Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@16:42:59 GMT

شعر نظامی پروازدهنده روح است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۳۱۴۱

شعر نظامی پروازدهنده روح است

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مهدی ماحوزی استاد دانشگاه در دومین نشست آنلاین کمیسیون ملی یونسکو، با موضوع نظامی گنجوی، که شب گذشته به طور زنده از صفحه اینستاگرام یونسکوی ایران پخش شد، گفت: از آنجا که آغاز اردیبهشت‌ماه با روز سعدی تقارن داشت، جا دارد در این فرخنده‌روز از مرتبت ادبی این گوینده توانا و دردآشنای ایران یادی کنم و بگویم که سعدی در تربیت مردم ایران و حتی جهان در همه روزگاران با آفرینش آثاری کم‌نظیر ظهوری تازه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه اظهار کرد: همواره کشورهای فارسی‌زبان به عنوان یک کشور سرافراز که از کیان ایران دفاع می‌کنند از اشعار گنجوی استقبال کرده‌اند چراکه اشعار او چنان است که زبان قاصر از بیان زیبایی هایش است.

ماحوزی توضیح داد: موضوع پنج‌گنج نظامی‌گنجوی تصویری از ۵ گنج او در قلمرو ادب غنایی و خط منحنی است. باید بگویم در دایره، همواره زیبایی وجود دارد یعنی در خط منحنی و دایره، زاویه وجود ندارد و فقط کمال دیده می‌شود. از آنجایی که نظامی از سرآمدان ادب غنایی است در پنج‌گنج با ابداع تعبیر، شناخت آلات، ضرورت‌ها و ویژگی‌های ادب غنایی از هنر بحر، وزن عروضی، ساختار هنر منظوم و … بهره‌گیری رندانه از نکات بلاغی و بیانی همچون ایجاز، مساوات، تشبیه، استعاره و… داشته است.

وی بیان کرد: نظامی جایگاهی بلند و پایگاهی ارجمند در ادب غنایی دارد به ویژه در چهارگنج نخستین که شاهکاری تقلیدناپذیر به وجود آورد چنانچه در مخزن‌الاسرار بسی از فنون یادشده می‌توان یافت. شخصیت‌بخشی به خواب و آب، خنده، لب و… نوعی ابداع در تعبیر است که به جاذبه سخن منظوم می‌افزاید او به همین منظور جاذبه موسیقایی به آثارش بخشیده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ادب غنایی، ادب حماسی، ادب تعلیمی و ادب نمایشی در حقیقت یک میزان برای شناخت ادب فارسی هستند. اگر انواع ادبی و هنر هر یک را بشناسیم آنگاه می‌بینیم نظامی در ادبیات فارسی و منظومه‌ها چگونه جلوه کرده است. ما می‌توانیم در جای جای ادب حماسی ردی از ادب غنایی ببینیم. اصلا گسترده‌ترین ادب ما، ادب غنایی است که غم و شادی را در برمی‌گیرد، ما به ادب غنایی تکیه می‌کنیم چراکه ادب و شعر غنایی بیان هنری تصویرهای حسی است که از درون آدمی نشات می‌گیرد و در همه قلمروها وجود دارد. از نشانه‌های ادب غنایی، مرگ، زندگی، سرنوشت، اندوه، شادی، خشم، تخیل و… است.

ماحوزی مطرح کرد: در گنج اول مخزن‌الاسرار در عرصه ادبیات عرفانی و غنایی، آفریننده‌ای توانگر از حیث خیال آفرینی، ابداع در تعبیر، کنایه، استعاره و… می‌بینیم. این را هم باید عنوان کنم که مخزن‌الاسرار در عرصه سخن عرفانی، سرمایه فکرت و از لحاظ هنری، دل‌نشین است. اصلا نظامی در شناختن حرف‌های دل، عشرت شبانه و در قلمرو ادب هنری اعجاز کرده، شعر او برآمده از جان طوفان‌زای اوست به طوری که در کارگاه قریحه او هر چیز ساده‌ای، لباس هنر می‌پوشد، شعر او پروازدهنده روح ما و شیوه او در شاعری غریب است. این اثر او پیوندی با معارف الهی دارد و به شیوه عرفانی سروده شده است.

وی در پایان گفت: نظامی بی آنکه دنباله‌رو کسی باشد، سخت کوشیده تا گنجینه‌ای به جامعه تقدیم کند و فریاد اعتراض خود را علیه بی‌رسمی‌ها برکشد. ضمن اینکه دیرینگی و پیشینگی از اصطلاحات خاص نظامی است.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1379881

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کتاب یونسکو ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه حمله چاقویی یک گردشگر ترکیه ای به دو نظامی اسرائیلی در قدس (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ترکیه : مجموعه اقداماتی علیه اسرائیل انجام می‌دهیم اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد

دیگر خبرها

  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را به نمایش گذاشت
  • ایران قدرت فرماندهی خود را در عملیات وعده صادق به نمایش گذاشت
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • لحظه حمله چاقویی یک گردشگر ترکیه ای به دو نظامی اسرائیلی در قدس (فیلم)