Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت:‌ شیوه رفع تعهد ارزی سال 99 هنوز تعیین تکلیف نشده، اما پس از بررسی‌ لازم به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید زادبوم امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات گفت : میزان صادرات اقلام بهداشتی در سال 98 به 410 میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش بینی های انجام شده و هماهنگی  از سوی سازمان توسعه تجارت ایران با وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخشی از اقلام مازاد تولیدی در حوزه بهداشتی، به کشورهای همسایه و هدف صادراتی صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  افزود: پیش بینی ما بر این است که بتوان صادرات اقلام بهداشتی مازاد کشور به یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد دلار در سال جاری برسانیم؛ البته این روند صادرات با لحاظ کردن تامین به موقع نیاز داخلی و ذخیره‌سازی مناسب برای این اقلام در ایام بحران است، اما مازاد بر نیاز داخل با کسب اجازه از وزارت امور خارجه و موافقت وزارت بهداشت،  صادر خواهد شد و همه ملاحظات لحاظ خواهد شد.

وی در زمینه توسعه زیرساخت‌های صادراتی گفت: جلسات متعددی با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا بتوان زیرساخت‌های صادراتی در سال جاری را توسعه داد، زیرا فراهم سازی این زیرساختها بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره برگزاری رویدادهای تجاری همانند نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: مباحث زیادی انجام شده است که بر این اساس با توجه به اینکه از اواخر بهمن با شیوع کرونا، نمایشگاهها تعطیل شده‌اند و هنوز هم این تعطیلی ادامه دارد و پیش بینی می شود که تا انتهای ماه مبارک رمضان نیز این وضعیت ادامه داشته باشد.

زادبوم گفت: تلاش می‌کنیم تا به صورت مجازی و با رعایت پروتکل های بهداشتی هیچ رویداد تجاری تعطیل نشود.

زادبوم افزود:رفع تعهد ارزی در سال 1398 مطابق با جلسات متعدد کارشناسی با حضور کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی، مانند سال 1397 خواهد بود و آخرین مهلت بازگشت ارز صادراتی سال 98 آخر تیرماه سال 1399 خواهد بود.

وی اظهار داشت: در خصوص رفع تعهدات ارزی سال 1399 تصمیم‌گیری در کمیته ماده 2 با حضور وزرای عضو و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضمن اینکه جلسات متعددی در این باره  با نظر اتاق بازرگانی ایران، کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی انجام شده  است و هفته گذشته جمع بندی این نظرات توسط قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است.

زادبوم آخرین مهلت برای بازگشت ارز صادرات سال 1399 را آخر تیرماه سال 98 اعلام کرد و اظهار داشت:‌ در این تاریخ دفاتر امور مالیاتی بسته می‌شود و امکان استردادمالیات بر ارزش افزوده آن دسته از صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند، وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: مرزهای کشور با ارمنستان، افغانستان و همچنین آذربایجان باز است و ارسال محموله‌های تجاری به صورت ریلی به ترکیه انجام می‌شود ضمن اینکه  در حال رایزنی برای بازگشایی به صورت جاده‌ای هستیم.

وی بیان داشت: مرزهای پاکستان و ترکمنستان نیز بسته بوده و در عراق، مرزهای کردستان عراق به روی محموله‌های صادراتی باز است؛ بنابر این باید رایزنی ها را منسجم کرد تا همه پایانه‌های مرزی به مانند گذشته به روی صادرات ایران باز شود.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: صادرات وزارت بهداشت بانک مرکزی توسعه سازمان توسعه تجارت ایران خواهد شد رئیس کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ سخنگوی دولت در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان گلپایگان گفت: تجارت خارجی ایران در فروردین سال جاری ١٠.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.


علی بهادری جهرمی با بیان اینکه حال منابع ارزی ما خوب است تصریح کرد: ما مشکلات ارزی و دیگر معضلات جاری را می‌دانیم، اما مجبوریم در شرایط تحریم، تعادل ارزی را برقرار کنیم.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظارت بر نوسانات نرخ ارز به صورت جدی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت هدایت منابع ارزی به سوی موارد مهم و اولویت هاست.


وی درباره نظارت بر نظام بانکی گفت: سال گذشته سه موسسه مالی اعتباری بزرگ را منحل کردیم بدون اینکه هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی رخ دهد.


بهادری جهرمی تصریح کرد: درصدد هستیم که منابع بانکی را به سمت اقدامات مولد مانند تولید و مسکن سوق دهیم و از سوی دیگر در بخش‌های تکلیفی مانند فرزندآوری نیز از آن بهره‌مند شویم.


وی گفت: نرخ سود بانکی نرخ سابق است از طرف دیگر نرخ تورم تولید کننده که در ابتدای دولت ١٠٣ درصد بود الان به ٢٣ درصد رسیده است.


سخنگوی دولت با بیان اینکه در دهه ٩٠ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت، گفت: این موضوع تنها به مباحث اقتصادی محدود نبوده است و در دیگر موارد مانند فرهنگی و اجتماعی نیز کاستی داشتیم.


بهادری جهرمی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس اظهار داشت: این موضوع پارسال در قانون بودجه نبود، اما امسال سعی کردیم برای آن ردیف بودجه تعریف کنیم.

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو