Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:36:02 GMT

بازی با زندگی، زندگی با مرگ

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۱۶۷۷

ایسنا/همدان این روزها تنها مسیری که پیموده ام خانه_سرکار و بالعکس بوده، کمی از مسیرم پیاده روی دارد، در این بین گاه دستکش و ماسک های رها شده بر روی زمین حتی در کنار سطل های زباله را می بینم و تأسف می خوردم به حال کسی به خود زحمت نداده دو قدم بیشتر بردارد و زباله اش را در سطل بیندازد.

این روزها برخی از ماسک و دستکش برای نجات زندگی خود استفاده کرده و سپس آن را در زمین رها می کنند، این یعنی «بازی با زندگی» دیگران و در مقابل کسانی هستند که ناچارند زباله های این سربه هوایان را جمع آوری کنند، یعنی رفتگران محل، کسانی که هر روزشان را با ترس و لرز سپری می کنند، این یعنی «بازی با مرگ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. 

بی توجهی به نکات بهداشتی و رهاسازی اقلامی چون ماسک و دستکش آلوده در کف کوچه و خیابان، پاکبان ها، این زردپوشان پرتلاش را در مقابل ویروس خطرناک کرونا بی دفاع کرده است.

اقشار مختلفی در کار مبارزه با شیوع کروناویروس هستند اما پاکبانان مظلوم‌ترین قشر به شمار می‌روند که در شرایط حاد کنونی نیز از تلاش برای پاکیزه‌ نگهداشتن شهر دریغ ندارند اما باید تجهیز این افراد به وسایل بهداشتی و ماسک مورد توجه قرار گیرد.

کارگران و رفتگران شهرداری نه امکان دورکاری دارند و نه از امکانات بهداشتی مناسب و به اندازه برخوردار هستند و نه حتی همه مردم برای حمایت از آنها نظافت عمومی را رعایت می‌کنند. این قشر زحمتکش این روزها با وجود حجم بالای زباله های بهداشتی همچون ماسک و دستکش های یکبار مصرف که به علت ضعف فرهنگی برخی افراد در مکان های عمومی رها شده اند، همچون پزشکان و کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند.

یکی از پاکبانان که کهولت سن شنیدن و حرف زدن را برایش دشوار کرده است، بعد از چندین بار تکرار سوال در زمینه رها کردن ماسک ها و دستکش ها در معابر، با زحمت بسیار تنها می گوید: «سلامتی بزرگترین نعمت است و من در این روزها بیشتر از قبل نگران سلامتی خود هستم.»

آقا محسن، پاکبان زحمتکش دیگری است که کرونا هم جلوی خدمت‌رسانی‌اش را نگرفته و در گرمای ظهر در حال پاکسازی شهر است اما از همشهریان خود به خاطر انداختن ماسک و دستکش بر روی زمین گلایه دارد و می گوید: «درست است که با در خانه ماندن مردم میزان تولید زباله های غیرعفونی کاهش پیدا کرده اما میزان ماسک و دستکش های رها شده بسیار زیاد است.»

او در ادامه صحبت هایش برای سلامتی خانواده اش ابراز نگرانی می کند و می گوید: «می ترسم با جمع کردن ماسک و دستکش ها از سطح شهر خود به کرونا مبتلا شده و ندانسته تا زمان بروز علائم باعث آلوده شدن اعضای خانواده ام به این ویروس شوم.»

این پاکبان زحمتکش ماسکش را نشانم می دهد و می گوید: «در تلویزیون گفته اند که هر هشت ساعت یکبار باید ماسک خود را تعویض کنیم اما با وجود اینکه شهرداری تعدادی ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده در اختیار ما قرار داده است، باز تعداد آنها کم بوده و مجبورم از هر ماسک را چند روز پشت سرهم استفاده کنم.»

او در پایان صحبت هایش از شهروندان همدانی می خواهد بهداشت را بیشتر رعایت کنند و زباله های خود به ویژه ماسک و دستکش را به جای ریختن بر روی زمین، در سطل زباله بیندازند.

به سراغ پاکبان دیگری می روم که به کم بودن ماده ضدعفونی کننده، سختی کار در ایام شیوع کروناویروس، استرس و اضطراب آلوده شدن به این ویروس و زیاد شدن زباله هایی مانند ماسک و دستکش اشاره می کند و می گوید: «ما هم دوست داشتیم مانند بسیاری از مردم در خانه بمانیم اما مشکلات اقتصادی این اجازه را نمی دهد.» سپس با خنده اضافه می کند: «خورد و خوراک که شوخی بردارنیست اما خداروشکر که بدنم سالم است و می توانم کار کنم.»

بعد از شنیدن سخنان پاکبانان و مشاهده وضع خطرناک معابر به علت رها کردن ماسک و دستکش اقدامات انجام شده در این زمینه و حل این مشکل را از مسئولان مربوطه جویا شدیم.

سازمان پسماند در رابطه با بحث ریختن زباله بر روی زمین مسئولیتی ندارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از شیوع کروناویروس بعضی از افراد ماسک و دستکش استفاده شده را بر روی زمین می ریزند که این کار سلامتی پاکبانان شهرداری را به خطر می اندازد، اظهار کرد: سازمان پسماند در رابطه با بحث ریختن زباله بر روی زمین مسئولیتی ندارد اما توقع ما از مردم فهیم همدان این است که بهداشت عمومی را برای جلوگیری از ابتلای شهروندان به ویژه پاکبانان به کرونا رعایت کنند.

حسین سیبی افزود: در این شرایط خاص همه باید به وظایف شهروندی خود عمل کرده و سعی کنیم محیط زندگی و شهری را تا حد امکان سالم نگهداریم و زمین نینداختن ماسک و دستکش‌های مصرف شده یکی از این وظایف است چراکه از عوامل انتشار و منابع ویروس بوده و می‌تواند محیط زندگی‌ را با خطری جدی مواجه کند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه مردم برای حفظ بهداشت محیط از انداختن دستکش و ماسک‌های مصرف شده بر زمین خودداری کنند، ادامه داد: برای رد شدن از این شرایط باید تمامی جوانب را رعایت کنیم و تا حد امکان تولید پسماند را کاهش داده و پسماندهای تولیدی را نیز در بسته بندی‌های مناسب در باکس‌های زباله قرار دهیم.

افزایش ۳۰ درصدی زباله های عفونی در همدان

سیبی با بیان اینکه سازمان پسماند فقط مسئولیت جمع آوری و حمل زباله های عفونی را دارد، گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس در جامعه نسبت به مدت مشابه سال های گذشته میزان تولید زباله های عفونی و بیمارستانی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این ایام مراکز تولیدکننده پسماندهای عفونی باید فرآیند بی خطرسازی زباله ها را با حساسیت بیشتری انجام دهند، افزود: مراحل دفن زباله های عفونی در ایام شیوع کروناویروس با تمهیدات ویژه در عمق مشخص و با استفاده از مقدار بیشتر ماده ضدعفونی کننده دفن می شود.

افزایش ۷۰ درصدی تولید زباله در ایام نوروز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان بیان کرد: میزان تولید پسماندهای روزمره در ۱۵ روز اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به علت در خانه ماندن مردم و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ماشین حمل زباله های عفونی به طور مداوم ضدعفونی می شود، اضافه کرد: در سایت دفن زباله شهر همدان که در پشت پلیس راه واقع شده، قسمتی جداگانه برای دفن زباله های عفونی و بیمارستانی درنظر گرفته شده است.

سیبی با بیان اینکه سایت دفن زباله همدان از سال ۶۰ راه‌اندازی شده که ۵۰ درصد از آن در گذشته به علت دفن بی‌برنامه و غیربهداشتی زباله آلوده شده بود، یادآور شد: پسماندهای شهرهای همدان، بهار، مریانج، رزن، جورقان، مهاجران، صالح‌آباد، لالجین و روستاهای اطراف به این سایت منتقل و توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری دفع می‌شوند.

سطح ایمنی پاکبانان مناسب برای شرایط بحران

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان درباره ایمنی پاکبانان در ایام شیوع کروناویروس در جامعه به خبرنگار ایسنا گفت: براساس قوانین و بخشنامه های دانشگاه علوم پزشکی و وزارت کار شرایط فعالیت و امکانات برای پاکبانان و سایر کارگران فعال در بخش های مختلف شهرداری همانند شرایط بحرانی تعیین می شود تا در مواقع خاص این افراد با مشکل مواجه نشوند.

حسین خانجانی افزود: سطح ایمنی پاکبانان وابسته به بیماری تعیین نمی شود چراکه این افراد در تمام سال و زمان های مختلف در حال جمع آوری زباله ها از سطح شهر هستند و ممکن است هر یک از آن زباله ها به یک بیماری واگیردار آلوده باشد؛ به عنوان مثال استفاده از داروهای سرطانی و رادیو دارو و دوریختن آنها بدون بی خطرسازی آلایندگی زیادی به دنبال دارد.

پاکبانان خط مقدم پاکیزگی و بهداشت شهر

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی توجه به سلامت مجموعه خدمات شهری و پاکبانان که در خط مقدم برای پاکیزگی و بهداشت محیط شهری تلاش می کنند، بسیار ضروری است، اضافه کرد: شهرداری تمام تلاش خود را برای تأمین اقلام بهداشتی برای پاکبانان انجام داده تا ماسک و لوازم ضدعفونی در اختیار این افراد قرار بگیرد.

خانجانی با بیان اینکه اواخر اسفندماه سال ۹۸ نیز یک دست لباس کار جدید در اختیار پاکبانان قرار گرفته است، گفت: ایجاد امنیت شغلی و رفاه برای پاکبانان و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران در هموار ساختن مسیر پاکیزگی شهر نقش جدی ایفا می کند.

۹۰۰ پاکبان همدانی سالم هستند

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری تمامی امکانات خود را برای مبارزه و پیشگیری با کروناویروس بسیج کرده است، اعلام کرد: ۹۰۰ پاکبان در همدان فعالیت می کنند و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از آنها به کرونا مبتلا نشده اند.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان درباره رهاسازی ماسک و دستکش های یکبار مصرف در معابر شهری بیان کرد: در فضای مجازی برای فرهنگسازی در این زمینه به شدت کار شده است اما متأسفانه ۲۰ درصد از شهروندان نکات بهداشتی را رعایت نکرده  و این کار موجب زحمت پاکبانان و در معرض خطر قرار گرفتن این افراد می شود.

وی با بیان اینکه کار پاکبانی جزء مشاغل سخت درنظر گرفته شده و این افراد بعد از ۲۰ سال خدمت بازنشسته می شوند، اظهار کرد: نصب سطل های زباله در معابر و مناطق پرترد همدان یکی دیگر از اقداماتی است که برای جلوگیری از انداحتن ماسک و دستکش برروی زمین انجام شده است.

شهروندان اقلام بهداشتی خود را در سطح شهر رها نکنند

خانجانی بر لزوم همکاری شهروندان بر رعایت بهداشت فردی و عدم رهاسازی اقلام بهداشتی در سطح شهر تأکید کرد و از آنها خواست که اقلام بهداشتی مصرفی همانند دستکش و ماسک را در خیابان‌ها رها نکنند.

وی با بیان اینکه رسانه ها و دانشگاه علوم پزشکی باید به طور جدی برای افزایش آگاهی مردم در زمینه عواقب ریختن ماسک و دستکش استفاده شده بر روی زمین ورود پیدا کنند، گفت: همه ما در برابر محیط زیست مسئول هستیم و علاوه بر نریختن زباله بر روی زمین، باید دیگران را نیز از انجام این کار منع کنیم.

رها کردن ماسک ودستکش سلامتی پاکبانان را تهدید می کند

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه کروناویروس عمدتاً از طریق تماس با سطوح و اشیاء آلوده منتقل می‌شود بنابراین رعایت نکات بهداشتی در مورد ماسک‌ها و دستکش‌های مصرف شده، بسیار حائز اهمیت است، به خبرنگار ایسنا گفت: کرونا قدرت ماندگاری بر روی سطح را دارد از این رو پزشکان توصیه می کنند مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس در هنگام تماس با سطوح از دستکش استفاده کنند و اگر بعد از چندین ساعت استفاده از دستکش آن را زمین بیندازند، سلامتی پاکبانان را تهدید می کنند.

لیدا رفعتی با بیان اینکه سهل انگاری در رهاسازی ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی در خیابان های شهر اگر باعث ابتلای کسی به این بیماری شود، بسیار دردناک خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه مردم از دستکش و ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده می کنند، نباید آنها را پس از مصرف در معابر و خیابان ها رها کنند چراکه این زباله ها قدرت آلوده کننده بالایی دارند.

وی با بیان اینکه همانطور که به فکر سلامت خود هستیم باید سلامتی پاکبانان و شهروندان دیگر را نیز درنظر بگیریم، اضافه کرد: مردم باید ماسک ها و دستکش های خود را درون سطل های زباله در دار قرار دهند یا ماسک و دستکش خود را درون یک نایلکس قرار داده سپس آن را گره بزنند و درون سطل زباله بیندازند.

رفعتی رها کردن ماسک و دستکش در معابر را یکی از راه های گسترش کرونا دانست و بیان کرد: از همان آغازین روزهای شیوع کروناویروس در همدان مکاتبات لازم با شهرداری برای اینکه بسته های بهداشتی را در اختیار پاکبانان قرار دهند، انجام داده ایم و در این زمینه شهرداری همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته است.

پاکبانان؛ قشر تأثیرگذار در کنترل شیوع کووید ۱۹

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دفع بهداشتی ماسک و دستکش‌ها کمک زیادی برای قطع زنجیره انتقال کروناویروس خواهد کرد، گفت: پاکبانان جزء قشر تأثیرگذار در کنترل شیوع ویروس کووید ۱۹ هستند.

رفعتی بیان کرد: کروناویروس بر روی ماسک و دستکش از دو تا ۲۰ ساعت زنده می ماند و این ویروس می‌تواند به راحتی به پاکبانان منتقل شود و این در حالیست که سلامتی پاکبانان مورد فراموشی مردم قرار گرفته است وگرنه نباید شاهد رها شدن ماسک و دستکش در شهر باشیم.

وی تأکید کرد: از مردم می خواهم ماسک و دستکش خود را در راستای حفاظت از جان پاکبان شهر در معابر رها نکنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با بیان اینکه در شرایط امروز و شیوع کروناویروس باید بهداشت عمومی را بیش از پیش رعایت کنیم، گفت: برخی از افراد بی توجه به عواقب ماسک و دستکش های خود را در معابر رها کرده و سلامتی پاکبانان را به خطر می اندازند و این اقدام درستی نیست که در این شرایط وسیله ای که ممکن است آلوده باشد را در فضای باز رها کنیم.

محیط زیست عضو ستاد مقابله با کرونا نیست

سیدعادل عربی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان عضو ستاد مقابله با کرونا نیست، اعلام کرد: محیط زیست برای جلوگیری از رها شدن ماسک و دستکش در سطح معابر به شهرداری پیشنهاد کرد تا سطل های زباله با قابلیت جابه جایی و برچسب کرونا در مناطق پرتردد شهر نصب شود تا مردم ماسک ها و دستکش های خود را درون آنها بیندازند.

وی با بیان اینکه پسماند ویژه نیازمند مدیریت ویژه است، اظهار کرد: اصحاب رسانه باید هرچه سریع تر فرهنگسازی در زمینه رها کردن ماسک و دستکش در معابر را آغاز کنند و محیط زیست در این زمینه آمادگی کمک را دارد.

عربی با بیان اینکه پاکبانان جزء افراد در معرض آسیب کروناویروس هستند و باید به تأمین اقلام بهداشتی و حفاظت آن‌ها نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: شکست دادن کرونا مستلزم همکاری اقشار مختلف با هم است چراکه اکنون وضعیت به گونه‌ای است که نمی توان خود را جدای از دیگر افراد جامعه تصور کرد و سلامت هر فرد برای سالم ماندن دیگران اهمیت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس پسماند زباله پاکبان ماسک ها و دستکش ها کردن ماسک و دستکش ماسک و دستکش شیوع کروناویروس برای جلوگیری زباله های عفونی رها کردن ماسک ماسک و دستکش ها ماسک و دستکش شهرداری همدان اقلام بهداشتی سطل های زباله دستکش و ماسک بهداشت محیط بر روی زمین محیط زیست دفن زباله زباله ها سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض

ایلان ماسک با انتشار یک نظرسنجی در ایکس، قانون عجیبی برای برخورد با دانشجویان معترض در آمریکا پیشنهاد داده است.

به گزارش مشرق، ایلان ماسک در ایکس نوشت:«قانون پیشنهادی: اگر کسی پرچم آمریکا را پایین کشیده و پرچم دیگری را به جای آن نصب کند، آن شخص باید یک سفر یک طرفه رایگان (اما اجباری) به کشور آن پرچم داشته باشد.»

ایلان ماسک این نظر سنجی را در اعتراض به حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا منتشر کرده است. این نظرسنجی با پاسخ مثبت حدود ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان مواجه شده است.

ماسک همچنین ضمن اشاره به بودجه فدرال برخی دانشگاه‌های آمریکا که در آن‌ها اعتراضات صورت گرفته، نوشت: «منطقی نیست که مالیات‌دهندگان آمریکایی مجبور به تامین مالی فعالیت‌های ضد آمریکایی باشند.»

ماسک پیشتر موضع‌گیری‌های متفاوتی علیه اقدامات ارتش اسرائیل در نوار غزه داشت. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس کشتار مردم فلسطین را غیرقابل قبول دانسته بود.

وی همچنین در یکی از اقدامات خود تیک آبی حساب «افیخای ادرعی» از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی در شبکه ایکس را حذف کرده بود؛ این شخص مدام اقدام به انتشار ادعاها و اخبار دروغ کرده بود که بارها اعتراض کاربران را به همراه داشت.

ماسک در تبادل نظرهای ایکس نیز مستقیماً گفته بود که اسرائیلی ها و اقلیت‌ها پیام‌ها و دیدگاه‌های ضدسفیدپوستان منتشر می کنند.

این مواضع روی منافع تجاری ماسک تاثیر گذاشت و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مانند «دیزنی»، «اپل» و «آی‌بی‌ام‌»، تبلیغات خود در ایکس را به حالت تعلیق در آورده بودند. او در جواب به این شرکت ها گفته بود بروید به جهنم.

در این میان قانونگذاران آمریکایی هم گفتند ماسک از تبلیغات ضد اسرائیلی سود می برد. از طرفی دیگر بازرس شهر نیویورک نیز ماسک را به خاطر مواضع ضد اسرائیلی تهدید کرد و گفت هیأت مدیره تسلا باید برای ماسک روشن کند که باید اقداماتی مانند حذف پست خود و عذرخواهی برای آن را انجام دهد و اگر ماسک نتواند این کار را انجام دهد، هیأت مدیره تسلا باید اقداماتی مانند کسر دستمزد، تعلیق یا فسخ او را در نظر بگیرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • عکس| تصویری از برادرزاده مایکل جکسون درحال بازی در نقش او
  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد
  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک در مورد معترضینی که پرچم آمریکا را پایین می‌کشند
  • عکس| پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض
  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • رقابت سخت بین حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی