Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@22:11:03 GMT

فرصت‌ها و چالش‌های کرونا برای دیپلماسی بین‌الملل

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۸۰۳۰

یک رسانه عرب‌زبان در گزارشی به تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت‌های دیپلماتیک در سطح جهان و تعطیلی بی‌سابقه این فعالیت‌ها پس از جنگ جهانی دوم پرداخته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی در گزارشی درباره تأثیر شیوع کرونا بر روابط دیپلماتیک میان کشورها نوشت: روابط دیپلماتیک از برجسته‌ترین بخش‌هایی است که کاملاً تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنفرانس‌ها و دیدارهای دوجانبه‌ میان مقامات کشورهای مختلف بسیار کم شده و چنین اتفاقی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در همین راستا، یک مقام دیپلماتیک اسپانیایی به القدس‌العربی گفت: سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور در شرایط جنگی قرار دارند. ما با تیم کوچکی از دیپلمات‌ها و دستیاران کار می‌کنیم و کارمندان به دلیل تعطیلی بیشتر فعالیت‌ها، کشور را ترک کرده‌اند. دیگر ویزا صادر نمی‌کنیم و دیگر نظارتی بر جلسات اقتصادی و سیاسی نداریم و فعالیتمان حول محور تلاش برای دستیابی به تجهیزات و لوازم پزشکی و همچنین کمک به شهروندانی است که متمایل به بازگشت به اسپانیا هستند.

پیرو مأموریت‌های مختلف هیأت‌های دیپلماتیک و حتی وزارت خارجه کشورها، این‌گونه به نظر می‌رسد که آنها به صلیب سرخ و یا هلال احمر تبدیل شده‌اند که درصدد خارج کردن شهروندان خود از کشورهایی هستند که پس از شیوع کرونا تمامی مرزهای خود را بسته‌اند. این هیأت‌ها و وزارت خارجه کشورها در کنار این اقدام برای دستیابی به تبادلات پزشکی و دستیابی به تجهیزات به ویژه ماسک تلاش می‌کنند.

کنفرانس‌های بین‌المللی و دیدارهای دوجانبه پیش از این سهم اصلی را در اخبار روزانه منتشر شده توسط رسانه‌های بین‌المللی داشتند اما اکنون این رویدادها تقریباً منتفی شده، به تاریخ نامشخصی موکول شده‌ و یا جایشان را به دیدار از طریق ویدئوکنفرانس داده‌اند.

اتحادیه اروپا تنها نهادی است که فعال است و جلسات آن از طریق ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود و این درحالی است که نشست‌های جهانی دیگر تقریبا به طور کامل تعطیل شده‌اند.

در گذشته بحث درباره صلح، گفت‌وگو و پایان دادن به منازعات دوجانبه بر قاموس روابط دیپلماتیک بین‌المللی حاکم شده بود اما اکنون به ندرت درباره پرونده‌های مهم و داغ مانند لیبی، یمن و یا افغانستان صحبت می‌شود و در مقابل مقابله با شیوع ویروس کرونا به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده و عمده دغدغه‌های دیپلمات‌ها هم در این زمینه است.

پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های دیپلماتیک بین‌المللی، دیدارهای دو جانبه، کنفرانس‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در مدت زمانی حداقل دو ساله یعنی پس از پیدا کردن واکسن کرونا بار دیگر احیا شوند.

ویروس کرونا به نوعی منجر به برقراری صلح جهانی شده است و برخی درگیری‌ها به دلیل مشغول بودن تمامی جهان به دشمن مشترک یعنی ویروس کرونا کاهش یافته است. این درحالی است که سازمان ملل به دلیل عدم توانایی فرستادگانش به کشورهای مختلف برای سفر و انجام دیدار با مقامات این کشورها، قادر به بهره گرفتن از این آرامش برای برقراری صلح نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان ویروس کرونا بین المللی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۸۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳