Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@08:29:44 GMT

شهدای رادیو را چقدر می‌شناسیم؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۰۵۴۳

شهدای رادیو را چقدر می‌شناسیم؟

همیشه مصادف با سالگرد رادیو، همه به خود رادیو و شیوه پیدایش آن در دنیا می پردازند و اینکه از چه زمانی در ایران باب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران به ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ۱۳۱۹ در تهران با نام «رادیو تهران» گشایش یافت. از فردای آن روز برنامه‌های عادی رادیو آغاز شد و چون برنامه‌ها تنها در تهران قابل دریافت بود رادیو تهران نامیده می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این کوتاه ترین تاریخچه راه اندازی رادیو در ایران است و حالا این رسانه در آستانه 80 سالگی است. البته رادیو در این روزها با افت و خیز بسیاری همراه بوده و روزهای طلایی را سپری کرده است. حالا هم متکثر شده و چندین شبکه رادیویی راه اندازی شده است.

هر سال هم هر وقت به تاریخ افتتاح رادیو در ایران نزدیک می شویم، مطالب بسیاری در این باره منتشر می شود. اما اگر گذرتان به سازمان صداوسیما افتاده باشد، بعد از ورود از در بلال هنوز که خیلی جلو نرفته اید، چشمتان به ساختمان بلند بالایی می افتد که نامش ساختمان شهدای رادیوست.

در واقع همه شبکه های رادیویی آنجا جمع هستند و از استودیوهای آنجا برنامه هایشان را به گوش مخاطبان خود می رسانند. اما کمتر کسی است که بداند چرا نام این ساختمان شهدای رادیو انتخاب شده و اصلا شهدای رادیو چه کسانی هستند؟ برای یافتن این سوال هم با جستجو در فضای مجازی مطلب دندان گیری عایدتان نمی شود. آرشیوی هم وجود ندارد که بدانید دقیقا این شهدا چه کسانی بوده اند و چرا نامشان را بر این ساختمان بلند بالا نهاده اند.

در زمان وقوع انقلاب اسلامی و سال 57 که هنوز رسانه ها راه اندازی نشده بودند، رادیو نقش بسزایی در اطلاع رسانی داشت و این نقش در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید.

رادیو در مدت زمان جنگ تحمیلی به دلیل کم هزینه تر بودن و سرعت بالاتر انتقال اخبار، گزارشگران بسیاری را به خطوط مقدم جبهه رساند تعدادی از آنها در این راه به شهادت رسیدند.

در حال حاضر هم نام هفت شهید در معاونت صدای سازمان صداوسیما به عنوان شهدای رادیو ثبت شده که عبارتند از شهید حسن نجفی وژده منفرد، شهید عباسعلی برهانی، شهید سید احمد سادات باریکانی، شهید مسعود جان نثاری، شهید هوشنگ نوری، شهید علی اصغر مالکی قره شیران و شهید مهدی قلی جوزی نجف آبادی. این شهدا هرکدام متعلق به یک گوشه از کشور بودند و شهادت تنها نقطه وصل سرنوشت آنهاست.


**شهید علی اصغر مالکی قره شیران

شهید اصغر مالکی قره شیران را می توان اولین شهید سازمان صداوسیما دانست. او متولد سال 1333 در تهران بود و در زمان شهادت 24 سال سن بیشتر نداشت.

این شهید کارمند رسمی سازمان بود و روز 22 بهمن سال 57 هنگامی که قصد داشت جلوی نظامیان رژیم شاه را برای ورود به رادیو بگیرد، به ضرب دو گلوله به شهادت رسید.

مزار این شهید در قطعه ٢١ ردیف ۶۵ شماره ١۴ بهشت زهرا (س) قرار دارد.

**شهید حسن نجفی وژده منفرد

شهید حسن نجف وژده منفرد متولد سال 35 در تهران بود که در زمان شهادت 30 سال سن داشت. او از جمله گزارشگران رادیو بود که در سال 65 حین عملیات کربلای 5 در شلمچه به شهادت رسید.

 

**شهید عباسعلی برهانی

شهید عباسعلی برهانی متولد سال 35 در سمنان است. او در دوران جوانی از سمنان به تهران آمد و ازدواج کرد که ثمره آن 3 فرزند است.

او در حین دوران دفاع مقدس در بخش ترابری سازمان صداوسیما مشغول به کار بود و در زمان جنگ تحمیلی بارها به ماموریت رفت و خبرنگاران را به مناطق مختلف جنگی می برد.

 

در نهایت نیز شهید برهانی در 29 شهریورماه سال 63 هنگام برگشت از جبهه در تنگه ملاوی بر اثر برخورد تانکر حامل مواد سوختی با اتومبیلشان دچار تصادف شد و به دیار باقی شتافت و به خیل عظیم شهدا پیوست.

پیکر این شهید در گلزار شهدای امامزاده علویان سمنان به خاک سپرده شده است.

**شهید سیداحمد سادات باریکانی

بسیجی شهید «سیداحمد سادات باریکانی» در سال ۱۳۳۸ در تهران چشم به جهان گشود. او که اصالتا متعلق به سمنان است، در استخدام سازمان صداوسیما بود و وظیفه گزارشگری از جبهه های حق علیه باطل را داشت.

 

وی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس منطقه دارخوین با اصابت گلوله به قلبش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. مزار این شهید والامقام در گلزار شهدای سمنان قرار دارد.

**شهید مسعود جان نثاری

شهید حاج مسعود جان نثاری فرزند پنجم خانواده بود. در مردادماه سال ۵۷ در محلۀ لادان اصفهان به دنیا آمد. پدرش غلام علی، فرش فروش بود و مادرش زهرا نام داشت.

او خبرنگار رادیو اصفهان، رادیو قرآن و جوان بود که در مدت کوتاهی توانست پله‌‌های ترقی را در حرفه خبرنگاری طی کند و جایزه‌های مختلفی در جشنواره‌های رادیو و جشنواره‌های خارجی کسب کرده بود.

 

به گفته همکارانش آگاهی‌بخشی به جوانان یکی از دغدغه‌های مهم این شهید بود و به جز اجرای برنامه‌های مذهبی و ویژه برنامه‌هایی درباره امام زمان (عج)، تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه‌های مختلفی درباره جوانان و اعتیاد را برعهده داشت.

شهید مسعود جان نثاری روز پنجم آذر ۱۳۸۴، در تهران بر اثر سانحه هوایی سقوط هواپیمای c۱۳۰ شهید شد. مزار او در باغ رضوان زادگاهش واقع است.

**شهید هوشنگ نوری

شهید هوشنگ نوری متولد سال 1338 در تهران است. او از جمله شهدای خبرنگاری است که در مدت زمان حضورش در جبهه های نبرد حق علیه باطل گزارش های بسیاری از خطوط مقدم جبهه تهیه کرد.
همسر شهید نوری درباره خصوصیات اخلاقی همسر خود گفت: همسرم بسیار زحمت کش و با پشتکار بود و علاقه زیادی به کار رسانه و رادیو داشت.

 

وی افزود: همسرم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه رادیویی «کار و کارگر» مشغول به فعالیت شد که پس از تلاش و پشتکار بی اندازه‌ای که از خود نشان داد  به عنوان سردبیر این برنامه رادیویی انتخاب شد.‌
شهید هوشنگ نوری در عملیات «کربلای 5» در روز 21 دی 1365 به فیض شهادت رسید.

**شهید مهدی قلی جوزی نجف آبادی

شهید «مهدی قلی جوزی» متولد ۱۳۳۶ در آبادان بود. جوانی بشاش، پر انرژی و با محبت. مهدی در فعالیت‌های انقلابی به ویژه در تسخیر لانه جاسوسی و در انقلاب فرهنگی حضور پررنگی داشت.

این شهید پس از ورود به صدای جمهوری اسلامی برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد و با قلم و بیان خود نقش موثری در افشاگری چهره پلید منافقان داشت.

مهدی سر انجام دی‌ماه ۱۳۶۰ در منطقه «ریجاب» کردستان به شهادت رسید و در «نجف آباد» اصفهان به خاک سپرده شد. از شهید دو فرزند دختر به نام‌های «مریم» و «فاطمه» که هنگام شهادت پدر به ترتیب دو سال و شش ماه بیش‌تر نداشتند، به یادگار مانده است.

منبع:فارس

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان صداوسیما شهادت رسید شهدای رادیو متولد سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در آستانه این رویداد هنری در گرگان رونمایی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 به مدت 4 روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • شمار شهدای خبرنگار غزه به 142 شهید رسید
  • فارس میزبان پیکر مطهر شهید علاءالدین اسدپور می‌شود
  • هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی