Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:54:21 GMT

قواعد دفن پسماندهای بیمارستانی در همدان رعایت می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۹۶۳

قواعد دفن پسماندهای بیمارستانی در همدان رعایت می‌شود؟

ایسنا/همدان بیمارستان های کشور به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید پسماندهای بیمارستانی روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند تولید می کنند.

در تعریف زباله های عفونی از واژه «خطرناک» استفاده شده که دفع آن با توجه به شرایط بهداشتی موجود، باید در شرایط ویژه‌ای انجام گیرد. زباله عفونی شامل موادی از جمله سرسوزن‌، تیغ جراحی، زائدات پانسمان و ضایعات دارویی است که باید در جعبه ایمن جمع‌آوری و پس از طی کردن پروسه بی خطر سازی نسبت به دفع آنها اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محیط های کشت، وسایل آلوده به خون و ترشحات بیمار، بافت ها و پسماندهای جراحی، انواع سرنگ، قسمت پلاستیکی آنژیوکت، باند پنبه گاز و زوائد تزریقات و پانسمان، خلط و ترشحات بیمار، دستکش ها، ویال های دارویی، ست و کیسه خون، پسمانده غذای بیماران عفونی، یورین بگ خالی، ماسک بیمار، چست لیدها، سوندفولی، سوند معده، انواع درن ها، ست ساکشن و ونتیلاتور، نلاتون، ضایعات دیالیز نیز از سایر موارد موجود در زباله های عفونی هستند.

این زباله های عفونی باید در کیسه های زرد مقاوم ریخته شود و دارای برچسب عفونی باشد سپس با مخازن(ترالی زباله) زرد رنگ به داخل سالن امحاء زباله منتقل شوند. زباله های عفونی پس از گذراندن مراحل بی خطرسازی به همراه زباله معمولی به ماشین های شهرداری تحویل داده شده تا به سایت پسماند انتقال یابند. تاکنون سه روش سوزاندن، دفن بهداشتی و اتوکلاو برای دفع زباله های عفونی توصیه شده که استفاده از اتوکلاو بهترین و جدیدترین روش دفن است.

در روش اتوکلاو، زباله‌های عفونی پس از جمع‌آوری توسط دستگاه اتوکلاو خُرد و با بخار آب کاملاً ضدعفونی و استریل می‌ شود به طوریکه پس از خروج از دستگاه به صورت زباله بی‌خطر درآمده و می‌توان آن را همراه زباله‌های خانگی حمل و دفع کرد.

در همدان نیز یک شرکت پروسه اتوکلاو برای زباله های عفونی را انجام داده و در هفته حدود ۱۰ تن زباله بی خطر را به سایت پسماند برای معدوم سازی منتقل می کند. در شرایط شیوع کروناویروس، موضوع زباله های عفونی در همدان نیز به دغدغه مسئولان تبدیل شده است و این امر با دقت و حساسیت بیشتری انجام می شود.

‏‎مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش ۳۰ درصدی زباله های عفونی در شهر همدان خبر داد و بیان کرد: براساس آمار مقایسه‌ای با مدت مشابه سال گذشته زباله‌های معمولی همدان افزایش نداشته اما میزان زباله‌های تولیدی در مراکز درمانی مانند بیمارستان‌ها افزایش داشته است.

حسین سیبی با بیان اینکه زباله های عفونی و حساس مراکز درمانی طبق قانون توسط مجموعه بیمارستانی و درمانی بی‌خطرسازی می‌شود، افزود: بی خطرسازی زباله ها توسط دستگاه اتوکلاو در مراکز بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه حمل و دفن زباله‌ها با انجام تمهیدات ویژه و حساسیت بیشتر بر عهده سازمان مدیریت پسماند است، اعلام کرد: مطب‌های خصوصی نیز باید مراقب باشند زباله‌های خود را در باکس‌های زباله شهری رها نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: طبق بازدیدهای انجام شده، پسماندهای کرونایی به زباله‌های بیمارستانی افزوده ‌و کیفیت کار بی‌خطرسازی و دفن آن‌ها به درستی انجام می شود و در حال حاضر برای محیط زیست خطری ندارند.

محسن جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه اتفاق مثبت دیگر استفاده از دستگاه اتوکلاو است که در حال حاضر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای بی خطرسازی زباله ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: در زمینه بی‌خطرسازی و دفن زباله‌های کرونایی در همدان هیچ مشکلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

به گزاش ایسنا، حدود هفت بیمارستان در شهر همدان وجود دارد که بنا به گفته مسئول سایت پردازش و دفع پسماند شهرداری همدان، روزانه حدود شش تن زباله برای معدوم سازی و دفن وارد این سایت می شود.

رضایی با اشاره به روش دفع زباله‌های بیمارستانی، اظهار کرد: در ابتدا برای گودبرداری و دفن زباله های بیمارستانی باید آنها را ضدعفونی کرده و برای این اقدام از مقداری آهک استفاده می‌کنیم به‌طوریکه با این روند روزانه بین پنج و نیم تا شش تن پسماند بیمارستانی به صورت شناور دفن می‌شود.

وی با اشاره به سه روش اصلی برای دفن زباله‌ها بیان کرد: روش‌های سطحی، ترانشه‌ای و سراشیبی سه روش اصلی دفن زباله هستند که در حال حاضر متداول‌ترین آنها، روش سراشیبی و پرهزینه‌ترین روش ترانشه‌ای است.

رضایی با اشاره به دفع زباله های عفونی بیمارستان ها در همدان به روش ترانشه ای اعلام کرد: زباله ها پس از ورود به سایت پسماند در ترانشه هایی که با عمق حداقل یک و نیم تا چهار متر ایجاد شده ریخته و دفن می شوند.

وی با اعلام اینکه عمق ترانشه ها به گونه ای است که آلودگی های حاصل از آن به سطح آب های زیرزمینی نفوذ نکند، افزود: ترانشه ها با مهندسی خاصی از میزان دسترسی به آب های زیرزمینی ایجاد شده و از آنجا که عمق آب ها بین ۱۰ تا ۳۰ متر از سطح زمین قرار دارند، ترانشه ها با اعماق متفاوت انتخاب می شوند.

مسئول سایت پردازش و دفع پسماند شهرداری همدان از پوشش زباله ها در هنگام دفن با آهک خبر داد و گفت: ابتدا یک لایه آهک زیر زباله ها ریخته و پس از انتقال زباله ها به داخل ترانشه یک لایه حدود نیم متری هم روی آن ریخته می شود و آن را با خاک می پوشانیم که در پایان نیز روی خاک یک لایه آهک ریخته می شود.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز از افزایش نظارت بر فرآیند بی خطرسازی پسماندهای عفونی و بیمارستانی پس از شیوع کروناویروس در همدان خبر داد و گفت: ۲۲ دستگاه بی خطرساز زباله های عفونی و بیمارستانی در همدان وجود دارد.

ایرج اسدی با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه باید بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی با حساسیت بالا و نظارت دقیق و بهتری صورت گیرد، اعلام کرد: پسماندهای بیمارستانی و مراکز خدمات درمانی بعد از بی خطرسازی این پسماندها برای دفن بهداشتی به شهرداری تحویل داده و به سایت دفن زباله منتقل می شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سایت مجزا برای دفن پسماندهای بی خطر شده پزشکی وجود دارد و از زمان شیوع کروناویروس برای جلوگیری از انتقال ویروس باقیمانده بر روی پسماندها به خاک و آب از آهک بیشتری استفاده می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پسماند محیط زیست کروناویروس پسماندهای بیمارستانی زباله های عفونی بیمارستان ها پسماندهای بی دفن زباله ها بی خطرسازی ترانشه ها همدان نیز بی خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، محمدرضا برزگر در رابطه با میزان تولید زباله در شهر یزد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید روزانه پسماند خانگی در شهر یزد ۳۰۰ الی ۳۳۰ تن است.

وی گفت: سرانه هر شهروند یزدی در حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ گرم نفر در روز است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در مورد میزان زباله‌های استان یزد به تفکیک نوع آن‌ها، بیان کرد: به‌طور میانگین ۶۷ الی ۷۰ درصد پسماندهای تولیدی، پسماند تر (مواد آلی) و حدود ۳۰ درصد پسماند خشک است.

برزگر با اشاره به اینکه پسماندها به دو بخش قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت تقسیم می‌شوند، ادامه داد: تفکیک از مبدأ و جمع‌آوری پسماند خشک به سه روش در حال انجام است.

وی تصریح کرد: یکی از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک، روش سنتی بوده که هفته‌ای یک مرتبه با مراجعه به درب منازل شهروندان انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد ادامه داد: جمع‌آوری پسماند خشک به‌صورت هوشمند از طریق منظومه خدمات یکپارچه یزد من و برنامه بازپس یکی دیگر از روش‌ها است و همچنین جمع‌آوری در ایستگاه‌های ثابت سطح شهر و ایستگاه گلماند یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک است.

برزگر عنوان کرد: در حدود ۳ درصد از پسماند خشک در طرح تفکیک از مبدأ جمع‌آوری صورت می‌پذیرد.

خبرنگار: مبین خوزان

انتهای خبر/

کد خبر: 1228254 برچسب‌ها پسماند پسماندسـوزی استان یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • تجلیل از برترین های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • مدیریت پسماندها و زباله های همدان
  • تجلیل از برترین‌های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان