تحقیر و تمسخر نظام و امام به بهانه آزادی اندیشه!
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۶۰۳۸
درپی انتشار مطلبی با عنوان «در موسسه حکمت و فلسفه چه میگذرد؟» در خبرگزاری فارس غلامرضا زکیانی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در پاسخی عجیب شخصیت حقیقی افراد جدا از شخصیت حقوقی آنها دانست درحالی که در بکارگیری افراد در یک جایگاه حقوقی که از بودجه دولتی پشتیبانی میشود، رعایت صلاحیتهای حقیقی طبق قانون شرط و اساس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس درپی انتشار مطلبی با عنوان «در موسسه حکمت و فلسفه چه میگذرد؟» در خبرگزاری فارس غلامرضا زکیانی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست خبری روز دوم اردیبهشت ۹۹ به نقل از برخی رسانهها در موضعگیریای که لااقل بخشی از آن در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس منتشر شده در روز یکم اردیبهشت ۹۹ بوده، به «برخی اقدامات پوپولیستی علیه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با استناد به رفتار برخی از اعضای این مؤسسه در شبکههای اجتماعیشان» اشاره کرد و گفت: «اوّلاً شخصیت حقیقی افراد جدا از شخصیت حقوقی آنهاست. ثانیاً برخی از این افراد، کارهایی در حوزه علوم انسانی و فکر و اندیشه کردهاند که با مشاهده آنان، دیگر اینگونه مطالب پوپولیستی مطرح نمیشد.»
این توجیه البته از سوی رئیس یکی از مهمترین مراکز فلسفی کشور، عجیب مینماید؛ چرا که هرچند شخصیت حقیقی و حقوقی افراد با هم متمایز است، اما در به کارگیری افراد در یک جایگاه حقوقی که از بودجه دولتی پشتیبانی میشود، رعایت صلاحیتهای حقیقی (همانطور که قانون هم صراحت دارد)، شرط و اساس است.
معلوم نیست چطور کسی که به صراحت و تکرار، تندترین مواضع سیاسی و اعتقادی را علیه نظام اسلامی و رهبری و در دفاع از فتنه ۸۸ داشته و دارد، میتواند از نظر ایشان با تعریف یک پست جدید در مؤسسه (مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی)، بدین پست منصوب شود و تفکیک شأن حقیقی و حقوقی، حلّال مسئله باشد؟ یا چطور کسی که به صراحت از پهلوی اوّل حمایت کرده و موضع رادیکال علیه جمهوری اسلامی ابراز میدارد، میتواند دوباره به مؤسسه برگردانده شود و این بازگشت را متمایز از صلاحیتها و جنبههای شخصیت حقیقی ایشان دانست؟
نکته مهمتر آنکه از نگاه زکیانی، انتقاد به مواضع ضد نظام و رهبری و انتقاد به حمایت از فتنه 88 «اقدامی پوپولیستی» است! آن هم مواضعی که از سوی برخی اعضای هیئت علمی و مدیران یک مؤسسه دولتی ابراز میشود.
ایشان در ادامه اشاره داشتهاند که با مشاهده کارهایی که این افراد در حوزه علوم انسانی و فکر و اندیشه کردهاند، دیگر اینگونه مطالب پوپولیستی مطرح نمیشود.
البته خروجی افراد مورد اشاره چیزی جز ترجمه چند کتاب غربی و مجموعاً دو سه مقاله فارسی طی چند سال اخیر نیست. اما به فرض اگر واقعاً کارهایی جدّی هم از سوی ایشان صورت گرفته بود، آیا این دلیل موجّهی برای جواز تخلّفات قانونی آنها و رئیسشان میبود؟
رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران سپس با بیان اینکه «در علوم انسانی نمیتوان بخشنامهای عمل کرد»، افزوده است: «باز بودن فضا در قرن چهارم، موجب ظهور افرادی چون ابنسینا و فارابی شد. دانشمندان آن دوره ایران به آثار غربی و یونانی، نگاه ردی نداشتند؛ بلکه با مطالعه تمام این آثار، علوم اسلامی زاده شد.»
این نکته البته در مورد آزادی اندیشه در فضای دانشی درست است، اما مطلقاً ارتباطی به سپردن منصب به افرادی که صراحتاً نقش اپوزیسیون نظام را بازی میکنند و مکرّراً در حال تکهپرانی و تمسخر و اهانت به امام و رهبری و ... در شبکههای اجتماعیاند، ندارد و معلوم نیست چطور میتوان این دو را به هم ربط داد و گرفتار «پوپولیسم» نشد!
ضمن اینکه باز بودن فضا نسبت به مطالعه و شنیدن آثار غربی، متفاوت از مرعوبیت و خودباختگی در برابر آنست. بزرگانی چون ابنسینا و فارابی و همچنین علامه طباطبایی و شهید مطهری (که ایشان در ادامه بحث به این دو شخصیت هم اشاره داشته است)، نسبت به آثار فلسفی یونان باستان یا غرب مدرن، مطالعه جدّی انتقادی داشتند و البته تمام اینها پس از تسلّط بر تراث بومی صورت گرفت. اما سخن درباره رویکرد برخی اعضای هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه که در دوره ریاست ایشان، به قدرت و جولاندهی رسیدهاند آنست که عمدتاً تسلّطی بر تراث بومی ندارند و در مورد فلسفه غرب نیز در بهترین حالت، تقریرکنندگان خوبی هستند. بنابراین نتیجهای که ایشان در ادامه و در ردّ «برخورد بخشنامهای و شعاری عدهای با علوم غربی» میگیرد، مغالطهای ساده است که از یک مدرّس منطق، عجیب مینماید.
زکیانی همچنین به موضوع حذف چند گروه پژوهشی از مؤسسه در دوره مدیریت خود اشاره کرده و گفت است: «تشکیل سه گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی، فلسفه علوم در تمدن انسانی و گروه حکمت دینی، طبق مصوبه هیئت امنا در سال ۱۳۹۴ انجام شد. اما برای تشکیل آن نیازمند مصوبه گسترش شورای توسعه وزارت علوم نیز بودیم که تاکنون به تصویب نرسیده است.» این فقرات نیز متأسفانه بیشتر شبیه بهانههایی برای توجیه اقدام حذفی ایشان علیه سه گروهی است که با رویکرد اسلامی و در جهت اهداف نظام شکل گرفته بود و عموماً اعضای آنها نیز با فضای فکری مدیران جدید مؤسسه، نسبتی نداشتند.
با تمام این اوصاف به نظر میرسد افتخار دکتر زکیانی به سوابق جبهه و جانبازی، مشکلی را حل نمیکند و متأسفانه تأکید چند باره ایشان بر رعایت قانون در حذف و جذب افراد را نیز مراجع ذیصلاح از جمله مرکز جذب در خود وزارت علوم تأیید نکرده و در برخی موارد حتّی، طی نامهنگاریهای رسمی نقض کردهاند.
در نهایت نوع پاسخهای رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه، ضرورت ورود جدّی نهادهای بالادستی و نظارتی جهت اصلاح روند مدیریتی در این نهاد مهم فکری، فلسفی کشور را بیش از پیش مشخّص میسازد.
در ادامه توجه علاقهمندان را به تماشای برخی از نظرات و موضعگیریهای جنجالی مسئولان مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در فضای مجازی جلب میکنیم. البته پیش از این هم بخش دیگری از این موضعگیریها در گزارش قبلی منتشر شده بود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: حکمت علوم انسانی فلسفه نشست خبری مؤسسه حکمت و فلسفه مؤسسه حکمت و فلسفه ایران خبرگزاری فارس شخصیت حقیقی علوم انسانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگراها با هم به صدا در آمده است
جعفر قادری اظهار داشت: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
به گزارش نمایندگان، وی افزود: غزه ویترینی است از تمام ادعاهایی که غرب و آمریکا مطرح کرده است. ما سالها نیاز بود که آنها ماهیت خود را آشکار کنند و به شکلی نشان دهند که ادعاهایشان غیر واقعی و پوچ است.
وی در ادامه گفت: ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب کاملاً غلط از آب درآمد و و تمام شعارهایی که مطرح میکردند همه دروغ بودند و نادرستی ادعاهای آنها برای جهان روشن شد.
قادری اضافه کرد: حال که طبل رسوایی غرب و غربگراها هر دو باهم به صدا درآمده، وقت آن رسیده که بسیاری از مدافعان غرب و همه آنهایی که چشمان خود را بر حق بستند، روزه سکوت خود را بشکنند و نسبت به این آزادی خواهی واکنش نشان دهند؛ چرا که این فریاد جهانی شده و قابل کتمان نیست.
وی اضافه کرد: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید افزود: اثبات شد که دولتمردان غربی و آمریکا نه به حقوق بشر اعتقادی دارند نه به اصطلاح برابری بها دادهاند نه به کشورهای دیگر. زیرا در عین حال که بیشترین منافعشان از کشورهای عربی و مسلمان است، اما بیشترین لطمه و ضربه را به مسلمانان و کشورهای عربی میزنند.
وی ادامه داد: آمریکا و غربیها نه برای رفاقت و دوستی با کشورهای دیگر احترام قائل هستند نه پایبند به شعارهای دروغین خود میمانند.
قادری گفت: آمریکا از دوستی با عربها میگوید، ولی بیشترین جرم و جنایت را در حق عربها انجام دادهاند و به هیچی پایبند نیستند.
وی گفت: در نظام لیبرال دموکراسی سرکوب دیدگاههای مخالف و آزادی بیان و دانشجو و همه اینها نشان داد که اینها ادعاهایی دروغین بیشتر نیست و برخوردی هم که الان با دانشجویان خود انجام میدهند به صورت کلی ناقض بحث آزادی اندیشه و کرسیهای آزاد اندیشی است که دولتمردان غربی از آن دم میزنند.
وی با بیان اینکه در فرهنگ لیبرال دموکراسی ادعاهای آزاد اندیشی جایگاهی ندارند. ارزشها و باورهای حاکم برای نظام به گونهایست که کشورهای دیگر را ترغیب میکند که به سمت این نظام حرکت کنند که با این سرکوبها نشان دادند آنچه ادعا دارند کاملاً دروغ است و این برای جهان به اثبات رسید.
وی اضافه کرد: دولتمردان نظام لیبرال دموکراسی نشان دادند که آنها ابزارها را برای مطامع و اهداف خود استفاده میکنند و هر جا منافع آنها اقتضا کند تمام ارزشهای بشری را زیر پا میگذارند و فرد و جریان و ملتی که سد راهشان شود با آن برخورد میکنند.