Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دکتر پیام طبرسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به هدف از پلاسما درمانی در بیماری کووید 19، اظهار کرد: هدف پلاسما درمانی تزریق پلاسمای حاوی آنتی بادی ضد ویروس به بیمار مبتلایی است که به داروهای معمول جواب نداده است.

چه کسانی کاندید دریافت و یا اهدای پلاسما هستند؟

وی با اشاره به افراد کاندید اهدای پلاسما، گفت: کسانی می‌توانند در زمینه اهدای پلاسما اقدام کنند که خودشان قبلاً کرونا گرفته و حداقل دو هفته از بهبودی کامل آنها گذشته است، چراکه بدن آنها باید برای تولید آنتی‌بادی فرصت کافی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه بانوانی که سابقه زایمان و یا سقط داشته‌اند، معمولا موارد خوبی برای اهدای خون نیستند، اظهار کرد: باقی افراد اگر بیماری زمینه ی و یا بیماری خاصی نداشته باشند، در صورت تمایل می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز محدود تعیین شده از جمله بیمارستان مسیح دانشوری و بقیه الله مراجعه کنند.

دکترطبرسی در پاسخ به این سوال که پلاسما به چه بیمارانی تزریق می‌شود، گفت: تزریق پلاسما در افرادی صورت می‌گیرد که بیماری کووید ۱۹ داشته و به درمان‌های معمول جواب نداده‌اند، البته این مساله در حال حاضر یک طرح تحقیقاتی است که هنوز نتایج آن استخراج نشده، ولی به صورت ضمنی، پاسخ درمانی مناسبی در برخی بیماران دیده می‌شود. با این حال برای اظهار نظر قطعی باید منتظر جمع‌بندی و آنالیز نهایی نتایج کلیه مراکز از طرف سازمان انتقال خون باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح پلاسما درمانی از یک ماه قبل در بیمارستان مسیح دانشوری آغاز شده است، گفت: این طرح تاکنون با یک پاسخ نسبتا خوب همراه بوده، البته پیش از اعلام نتایج جمع بندی شده توسط سازمان انتقال خون، نمی‌توان جواب دقیق مطرح کرد، با این حال به عنوان یک پزشک درمانگر می‌توانم بگویم که در برخی از بیماران پاسخ بسیار مناسبی از پلاسما درمانی گرفته شده است.

هنوز هیچ دارویی تاییدیه درمانی برای کرونا ندارد

دکتر طبرسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دارویی دراین باره تاییدیه هیچ دولت و هیچ وزارت بهداشتی را برای درمان کرونا ندارد، تصریح کرد: در تمام سایت‌ها و دستورالعملهای دنیا آمده است: "تحت مطالعات بالینی این دارو مجوز دارد".

جزییات دو داروی معروف فاویپراویر و Remdesivir در درمان کرونا

دکتر طبرسی در همین رابطه به دو داروی معروف فاویپراویر و Remdesivir اشاره کرد و با بیان اینکه البته هیچکدام فعلاً مجوز FDA آمریکا و هیچ سازمان جهانی دیگری را درباره‌ی درمان بیماری کرونا ندارد، گفت: این دو دارو در درمان کرونا اثربخش بوده‌اند، البته این داروها در یک مرحله خاص از بیماری چند مرحله‌ای کووید 19 اثربخش هستند. این داروها در فاز ویرمیک یعنی روز 7 تا 12 بیماری تاثیرگذار است. به عبارت دیگر در هر مرحله ممکن است یک دارو اثر کند و این گونه نیست که یک دارو برای تمام مراحل اثربخش باشد.

دکتر طبرسی با اشاره به سوال برخی بیماران مبنی بر زمان دقیق مصرف این دارو، اظهار کرد: این دارو تنها مختص به بیماران دارای شرایط حاد، تنگی نفس شدید و کسانی است که دچارافت اکسیژن و درگیری ریوی شده‌ و در بیمارستان بستری هستند. بنابراین بیماران دارای علایم خفیف تنها باید در منزل استراحت کنند و ۸۰ تا ۹۰ درصد بدون مصرف هیچ دارویی در منزل بهبود پیدا می‌کنند.

هشدار نسبت به فروش داروی "فاویپراویر" با رقم‌های کلان در بازار آزاد

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به درخواست خانواده ها برای استفاده از این دارو در مراحل حاد بیماری عزیزانشان، خاطرنشان کرد:  متاسفانه نه این دارو و نه هیچ داروی دیگری در فاز حاد آی‌سی‌یو برای درمان این بیماری اثربخش نیست، به خصوص داروی "فاویپراویر" چون یک داروی خوراکی بوده و در زمانیکه بیمار قادر به مصرف خوراکی دارو نیست، تجویز این داروها از طریق لوله اثری نخواهد داشت.

دکتر طبرسی ادامه داد: متاسفانه دیده می‌شود که بسیاری از همراهان بیماران با مراجعه به بازار آزاد نسبت به تهیه این دارو با رقم‌های کلان ۳۰ تا ۴۰ میلیونی اقدام می‌کنند که علاوه بر این واقعی و یا تقلبی بودن آن نیز مشخص نیست. این در حالیست که گاها این داروها برای بیمارشان و در این مرحله تاثیری نخواهد داشت.

وی با تاکید مجدد بر عدم تایید نهایی این داروها به عنوان داروی درمان کرونا، اظهار کرد: حتی گایدلاین‌های ایالت متحده آمریکا نیز همه این داروها را به عنوان طرح تحقیقاتی استفاده می‌کنند و مجوز مصرف به عنوان داروی روتین در داروخانه‌ها را ندارند.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به علت عدم فروش این داروها در داروخانه ها، تصریح کرد: هیچ کشوری مجوز فروش داروخانه ای این داروها را ندارد، چراکه عوارض دیررس آن‌ها مشخص نیست.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بیمارستان مسیح دانشوری پلاسما درمانی اهدای پلاسما درمان کرونا دکتر طبرسی هیچ داروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۸۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه بر خط اعلام کمبودهای کشوری گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، ناصر هیراد با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، اظهار کرد: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

وی گفت: لازم به ذکر است در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده است که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است، بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه‌گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد، همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری و رفع مشکل حوزه خود اقدام کنند.

کد خبر 748678

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران