نشست مجازی سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباببازی برگزار شد
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۶۹۸۰
اولین جلسه توجیهی سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباببازی به صورت آنلاین برگزار شد. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این جلسه با حضور محسن حموله مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آدین مهدیزاده دبیر سومین رویداد ملی ایده آزاد و مدرسان و هدایتگران باتجربه دوره در ساعت 16 از طریق صفحه اینستاگرام @irantoyfestival برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر سومین رویداد ملی ایده آزاد اسباببازی با توجه به تجربه برگزاری رویدادهای قبلی به سه موضوع اشاره کرد؛ وی موضوع اول را به صورت مسئله این رویداد بیان کرد و گفت: مناسب است طراحان، به ارائه ایده محصولهایی با سرمایه اولیه 80 میلیون تومان بپردازند که در بازه یکونیم ساله گردش مالی 300 میلیون تومان (برای شمارگان 10 هزار نسخه) بهدست بیاورد و قیمت تمام شده اسباببازی نیز از مبلغ 100 هزار تومان برای مخاطبان بیشتر نباشد.
مهدیزاده موضوع دوم را فرآیند شرکت ایدهپردازان شامل مراحل کار، نحوه ثبت و فرایند داوری و ایجاد فضای انتقال تجربه ایدهآزاد از افراد باتجربه به ایدهپردازان جوان بیان کرد و توضیح داد: طبق تجزیه و تحلیلهای رویداد در سال گذشته، سومین رویداد ملی ایدهآزاد به ایدههایی که در گروههای «حرکتی»، «مهارتی و درمانی» و «کمک درمانی» باشند توجه ویژهای خواهد داشت.
او افزود: همچنین ایدههایی که دارای زمینههای فرهنگی و یا برگرفته از ادبیات ایران باشند در مرحله ارزیابی از امتیاز بیشتری برخوردار خواهند شد، اما رویداد ملی ایده آزاد نسبت به ارائه تمام ایدهها اقدام میکند و ایدهها صرفاً نباید در حوزههای بیان شده، ارائه شود.
وی موضوع سوم را فرایند کار از سوی مربیان باتجربه این رویداد (منتورها) بیان کرد که شامل نشستهای حضوری و آنلاین با صاحبان ایده برای مشاورههای تکمیل ایدهها، نحوه ساخت، نحوه ارائه و... است.
در این نشست مجازی، مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور گسترده ایدهپردازان در این رویداد ملی، ابراز خشنودی و عنوان کرد: امیدوارم این مسیر بتواند همچون سال گذشته اتفاقهای خوبی را در صنعت اسباببازی رقم بزند، چرا که ما در حوزه اسباببازی به معرفی طرحها و ایدههای ایرانی نیازمندیم و باید نسبت به شناسایی و کشف افراد جوان و خلاق در طراحی اسباببازی اقدام و کوشش کنیم.
محسن حموله با بیان اینکه برگزاری اینچنین رویدادهایی در طول سال اهمیت زیادی دارد، افزود: از دوره دوم رویداد ملی ایده آزاد 20 طرح به صورت ماکت آماده و در جشنواره ملی اسباببازی به سرمایهگذاران و تولیدکنندگان معرفی شد.
وی خاطرنشان کرد: از همین تعداد، پنج ایده به مرحله تولید انبوه رسید که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با مشارکت بخش خصوصی به بازار ارائه شده است.
مهدیزاده در این نشست مجازی به سؤالهای شرکتکنندگان پاسخ داد و گفت: به منظور آشنایی بیشتر ایدهپردازان با فرایند طراحی و روند رویداد، ویدئوهایی را با حضور مربیان باتجربه ایده آزاد با موضوعهای مطرح شده در این جلسه که دغدغه ایدهپردازان است، تولید و ارائه خواهیم کرد.
«خرسها و دیگر گوشتخواران» علی گلشن به چاپ دوم رسیدانتهای پیام/
R1539/P/S4,34,40/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کانون پرورش فکریمنبع: تسنیم
کلیدواژه: کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری سومین رویداد ملی ایده کانون پرورش فکری ایده پردازان اسباب بازی ایده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۶۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دراین موزه حسابی بچگی کنید | نوستالژی هایی که هیچ کجا پیدا نمی شوند
همشهری آنلاین- سحر جعفریان: خانم بیات به میانِ متراکم بازیچهها دست میبرد و علیوَرجه چوبی را که قدمتی دراز دارد، بیرون میکشد. بعد رو به سوی پسرکان دبستانی که بازیگوشی، قرار از کفشان برده، رسا میگوید: «کی آقای علیورجه رو میشناسه!؟» و بچهها که از تعجب چشمانشان به غایت، گرد شده، خیره به علیورجه میمانند و حسابی وراندازش میکنند. تعدادیشان سعی دارند جلو بروند و دستی به آن بازیچه نادیده بکشند و تعدادی دیگر نیز در قیاس سریع آن با گوشیهای هوشمند و انواع بازیهای سوپر گرافیکش مانند دیابلوایمورتال، دیسلیت، ایپکس لجندز یا دستگاه و کنسولهای پلیاستیشن، ایکسباکس، سوییچلایت و لاجیتک جیکلاود و یا حتی فیگور یا عروسکهای برساخته از معروفترین شخصیتهای انیمیشنی از دخترکفشدوزکی، السا و آنا گرفته تا بَتمن، جوکر و هریپاتر هستند. حیرتشان ادامه دارد و طولانی شده. اما خانم بیات هم دست بردار نیست و این بار با برداشتن عروسک تَکم که آن نیز چوبین است و آراسته به پارچههایی خوشرنگ بر بار حیرانی آنها که زبان به کام فرود بردنشان جزو محالات بوده، میافزاید و آهنگین، چنین میخواند: «تکم، تکم ناز ائیلر/ چوبانا آواز ائیلر/ ییغار قویون قوزونی/ بایراما پیشواز ائیلر». این آغاز یک تور تفریحی متفاوت در موزهای خاطرهانگیز و سرگرمکننده است نه فقط برای پسربچههای بازیگوش دبستانی که برای همه افرادِ دوستدار بازی و اسباببازی؛ از خردسال ۳ ساله تا کهنسال ۱۰۰ ساله. به موزه اسباببازی و عروسک خوش آمدید.
وقتی علیورجه بود اما بَتمن نبود!پسربچهها که پاسخی برای سوالات خانم بیات ندارند دوباره بنای هیاهو و همهمه میگذارند. باربد کلاس دوم دبستان است و در میان پسربچهها. ترکیب موهای فر و پر که نیمی از پیشانیاش را پوشانده با آن عینک گرد و سیاه، دوستداشتنیترش کرده. آنقدر که وقتی یکی از بازیچههای تعادلی هنگام بازی از دستش افتاد و شکست، نه خانم بیات که مدیر موزه و نه خانم منطقی که طراح بازیهای گروهی و راهنمای موزه هستند، هیچیک راضی به سرزنش یا برخوردی جدی با او نشدند. اتفاقی که به گفته آرزو بیات که بیش از ۲۰ سال است علاقه و کارش را در این موزه به هم گره زده و بالغ بر هزار و ۵۰۰ بازیچه بومی و غیربومی، کلاسیک و مدرن را گِردآورده، بسیار رخ داده و هر بار نیز خودش یا یکی دیگر از مجموعهداران موزه یعنی پیام احتسامی کار تعمیر آن اسباببازیها را در کارگاه ساخت و تعمیر بازیچههای موزه بر عهده گرفتهاند. بازیچه علیورجه بعد از کلی دست به دست چرخیدن و پیچ و تاب خوردن روی آن طناب متصل، حالا به دستِ برسام کوچولو رسیده. کمی با آن بازی میکند و بعد مشتاقانه میرود سراغ خانم بیات: «خاله؛ من کارتون علیورجه رو ندیدم؟» خانم بیات هم گویی منتظر این پرسش بوده، فرصت را مغتنم مییابد و خطاب به همه پسربچهها میگوید: «زمانهای خیلی قدیم، پدرها و مادرها در همه جای دنیا برای بچههاشون بازیچه درست میکردند از سفال، استخوانهای حیوانات، چوب و برگ، فلز، پارچه و غیره. یکی از اون بازیچهها، آدمکورجه بود که توی کشور ما به علیورجه مشهور شد. علیورجه یه خواهر هم داره به اسم پَریورجه یا لیلاورجه.»
بیشتر بخوانید:این مرد «مستر خروس» است
ملاقات با چَمچِه خاتون و باربیصدای بازیچههای طبلک و قارقارک زیرِ صدای هیاهوی پسربچهها به خوبی شنیده میشود؛ آن هم در حالی که انواع اسلینکیها در دستان آنها کِش میآیند. کمی بعد که پسربچهها از تماشا و بازی با نمونههایی از فرفره، چرخی، عروسکهای بومی شهرهای مختلف کشور (نهنه گندمی، آروس، بوکه بارانه، لیلی، دهتولوک، چَمچِه خاتون، گلین، دوتوک، بیبی کُگ)، ماتروشکا، عروسک پارویی، یویو، تیله، عروسک و بازیچههای پلاستیکی و هایپلاستیک، چینی، پولیشی، سیلسکونی، پارچهای و موزیکال، فارغ شدند با عبور از راهرویی باریک به خود نوید بازیهای فراوان دیگر در بخش دوم موزه (معاصر) را میدهند. در این بخش، چند خانم جوان سرگرم بازدید و آشنایی با سیر تکامل بازیچهها هستند. انواع لگو و اسباببازیهای معاصر که البته قدیمیترینشان دوربینی سهبعدی یا همان ویومستر انگلیسی و قطار کوکی آلمانی (۱۹۲۰) است در ویترینها دیده میشود. یزدان، کلاس اول است و با دیدن رباتهای مکانیکی دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی و ماشینهای برند چنان به وجد آمده که بیدریغ اشک میریزد و میگوید: «من از اینا میخوام خاله! یکیش رو به من میدی!» آن طرفتر، طاها رویای ساختن اسباببازیهای خفن را در سر میپروراند! خفن همان اصطلاحیست که او در گوشِ علیسان (دوستش) زمزمه میکند تا به درستی حق توصیفی کامل از اسباببازیهای دستساز خود را ادا کرده باشد. بعد از تصمیمگیری برای شغلی که در بزرگسالی انتخاب خواهد کرد، مقابل ویترین کتابهای داستان قدیمی، بازیهای فکری و مجموعه تقریبا کاملی از سِری عروسکهای باربی میایستد.
به یاد خاطرههایی که هیچ از تراژدی کم ندارندزمان آن فرا رسیده که خانم بیات برگههایی سفید میان بازدیدکنندگان تقسیم کند تا تصویر جذابترین بازیچه و اسباببازی که در موزه دیدن را نقاشی کنند. همین میشود که اندکی از هیاهوی پسربچهها کاسته میشود و باقی بازدیدکنندگان موزه نیز که اغلب بزرگسال هستند، راحتتر به کاویدن ویترین اسباببازیهایی که با بسیاریشان خاطره دارند، میپردازند. مریم یکی از همین بازدیدکنندگان است که آهسته به گوشِ نگار میخواند: «وای این عروسک رو ببین! وقتی بچه بودم چقدر آرزو میکردم یکی از اینان بخرم!» هنوز نگار مجال واکنش به این خاطره که به نظرش کم از یک تراژدیِ تمام عیار دخترانه ندارد، پیدا نکرده که دوباره صدای هیاهو پسرکان به هوا برمیخیزد. «خاله... خاله... من کشیدم... ببین...» جالب اینکه علیورجه، اسب چرخی و سنگِ خانهسازی بیشترین فراوانی تکرار را در نقاشی آنها داشت و پراستقبالترین بخش موزه نیز کارگاه آموزشی-تفریحی اسباببازی سازی بود. خانم منطقی تاکید میکند: «نسل امروز چون از شناخت و لذت بازیچههای بومی و بازیهای تعاملی قدیمی محروم ماندهاند، گرفتار به دام بازیهای رایانهای و اسباببازیهای مدرن درآمدهاند.» خانم بیات بعد از بدرقه صمیمانه پسربچهها با روی خوش و اهدای فرفرههایی که در کارگاه اسباببازی سازی موزه ساخته شدهاند و پیش از آمدن گروه دیگری از بازدیدکنندگان، عکسهای کودکیِ افرادی که به موزه اسباببازیهای قدیمی اهدا کردهاند به دیوارِ دوستداران بازی موزه نصب میکند.
بیشتر بخوانید:بهزیستی این گلایه زنان مددجو را بشنود
کد خبر 848165 منبع: همشهری آنلاین برچسبها بازی خبر مهم موزه جشنواره نمایش عروسکی هنر