Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@06:19:22 GMT

قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۹۷۱۸

قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، همه ساله فصل پاییز و بهار در استان‌کردستان حدود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات زراعی، سبزی و صیفی می‌رود که امسال کشت بهاره در این عملیات‌ها سهمی ۱۵۷ هزار هکتاری دارد.

کشاورزان کردستان همانند مردم دیگر مناطق کشور، امسال در کنار استرس‌های ناشی از خشکسالی با چالشی جدید به نام ویروس‌کرونا مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مخاطرات طبیعی همواره محصولات و عملکرد آن را نشانه گرفته‌ اما این ویروس خود بهره‌برداران را هدف قرار داده است.

با وجود تمام این مخاطره‌ها بهره‌برداران کردستان در فصل بهار به عهدی که با زمین بسته‌اند پایبند بوده و از اول فروردین ۹۹ فعالیت‌های کشت بهاره را با تنوع محصولات مختلف پیش روی خود قرار داده و در تلاش هستند با قامتی سبز در برابر مهمان ناخوانده جهانی ایستادگی کنند.

تحقق ۲۰ درصد برنامه کشت بهاره

معاون بهبود تولیدات گیاهسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت‌های بهاره سال ۹۹ با شروع کشت‌های زود هنگام نخود، عدس و گلرنگ در ابتدای فروردین شروع و تاکنون بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصولات قرار گرفته است.

محمد صالح احمدی افزود: طبق برنامه ابلاغی تدوین و ارسال شده به شهرستان‌ها امسال مقرر شد ۱۵ نوع محصول در بیش از ۱۵۷ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت محصولات بهاره قرار گیرد.

وی با بیان اینکه محصول نخود با حدود ۱۰۰ هزار هکتار بیشترین میزان سطح کشت بهاره را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: سیب زمینی با ۷ هزار هکتار، گلرنگ با ۳ هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرنگی با یک هزار و ۵۰۰  هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت قرار دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط بهره برداران کردستانی در فصل بهار در اراضی کشت می‌شود.

توزیع ۱۲ هزار تن نهاده کشاورزی

احمدی یادآور شد: مهمترین مساله برای کشت‌های بهاره و داشت محصولات پاییزه تامین وتدارک نهاده‌های کشاورزی کود و بذر است که امسال برابر هماهنگی‌ها وپیگیری‌های به‌عمل آمده تاکنون ۲۵ تن بذور اصلاح شده ارقام جدید و پرمحصول بین کشاورزان کردستان توزیع شده است.

وی افزود: بذرهای اصلاح شده برای محصولاتی همچون نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، خلر، اسپرس، سورگوم، کینوا، ذرت، چغندر قند، گوجه فرنگی، خیار و هندوانه تامین ودر اختیار کشاوورزان قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد: همچنین در این مدت ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن انواع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان از بندر امام خمینی (ره) بارگیری و به استان منتقل و در بین بهره برداران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توزیع کود شیمیایی در بین کشاورزان بر اساس نسق زراعی توزیع شده است، اظهارکرد: با این اقدام موفق شدیم درکنار حذف نابسامانی‌های توزیع کودشیمیایی در اسفند سال ۹۸، گام‌های بزرگی نیز در راستای کاهش تاثیرات بازار سیاه کودشیمیایی برداشته شده است.

احمدی افزود: هم اکنون کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان کردستان از قرار هرکیسه حدود ۵۴ هزار تومان و به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در سال گذشته نیز از سهمیه ۹۷ هزار تنی کودهای شیمیایی بیش از ۷۶ هزار تن کودهای شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی وسازمان تعاون روستایی شامل ۵۸ هزار تن کود ازته،   ۱۳ هزار تن کود فسفاته وچهار هزار و ۵۰۰ تن کودهای پتاسه تامین وتحویل کشاورزان استان قرار گرفته است.

ارتباط‌ کارشناسان با کشاورزان به صورت مجازی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا یکی از چالش‌های مهم کشت بهاره‌ در سال جاری است، افزود: هم‌اکنون کارشناسان پهنه‌های کشاورزی این استان موظف شده‌اند در راستای عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروه به صورت مجازی با بهره برداران ارتباط بگیرند.

احمدی یادآور شد: کارشناسان بر اساس این دستورالعمل‌ها موظف شده‌اند به علت عدم حضور فیزیکی در مزارع و باغ‌ها با همکاری بهره برداران عکس ها و تصاویری از مزارع گرفته و نسبت به بررسی آفات و بیماری‌ها اقدام کنند.

صدور ۲۲ دستورالعمل بهدشتی به کشاورزان

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی نیز در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بین کشاورزان اظهارکرد: این سازمان در این راستا ۲۲ دستورالعمل بهداشتی در فعالیت های مختلف کشاورزی را به بهره برداران صادر کرده است.

مهدی فتحی افزود: این دستورالعمل‌ها در مراکز تحت اختیار سازمان جهاد کشاورزی لازم الاجرا بوده و در روستاها نیز با همکاری دهیاری‌ها سعی شده در مزارع نیز توسط کشاورزان اجرا شود.

وی اضافه کرد: این دستورالعمل ها در ۲ بخش رعایت بهداشت فردی و بهداشت محل کار (مزرعه) بوده که در آن توصیه‌هایی از جمله پرهیز از رفت و آمد غیرضروری، استفاده از مواد شوینده، ضدعفونی دستگاه ها و ادواتی که انسان با ان سروکار دارد تاکید شده است.

کاهش ۳۸ درصدی بارش‌های کردستان در سال زراعی جاری

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: بارش نزولات جوی این استان در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد کاهش داشته است.

علی پناهی اظهار کرد: در آمار سال زراعی جاری (اول مهر ۹۸ تا آخر فروردین ۹۸) به صورت میانگین ۴۴۳ میلی‌متر بارندگی در این استان ثبت شده که در مقایسه با ۷۱۶ میلی‌متر مدت مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد کاهش برخوردار است.

وی افزود: میزان بارندگی کردستان در مقایسه با میانگین بلند مدت ۳۰ ساله خود نیز حدود ۴۵۳ میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز ۲ درصد کاهش دارد.

پناهی با اشاره به اینکه با وجود کاهش بارندگی در این استان بارش‌های بهاره تاکنون به موقع و مثمر بوده است، افزود: در فروردین امسال در هرکدام از شهرستان مریوان و سروآباد ۱۲۰ میلی‌متر، بیجار ۱۱۳ میلی متر، کامیاران و قروه هرکدام ۱۰۴ میلی متر، بانه ۹۷ میلی متر، دیواندره ۸۹ میلی متر، سنندج ۸۱ میلی متر و سقز ۷۰ میلی متر بارش رخ داده است.

کد خبر 503870 برچسب‌ها كرونا در ايران استان کردستان کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان کردستان کشاورزی معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی بهره برداران هزار هکتار کشت بهاره میلی متر هزار تن تن کود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- در تپه‌های خارج از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، چوپان بختیار شریپوف مراقب گله گوسفندان غول پیکر هیسار خود بود. این نژاد که به دلیل سودآوری و توانایی سازگاری با تغییرات آب و هوایی ارزشمند است، در این کشور آسیای مرکزی که با کمبود گوشت و چراگاه مناسب مواجه است، جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش فرارو، شاریپوف ۱۸ ساله گفت: آن‌ها حتی زمانی که آب و مرتع کمی در دسترس باشد، به سرعت وزن اضافه می‌کنند.

این گوسفندان مقاوم که به دلیل سال‌ها چرای بیش از حد و گرم شدن زمین با تخریب جدی زمین‌های کشاورزی مواجه هستند، نعمتی بالقوه برای کشاورزان تاجیکستان محسوب می‌شوند و گوشت زیادی دارند.

حدود ۲۵۰ گوسفند غول‌پیکر هیسار - که با دو توده چربی در قسمت عقب آن‌ها قابل تشخیص هستند - زیر آفتاب اوایل بهار زیر نظر شاریپوف در حال چرا بودند.

او گفت: این‌ها به طور متوسط ۱۳۵ کیلوگرم (۳۰۰ پوند) وزن دارند. در اواخر زمستان خیلی سنگین نیستند، اما به سرعت اضافه وزن پیدا می‌کنند.

بزرگترین گوسفند هیسار تاجیک می‌تواند بیش از ۲۱۰ کیلوگرم (۴۶۰ پوند) وزن داشته باشد و قادر به تولید گوشت و چربی حدود دو سوم وزن کل خود است، که می‌توانند برای کشاورزان بسیار سودآور باشند.

شروفجون راخیموف، یکی از اعضای آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: هیسار‌ها یک نژاد منحصر به فرد هستند، اول به دلیل وزنشان، به علاوه این گوسفند‌ها هرگز در یک نقطه نمی‌مانند، بنابراین به بهبود اکوسیستم زمین کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) در جستجوی چراگاه بین فصول سال سرگردان باشند و به مراتع در مناطق مختلف کمک کنند تا احیا شوند.

کاهش کیفیت زمین یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست محیطی پیش روی آسیای مرکزی است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ درصد از زمین‌های منطقه در حال حاضر تخریب شده است و ۱۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. این مساحت ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع (نزدیک به ۳۱۰۰۰۰ مایل مربع) است که معادل وسعت ترکیه است.

بسیاری از کشاورزان که با کاهش بهره‌وری زمین هایشان به معیشت خود آسیب وارد می‌کنند، مهاجرت را انتخاب می‌کنند. در چنین محیطی، وضعیت گوسفند هیسار - که می‌تواند در شرایط سخت رشد کند - برای تاجیکستان مورد توجه عمومی جدی است.

تاجیکستان اخیراً همسایگان خود را به دستکاری در این نژاد متهم کرده و آن را با دیگر گونه‌های محلی برای ایجاد گوسفندان سنگین‌تر به کار برده اند.

یک هیسار به وزن ۲۳۰ کیلوگرم سال گذشته در یک مسابقه کشاورزی در قزاقستان به ثبت رسید و رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد.

پرورش دهندگان تاجیک می‌گویند که قصد دارند جلوتر بمانند. بوبوکالونوف در حالی که در مقابل گوسفندی که روی ترازو خوابیده و پاهایش را به هم بسته است، گفت: او ۱۵۲ کیلوگرم وزن دارد و ۱۵۰۰۰ دلار ارزش دارد. این مبلغ معادل شش سال حقوق متوسط در تاجیکستان است. بوبوکالونوف قصد دارد او را اواخر امسال بفروشد.

بوبوکالونوف گفت: امیدوارم تا زمان مسابقات تابستان امسال وزن او به ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم برسد. فقط با تغذیه او با محصولات طبیعی بدون دوپینگ، او می‌تواند روزانه ۸۰۰ گرم وزن داشته باشد.

در قزاقستان، یک گوسفند در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

در حالی که کشاورزان هیسار‌ها را به دلیل سودآوری دوست دارند، این گوسفند به دلیل طعم و مزه خود در میان جمعیت گسترده‌تر مشهور است. گوشت گوسفندی یک عنصر ضروری در غذا‌های آسیای مرکزی است.

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان
  • بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان است