Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان می‌گویند فیلتر دفاع بیولوژیک خودروهای تسلا که برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به خودرو طراحی شده است، برخلاف تصور نمی‌تواند مانع از ورود ویروس‌ها شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، خودروهای تسلا مدل S و مدل X مجهز به یک سلاح دفاع بیولوژیکی با فیلتر ذرات هوا با راندمان بالا موسوم به "هپا"(HEPA) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طرز چشمگیری، فیلتری که در این مدل‌های خودروهای تسلا استفاده شده ۱۰ برابر بزرگتر از فیلترهای خودروهای معمولی است.

اکنون بسیاری در تلاش هستند تا بفهمند که آیا سامانه دفاعی تسلا می‌تواند راه حلی برای از سرگیری حمل و نقل ایمن توسط تاکسی‌های عادی یا اینترنتی در این دوران شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ باشد و آیا فیلتر "هپا" می‌تواند مردم را از شر این ویروس ایمن نگه دارد؟

طبق گفته تسلا، فیلتر آن ۱۰۰ برابر موثرتر از فیلترهای خودروهای دیگر است. علاوه بر این، این فیلتر حداقل ۹۹.۹۷ درصد از ذرات ریز و آلاینده‌های گازی و همچنین باکتری‌ها، ویروس‌ها، گرده‌ها، هاگ‌ها و قارچ‌ها را تصفیه می‌کند.

در حال حاضر کلمه "ویروس" همگان را حساس کرده است و برای هر کسی که اخبار روز را می‌خواند، نشان دهنده شیوع کروناویروس جدید است. اطلاعات فوق حتی ممکن است باعث شود برخی افراد به وب سایت شرکت تسلا بروند تا یکی از خودروهای مدل S یا مدل X این شرکت خودروسازی را سفارش دهند تا خود را با این فیلتر از ابتلا به کروناویروس جدید ایمن کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که احتمال ابتلا به این بیماری از داخل خودرو در صورتی که غریبه‌ای را سوار خودروی خود نکنیم، بسیار کم است.

همانطور که تسلا می‌گوید: سامانه دفاع بیولوژیک تسلا یک سیستم تصفیه صدها بار کارآمدتر از فیلترهای استاندارد خودرو است که قادر است بهترین کیفیت ممکن هوای اتاق خودرو را بدون توجه به آنچه در محیط اطراف می‌گذرد، برای راننده و مسافرانش فراهم کند.

اما نباید از این نکته غافل بود که تسلا اشاره کرده است که این فیلتر "هپا" می‌تواند ذراتی به اندازه ۰.۳ میکرومتر را تصفیه کند. با وجود اینکه این میزان از قدرت تصفیه بسیار چشمگیر است و صرف نظر از این که این فیلتر چقدر فوق العاده است، باید توجه داشت که کروناویروس اندازه کوچکتری از توانایی تصفیه این فیلتر دارد.

براساس مقالات منتشر شده در مجله پزشکی نیو انگلند، اندازه کروناویروس جدید از ۰.۰۶ میکرومتر تا ۰.۱۴ میکرومتر متغیر است. این یک دامنه کاملاً گسترده است و مشخص است که ۰.۰۶ میکرومتر کمتر از ۰.۳ میکرومتر است، به این معنی که ویروس از فیلتر تسلا عبور می‌کند.

"مایکل جی. بوچمیر" از دانشگاه کالیفرنیا اروین می‌گوید: اگر نگران عوامل باکتریایی مانند سیاه زخم یا طاعون هستید، یک فیلتر خوب احتمالا از شما محافظت می‌کند. اما ۰.۳ میکرومتر نمی‌تواند مانع از عبور ویروس‌ها شود. این فیلتر می‌تواند شما را در برابر بیشتر باکتری‌ها حفظ کند، اما نمی‌تواند جلوی ویروس‌ها را بگیرد. بنابراین اگر فکر می‌کنید که همه عوامل بیماری‌زا، باکتری هستند، در اشتباه هستید و این فیلتر نمی‌تواند از شما در برابر کروناویروس جدید محافظت کند.

هیچ شکی وجود ندارد که این فیلتر شگفت انگیز، توانایی فوق العاده‌ای در تصفیه هوا و فراهم کردن یک هوای تمیز و خوب برای خودرو را دارد، اما نمی‌تواند مانع از ورود ویروس‌ها به خودرو شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تسلا موتورز فیلتر HEPA ویروس کروناویروس کروناویروس جدید ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند

تین نیوز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی تشدید شده است و نسبت به توقیف این خودروها اقدام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بابک محبوب علیلو با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی با برهم زنندگان امنیت و آسایش مردم به شدت برخورد می کند، افزود: طرح برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی با هدف ارتقای امنیت اجتماعی، انتظام بخشی و جلوگیری از بروز تخلفات و هنجارشکنی در سطح کلانشهر تبریز به ویژه در مناطقی از جمله شهرک ولی عصر، رشدیه، ائل گلی و مرزداران به مرحله اجرا گذاشته شد.

محبوب علیلو اظهار کرد: به منظور برخورد با خودروهای هنجارشکن که با دستکاری اگزوز و تولید صداهای ناهنجار و یا نصب انواع کیت های تولید صدا در اگزوز خودرو باعث تولید و ایجاد آلودگی شنیداری و دیداری شده و با انجام حرکات مخاطره آمیز زمینه نارضایتی شهروندان و سلب آسایش عمومی و بی نظمی در معابر را به وجود می آورند، دستورات مقتضی صادر و به مبادی اجرایی ابلاغ شده است .

به گفته وی، با پیگیری های انجام شده در اجرای طرح یاد شده، نتایج مطلوب و رضایت شهروندان حاصل شده است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۱ دستگاه انواع خودرو که با نصب تجهیزات و دستکاری غیرمتعارف وسیله نقیله خود اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می کردند، در سطح شهر تبریز به پارکینگ منتقل و با تحویل پلاک تعمیری و اعمال قانون، خودرو به وضعیت استاندارد برگشت داده شده است.

محبوب علیلو افزود: برای صیانت از حقوق عامه تعداد ۴۲۰ فقره اعمال قانون نسبت به تخلفاتی همچون آلودگی صوتی و موارد دستکاری شده در تبریز انجام پذیرفته و اجرای این طرح تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به خودروهایی که در معابر به ویژه بزرگراه ها و اتوبان ها خلاف جهت تردد می کنند، گفت: حرکت خلاف جهت و نیز دنده عقب خودروها در اغلب مواقع حادثه آفرین شده و خسارات جانی و مالی متوجه شهروندان می کند که در این خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی باید بدون اغماض این گونه خودروها را توقیف کند و برخورد لازم قانونی با رانندگان مربوطه به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تعیین مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی
  • عرضه خودروهای برقی از یک شنبه هفته آینده آغاز می‌شود
  • مشخصات خودرو برقی مناسب ناوگان تاکسیرانی تعیین شد
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • تلاش ایلان ماسک برای افزایش فروش تسلا در سفر سرزده به چین
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور