوست اظهار داشت: ما تازه در میانه راه هستیم و تا انتهای نود دقیقه زمان خیلی زیادی باقی است که اگر غفلت کنیم و رعایت نکنیم ممکن است دوباره ویروس شیوعش افزایش یابد و اوضاع وخیم شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آب و هوا ژنتیک سیستم ایمنی بدن وزارت بهداشت ویروس کرونا کرونا اخبار کرونا حق دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟

با توجه به شیوع زیاد آلرژی در فصل بهار فاطمه عدالت فر، کارشناس مامایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره احتمال آلرژی گرفتن مادران باردار در فصل بهار توضیح داد.

او گفت: ممکن است مادرانی که قبلا آلرژی نداشته اند، حین بارداری در فصل بهاری این آلرژی را داشته باشند.

او همچنین رعایت برخی نکات برای مادران بارداری که در فصل بهار دچار آلرژی شده‌اند را ضروری دانست و افزود: مادری که به آلرژی مبتلا شده٬ ممکن است به جنینش هم انتقال دهد.

عدالت فر در پاسخ به این سوال که آیا حتما مادران باردار آلرژی را به جنین منتقل می‌کنند؛ گفت: اگر رعایت نشود به صورت تنگی نفس یا وزن کم هنگام تولد خودش را بروز می‌دهد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که افرادی که جراحی شکمی انجام داده‌اند هم می‌توانند باردار شوند؛ بیان کرد: بهتر است بگذارند زخم ترمیم شود.

این کارشناس درباره چکاپ‌های مهم برای مادران بالای ۴۰ سالی که می‌خواهند باردار شوند نیز توضیح داد.

او گفت: این افراد باید ذخیره تخمدانی کافی داشته باشد.

در پایان نیست موضوع افرادی که تعویض مفصل انجام داده‌اند و می خواهند باردار شوند بررسی شد.

عدالت فر در این باره گفت: باید تاییدیه پزشکشان را بگیرند.

توضیحات بیشتر را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت