Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@11:17:34 GMT

کابل هيت تريسينگ حرارتي چيست

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۵۸۷۸

کابل هيت تريسينگ حرارتي چيست

خبرگزاری آریا- اگرچه یکی از کاربردهای اصلی کابل هیت تریسینگ یا کابل حرارتی، جلوگیری از انجماد خطوط لوله کشی می باشد اما این سیستم در بخش های دیگری از صنایع نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

کابل حرارتی

با کاهش دما در فصل های سرد سال یکی از دغدغه های صنایع ، مشاغل و حتی مالکان واحدهای مسکونی ، یخ زدگی و انجماد لوله هاست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجاست که اهمیت استفاده از سیستم های کابل حرارتی برای حفظ حرارت فضای داخلی لوله ها، بمنظور جلوگیری از بروز ترکیدگی در آن ها بخوبی مشخص می شود .

اما شما تا چه حد با سیستم هیت تریسینگ ، کابل های حرارتی و نحوه عملکرد آن آشنا هستید؟ ما در گروه صنعتی ادیب تجهیز به شما کمک خواهیم کرد ضمن شناخت این محصول با کاربرد و مزایای کابل های حرارتی بیشتر آشنا شوید .

کابل حرارتی چیست؟ (what is Heat Tracing )

یکی از مشکلات رایج در سیستم های لوله کشی صنعتی، تجاری و یا خانگی، انجماد سیالات جاری در لوله ها با پایین رفتن دمای محیط است. با کاهش دمای محیط و انجماد مایع، حجم آن داخل لوله بیشتر شده و با وارد کردن فشار داخلی به لوله ها باعث ایجاد ترک در لوله ها می شودکه می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورده و هزینه زیادی را برای صاحبان صنایع و مالکان به وجود بیاورد.

اگرچه یکی از کاربردهای اصلی کابل هیت تریسینگ یا کابل حرارتی، جلوگیری از انجماد خطوط لوله کشی می باشد اما این سیستم در بخش های دیگری از صنایع نیز نقش مهمی را ایفا می کند. از جمله در مواردی که نیاز به استفاده از مقدار کنترل شده گرمایش و حفظ درجه حرارت خطوط لوله کشی، مخازن و یا دریچه ها و یا افزایش حرارت درون آن ها می باشدکه این کار بوسیله کابل حرارتی(heating cable)  یا هیت تریسینگ امکان پذیر است.

نحوه عملکرد کابل حرارتی در سیستم هیت تریسینگ

در سیستم هیت تریسینگ با استفاده از قرار دادن کابل ها و یا به عبارتی پیچیده شدن آ نها بر روی لوله ها، مخازن و یا بخش های مورد نظر، و عبور جریان الکتریکی از کابل های حرارتی، دمای سطح لوله ها و مخازن بالا رفته و در مقدار مشخصی ثابت نگه داشته می شود. غالباً برای جلوگیری از هدر رفتن این دمای ایجاد شده لایه ای از عایق هایی نظیر پشم شیشه بر روی کل تجهیزات قرار داده می شود. در واقع کابل های حرارتی با تثبیت ولتاژ در مقدار تعیین شده،  دمایی یکنواخت را در بخش های مورد استفاده ایجاد می کنند.

اجزای کابل حرارتی (هیت تریسینگ)

از آنجا که محل نصب کابل های حرارتی یا هیت تریسینگ بطور معمول بر روی تجهیزات فلزی و در زیر زمین است لذا باید مانع از ایجاد هرگونه اتصالی بین قسمت رسانای کابل و  زمین شد. به همین جهت با در نظر گرفتن نوع کاربرد کابل حرارتی، از عایق هایی با جنس های گوناگون در  این کابل ها استفاده می شود. این عایق ها در دو بخش داخلی و قسمت بیرونی کابل حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد که عموماً از جنس هایی نظیر سیلیکون، ترموپلاستیک و یا پلی الیفن می باشد که با توجه به شرایط محیطی انتخاب می شود .

در بخش مربوط به اتصالات الکتریکی هیت تریسینگ نیز آلیاژهایی نظیر نیکل و یا مس مورد استفاده قرار می گیرد. بخش دیگر کابل حرارتی که در واقع یکی از اجزای اصلی کابل هم محسوب می شود، المنت به کار رفته در آن است. قابل ذکر است که لایه های به کار رفته درکابل های حرارتی با در نظر گرفتن نوع کاربرد و میزان ولتاژ مورد نیاز می تواند متغیر باشد.

انواع کابل حرارتی

کابل حرارتی خود تنظیم ( SELF REGULATING CABLE):

کابل های حرارتی خود تنظیم متشکل از یک مغزی داخلی نیمه هادی می باشد که با وارد کردن ولتاژ به دو سر آن الکترون ها از یک سمت مغزی به طرف دیگر آن  تغییر مسیر داده و به این وسیله سبب به وجود آمدن حرارت می شود.

در کابل حرارتی خود تنظیم با بالا رفتن دمای سطح، توان خروجی کاهش پیدا کرده و این نوعی مزیت در این نوع از کابل محسوب می شود که باعث صرفه چویی در انرژی می شود. هزینه نصب کابل حرارتی خودتنظیم بسیار مناسب بوده و همچنین قابلیت برش در متراژهای مختلف را نیز دارد. روی هم قرار گرفتن این نوع از کابل ها باعث سوختن آن نمی شود.

کابل حرارتی توان ثابت (constant wattage):

این نوع از کابل های هیت تریسینگ با اعمال توانی ثابت، متشکل از یک وایر المنت می باشد که در اثر وارد کردن ولتاژ باعث بالا رفتن حرارت کابل می شود . کابل های حرارتی توان ثابت قابلیت برش در متراژهای گوناگون را دارد. نوع دیگر از این کابل، کابل حرارتی سری توان ثابت است که در آن با استفاده از سیستم سری وایرها در جداره کابل قرار گرفته اند. در این نوع کابل امکان برش در متراژهای مختلف را ندارد.

مزایای استفاده از کابل حرارتی یا هیت تریسینگ

قابل استفاده در شرایط محیطی گوناگون (مانند محیط های اسیدی)انعطاف پذیری بالای کابل های حرارتی و سهولت نصب این کابل هاحفظ رطوبت محیطایمنی بالای سیستم کابل های حرارتیجلوگیری از هدر رفتن انرژیمقاومت بالا در برابر اشعه خورشید ایجاد دمایی یکپارچه در محیط

استانداردهای لحاظ شده برای کابل های حرارتی

استاندارد 515 EEEاستاندارد BS 6351استاندارد IEC 60208

کاربرد کابل حرارتی یا هیت تریسینگ

کاربردهای صنعتی کابل حرارتی: جلوگیری از انجماد سیالات داخل مخازن، لوله ها، تانک ها، دریچه ها و ...حفظ دما در میزان مشخص افزایش دما در محیط های مورد نظر کاربردهای غیرصنعتی کابل حرارتی: سیستم های گرمایش از کف منازل استفاده در پارکینگ های شیب دار جهت از بین بردن لغزندگیاستفاده در شیروانی ها برای ذوب برف قابل استفاده بر روی پشت بام ها آموزش تابلو خوانی بورس

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: لوله کشی کابل ها لوله ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه در عملیات لوله گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، متاسفانه دو کارگر پیمانکار مربوطه فوت کردند.
رضا جاویدی با بیان اینکه این حادثه پیش از ظهر امروز رخ داده است، افزود: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه ۵ در حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاکبرداری دچار حادثه شدند.
او اضافه کرد: با حضور نیرو‌های آتش نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد، اما با وجود عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.
سخنگوی شهرداری افزود: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضایی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوط شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • آشنایی با کابل نسوز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • اطلاعیه قطع آب در شهر لیکک
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی