Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@23:13:39 GMT

مجلس پیگیری اعطای کمک بلاعوض به کشاورزان و باغداران است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۰۶۴۶

مجلس پیگیری اعطای کمک بلاعوض به کشاورزان و باغداران است

سید حسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره خسارات سرمازدگی در شهرستان‌های شاهرود و میامی و بسیاری از مناطق دیگر کشور، بیان کرد: در روزهای پایانی فروردین‌ماه طبق اعلام هواشناسی مشخص بود که سرمازدگی قرار است در مناطقی از کشور به‌خصوص شرق استان سمنان خساراتی را به بار بیاورد در همان موقع تذکری که خطاب به رئیس‌جمهور به دلیل اینکه هنوز جهاد کشاورزی وزیر خود را نشناخته بود اعلام داشتیم که دولت تمهیداتی را برای این امر صورت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سرمازدگی سال‌های سال است که در منطقه شاهرود به باغات خسارت می‌زند و ما مدل‌های مشابه آن را در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و پس‌ازآن نیز شاهد بودیم اما در سال‌های اخیر این امر تشدید شده است.

تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی

عضو خانه ملت بیان کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در راستای تولید گونه‌های مقاوم به سرمازدگی صورت داده وعده‌ای نیز از این مرکز تبعیت کرده‌اند اما عده دیگری از باغداران به دنبال محصولات زودبازده‌ای هستند که سریع‌تر بتوانند نوبرانه بازار را به دست بگیرند که درزمینهٔ سرمازدگی سال‌های قبل نیز بیشتر همین گروه دوم آسیب می‌دیدند اما در سال جاری طبق برآوردها گویا همه گونه‌ها از سرما آسیب‌دیده‌اند.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه دولت می‌بایست تقویت مرکز تحقیقات کشاورزی را انجام می‌داد، بیان کرد: خاوازی وزیر کنونی جهاد، سال‌های گذشته ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی کشور را بر عهده داشت و به‌شدت از اینکه به این حوزه نگاه مثبتی نمی‌شود، گلایه‌مند بود.

وی بابیان اینکه در سخنان خاوازی نیز مطرح می‌شد که ما به دنبال کشاورزی نوین نیستیم و اصلاً عنایتی نسبت به اقلیم و آب هوا در دنیا نداریم و کماکان همان کشاورزی سنتی خودمان را ادامه می‌دهیم، گفت: در بحث آب و بحران آن‌که در دنیا، کشور و منطقه شاهرود و میامی وجود دارد نیز هیچ تصمیم گرفته نشده به‌جز مسائلی مانند استخرهای روباز و آبیاری قطره‌ای که آن‌هم متأسفانه آب در این نوع استخرها تبخیر و هدر می‌رود. این تصمیمات غلط و غیرعلمی همیشه مشکلات ما را در زمینهٔ کشاورزی بیشتر کرده است.

رفع مشکل بیمه باغداران

عضو خانه ملت گفت: امروز که خاوازی در رأس کار جهاد کشاورزی قرار دارد امیدواریم که نگاه جدی به این مسائل داشته باشد چراکه چهار سال است که آسیب جدی متوجه کشاورزان و باغداران شرق استان سمنان می‌شود و حتی ریالی کمک بلاعوض دریافت نکردند مگر حوزه‌هایی خودشان را بیمه کرده بودند.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه باغاتی که بیمه بودند نیز مشکلات کمتری از دیگران ندارند، بیان داشت: رقم دریافتی غرامت این باغداران با توجه به نرخ یک و نیم برابری حق بیمه و رقم واقعی خسارات، کافی نبود اما با تلاشی که در سال گذشته صورت گرفت، در مجلس سعی شد تا این میزان غرامت تا سه الی چهار برابر حق بیمه افزایش یابد و این موضوع در جلساتی با ریاست بیمه کشاورزی و در حوزه محصولات مختلفی ازجمله زردآلو، پیگیری شده تا حداقل شاهد افزایش دریافتی باغداران و کشاورزان و کاهش ضررهایشان باشیم.

وی بابیان اینکه اقداماتی مانند بیمه و غرامت در حقیقت مسکن و موقتی هستند لذا باید اقدامی عاجل و قطعی در دستور کار باشد، ابراز کرد: دولت باید فکری برای اصلاح الگوی کشت، نوع کشت و گونه‌های مختلف مقاوم به سرمازدگی داشته باشد.

باغداران درامدی ندارند

نماینده شاهرود و میامی در مجلس بیان کرد: متأسفانه امروز هستند کشاورزانی که در شهرستان شاهرود نسبت به قطع کردن درختانشان مبادرت می‌ورزند و لذا باید گفت آن‌ها هم حق‌دارند زیرا یک سال تمام این درخت را خدمت و هزینه می‌کند و کود، سم، کارگر، آب و … را برای این درخت مهیا می‌کند اما یک‌باره سرمازدگی سبب می‌شود تا ریالی از این درخت درآمد نداشته باشند درنتیجه امروز بسیاری از باغداران ما درختانشان را می‌برند و به جای آن گوجه، بادمجان، صیفی‌جات و… می‌کارند زیرا رزق و روزی‌شان از همین باغ و زمین است.

حسینی شاهرودی افزود: بسیاری از کشاورزان در شهرستان‌های شاهرود و میامی هستند که رزق و روزی‌شان بستگی به زمین و باغشان دارد و هیچ درآمد دیگری ندارند، بیان کرد: این قشر چهار سال است که با سرمازدگی روبرو هستند و در این مدت مشکلات، بدهی‌های بانکی و وام‌هایشان مدام به تعویق افتاده اما سود همین وام‌ها سر جای خودش است و باید این باغداران بدهی‌شان را که امروز افزایش هم یافته، پرداخت کنند و این در حالی است که قدرتی برای بازپرداخت وام‌ها وجود ندارد چراکه درآمدی نیست.

وی با اشاره به اقداماتی که درباره سرمازدگی صورت گرفته است، توضیح داد: در جلسه با وزیر جهاد و سازمان برنامه مصر هستیم که کمک‌های بلاعوض از ستاد حوادث به باغداران و کشاورزان پرداخت شود همچنین بیمه باغداران سریع‌تر پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ادامه داد: در کنار این امر می‌بایست وام‌های این قشر نیز مجدداً استمهال شود تا شاید سال آتی شاهد تغییر شرایط باشیم و در نهایت دولت باید اقدامی اساسی در خصوص جلوگیری از خسارات ناشی از تغییر اقلیم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 4906174

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی خسارات سرمازدگی جهاد كشاورزي استان سمنان هیئت دولت میامی شاهرود ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا ایلام ستاد مقابله با کرونا قزوین شهرکرد کمک به نیازمندان بارش باران ماه مبارك رمضان بیرجند استانداری قزوین جهش تولید شاهرود و میامی حسینی شاهرودی مرکز تحقیقات وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگار مهر، هادی محمدپور در همایش شوراهای اسلامی روستاهای بخش کاخک گناباد شامگاه یکشنبه ضمن تاکید بر اینکه اولویت ما توسعه روستایی است، اظهار کرد: اقدامات خوبی در بخش کاخک اتفاق افتاده است و آن چیزی که به عنوان اولویت اول ما در جلسات مقدماتی مجلس با وزرا در سطح ملی و نمایندگان استان پیگیری شده، مدیریت و توسعه روستایی است.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اصلاح قوانین متعدد در مجلس که موجب تأخیر یا عملیاتی نشدن کارها می‌شود، افزود: این قوانین باید با برنامه ریزی صحیح اجرا شوند و مسؤولان گره‌ها و کاغذ بازی‌ها را در جهت توسعه روستاها بردارند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن نوید خبر خوش به کشاورزان منطقه مبنی بر عدم قطع برق در تابستان امسال خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های استانی و ملی امسال قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی نخواهیم داشت.

محمدپور ضمن یادآوری تبعات خشکسالی، کمبود بارندگی و منابع آبی در شهرستان‌های گناباد و بجستان گفت: باید با اختصاص اعتبار مناسب، به احیای قنوات و طرح‌های آبخیزداری حوزه انتخابیه توجه بیشتری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به ایجاد زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن به خصوص تأمین آب، برق و گاز گفت: اکثر دغدغه ما در حوزه تأمین آب است؛ ما بدون واحدهای مسکن ملی، هنوز هم ۹۰ لیتر در ثانیه آب کم داریم؛ پس در فرصت باقیمانده تا شروع تابستان باید تلاشمان را برای جبران این کمبود، بیشتر کنیم.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که در نهضت ملی مسکن انجام شده این نکته را یادآور شد: اگر مشکلات نهضت ملی مسکن و نحوه واگذاری را نتوانیم مدیریت کنیم، ۲ تا ۳ سال آینده نخواهیم توانست تبعات آن را حل کنیم.

محمدپور در پایان، ضمن تقدیر از زحمات تمام شوراها و دهیارهای بخش کاخک گفت: اعتبارات خوبی برای روستاها از جمله: سنگ فرش معابر در حال پیگیری است.

کد خبر 6097829

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • سوخت و بیمه لنج‌داران باید پیگیری شود
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟