Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:05:29 GMT

وظیفه جامعه شناس در عصر تجربه‌های نوین

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۸۵۶۶

وظیفه جامعه شناس در عصر تجربه‌های نوین

شیوع ویروس کرونا آشکار ساخت که انسان هرگز قادر نیست عوامل طبیعی را کنترل کند، شاید برای اولین بار باشد که بر اثر شیوع یک اپیدمی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی از پیامدهای سیاسی و اقتصادی پیشی گرفته که این امر مستلزم تحقیق و بررسی از نگاه جامعه شناختی و ارائه راهکارها به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی منفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین به طور کلی به منظور بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فراوان شیوع یک اپیدمی لازم است پژوهش هایی انجام شود، تا این موضوع تنها از دیدگاه بیولوژیکی نگریسته نشود بلکه از دیدگاه جامعه شناختی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

خطر ابتلایِ بالا به این ویروس و به تعلیق درآمدن آن چه که ما آن را یکی از ارکان جامعه می دانیم، یعنی تعاملات انسانی ( تراکم انسانی )، تلنگری برای یافتن جایگاه واقعی انسان و سهمش در ساختن، تغییر و تبدیل در جامعه است.

در چنین شرایطی سوال این است که وظیفه جامعه شناس در شرایط حضور توأمان انسان و طبیعت در ساخت جامعه چیست؟

جامعه شناس و تحلیل گر مسائل اجتماعی در اینخصوص می گوید:  ویروس کرونا، انسان امروز را به یک بازاندیشی در همه هستی اجتماعی اش وادار کرده است و این ویروس آشکار کرد که؛ جهان اجتماعی فقط با حضور انسان ساخته نشده است و اهمیت عوامل دیگر کمتر از حضور انسان در این ساختن نیست.

فردین کریمی افزود: غافلگیری جوامع مختلف و نهادهای تخصصی برای کنترل و درمان بیماری مرتبط با ویروس کرونا، نشان می دهد که طبیعت برای همیشه غیر قابل پیش بینی است.

وی اظهارداشت: تجربه جهان از ویروس کرونا نشان داد، که تفاوت بیماری های جهانگیر با شدت وخامت بالا با عوامل طبیعی دیگر مثل زلزله یا سیل، در توان به تعلیق درآوردن زندگی اجتماعی و ویژگی های جامعه در بسیاری از امور اجتماعی  است.

این جامعه شناس بروجردی بیان کرد: با این وجود بسیاری از سیاست گذاری ها در حوزههای مختلف جامعه بدون لحاظ کردن عوامل طبیعی صورت می گیرد.

این تحلیل گر مسائل اجتماعی در خصوص نقش جامعه شناس در شرایط فعلی اضافه کرد: به نظر می رسد جامعه شناس امروز  بایستی از تأثیرگذاری بیش از حد ساختارهای از پیش تعیین شده در سیاست گذاری ها بکاهد و به عنوان افراد احتمالا صاحب نفوذ و بخشی هم از افکار عمومی و هم سازنده افکار عمومی، امکان سیاست گذاری های اقتضائی را از لحاظ اجتماعی فراهم کند.

وی ادامه داد: ظهور ناگهانی و پاندمی بیماری ناشی از ویروس کرونا و عدم آمادگی جامعه و عدم امکان رعایت و پرداختن به تعدادی از عناصری که مخصوصا در قالب ساختارهای سنتی و دینی شکل گرفته اند، مثل مراسم خاک سپاری ، الزام پرداختن به شیوه سیاست گذاری  اقتضائی  را نشان داده است.

کریمی گفت: جامعه شناس می تواند در فهم لزوم ترکیب جامعه و طبیعت تلاش کند و با بازاندیشی در قابلیت بیشتر از حد لحاظ شده برای ساختارهای از پیش تعیین شده در سیاست گذاری های مختلف اجتماعی، بکاهد.

به گفته این جامعه شناس هیچ کس نمی تواند تضمین کند که در آینده باز هم جامعه انسانی در همه حوزه هایش این گونه توسط یک عامل طبیعی درنوردیده نخواهد شد.

وی بیان کرد: جامعه شناس می تواند در این بازاندیشی  بزرگ اجتماعی،با اتکا به عقلانیت انتقادی،  مشارکت فعال داشته باشد و کمک کند که زندگی اجتماعی  به سلامت و یا با احساس کمتری از ناکامی و شکستِ ناشی از تعلیق و از اعتبار افتادگی ساختارهای ازپیش تعیین شده مأنوس ادامه یابد.

برچسب‌ها کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان جامعه شناسی کرونا بروجرد ویروس کرونا لرستان جامعه شناسی سیاست گذاری ویروس کرونا جامعه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) در مصلی کیش و در جمع عزاداران با تشریح تلاش‌ها و مجاهدت‌های امام صادق (ع) در مسیر توسعه و نشر ارزش‌های تشیع و دین مبین اسلام، گفت: پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) امامان بزرگواری همچون امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) با دعا، نشر علوم و تربیت اندیشمندان و دانشمندان متعدد سعی و تلاش کردند انحراف در دین را که نتیجه آن شهادت امام حسین (ع) بود اصلاح کنند و تربیت هزاران شاگرد و مبلغ دینی ثمره تلاش‌های آنان بود.

وی افزود: دوران امام صادق (ع) به دلیل فضاسازی مناسبی که در زمان امام محمدباقر (ع) ایجاد شده بود تبدیل به دورانی شد که از همه ادیان برای علم اندوزی به شهر مدینه و محضر امام صادق (ع) می‌آمدند و امام هم تلاش می‌کرد با هدفدار کردن آموزش‌های خود اسلام ناب محمدی و سیره و سلوک حضرت علی (ع) را به شاگردانش بیاموزد.

دبیر جامعه مبلغین تهران، تلاش‌های امام صادق (ع) برای تربیت پانزده هزار شاگرد و نشر علوم متعدد را سرآغازی برای تمدن نوین بشری عنوان کرد که دانش امروزی وام دار این دانش‌ها و علوم اسلامی زمان آن حضرت است.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی بیداری جامعه اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر صحیح ارزش‌های اسلامی از مسیر توسعه علوم را مهمترین راهبرد دوران زندگی امام صادق (ع) دانست و گفت: به همین دلیل است که امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری می‌دانند که احیای مکتب شیعه وام دار ایشان است.

وی با عنوان اینکه در دوران امام صادق (ع) دشمنان از هر تلاشی برای جلوگیری از تربیت شاگردان و زدودن چهره اسلام واقعی از خرافه و شرک فروگذار نکردند، گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی امروزه هم گروه‌هایی تلاش می‌کنند ارزش‌های اسلامی را سست کرده و به اسلام ضربه وارد سازند که موضوع حجاب هم یکی از این موضوعات است.

دبیر جامعه مبلغین تهران افزود: عده‌ای با برنامه ریزی و توطئه می‌کوشند جامعه را به سمت غرب گرایی، لودگی و بی شرمی ببرند که باید هوشیار بود و در دام ان‌ها گرفتار نشد.

حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی با اشاره به اینکه این انقلاب و نظام ثمره خون شهدای بسیاری است و امروز در مقابل خانواده شهدا وظیفه داریم پاسدار ارزش‌های اسلامی باشیم، تاکید کرد: در کیش هم با وجود ساکنان ولایی و ارزشی که حضور دارند، باز هم عده‌ای از بیرون تلاش می‌کنند چهره این جزیره را که پیشانی گردشگری کشور محسوب می‌شود، خدشه دار کنند و هم بر مردم و هم بر مسولان جزیره لازم است تا در مقابل این تحرکات ایستادگی کنند.

وی تبیین و تشریح ابعاد قیام عاشورا و بیان دستاورد‌های ائمه معصومین علیهم السلام همچون امام صادق (ع) را موضوعی مهم در مسیر معرفی درست اسلام و تشیع عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • شهید مقصودی معلمی دلسوز و وظیفه شناس بود
  • شهید مقصودی معلمی دلسوز و وظیفه شناس بودند
  • خودتخریبی در نظام های سیاسی
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • «خیلی بیل زن هستید، زمین خودتان را بیل بزنید»/ واکنش یک جامعه‌شناس به دعوت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان معترض در آمریکا
  • محمد فاضلی جامعه شناس: خیلی بیل‌زن هستید زمین خودتان را را بیل بزنید
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟