Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نوسانات شدید بازار نفت و سقوط آزاد بهای نفت آمریکا، کاهش شاخص بورس عربستان و شاخص بورس نیویورک را به همراه داشت
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، به نقل از رویترز، با آغاز معاملات صبح امروز گمان می‌رفت بهای جهانی نفت پس از پشت سر گذاشتن چندین روز پرتلاطم سیری صعودی را تجربه کند، اما با گذشت چند ساعت از آغاز معاملات، بهای جهانی نفت بازهم سیری نزولی را از سر می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهای هر بشکه نفت برنت -- که دیروز نزولی 24 درصدی را تجربه کرد، امروز حتی به مرز 15 دلار و 98 سنت نیز رسید که از ماه ژوئن سال 1999 بی‌سابقه است. هم‌اکنون هر بشکه نفت خام برنت، 16 دلار و 63 سنت معامله می‌شود که در قیاس با روز گذشته از نزولی 14 درصدی (معادل 2 دلار و 70 سنت) حکایت دارد. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با 68 سنت کاهش نسبت به دیروز )معادل 6 درصد)، 10 دلار و 89 سنت معامله می‌شود.
با احتساب کاهش بهای امروز، ارزش طلای سیاه در سال جاری میلادی حدود 80 درصد نزول را تجربه کرده است. تحلیلگران، رکود اقتصادی ناشی از کرونا را با رکود اقتصادی دهه 30 قرن گذشته مقایسه می‌کنند.
شیوع کرونا تقاضای جهانی برای سوخت را حدود 30 درصد کاهش داده است و شرکت‌های انرژی با معضل کمبود فضا برای ذخیره نفت مازاد مواجه شده اند.
لازم به یادآوری است که روز دوشنبه قیمت نفت خام WestTexasIntermediate» WTI» آمریکای شمالی برای تحویل در ماه مه، به ارزش‌های منفی سقوط کرد. بهای معاملات آتی ماه مه برای نفت خام WTI در بورس کالاهای تجاری نیویورک در این روز، تقریباً 300 درصد کاهش یافته و به منهای 37.63 دلار در هر بشکه رسید که این نخستین بار در تاریخ است که قیمت نفت به ارزش‌های منفی سقوط کرده است.

واکنش ها به نوسان شدید قیمت نفت
درپی نوسانات شدید بازار نفت و سقوط آزاد بهای نفت آمریکا، روسیه اعلام کرد از نزدیک تحولات بازار نفت را رصد می‌کند و این کشور ذخایر لازم برای به حداقل رساندن تبعات منفی کاهش شدید بهای نفت را در اختیار دارد.
در همین حال آمریکا با متهم کردن روسیه و عربستان سعودی به تلاش برای غرق کردن بازار نفت و در نتیجه نابودی شرکت‌های نفتی آمریکا، خواهان توقف فوری جنگ نفتی این دو کشور و کاهش تولید نفت در بازار‌های جهانی شده است. کارشناسان و تحلیلگران ارشد بازار نفت و انرژی در روسیه نیز معتقدند بازنده بزرگ جنگ نفتی روسیه و عربستان، شرکت‌های نفتی آمریکا هستند.

واکنش روسیه به سقوط شدید قیمت نفت آمریکا
وزیر انرژی روسیه معتقد است، سقوط بهای نفت WTI آمریکای شمالی در معاملات آتی برای تحویل در ماه مه، به دلیل اقدامات دلالان بازار نفت، کاهش تقاضای نفت اضافی و افزایش بیش از حد مخازن نفت، مربوط می شود.
"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه معتقد است که کاهش شدید روز گذشته معاملات آتی‌ نفت خام «WestTexasIntermediate» آمریکای شمالی در ماه مه به ارزش منفی ناشی از اقدامات دلالان بازار نفت است و نباید نگرانی زیادی در این رابطه وجود داشته باشد.
نوواک گفت: «باید این واقعیت را درک کرد که این وضعیت مربوط به بازار کاغذی است ، یعنی تجارت با ابزارهای مالی مشتق شده و نه اصل نفت بصورت فیزیکی آن. سقوط روز گذشته بهای نفت WTI برای معاملات آتی برای تحویل در ماه مه در لحظات پایانی معاملات به روی کاغذ ، چرا که پس از 20 آوریل (اول اردیبهشت) معاملات در بورس کالا عملاً انجام نمی شود و همچنین عدم تقاضا برای منابع نفتی اضافی در ماه مه و به احتمال افزایش بیش از حد مخازن نفت، مربوط می شود. همه این مسائل باعث شده تا ابزارهای مالی به ارزش‌های منفی سقوط کند.»
به گفته وی ، ضمن اینکه به دلیل پر شدن تأسیسات ذخیره نفت و عدم اطمینان از بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و افت شدید تقاضا در ارتباط با اقدامات مربوط به مقابله با بیماری همه گیر کرونا، بازار نفت فعلاً وضعیت بسیار ناپایدار و بی ثباتی داشته باشد.
وزیر انرژی روسیه یادآور شد که، فشار کنونی بر بازار نفت تا زمان آغاز اجرای توافقات صورت گرفته در چارچوب اوپک پلاس در ماه مه و کاهش تولید کشورهای خارج از توافق و تسهیل اقدامات محدود کننده همچنان باقی خواهد ماند.

درگیری لفظی محمد بن سلمان و پوتین بر سر نفت
سایت میدل ایست آی اعلام کرد، قبل از نشست اخیر اوپک و شکست اعضا در رسیدن به توافقی درباره کاهش تولید نفت، درگیری لفظی میان محمد بن سلمان و ولادیمیر پوتین رخ داد.
منابعی به سایت میدل ایست آی اعلام کردند: ماه میلادی گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس تلفنی داشتند که این گفتگوی تلفنی به یک درگیری لفظی شدید میان دو طرف تبدیل شد و همین مسئله موجب نزاع میان دو طرف شده و عربستان تصمیم به افزایش تولید نفت گرفت و افزایش تولید نفت موجب پایین آمدن قیمت آن شد.
این مکالمه تلفنی قبل از نشست اوپک در ششم مارس صورت گرفت. در این نشست بزرگترین صادرکنندگان نفت در توافق بر سر کاهش تولید به رغم کاهش تقاضای جهانی به خاطر شیوع کرونا ناکام خوردند.
یک مسئول سعودی گفت: قبل از این نشست پوتین و محمد بن سلمان مکالمه تلفنی داشتند محمد بن سلمان خشمگین بود و هشدار داد و بعد تهدید کرد اگر توافقی حاصل نشود عربستان جنگ قیمت‌ها را آغاز خواهد کرد. در این مکالمه دو طرف صدایشان را روی یکدیگر بلند کردند. پوتین با این هشدار مخالفت کرد و مکالمه به پایان رسید.
میدل ایست آی اعلام کرد: محمد بن سلمان قبل از تماس با پوتین با جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تماس گرفت. کوشنر از محمد بن سلمان نخواست با پوتین تماس بگیرد اما او در جریان این تماس بود و به آن اعتراضی نکرد.
قیمت نفت بعد از نشست اخیر اوپک و شکست کشورها در توافقی درباره کاهش تولید به شدت پایین آمده است.

نشست غیررسمی وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس
نشست غیررسمی وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با موضوع بررسی اوضاع بازار‌های جهانی نفت خام برگزار شد.
به گزارش دبیرخانه اوپک، وزیران نفت و انرژی حاضر در این نشست از ابتکار محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر که همزمان رئیس دوره‌ای اوپک را نیز برعهده دارد، برای برگزاری این نشست غیررسمی از طریق وبینار با موضوع بررسی اوضاع بازار‌های جهانی نفت خام استقبال کردند.
اعضای حاضر در این نشست غیررسمی همچنین تصمیم تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در نشست فوق‌العاده وزارتی اوپک پلاس در 24 فرودین ماه، برای کاهش عرضه نفت در سه مرحله که از یکم ماه مه (12اردیبهشت) اجرایی می‌شود، با اهمیت برشمردند.
وزیران نفت و انرژی کشور‌های حاضر در این نشست غیررسمی بر تعهد خود به اجرای توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس تاکید کردند.
اعضا همچنین از رئیس دوره‌ای اوپک خواستار تداوم برگزاری منظم چنین نشست‌هایی برای مشورت درباره شرایط بازار‌های جهانی نفت خام شدند.
براساس این گزارش، وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه 100 هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.
خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشور‌های حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال 2018 میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه 11 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.
کشور‌های ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یکم ماه مه سال 2020 میلادی (12 اردیبهشت‌ماه 99) اجرایی شود، مستثنا هستند.
مکزیک تنها مخالف نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در روز پنجشنبه (21 فروردین‌ماه) بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه 100 هزار بشکه (آمریکا به جای مکزیک روزانه 300 هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد) تولید خود را کاهش می‌دهد.
اوپک‌پلاس از 13 کشور عضو اوپک و 10 کشور غیرعضو این سازمان (روسیه به علاوه 9 تولیدکننده دیگر نفت) از سال 2017 میلادی با همکاری یکدیگر به‌منظور بهبود شرایط بازار‌های جهانی نفت‌خام، رشته‌ای از توافق‌های کاهش تولید را اجرا کردند.

کاهش شاخص بورس عربستان به دنبال سقوط قیمت جهانی نفت
شاخص بورس عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس روز سه‌شنبه به دنبال سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص بازار بورس عربستان با کاهش 2 درصدی سهام شرکت نفتی آرامکو و 3.9 درصدی سهام شرکت صنعتی (سابک)، 1.6 درصد کاهش یافت.
این در حالی است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان ماه گذشته اعلام کرده بود که حدود 5 درصد از بودجه سال جاری این کشور معادل 50 میلیارد ریال سعودی کاهش یافته و قرار است در خصوص هزینه‌های این کشور با توجه به شرایط بازار نفت بازنگری انجام شود.
شاخص بورس دبی نیز به دنبال کاهش 4.8 درصدی سهام بانک ملی امارات دبی به عنوان بزرگترین بانک این امارت نشین و 4.1 درصدی بانک اسلامی دبی، 3.3 درصد کاهش داشت.
بانک ملی دبی روز دوشنبه اعلام کرده بود که سود خالص این بانک 24 درصد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و به 566.33 میلیون دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش، شاخص بورس ابوظبی نیز با کاهش 4.9 درصدی سهام بانک ابوظبی کاهش 2.7 درصدی یافت.
بورس قطر نیز به دلیل کاهش 2.3 درصدی سهام بانک ملی قطر و 2.3 درصدی سهام پتروشیمی این کشور 1.4 درصد کاهش داشت.

کاهش شاخص سهام در بورس نیویورک
پس از سقوط بی سابقه بهای نفت خام آمریکا براثر تعطیلی کارخانجات صنعتی و تولیدی و حتی مشاغل خدماتی به علت شیوع کرونا، شاخص بازار بورس نیویورک نیز کاهش یافت.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی ان، پس از سقوط بی سابقه بهای نفت خام آمریکا براثر تعطیلی کارخانجات صنعتی و تولیدی و حتی مشاغل خدماتی به علت شیوع ویروس کرونا، شاخص بازار بورس نیویورک نیز در معاملات دیروز سه شنبه به وقت محلی کاهش یافت.
 جان دفتریوس خبرنگار شبکه در ابوظبی گزارش داد علاوه بر کاهش ظرفیت مازاد انبار‌های استراتژیک نفت خام آمریکا در نتیجه وجود نفت خام بیش از اندازه در بازار و بالطبع سقوط قیمت نفت، ما همواره دیده بودیم که هنگام رکود در بازار گفته می‌شد میزان تقاضا برای نفت خام یک میلیون بشکه کاهش می‌یابد. ولی این بار می‌بینیم که تقاضا برای نفت 29 میلیون بشکه کمتر شده است.
با وجود کاهش شاخص بازار بورس نیویورک، بازار‌های بورس کشور‌های آسیایی به جز توکیو، از ثبات نسبی برخوردارند.
بهای نفت برنت دریای شمال هم در معاملات دیروز بورس انرژی لندن به پایین‌ترین حد در 18 سال اخیر رسید.
دفتریوس گفت خطر واقعی که احساس می‌شود این است که برخلاف یک ماه گذشته که کارشناسان پیش بینی می‌کردند شیوع کرونا و رکود اقتصادی تنها باعث کاهش 10 میلیون بشکه تقاضا برای نفت خواهد شد، حالا می‌گویند انتظار می‌رود میزان تقاضا برای نفت در بازار‌های جهانی 30 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و چه بسا در دراز مدت وضع وخیم‌تر شود.
دفتریوس در پایان گزارش خود گفت حتی در اینجا و در ابوظبی، در عربستان، نیجریه و روسیه فشار زیادی احساس می‌شود.

فشار روی ترامپ برای مجاب کردن چین به خرید نفت از آمریکا
شرکت‌های تولید‌کننده نفت از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند چین را برای خرید نفت از آمریکا تحت فشار قرار دهد.
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته تولیدکنندگان مستقل نفت به ترامپ هشدار داد‌اند چین در عمل به وعده خود برای خرید 52.4 میلیارد دلار انرژی آمریکا ظرف دو سال کوتاهی کرده است.
«شورای تولید و اکتشاف آمریکا» در تامه‌ای به نماینده دولت ترامپ در امور تجاری از واشنگتن خواست در برابر چین قاطع عمل کند.
«بنه بردبری»، رئیس این شورا در این نامه ادعا کرده است: «چین در ماه‌های اول سال 2020 فقط مقادیر اندکی نفت خام از آمریکا خرید کرده و همزمان، خرید نفت خام از عربستان سعودی و روسیه را افزایش داده است.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نفت عربستان آمریکا روسیه بازار های جهانی نفت خام وزیران نفت و انرژی شاخص بازار بورس روسیه و عربستان تقاضا برای نفت آمریکای شمالی محمد بن سلمان بورس نیویورک نشست غیررسمی بورس عربستان میلیون بشکه معاملات آتی درگیری لفظی بازار نفت درصدی سهام کاهش تولید شیوع کرونا هزار بشکه اوپک پلاس کاهش یافت کاهش شاخص شاخص بورس تولید نفت درصد کاهش ماه مه بهای نفت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۷۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت طلا در بازار جهانی به ۲ هزار و ۳۰۱ دلار رسید که نسبت به یک هفته گذشته کاهش ۳۶ دلاری قیمت را نشان می‌دهد.

اگرچه بررسی عملکرد بازار جهانی در طول یک ماه گذشته، بیانگر رشد ۱۱ دلاری قیمت طلای جهانی است. آخرین گزارش‌ها از روند بازار نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در معاملات روز شنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز گذشته، کاهش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۷۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳۰۸ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی آمریکا که در روز گذشته توسط وزارت این کشور منتشر شد نشان می‌دهد تنها ۱۷۵ هزار شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده که بسیار پایین‌تر از ۲۴۳ هزار شغلی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در ماه مارس برابر با ۳۱۵ هزار شغل بود.

همچنین این اطلاعات نشان می‌دهند نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۸ تا ۳.۹ درصد افزایش یافته و متوسط درآمد سالانه هم تنها ۰.۲ درصد بالا آمده است، در حالی که ۰.۳ درصد پیش بینی می‌شد.

تاجران حالا تخمین می‌زنند بانک مرکزی آمریکا اولین بار نرخ بهره را در ماه سپتامبر پایین بیاورد و ۸۷ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره ۰.۲۵ درصد پایین بیاید. همچنین پیش بینی می‌شود کاهش بعدی نرخ بهره در دسامبر ۲۰۲۴ باشد. این بدان معناست که نرخ بهره در پایان سال جاری میلادی بین ۴.۷۵ تا ۵ درصد خواهد بود.

بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902633

دیگر خبرها

  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد