Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@00:13:23 GMT

سوریه و آینده غرب آسیا با نقش آفرینی ایران

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۵۶۲

سوریه و آینده غرب آسیا با نقش آفرینی ایران

خبرگزاری میزان- سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه و دیدار با بشار اسد در شرایط کنونی با اهمیت است. تاریخ انتشار: 06:00 - 03 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۴۵۶۱ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، در حالی که دنیا درگیر ویروس کرونا است و در زمینه سیاست خارجی مقام ها و مسئولان کشور‌های دنیا به ندرت سفر خارجی می‌روند و دیدار‌های رسمی دارند، سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه با توجه به تحولات منطقه و بحران کرونا پیام‌های مهمی برای طرف‌های مقابل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سوریه بیش از ۸ سال است که مقابل تجاوز گروه‌های تروریستی تکفیری داعش که از حمایت‌های مستقیم نظامی و مالی آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل برخوردارند، مقاومت کرده و اکنون توانسته است تنها با کمک ایران و روسیه بر ائتلافی که علیه خود تشکیل شده بود به پیروزی‌های بزرگی دست یابد.

اکنون تنها مشکل باقی مانده در سوریه، اقدامات نسنجیده ترکیه در شمال این کشور است.
اگر مقام های ترکیه اندکی عقلانیت سیاسی به خرج دهند، می‌توان سوریه را به ثبات رساند و مشکل کُرد‌ها و پ.ک.ک را نیز حل کرد.
با وجودی که ایران و روسیه از دولت و ملت سوریه حمایت می‌کنند و در جلوگیری از پیروزی تروریست‌ها و آمریکا در این کشور نقش بزرگی داشتند، اما دولت ترکیه همچنان به سیاست دشمنی خود با دولت سوریه ادامه می‌دهد.
ایران و ترکیه نیز روابط دوستانه‌ای دارند، اما مسئله سوریه هیچگاه باعث نشده که این روابط کاهش یابد و تحت تأثیر سیاست‌های متفاوت دو کشور شود.
ترکیه بازیگر مهمی در منطقه است، اما بازی خوبی ارائه نمی‌دهد، برای همین است که از اروپا رانده و از منطقه مانده است.
سفر «ظریف»، به سوریه در این شرایط تنها برای دیداری تازه کردن با همتای سوری و یا «بشار اسد»، نبود؛ وی می‌توانست گفت و گوی تلفنی داشته باشد، اما سفر و دیدار حضوری انجام شد که به اهمیت آن می‌افزاید.
پرواز به سوی دمشق که مسافر آن وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه بود، نشان از امنیتی است که در سوریه ایجاد شده و این امنیت حاصل بیش از ۸ سال مقاومت و شهادت صد‌ها نفر در این جنگ است.
ایران بازیگر اصلی در بحران غرب آسیا به ویژه سوریه است و باید در آینده منطقه نقش اساسی و تأثیر گذار داشته باشد.     بیشتر بخوانید:  تحولات سوریه؛ مقابله با تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به «تدمر»  
تأثیر گذاری جمهوری اسلامی ایران بر تحولات منطقه همواره مثبت بوده در حالی که دیگران سعی در هر چه آشفته‌تر کردن اوضاع در کشور‌های غرب آسیا بوده اند.

قطعاً اگر ایران نبود و در بحران سوریه و عراق ورود پیدا نمی‌کرد، نه تنها شرایط این دو کشور بلکه کل منطقه بسیار بحرانی و وخیم میگشت.
ترکیه باید درک کند که سوریه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، این کشور و مردم آن سال‌ها است روابط عمیق با یکدیگر دارند، حتی زمانی که عراق در زمان دیکتاتوری صدام، به ایران حمله نظامی کرد، تنها کشور حامی ایران در منطقه سوریه بود.
سفر «ظریف»، از این بابت اهمیت زیادی دارد که ثبات قابل قبول در سوریه باعث شده کشور‌های عربی منطقه نیز به سوریه روی خوش نشان دهند.

هر چند نمی توان سیاست بازگشت «نادمانه» آنها را باور داشت و جدی گرفت، اما شاهد تماس‌هایی از سوی برخی کشور‌های عربی با سوریه هستیم که تا پیش از این در خط دشمنان دمشق قرار داشتند.
ترکیه نیز رفته رفته مجبور به کاهش دشمنی‌ها و فروکش خشم غیر منطقی و غیر عقلانی خود علیه سوریه خواهد شد، در غیر این صورت به گونه دیگری مجبور می شود که دست از اشغالگری و تجاوز نظامی علیه سوریه بردارد.
سفر «ظریف»، به سوریه و دیدار او با «بشار اسد»، پیام حمایت از دولت قانونی این کشور را نیز در پی داشت، درحالی که آمریکایی‌ها در منطقه به تحرکات نظامی و سیاسی خود ادامه می دهند، دیپلماسی ایران در منطقه برای آمریکایی‌ها روشن می کند که آینده جغرافیای سیاسی منطقه چگونه است.

از یک سو دیپلماسی سیاسی و از سوی دیگر قدرت نظامی ایران در منطقه تعیین کننده و تضمین کننده آینده روشنی است که برای غرب آسیا رقم خواهد خورد.
اگر کشورهای عربی منطقه اکنون تصور می‌کنند سوریه دروازه بهبود روابط خود با ایران است و مقام های ایران هم چنین برداشتی دارند، باید به گذشته رفتاری این کشور‌ها توجه ویژه داشته باشند.

یقیناً به رژیم‌های عربی که در شرایط سخت، با ایران دشمنی کرده و با رژیم صهیونیستی همکاری داشتند، نمی‌توان اعتماد کرد.

اصل اول در برقراری ارتباط، اعتماد متقابل است که در رژیم‌های عربی وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سوریه حوادث بین الملل سوریه غرب آسیا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سهمیه‌ کشورها در فصل آینده؛ ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا

نتایج ضعیف تیم‌های فوتبال ایران در سال‌های اخیر لیگ قهرمانان آسیا به کاهش سهمیه کشورمان در رقابت‌های باشگاهی آسیا منجر خواهد شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا در فصل 24-2023 به خط پایان رسیده و تنها بازی‌های فینال دو تورنمنت قاره کهن باقی مانده است. تیم‌های العین امارات و یوکوهاما مارینوس ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند و تیم‌های الاحد لبنان و سنترال کوست مراینرز استرالیا راهی فینال AFC CUP شدند.

سایت «فوتی رنکینگز» نوشت؛ با توجه به اینکه به پایان رقابت‌های باشگاهی آسیا نزدیک شده‌ایم، دیگر هیچ تغییری در جایگاه تیم‌ها در رده‌بندی باشگاهی فوتبال آسیا به وجود نمی‌آید. ژاپن به لطف نتایج یوکوهاما مارینوس، بالاتر از کره جنوبی در جایگاه نخست رده‌بندی شرق آسیا قرار گرفته و سه سهمیه مستقیم در فصل آینده لیگ نخبگان آسیا خواهد داشت.

کاهش سهمیه‌های ایران برای مسابقات فصل آینده باشگاهی AFC

طبق اعلام این سایت، عربستان و ژاپن سه سهمیه در فصل 26-2025 لیگ نخبگان آسیا (سطح اول رقابت‌های باشگاهی آسیا) به دست آوردند. کره جنوبی، امارات، قطر و چین نیز دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا کسب خواهند کرد.

ایران و تایلند نیز هر کدام یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه در پلی‌آف لیگ نخبگان خواهند داشت. همچنین یک نماینده از هر کدام از کشورهای ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی در سطح نخست رقابت‌های باشگاهی قاره آسیا شرکت می‌کنند.

تصویب ساز و کار انتخاب نمایندگان فوتبال ایران برای مسابقات باشگاهی آسیا

در سطح دوم مسابقات باشگاهی آسیا (لیگ قهرمانان آسیای 2) نیز 12 کشور سهمیه مستقیم به دست آورده‌اند. ایران در کنار ژاپن، عربستان، کره جنوبی، امارات، قطر، چین، تایلند، ازبکستان، عراق، استرالیا و مالزی یک سهمیه مستقیم در این رقابت‌ها خواهد داشت.

پیش‌تر مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال (بر مبنای تخصیص 1+2 سهمیه لیگ نخبگان و یک سهمیه لیگ قهرمانان آسیای 2) گفته بود قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر به‌عنوان سهمیه‌های مستقیم و قهرمان جام حذفی، به‌عنوان سهمیه پلی‌آف برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی می‌شوند. تیم سوم لیگ نیز در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا تعیین شده است.

شکست یاران رونالدو به ضرر ایران

در صورت تأیید رسمی گزارش «فوتی رنکینگز» درباره سهمیه‌های ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا، می‌توان گفت قهرمان لیگ برتر در مرحله گروهی و نایب قهرمان لیگ در دور پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا به میدان می‌رود. همچنین قهرمان جام حذفی نیز مجوز شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «مست عشق» هنوز در ترکیه اکران نشده است/ اعلام زمان دقیق اکران ترکیه تا دو هفته آینده و رایزنی برای نمایش در کشورهای دیگر
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • تعیین سهمیه‌ کشورها در فصل آینده؛ ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است