Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@09:31:05 GMT

۹۰ درصد عشایر خراسان شمالی تب سنجی و غربالگری شدند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۴۴۷۸

۹۰ درصد عشایر خراسان شمالی تب سنجی و غربالگری شدند

مسئول بسیج عشایری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی حدود ۳۰ هزار عشایر داریم که ۹۰ درصد این افراد تب سنجی و غربالگری شدند که خوشبختانه تا کنون موردی مبنی بر ابتلای به ویروس کرونا در این قشر گزارش نشده است.

خبرگزاری شبستان-  آرزو یوسفی؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقش عشایر در حفاظت و صیانت از مرزهای خاکی و اعتقادی، پاسبانی از منابع ملی و طبیعی و خصوصاً تولید ملی و حمایت از تولید ملی حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحیه دلاوری، ظلم‌ستیزی، حق‌جویی و حق‌طلبی از جمله شاخص‌های مهم عشایر به شمار می‌رود، که بنا بر این شاخص‌ها هیچگاه به خاک، وطن، دین و مذهب نه تنها پشت نکرده، بلکه از مدافعان و پاسبانان مرزهای خاکی و اعتقادی بودند. در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش فعالی در جبهه‌های حق علیه باطل داشتند، که تقدیم بیش از سه هزار شهید دلیل محکمی بر این ادعا است.

 

از آنجا که فرزندان عشایر محرمیت را با تمام وجود لمس کرده و تمام رشد و نموشان در کمترین بهره‌مندی از امکانات بوده است، محرومیت را بهتر از هرکسی لمس و احساس می‌کنند، حال به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور این قشر نیز از اثرات مخرب آن بر اقتصاد خود بی بهره نبوده که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان مربوطه است.

 

با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ «عقیل غلامی»، مسئول بسیج عشایری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی رفته ایم تا در خصوص اهمیت این موضوع بیشتر جویا شویم. در ادامه این مطلب سوالات شبستان و صحبت های ایشان را می خوانیم... 

 

*اقدامات سازمان بسیج عشایری سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی را در راستای مقابله با کرونا بیان کنید؟

قبل از اینکه بیماری کرونا در استان ما شیوع پیدا کند، بسیج عشایری خراسان شمالی در مناطق عشایری استان با برگزاری کلاس های توجیهی و آموزش چهره به چهره حول محور این بیماری و راه های مقابله با آن، راه اندازی ایستگاه تب سنجی در مناطق عشایری و ایجاد محدودیت در رفت و آمد در این مناطق، در راستای پیشگیری این ویروس گام های موثری برداشت.

با حداقل امکانات، معابر و اماکن عشایری، اعم از منطقه شهید آذرسا، مراوه تپه، تکل کو و ... ضدعفونی و گندزدایی شد.

بسیج عشایری خراسان شمالی از ابتدای اجرای طرح پیشگیری و مقابله با کرونا تا کنون بیش از 7 هزار بسته بهداشتی رایگان شامل ماسک، محلول ضدعفونی، صابون و بروشور پیام های بهداشتی با همکاری اداره عشایری در بین خانوارهای عشایر استان توزیع کرده است.

 

 

همچنین حوزه بسیج عشایری شهرستان مانه و سملقان با راه اندازی یک کارگاه تولید ماسک، روزانه حدود سه هزار و 500 عدد ماسک تولید می کند.

ایجاد 80 گروه جهادی بسیج عشایری در راستای انجام فعالیت های مقابله با کرونا از دیگر اقدامات این سازمان است که از این تعداد، 7 گروه تخصصی جهادی، متشکل از پزشک متخصص است که علاوه بر سرکشی از این مناطق، اقدام به ویزیت افراد می کنند.

 

 

*آیا تا کنون ابتلای به ویروس کرونا در مناطق عشایری خراسان شمالی گزارش شده است؟

در استان خراسان شمالی حدود 30 هزار عشایر داریم که 90 درصد این افراد تب سنجی و غربالگری شدند که خوشبختانه تا کنون موردی مبنی بر ابتلای به ویروس کرونا در این قشر گزارش نشده است.

 

همچنین در منطقه قشلاقی مراوه تپه استان گلستان که عشایر خراسان شمالی درآنجا مستقر هستند، به صورت میدانی، 100 درصد خانوارهای این منطقه، تب سنجی و غربالگری شدند که موردی از ابتلا به بیماری کرونا نداشتیم.

 

*کرونا چه تأثیری بر زندگی عشایر داشته و کدام بخش، آسیب بیشتری به عشایر وارد کرده است؟

جوامع عشایری به علت مولد بودن آن هم با کمترین هزینه، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی هستند، بیماری کرونا کل جامعه را تحت تأثیر قرار داده است و عشایر ما نیز جدای از آن ها نیستند، بیشترین مورد در بخش فروش دام و محصولات دامی شامل لبنیات، روغن و ... است.

با توجه به اینکه کوچ عشایر از اول بهار شروع می شود و در شرایط موجود این مسئله حدود یک ماه است که به تأخیر افتاده، روند زندگی عشایر را با مشکل مواجه کرده است، چرا که بیشترین نژاد گوسفندی عشایر این منطقه، کردی و افشاری است و این نژاد به شدت به گرما حساس بوده و موجب تلفات و سقط جنین آن ها می شود.

همچنین در منطقه مراوه تپه با افزایش گرما، هجوم ملخ ها و کمبود آب داریم که این نیز مشکل دیگری برای عشایر ما است.

بخش زیادی از محصولات دامی عشایر استان در بازارچه های گردشگری به فروش می رفت که این امر نیز با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی این بازارچه ها، خسارت زیادی به عشایر وارد کرده است.

 

*پیشنهادها و برنامه های این سازمان برای کاهش آسیب های وارده به جامعه عشایری چیست؟

از سوی بسیج عشایری خراسان شمالی، یک فصلنامه پیشنهادی به بسیج عشایری کشور فرستاده شده و در حوزه وام و تسهیلاتی که به عشایر داده شده، جهت پرداخت آن ها، تنفس چند ماهه صورت گرفته است.

 

باید مسئولان امر این قشر را بیشتر حمایت و فروش محصولات آن ها را تضمین کنند تا خسارت کمتری در این شرایط، به عشایر ما که تنها منبع درآمد آن ها از راه فروش دام و محصولات دامی است، وارد شود.

 

*برنامه سامان بسیج عشایری خراسان شمالی در جهت اجرای رزمایش «کمک مومنانه» چیست؟

فرمایش حضرت آقا در خصوص اجرای رزمایش کمک مومنانه را از زمان اعلام، خط و مشی خود قرار دادیم تا بتوانیم به نحو احسن این امر را در استان عملیاتی کنیم.

 

در این خصوص، اولین ارتباط با خیرین این حوزه گرفته شد و 300 خانوار نیازمند و محروم عشایری در خراسان شمالی، شناسایی شدند و در حال رایزنی با دستگاه های مرتبط هستیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای آن ها را تأمین کنیم.

 

 

 

 

پایان پیام/140

منبع: شبستان

کلیدواژه: تهیه و توزیع ماسک رایگان بجنورد خراسان شمالی بسیج عشایری بسیج عشایری خراسان شمالی تب سنجی و غربالگری شدند بیماری کرونا تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد

حاتم شکری گفت: در این طرح مادران خانه‌دار ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم آنها فروردین ماه ۱۳۹۶ به بعد باشد به شکل رایگان و کمک ۱۰۰ درصدی دولت بیمه می‌شوند و از مزایای بیمه و بازنشستگی آن برخوردار خواهند شد.

او گفت: از ابتدای طرح تاکنون ۱۰هزار نفر از مادران خانه‌دار داری سه فرزند و بیشتر روستایی و عشایری پیش ثبت نام نزد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر انجام داده‌اند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان همدان گفت: همه مادران واجد شرایط طرح می‌توانند با مراجعه به ۵۲ موسسه کارگزاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان همدان اقدام به پیش ثبت‌نام کنند.

در این طرح مادران ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم آنها فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد به شکل رایگان بیمه شده و از مزایای بیمه و بازنشستگی آن برخوردار می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • ثبت نام بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری تمدید شد
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان