Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه طی دو ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد شرایط سخت اقتصادی و افزایش قیمت مایحتاج زندگی مردم بودیم به گونه‌ای که بیش از همه زندگی کارگران را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، چند وقتی است حال و روز وضعیت اقتصادی کشور رو به راه نیست و در حال حاضر با وجود فراگیری ویروس کرونا در جهان و ایران، اقتصاد بیش از همیشه در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور اجرا شد و در این مدت افرادی اجازه فعالیت دارند که اقلام مایحتاج زندگی مردم را تامین و توزیع می‌کنند و مشاغل پرخطر همچنان تعطیل است.

تمام صاحبان مشاغلی که به دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به طور موقت بیکار شدند، سرپرست خانواری هستند که مهمترین وظیفه آن ها تامین مایحتاج اعضای خانواده است اما مگر بدون کار و درآمد می‌توان پاسخگوی نیازهای خانواده بود؟

تامین مایحتاج زندگی هزینه دارد اما وقتی فردی دو ماه یا بیشتر بیکار باشد و قیمت‌ها سرسام آور شود می‌تواند هزینه های زندگی را تامین کند؟

متاسفانه علاوه بر بیکاری بسیاری از صاحبان مشاغل که اغلب مشاغل آزاد، بازاریان و کارگرهای روزمزدی هستند، افزایش قیمت ناعادلانه برخی اقلام خوراکی، ظلم مضاعفی است که بیش از همه بر اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه فشار می‌آورد.

طی یک هفته‌ای که از طرح فاصله‌گذاری هوشمند و فعال شدن مشاغل کم خطر می‌گذرد، شاهد افزایش قیمت برخی اقلام ضروری هستیم به گونه‌ای که قیمت حبوبات به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و قیمت انواع میوه نیز بسیار افزایش داشته است.

در حال حاضر قیمت معمولی‌ترین میوه سیب درختی در مغازه‌ها از ۸ هزار تومان کمتر نیست و قیمت پرتقال در برخی از نقاط شهر به بیش از ۱۰ هزار تومان، موز ۱۳ هزار تومان، سیب زمینی ۶ هزار تومان و گوجه فرنگی 8 هزار تومان رسیده است.

قیمت حبوبات نیز طی ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم لپه و لوبیا به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است.

بیکاری و افزایش قیمت‌ها شرایط زندگی را سخت کرده است

جعفری یکی از شهروندان بیرجندی که کارگر ساختمانی روزمزد است در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: متاسفانه طی دو ماه گذشته به دلیل غیرفعال بودن کارها و تعطیلی مصالح فروشی و آهن فروشی‌ها، پروژه‌های ساختمانی تقریبا تعطیل بود و بیکار بودم.

وی با اشاره به بیمه بیکاری که به دلیل شیوع کرونا به برخی از مشاغل تلعق گرفته، افزود: متاسفانه بیمه بیکاری برای کارگران مشاغل ساختمانی در نظرگرفته نشده است.

این کارگر بیان کرد: در اسفندماه نیز همان مبلغی که به عنوان کمک معیشت خانوار از طریق افزایش قیمت بنزین برای برخی از خانوارها در نظر گرفته شده بود، به حساب من واریز نشد و علی رغم این که قرار بود در فروردین ماه برای دو ماه این کمک معیشت واریز شود فقط برای یک ماه مبلغ کمک معیشت دولت واریز شد.

جعفری عنوان کرد: بیکاری از یک طرف و افزایش قیمت‌ها از طرف دیگر به شدت روی روح و روانم تاثیر گذاشته و زندگی را برای من با سه فرزند سخت کرده است.

وی ضمن تشکر از بسیج و سپاه که در بحث کمک به کارگران ساختمانی کمک‌هایی انجام دادند، گفت: کم و بیش از سوی سازمان‌های مردم نهاد نیز مورد حمایت قرار گرفتیم و سبد کالا برایمان آوردند اما این کمک‌ها پاسخگو نیست و باید فکر اساسی در خصوص قیمت‌ها برداشته شود‌.

این کارگر بیرجندی با بیان این‌که بیکاری و شرایط سخت اقتصادی تمام اقشار را درگیر کرده، تصریح کرد: در این شرایط باید نسبت روی قیمت اقلام خوراکی به معنای واقعی نظارت شود و نباید قیمت‌ها بی پایه و اساس افزایش داشته باشد.

جعفری گفت: قیمت نان را دو روز مانده به پایان سال افزایش دادند، اکنون نوبت به حبوبات، میوه و سایر اقلام خوراکی رسیده است؛ در این شرایط مردم توانایی خرید نان و ساده‌ترین مایحتاج زندگی را ندارند، مابقی که بماند.

وی با بیان این‌که مسئولان همیشه می‌گویند نظارت بر بازار وجود دارد، بیان کرد: در سطح کشور علاوه بر نظارت، قیمت‌ها باید کنترل شود؛ این‌که در این شرایط قیمت لوبیا و لپه بیش از ۲۰ هزار تومان و میوه از ۱۰ هزار تومان بیشتر شود برای فردی مثل من که یک روز درآمد دارد و یک روز نه، توجیه ندارد.

مظلومیت کارگران در شرایط سخت اقتصادی

این کارگر ضمن گلایه از دولت، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر بیشترین ظلمی که در بحث اقتصادی صورت گرفت، متوجه کارگران روز مزدی شد که دستشان از زمین و آسمان کوتاه است. مسئولان که اصلا انگار نه انگار این قشر از جامعه زندگی و هزینه دارند.

جعفری به افزایش حقوق بازنسشته‌ها، کارمندان، نمایندگان مجلس و کارگران اشاره کرد و گفت: هیچ قشری بیشتر از کارگران روز مزدی که یک روز کار دارند و ۱۰ روز بیکارند به افزایش دستمزد نیاز ندارد‌ اما شاهد افزایش دستمزد همه هستیم به جز کارگران روز مزد.

وی ادامه داد: کارمندان خیالشان راحت است حداقل درآمدی آخر ماه دارند اما من و امثال من به چه حقوقی دلخوش باشیم؟ به حقوقی که یک روز داریم و چند روز نداریم؟ همان یک روز هم با توجه به قیمت‌ها جوابگوی تهیه حداقل اقلام خوراکی معمولی نیست.

همه چیز افزایش قیمت داشت به جز یارانه!/ وام یک میلیون تومانی دردی دوا نمی‌کند

این کارگر ساختمانی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ سال از آغاز واریز یارانه ماهیانه مردم می‌گذرد و مبلغ یارانه هیچ تغییری نداشته و همان 45 هزار و 500 تومان است اما در مقابل قیمت نان، برنج، گوشت، رب، تخم مرغ و بسیاری موارد دیگر چندین برابر شده است.

وی اظهار کرد: با این شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌های روز به روز خوب است نهادهای مردمی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج و بهزیستی هستند که به فکر افرادی مثل من باشند وگرنه از این دولت آبی برای کارگران روز مزد گرم نشده و نخواهد شد.

جعفری به وام یک میلیون تومانی دولت اشاره کرد و گفت: با این افزایش قیمت‌ها، بیکاری و هزینه های جاری زندگی، از پرداخت قبوض خدماتی گرفته تا تهیه مایحتاج ضروری، وام یک میلیون تومانی دولت پاسخگو نیست.

این کارگر ساختمانی با بیان این که ترجیح می‌دهم برای این وام ثبت‌نام نکنم، افزود: اگر وام بلاعوض بود می‌توانستیم امیدی داشته باشیم اما وامی که بهره دارد قرار است از یارانه مردم کسر کنند، هیچ دردی دوا نمی‌کند.

کرونا زلزله‌ای که بر سر کارگران آوار شد

وی گفت: ویروس منحوس کرونا مانند زلزله‌ای بر سر ما کارگران روز مزد آوار شده و در مقابل نیز قیمت ها بی حساب و کتاب در حال افزایش است.

کاهش قدرت خرید مردم

رحیمی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که کارمند قراردادی یک از ادارات است در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: متاسفانه در این شرایط سخت اقتصادی، بیماری کرونا شرایط را برای کار کردن سخت کرده است.

وی با بیان این‌که به صورت قراردادی مشغول فعالیت هستم، افزود: از این نگرانم که در این شرایط و با توجه به وضعیت کاری که کاهش داشته، کارم را از دست بدهم و با این همه گرانی و اقساطی که دارم چگونه زندگی کنم؟

این شهروند بیرجندی به اقدامات ناپسند برخی از افراد در بحث احتکار موادغذایی و اقلام بهداشتی اشاره کرد و گفت: اگر نظارت صحیح بر بازار باشد نباید در این شرایط شاهد احتکار مواد غذایی باشیم.

رحیمی از افزایش قیمت‌های مواد غذایی به ویژه حبوبات و میوه گلایه کرد و گفت: با این قیمت‌ها کمتر افرادی قدرت خرید دارند.

یکی از مغازه داران بیرجندی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته قیمت حبوبات نسبت به سایر اقلام خوراکی افزایش بسیار زیادی داشته و این گونه که مطرح می‌شود بیماری کرونا دلیل اصلی گرانی است.

وی با بیان این‌که در این دو ماه به دلیل تامین مایحتاج زندگی مردم مشغول بکار بودم، گفت: بیشتر مردم اواخر بهمن برای روزهای عید خرید کردند و تاکنون نیاز زیادی برای خرید مایحتاج جدید نداشتند اما در حال حاضر که رفت و آمد ها در سطح شهر بیشتر شده و نیاز به خرید پیدا کردند، بیشتر افزایش قیمت‌ها را احساس می‌کنند.

این مغازه‌دار بیان کرد: متاسفانه وقتی در مورد یک قلم مواد غذایی شاهد افزایش قیمت هستیم، تقاضا و خرید مردم بیشتر می‌شود و این اقدام، بیشتر باعث افزایش قیمت می شود که اصلا به نفع مردم و حتی منِ مغازه‌دار نیست. بهتر است مردم به اندازه نیاز خریداری کنند چراکه قیمت‌ها برای مدت کوتاهی افزایش بسیار زیادی دارد و وقتی تقاضا نباشد کاهش پیدا می‌کند.

وی در خصوص قیمت انواع مواد غذایی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم لوبیا قرمز 22 هزار تومان، لوبیا رشتی 23 هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی 25 هزار تومان، عدس 18 هزار تومان، لپه 24 هزار تومان، نخود 11 هزار تومان، لیمو عمانی 5 هزار تومان، قند بسته 5 کیلویی 45 هزار تومان، برنج ایرنی 240 تا 260 هزار تومان، برنج پاکستانی 89 هزار تومان، برنج هندی 68 هزار تومان و روغن جامد 5 کیلویی 44 هزار تومان است.

افزایش 65 درصدی قیمت حبوبات

محمد شریف رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند در خصوص افزایش قیمت حبوبات، اظهار کرد: کرونا دلیل گرانی حبوبات است و به دلیل فراگیری این ویروس در تمام جهان ترخیص کالا از کشورهای همسایه انجام نمی‌شود.

وی به تقاضای زیاد مردم اشاره کرد و افزود: متاسفانه هر چه گران شود، متقاضی بیشتر دارد و این موضوع باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند بیان کرد: حبوبات بین 20 تا 65 درصد افزایش قیمت پیدا کرده که لپه با 26 هزار تومان و لوبیا با 24 هزار تومان گران‌ترین‌ حبوبات است.

اختصاص یک هزار و 858 تن سهمیه کالای اساسی به منظور تنظیم بازار در ماه رمضان

داوود شهرکی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز از اختصاص و جذب یک هزار و 858 تن سهمیه کالای اساسی به منظور تنظیم بازار استان در ماه مبارک رمضان خبر داد.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های این سازمان برای جذب و تامین اقلام اساسی و پاسخگویی به افزایش تقاضای این اقلام در ماه مبارک رمضان در استان، 1858 تن کالا از محل ذخایر و همچنین واردات از سوی وزارت متبوع در اختیار استان قرار گرفته است.

شهرکی بیان کرد: این اقلام شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، شکر و روغن نباتی است که با قیمت تنظیم بازار برای مصرف در ماه مبارک رمضان به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اقلام مورد نیاز مردم به میزان کافی در کشور و استان تامین و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وی درباره اقلام توزیع شده در راستای تنظیم بازار در ماه رمضان گفت: ۴۹۰ تن برنج، ۴۹۰ تن روغن، ۴۹۰ تن شکر، ۲۵۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۱۵۰ تن گوشت قرمز منجمد در خراسان‌جنوبی توزیع می‌شود.

شهرکی اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم شکر فله‌ای چهار هزار و ۷۰۰ تومان، هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد ۴۲ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد ۱۲ هزار تومان است.

کشف 4 تن برنج احتکارشده در بیرجند

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز گذشته از کشف یک انبار برنج وارداتی در بیرجند در یک منزل مسکونی به میزان ۴ تن با همکاری پلیس آگاهی استان خبر داد.

وی افزود: نگهداری کالاهای اساسی از جمله برنج و عدم ثبت انبار این کالاها از مصادیق احتکار و جابجایی کالاهای اساسی بدون مجوز و هماهنگی از مصادیق ظن به قاچاق است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ضمن هشدار به سودجویان، از تشدید بازرسی ها به صورت مستمر و در قالب گشت مشترک در آستانه ماه رمضان خبر داد و تاکید کرد: معاونت بازرسی این سازمان با همکاری سایر دستگاه های نظارتی ضمن رصد دقیق بازار، با محتکران ارزاق عمومی خصوصا کالاهای اساسی با جدیت برخورد خواهند کرد.

همچنین فاضل مریمی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بشرویه از کشف 2 تن و 100 کیلوگرم برنج قاچاق طی روز گذشته در این شهرستان خبر داد.

بنابراین گزارش؛ در شرایطی که بیماری کرونا زندگی مردم را از تمامی ابعاد به ویژه اقتصادی هدف گرفته است، باید نظارت واقعی بر قیمت‌ها و بازار به منظور جلوگیری از احتکار و افزیش قیمت‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معدن و تجارت خراسان جنوبی شرایط سخت اقتصادی افزایش قیمت ها مایحتاج زندگی افزایش قیمت اقلام خوراکی هزار تومان کارگران روز قیمت حبوبات تنظیم بازار حال حاضر مواد غذایی زندگی مردم ماه گذشته یک روز دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۲۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بهترین راه برای حمایت از کارگران را اصلاح «قانون کار» دانست و گفت: پیگیر لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده هستیم، امیدواریم این مصوبه در مجلس دوازدهم به حالت قبل بازگردانده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، محمدصالح جوکار در جمع نمایندگان کارگران استان گفت: جامعه کارگران زحمتکش و شریف، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که باید در راستای رفع مشکلات آنها گام‌های اساسی برداشت.

وی یکی از مشکلات کارگران را نبود امنیت شغلی بیان کرد و افزود: اینکه کارگری در یک مجموعه با مدت قراردادی معین مشغول به کار شود و امنیت شغلی نداشته باشد، بدون شک در زندگی و کار او مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

نماینده یزد، اشکذر و زارچ با تأکید بر اینکه حل مشکلات کارگران در سایه تفاهم و تعامل مسئولان کشور در بخش‌های مختلف، مرتفع خواهد شد، تصریح کرد: چند مورد از قوانین کار، مانند امنیت شغلی و قرارداد معین کار، نیازمند اصلاح است، زیرا با ایجاد امنیت شغلی برای کارگر، شاهد افزایش بهره‌وری و تولید خواهیم بود و موجب اطمینان‌بخشی کارفرمایان از تولید نیز خواهد شد.

وی بهترین راه برای حمایت از کارگران را اصلاح قانون کار عنوان کرد و اظهار کرد: اگر این قانون به درستی عملیاتی شده بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی نباید نسبت به امنیت شغلی کارگران دغدغه داشته باشند.

جوکار بر لزوم تبدیل قراردادهای موقت به دائمی برای ایجاد امنیت شغلی کارگران تأکید کرد و افزود: طرح افزایش سن بازنشستگی نیز با وجود مخالفت برخی از نمایندگان به تصویب رسید و امید است در مجلس دوازدهم با ارائه طرح، و تصویب مجلس آن به حالت قبل بازگردانده شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بهترین راه مطالبه حق و حقوق کارگران را برگزاری جلسات رؤسای تشکل‌های کارگری با مسئولان استان خواند و خاطرنشان ساخت: همانگونه که نمایندگان مردم، پیگیر مشکلات مردم هستند، رؤسای تشکل‌های کارگری نیز، چون با کسب آرای کارگران منصوب شده اند، باید پیگیر مطالبات این قشر باشند.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات کارگران با شعار حل نمی‌شود، گفت: نشست‌ها و جلسات باید در راستای ارائه راهکارها برای حل مشکلات کارگران باشد، بنابراین با شعاری صحبت کردن، نمی‌توان این مسائل را حل کرد، بلکه تلاش باید در جهت رفع این مشکلات باشد.

کد خبر 749548

دیگر خبرها

  • سبک زندگی ایرانی اسلامی باید ترویج شود/لزوم معرفی دختران موفق کرد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • زندگی زیر آوار جنایات رژیم صهیونیستی
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی