Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@13:55:33 GMT

جهان پس از بحران کرونا با قحطی مواجه می شود؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۵۰۵۴

جهان پس از بحران کرونا با قحطی مواجه می شود؟

خبرگزاری آریا- سال 2020 ممکن است که به بدترین سال از نظر نا امنی غذایی با دو برابر شدن تعداد افراد درگیر با گرسنگی، تبدیل شود.  
به گزارش خبرگزاری آریا،همه‌گیری ویروس کرونا، زنجیره‌های عرضه را برای تمام کالاها و در سراسر جهان مختل کرده است. در چند روز اخیر، این اختلال و آشفتگی روند عرضه و تقاضا خود را در ماجرای سقوط قیمت نفت به محدوده منفی نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا نیز سازمان ملل متحد اعلام کرده است که به دلیل اختلال در زنجیره عرضه جهانی، جهان در معرض خطر قحطی «در ابعاد تاریخی» قرار دارد.  
«دیوید بیزلی «رئیس برنامه غذای جهانی می‌گوید: «سال 2020 در حال تبدیل شدن به بدترین سال از نظر ناامنی شدید غذایی در 6 دهه گذشته است. برای پرهیز از فاجعه باید به سرعت دست به کار شد.» 
در گزارش جدید برنامه غذای جهانی وابسته به سازمان ملل متحد، آمده است: «شمار کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند، ممکن است که دو برابر شود و از 135 میلیون نفر در سال 2019 به بیش از 250 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یابد.» 
بر اساس این گزارش، مردم 10 کشوری که جنگ‌زده یا دچار بحران اقتصادی و تبعات تغییرات اقلیمی هستند، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.  
چهارمین گزارش سالانه جهانی درباره بحران آذوقه به خصوص وضعیت در یمن، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، نیجریه و هائیتی را شکننده می‌داند.  
سازمان ملل هشدار داده است که تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا، وضعیت وخیم امنیت جهانی غذا را بدتر می‌کند.  
«عارف حسین»، اقتصاددان ارشد در برنامه غذای جهانی(WFP) می‌گوید: «کووید-19 برای میلیون‌ها نفری که همین حالا نیز در بحران هستند، یک فاجعه است. برای میلیون‌ها نفر دیگری که تنها در صورت دریافت دستمزد می‌توانند غذا بخورند، این یک ضربه چکشی است.» 
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، آفریقا منطقه‌ای است که با درگیری 73 میلیون نفر با گرسنگی، شدیدترین ضربه را می‌خورد. بعد از آن نیز خاورمیانه با 43 میلیون نفر جمعیت در معرض خطر، سپس آمریکای لاتین با 18.5 میلیون نفر و اروپا با نیم میلیون نفر قرار دارند.
دیوید بیزلی، رئیس WFP نیز می‌گوید: «در گفت‌وگوهای زیادی با رهبران جهان در ماه‌های گذشته، پیش از آنکه ویروس کرونا پیدا شود، گفته بودم که به دلایل مختلفی سال 2020 می‌تواند بدترین سال بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم باشد.» 

گرسنگی تهدیدی مرگبارتر از جنگ و کرونا
ترس از شیوع کرونا، تدابیر سختگیرانه ای را در کشورهای مختلف برقرار کرده که مهم ترین آسیب آن به اقتصاد و کسب و کار مردم وارد شده است. در این میان کشورهایی مانند لبنان و ساکنان آفریقا با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و فقر در شرایط اسفناکی قرار گرفته و خشم آنها را برانگیخته است.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، تنها یک ماه پس از اعمال قوانین قرنطینه و حکومت نظامی در شهرهای مختلف لبنان، وضعیت اقتصادی مردم به قدری وخیم شده است که در برخی مناطق حتی نان برای خوردن ندارند و گاهی با وجود هشدارهای بهداشتی در میان زباله ها به دنبال غذا می گردند.
تاکنون بیش از 670 نفر در لبنان به کرونا مبتلا شده اند و 21 نفر جان باخته اند اما ساکنان شهرها با توجه به شرایط بد اقتصادی و معیشتی که برخی آن را بدتر از دوران جنگ می دانند، وخامت وضعیت زیستی مردم را دور از ذهن نمی دانند.
دیده بان حقوق بشر نیز اوایل این ماه نسبت به خطر گرسنگی برای لبنانی ها هشدار داده بود.براساس این گزارش از حدود 6میلیون نفر جمعیت این کشور، 1.5 میلیون نفر مهاجران سوری و فلسطینی عنوان شده بودند که عدم رسیدگی سریع به وضعیت آنها بحرانی جدی تر از کرونا را پیش روی دولت قرار خواهد داد.
اما به نظر می رسد این هشدار چندان جدی گرفته نشد و به همین دلیل مردم گرسنه چند روز قبل در اعتراض به شرایط در سه شهر مختلف به خیابان ها ریختند.

بحران گرسنگی در آفریقا
به گزارش ایندیپندنت همانند لبنان کشورهای آفریقایی در حالی به مبارزه با ویروس کرونا رفته اند که بحران غذا نه تنها حال که آینده آنها را نیز تهدید می کند. نخستین نشانه های این بحران خانه نشینی کشاورزان، راننده های کامیون ها و کارگران مزارع - به دلیل قرنطینه یا بیماری - و در نتیجه آن توقف چرخه عرضه و تقاضا است. چراکه اگر بیماری به مناطق روستایی آفریقا که تامین کننده 80 درصد مواد غذایی کشور هستند شیوع پیدا کنند، به دلیل نبود بهداشت و آب سالم، چرخه غذایی دچار آسیب شدید می شود و این سخت ترین تبعات ویروس کرونا برای ساکنان فقیر قاره سیاه خواهد بود.
ویروس کرونا تاکنون 22 هزار و 313 نفر را مبتلا کرده که از این تعداد 1124 نفر کشته شده اند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی با توجه به شرایط منطقه ای و فقر، پیش بینی افزایش آمارها تا 10 میلیون نفر در چند ماه آینده را داشته است.
در این شرایط، دکتر «سدریک هابیارمی»، محقق و دانشمند اهل روآندا و استادیار دانشگاه واشنگتن معتقد است: «با توجه به اهمیت سلامت کشاورزان که جزو قشر کم درآمد و مهم ترین مهره چرخه غذایی قاره هستند، دولت های آفریقایی باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشند چراکه بدون شک قادر به تامین نیاز مردم فقیر نیستند و از این راه می توانند تا حدودی بحران را کنترل کنند. در بحران ابولا بیش از 40 درصد کشاورزان کارشان را از دست دادند و بسیاری نیز مجبور به فروش زمین و محصولاتشان برای تامین نیازهای ضروری شان شدند. اما امروز نباید آن اتفاق را تکرار کنیم. نکته ای که نباید فراموش کرد در زمان افزایش تقاضا و کمبود منابع، تورم بشدت افزایش پیدا می کند و دولت باید این موضوع را تحت کنترل درآورد تا دست کم بتواند در همه گیری کرونا مردم را از گرسنگی نجات دهد. رواندا و پس از آن آفریقای جنوبی پیشگام شدند و با ثابت نگه داشتن قیمت اقلام ضروری مانند برنج، روغن و شکر و... تا حدودی بازار را به ثبات رساندند. این روش باید در کشورهای دیگر نیز اجرا شود. همچنین کاهش تعرفه واردات نیز می تواند بحران غذا در آفریقا را تحت کنترل درآورد. دولت باید با درک شرایط حداقل ها رابرای مردم تامین کند.»

خطر قحطی مواد غذایی در جهان پس از افزایش شیوع ویروس کرونا
همچنین به گزارش اسپوتنیک ،دو آژانس سازمان ملل متحد به همراه سازمان تجارت جهانی نسبت به خطر قحطی مواد غذایی در بازارهای جهانی بر اثر شیوع ویروس کرونا و اخلال در شبکه‌های توزیع هشدار دادند.
تسوی دونوی، رئیس سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد، روبرتو آزودو، مدیر کل سازمان تجارت جهانی و تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترکی نوشتند: «عدم قطعیت در زمینه دسترسی به مواد غذایی می‌تواند موجب موجی از محدودیت‌ها برای صادرات و همچنین کمبود در بازار جهانی شود.»
این سه سازمان جهانی همچنین تاکید کرده‌اند که کاهش تردد کارگران صنایع غذایی و کشاورزی، منجر به توقف بسیاری از این صنایع در غرب شده و و توقف و تاخیر کامیون‌های حامل مواد غذایی در مرزها موجب از بین رفتن مواد غذایی شده است.
این سازمان‌های بین‌المللی خواستار آن شده‌اند که با برآورده شدن نیازهای محافظتی کارمندان و کارگرانی که در این صنایع و همچنین بخش توزیع مشغول فعالیت هستند، ضمن کاهش شیوع ویروس کرونا در میان آنان، شبکه توزیع مواد غذایی نیز حفظ شود.
این در حالی است که اخیرا محموله‌های مواد غذایی اروپا به دلیل نبود نیروی انسانی در بنادر چین تخلیه نشد.
در بیانیه مشترک رؤسای این سه سازمان جهانی آمده است: «وقتی مسئله محافظت از سلامتی شهروندان در میان است، کشورها باید از این موضع اطمینان یابند که تدابیر تجاری موجب اخلال در شبکه توزیع مواد غذایی نمی‌شود.»
آنان تاکید کردند: «در دوره‌هایی مثل دوره کنونی است که همکاری بین‌المللی ضرورت دارد.»
این بیانیه همچنین می‌افزاید: «ما باید اطمینان یابیم که واکنش‌مان در مقابل این همه‌گیری جهانی کووید-19، به طور غیرعمدی موجب کمبود غیرقابل توجیه کالاهای اساسی و گرسنگی و سوءتغذیه نخواهد شد.»
هشدار این سه سازمان بین‌المللی درباره خطر کمبود مواد غذایی در جهان در حالی است که روسیه به عنوان اولین صادرکننده گندم در جهان، قصد دارد که صادرات این کالای اساسی را در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن به میزان هفت میلیون تن کاهش دهد.
همچنین روسیه برای جلوگیری از افزایش قیمت گندم در داخل این کشور روز چهارشنبه یک میلیون تن از ذخایر گندم خود را وارد بازار داخلی خود کرد.
اما سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی هشدار داده که محدودیت‌های صادرات در یک نقطه از جهان، ممکن است به گرسنگی در نقطه دیگری از جهان منجر شود.
پیشتر در سال 2007،  برخی از کشورهای تولیدکننده برنج در جهان مانند هند و ویتنام، از بیم افزایش قیمت این کالای اساسی در داخل کشورهای خود، محدودیت‌هایی را در زمینه صادرات آن وضع کردند. این محدودیت‌ها منجر به افزایش قیمت جهانی برنج شد و شورش‌هایی را بر اثر فراگیری گرسنگی در برخی کشورها به راه انداخت.
هشدار درباره کمبود مواد غذایی در جهان همچنین در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا، موجب کمبود دارو و تجهیزات بهداشتی و درمانی در کشورهای درگیر با این اپیدمی شده است


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین اروپا قحطی شیوع ویروس کرونا سازمان ملل متحد مواد غذایی محدودیت ها میلیون نفر سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد

ایسنا/فارس معاون بهداشت شبکه و رئیس مرکز بهداشت لامرد از کشف و معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته در این شهرستان، خبر داد.

یعقوب رضایی امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب گفت:‌ با هدف تامین امنیت غذایی، بازرسی های متعدد و مستمر در دستور کار کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارد که در همین راستا، با بازرسی‌های انجام شده در چند روز گذشته بیش از ۲۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته کشف و معدوم شده است.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی از مرکز بهداشت شهرستان لامرد از تمام اصناف و شهروندان خواست با رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضمن حفظ سلامت خود و جامعه، یاریگر کارشناسان بهداشت، در اجرای دستورالعمل های بهداشتی باشند.

رضائی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده