Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین آمار کرونا در ایران

كیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۱۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۵۹۹۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانپور تصریح کرد: تا امروز ۵۳۹۱ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. براین اساس تا امروز ۶۳۱۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بيشتر بخوانيد:

تعداد مبتلایان به ۸۵۹۹۶ نفر افزایش یافت

***

دوقطبی «درخانه‌ماندن یا نماندن»

شرق نوشت:  «درخانه‌ماندن یا نماندن»؛ هنوز دولت به درستی مشخص نکرده که مسئله کدام است. از دو ماه پیش که وجود ویروس کرونا در کشور علنی شد، تک‌تک مردم درگیر آن شده‌اند. دولت حسن روحانی نیز از همان زمان تا امروز تلاش کرده بحران‌های به‌وجودآمده درخصوص این اپیدمی جهانی را کنترل و مدیریت کند. نکته اما اینجاست که دولت هم‌زمان دو راه را جلوی پای مردم گذاشته است؛ از سویی تلاش دارد مردم را در خانه نگه دارد تا از پخش‌شدن ویروس جلوگیری شود و از سوی دیگر فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر را بلامانع اعلام کرده که می‌تواند باعث تجمع و شیوع بیشتر کرونا شود.

***

جهان‌پور چگونه از ‌ آمار کرونا به چین و انتخابات۸۸ رسید؟

شرق نوشت: برای پزشک نطنزی{ کیانوش جهان‌پور } که طبابت ساده راضی‌اش نمی‌کرد و خیلی زود ردای مدیریت بر تن کرد، حالا سخنگویی و بیان بی‌حاشیه اعدادی در ساعت مقرر هم به نظر می‌آید از جذابیت افتاده و همین تلاش برای فراتر‌رفتن از اعلام یک‌سری عدد در ساعتی مشخص، آغازگر مصائب آقای سخنگو شده است. این جملات اگرچه می‌توانند نگاهی بدبینانه به حواشی این‌ روزهای سخنگوی ستاد مقابله با کرونای ایران باشد؛ اما تغیری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند؛ ماجرایی که به طور خلاصه از حاشیه‌های غیرآماری مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا حکایت دارد.

بيشتر بخوانيد:

سخنگوی وزارت بهداشت چرا برای خودش مصیبت درست کرد؟

***

رقابت غیراخلاقی خوب نیست 

جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد. رییس جمهور در بخشي از سخنان خود گفت:

اگر کشور ما چند پاره شود یعنی هر کسی هر گوشه ‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌ خدایی آمده گزارشی بدهد یک اشتباهی کرده حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوییم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوییم تو دنبال کن، خودِ مولف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید، ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال 96 سه سال است که تمام شده، 96 رقابت انتخاباتی بود الان 99 هستیم، سال بعد انتخابات است.

مجلس هم که انتخابات آن تمام شد دیگر رقابت انتخاباتی نداریم همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، حالا انتخاباتی سال آینده هست باز سال آینده شروع کنیم. اشکالی ندارد؛ سال آینده که شروع شد باز هم هیچ وقت دعوا خوب نیست، هیچ وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند اینها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.

رئیس جمهور همچنين شیوع ویروس کرونا را آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام های جهان دانست و با قدردانی از همراهی مردم و خدمات خالصانه کادر درمانی تاکید کرد: در روزهای سخت پیک بیماری کرونا، همه بخش ها پای کار بودند اما اقلیت کوچکی که خط را از بیرون می گیرند، روزی کاسب تحریم بودند و امروز کاسب کرونا شده اند....اقلیت کوچکی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند و بلندگوی بیگانگان شده‌اند و صبح تا شب راجع به آمارها و درمان و پیشرفت کشور تردید می‌کنند.

عباس عبدي درباره اين جمله روحاني «اقلیت کوچکی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند و بلندگوی بیگانگان شده‌اند و صبح تا شب راجع به آمارها و درمان و پیشرفت کشور تردید می‌کنند»نوشت:

این بخش حرف که؛ عده‌ای صبح تا شب در امار و پیشرفت و ... تردید می‌کنند کاملا درست است. ولی علت ان وجود چنین افرادی نیست. بلکه ناتوانی مخاطبان این ایرادات در توضیح و رفع این ابهام‌ها است که این نگاه را در عده‌ای ایجاد و این تشکیک‌ها را بیشتر می‌کند. حکومتی که پاسخگو و به عملکرد خود مطمئن باشد قوی‌ترین نیروهایش را در مقام پاسخگویی قرار می‌دهد و توجیه و اقناع مردم را یکی از وظایف مهم خود می‌داند. 

حتی اگر گرایشی هم به بیگانه باشد نیز علت آن بد ذاتی مردم نیست. در حقیقت فقدان اتکای داخلی و نداشتن امید به رفع ابهامات در داخل کشور عامل این وضع است. کافی است نگاهی به کیفیت پاسخگویی رسمی در باره مهمترین مساله روز کشور یعنی کرونا بیندازید تا متوجه عمق فاجعه پاسخگویی و رفع ابهامات شوید.

راه حل ساده است. ایرادات را بشنوید و درست پاسخ دهید. جامعه داوری خواهد کرد. با جار و جنجال و اتهام‌زنی هیچ ابهامی رفع نمی‌شود. سهل است که بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. در چنین فضایی حتی ایرادات ناروا هم پذیرفته می‌شوند.

ای کاش نگاهی به نتایج نظرسنجی‌های رسمی در باره ارزیابی مردم از این موارد انداخته می‌شد. اگر این ایرادگیری‌ها اثری ندارد که خوب نیازی به حساس شدن نداشت. و اگر اثر دارد، متولیان امور باید در جهت رفع این ابهام‌ها بکوشند و با محکوم کردن آن نه به خود و نه به حکومت و نه به جامعه خدمتی نمی‌کنند.

بيشتر بخوانيد:

روحانی: بازگشایی‌های تدریجی‌ها، ضرورت کشور است/ شاهد خبرهای خوبی در بورس خواهیم بود

***

دستگیری سازنده کلیپ «ادرار شتر» در تهران
رئیس پلیس امنیت پایتخت از دستگیری عامل تهیه کلیپ معروف به خوردن ادرار شتر خبر داد.

سردار علی ذوالقدر گفت : به دنبال انتشار کلیپی در فضای مجازی که در آن فردی اقدام به تبلیغ برای خوردن ادرار شتر کرده بود رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس امنیت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در تحقیقات اولیه مشخص شد که این فرد خود را مدیر یکی از انجمن های طب سنتی معرفی کرده است، گفت:‌ انتشار این کلیپ واکنش های زیادی از سوی چهره های علمی و افکار عمومی به دنبال داشت با توجه به اینکه ادعاهای این فرد فاقد پشتوانه علمی بود مأموران با هماهنگی مقام قضایی برای دستگیری وی وارد عمل شدند.

بيشتر بخوانيد:

تبلیغ کننده مزایای نوشیدن ادرار شتر بازداشت شد

***

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه) از ماهواره‌بر ۲ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود.

بيشتر بخوانيد:

سرلشکر سلامی: امروز می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم/ در هر عرصه‌ای می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیری داشته باشیم

اولین تصویر از ماهواره‌بر قاصد

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» ایران در رسانه‌های جهان

***

محمود صادقی محکومیت خود به زندان و جریمه نقدی‌ را تأیید کرد

شرق نوشت: محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ۲۱ ماه حبس و 10 میلیون جزای نقدی محکوم شده است.‌ او می‌گوید شاکی اغلب پرونده‌ها دادستان سابق تهران بوده و شخص آملی‌لاریجانی شکایتی نکرده است.‌.. هفت ماه حبس برای اتهام توهین به رئیس قوه قضائیه صادر شده است. 14 ماه حبس هم برای تمرد در برابر مأمور قانون صادرشده است. این در حالی است که قاضی می‌دانست حکم جلب غیرقانونی بوده است و روندی را هم که طی کرد، خلاف قانون بود...

محمود صادقی در پاسخ به این سؤال که «موضوع حساب‌های قوه با تغییر رئیس قوه ‌قضائیه تأیید و از 63 حساب به پنج حساب تقلیل یافت، چرا‌ منجر به حکم شده است؟!»، گفت: برخلاف اخباری که منتشر شده است، خود شخص آملی‌لاریجانی به طور مستقیم شکایت نکرده است. جالب است بدانید شاکی عمده شکایت‌های انجام‌شده، دادستان تهران بوده است یا خود او یا دادیار جانشین دادستانی تهران این شکایت‌ها را ثبت کرده‌اند.

او در بیان پیش‌بینی خود از روند تجدیدنظرخواهی نیز توضیح داد: یکی از دلایلی که نخواستم موضوع را رسانه‌‌ای کنم، احترام به شخص آقای رئیسی بود. با توجه به اصلاحات شایان تقدیری که انجام شده است، نخواستم خدشه‌‌ای به قوه قضائیه وارد شود. به‌هرحال باتوجه به تغییرات قوه قضائیه انتظار دارم طبق موازین قانونی تجدیدنظرخواهی انجام شود. البته شخصا نگران حبس نیستم‌ و منتظر دادگاه تجدیدنظر می‌مانم.

***

انتخاب رییس مجلس آینده نباید با رقابتهای تلخ همراه باشد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه مجلس یازدهم از جهت برخورداری از اقتصاددانان برجسته بهتر از مجلس دهم است و ما ترکیبی از اقتصاددانان با سابقه و  جوانان  اقتصاد خوانده را در مجلس یازدهم می‌بینیم .قطعا حضور با انگیزه آنان در مباحث تخصصی و بهره گیری مناسب از آنها به تقویت مجلس خواهد انجامید.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت افزود: همه انگیزه خدمت دارند و قرار است یک نفر رئیس باشد . بنابراین عناصر شاخص مجلس آینده باید با رفاقت و نه رقابت شکننده به هم کمک کنند تا مجلسی که به نام جریان انقلابی شکل گرفته فارغ از این حاشیه ها به مسایل اصلی کشور بپردازد .

احمد توکلی با اشاره به جایگاه مجلس در نظام گفت: بر خلاف کسانی که معتقدند مجلس دارای قدرت و اختیار نیست میگویم مجلس بالاترین اختیارات را برای ایجاد بستر حکمرانی خوب دارد. این نمایندگان مجلس هستند که میتوانند شآن و اعتبار آن را حفظ کنند یا باعث سقوطش گردند. اتفاقی که در مجالس ششم و دهم به نوعی افتاد .

بيشتر بخوانيد:

احمد توکلی: نگذارید تجربه مجلس هشتم تکرار شود 

****

مجلس پنجم باز‌می‌گردد یا هفتم؟

شرق نوشت: مجلس یازدهم شبیه مجلس پنجم می‌شود یا مجلس هفتم؟ به لحاظ شکلی وضعیت فعلی شبیه مجلس هفتم است. سال اول یک مجلس تماما اصولگرا هم‌زمان شده با سال آخر یک دولت اعتدالی که میانه خوبی با آن ندارد. مجلس اصولگرای هفتم هم با سال آخر دولت اصلاح‌طلب خاتمی هم‌زمان شده بود ...از سویی دیگر به نظر می‌رسد رابطه‌ای خاص میان مجلس آتی و دولت روحانی شکل بگیرد و مجلس پنجم تکرار شود؛ مجلسی پر از کشمکش با دولت...

شاید هم مجلس اصولگرای یازدهم ترکیبی از هر دو شود. همین پیش‌بینی‌ها باعث شده که برخی راه‌یافتگان به مجلس یازدهم در رد این پیش‌بینی‌ها به دولت و حامیانش دلگرمی بدهند که خبری از آن هم در سال آخر دولت نیست. این احتمال هم وجود دارد که به اصولگرایان از بیرون فرمان برسد که نیازی به درگیری با دولت در سال آخر نیست...

***

مجلس در ایام کرونایی تاکنون فقط 6جلسه علنی برگزار کرده است/ مجلس بی انگیزه

آفتاب يزد نوشت: پس از حدود ۴۰روز تعطیلی پارلمان 20 فروردین، نمایندگان مجلس در غیاب علی لاریجانی، به ریاست مسعود پزشکیان کار خود را آغاز کردند. این جلسه در حالی آغاز شد که بیش از دوسوم از نمایندگان در مجلس حضور داشتند. این نخستین جلسه مجلس پس از شیوع بیماری کرونا بود که با حضور نمایندگان تشکیل شده است... در خوشبینانه‌ترین و بدون تعطیلی، مجلس سه هفته کاری و یک هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه پنج هفته می‌تواند نشست داشته باشد و اگر به روال مرسوم در هر هفته سه نشست برگزار کند ۱۵نشست دیگر دارد تا مجلس را به منتخبان بعدی واگذار کند. هشتم خردادماه نخستین نشست مجلس یازدهمی‌ها برگزار می‌شود و مجلس دهم با تمام فرازونشیب‌هایش رسما پایان خواهد یافت.

***

كدام عدالت؟

محمدتقي فهيم در روزنامه اعتماد نوشت: وقتي سلبريتي قرار است در يك پروژه مهم حضور پيدا كند و همه قراردادها و بده بستان‌هايش مشخص باشد و مردم بدانند او چه ميزان دستمزد دريافت كرده و چه درآمدي دارد، فساد شكل نمي‌گيرد اما آنجايي بي‌عدالتي رخ مي‌دهد كه همه‌چيز در هاله‌اي از ابهام باشد. در واقع مرز بي‌عدالتي در همين پنهان‌كاري و فقدان شفافيت شكل مي‌گيرد...رقم‌هايي كه درباره دستمزد برخي مجريان فاش شده اجحافي است در حق مردمي كه به حداقل‌هاي زندگي دسترسي ندارند. مجري محترم ما اگر ساعتش را بفروشد مي‌تواند حداقل امكانات زندگي يك سال چند كارگر را تامين كند. در اين شرايط چگونه ما مي‌توانيم به عدالت برسيم؟ من مخالف شرايط اقتصاد آزاد نيستم ولي اقتصاد آنارشيستي منتج به خالي كردن جيب مردم مي‌شود.

اعتماد در بخشي از گزارش با عنوان «واقعا چند مي‌گيري مجري باشي»نظر اكبر نبوي منتقد سينما را جويا شده است. نبوي معتقد است: اين عددهايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود از ديد من از دو زاويه قابل بررسي و اهميت است. زاويه اول اينكه اگر اين مباحث بتواند به عدالت در پرداخت دستمزدها كمك كند، بهره و نتايج مثبت آن هم براي افكار عمومي است و هم براي مجموعه كساني كه فعال و دست اندركار رسانه هستند.

نبوي ... مي‌گويد بسيار بجاست وقتي در جايي پرداخت‌هاي خاص صورت مي‌گيرد و از شكل معمولي آن خارج مي‌شود دلايل آن كاملا روشن شود. او به اصرار از كلمه «شفاف» استفاده نمي‌كند چون از نظر او اين كلمه اهميت خود را از دست داده. بعد مي‌گويد: «از نظر من آشكار‌سازي دستمزد آقاي الف يا ب بسيار شايسته و سازگار است اما به اين نكته هم بايد توجه كرد كه ببينيم آيا پرداخت اين مبالغ به آقاي مجري آورده‌اي براي سازمان دارد يا نه بلكه صرفا اين دستمزدهاي كلان به خانم و آقاي مجري پرداخت مي‌شود.» به باور اكبر نبوي منطق و عقل حكم مي‌كند جز دستمزد آورده اقتصادي حامي مالي را هم آشكار كنند ولي طبيعتا وقتي چيزي در اين زمينه اعلام نمي‌شود و انواع و اقسام حدس وگمان‌ها و تحليل‌ها و اظهارنظرها در فضاي مجازي مطرح مي‌شود، فضا هم متاثر از اين به‌هم ريختگي، مغشوش مي‌شود.

***

رونمایی از دو کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400

علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین درباره وضعیت اصلاح طلبان تا انتخابات ۱۴۰۰، گفت: نمی دانم که تا ۱۴۰۰ چه خواهد شد و مردم چه رویکردی از خودشان نشان می دهند.ما الان نمی توانیم مبنا را بر چیزی که درسال ۹۸ اتفاق افتاده بگذاریم...این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره کاندیداهای احتمالی این جریان نیز گفت:  ممکن است که راجع به بعضی مصادیق گمانه زنی ها و قضاوت هایی درباره افرادی مثل آقای جهانگیری که در سال ۹۶ کاندیدا بود یا آقای عارف کاندیدای سال ۹۲ بشود. اما نظر  من این است که الان نمی شود اوضاع را به گونه ای ارزیابی کرد که ما را به اهدافی که در ۱۴۰۰ داریم برساند.

***

پایان خط مطهری در مجلس؛ آغاز کاردر کتابخانه ملی؟

آفتاب یزد نوشت: {علي مطهري}... با پیروزی لیست امید او نیز عضو این فراکسیون در مجلس دهم شد. فراکسیون امید و اعضایش آن قدر دراین چهارسال در مجلس ضعیف عمل کردند که باز هم مطهری درمیان همه‌ی آن‌ها مانند دو آتشه‌های اصلاح‌طلب جلوه می‌کرد... برخی شنیده‌های ... حاکی از آن است که این امکان وجود دارد تا علی مطهری با توجه به صبغه و رنگ و شکل فرهنگی اش –حال چه با تم اصلاح طلبی چه با اصولگرایی –در آینده‌ای نزدیک جایگاه فعلی اشرف بروجردی را از آن خود کند. یعنی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران... برخی معتقدند که در دو دهه اخیر کتابخانه ملی بیش‌از آنکه محلی برای عبور و مرور فرزانگان وفرهیختگان باشد، مکانی برای سیاستمداران و افراد حزبی شده است. مروری بر سابقه افرادی که بیست سال اخیر متصدی کرسی ریاست این دستگاه بسیار مهم شده‌اند هم نشان‌دهنده این واقعیت است که کتابخانه ملی در ردیف دستگاه‌هایی قرار گرفته است که طی یک قانون نانوشته باید در چارچوب سهم‌دهی سیاسی مورد معامله قرار گیرد.

منبع: الف

کلیدواژه: بیشتر بخوانید کتابخانه ملی مجلس یازدهم اصلاح طلبان سال آینده ادرار شتر شرق نوشت تا امروز خوب نیست سال آخر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل به پاستور

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه سازندگی، محمدباقر قالیباف که با وجود هجمه‌هایی که طی چهار سال ریاستش از طرف دولتی‌ها متحمل شد، حال در یک ماه باقی‌مانده ریاستش بر پارلمان میدان تازاندن دولتی‌ها را تنگ‌تر کرده است و آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش می‌دهد. این را می‌توان از آخرین نشست پارلمان و دولت متوجه شد.

ماجرا از این قرار است که در دومین نشستی که با حضور قالیباف و دولتمردان سیدابراهیم ردیسی درخصوص مسائل ارزی برگزار شد، رئیس مجلس که مشخص نیست آیا در مجلس جدید هم بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد یا خیر، آخرین هشدار را به دولت سیزدهم داد و از دولت خواست تا به ‌طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز را ارائه کند. رئیس پارلمان همچنین تا روز یک‌شنبه به قوه مجریه مهلت داد تا آخرین برنامه‌اش را در این باره ارائه دهد و در صورت تاخیر، مجلس منتظر نخواهد ماند و طرح مورد نظر پارلمان را ارائه می‌دهد زیرا مجلس در دو جلسه‌ای که با دولتی‌ها گذاشته، رویکرد اقتصادی‌اش را در حوزه مدیریتی اعلام کرده است. او در این نشست به دولتی‌ها گفت که ما دنبال تکرار جلسات نیستیم بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق‌نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد؛ قالیباف با تاکید بر اینکه باید روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

دو جلسه‌ای که قالیباف از آن یاد کرد، اولین بار دوم اردیبهشت‌ ماه و آخرین آن چهارشنبه هفته‌ای که گذشت با حضور شخص قالیباف، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیسی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد. قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفته بود که در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

هر روز فقیرتر شدن مردم و عدم تدبیری درست از سوی دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد و سیاست‌های داخلی و خارجی که همواره تلاشش این بود تا مشکلات این قوه را بر گردن دولت‌های دیگر بیندازد، دیگر جایی برای حامیان خودش هم نگذاشته است. بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم که چشم‌شان را بر فسادهای این دولت و بی‌تخصصی اقتصاددان‌هایش می‌بستند، حال یا سکوت می‌کنند، یا زبان انتقاد گشوده‌اند.

در آخرین جلسه‌ای که مجلس درخصوص مسائل ارزی برگزار کرد، حجت‌الاسلام بحرینی، نماینده اصولگرای مجلس صدای فردی را پخش کرد که در تماس با دفتر ارتباطات مردمی خود، انتقادات صریحی را علیه سیاست‌های کنونی مطرح کرده و تاکید می‌کرد که این رویکرد به تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب زده است. در این جلسه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد. همچنین وزیر اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

البته بهارستانی‌ها چنین جلسه‌ای را قابل قبول نمی‌دانند و درخواست‌شان این است که جلسات پشت درهای بسته درخصوص ارز و اقتصاد به صورت زنده و در صحن علنی مجلس برگزار شود. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر که هم برای مجلس دهم و هم برای ورود به مجلس یازدهم با حضور در لیست اصولگرایی در شاهین‌شهر بیشترین رای را آورد، یکی از نمایندگانی است که خواستار جلسه علنی بود. او درخصوص خواست نمایندگان برای جلسه فوق‌العاده مساله ارز در صحن بود و نه در دفتر رئیس مجلس، به ایلنا گفت: بله، نظر ما همین است باید می‌آمدند در صحن و شفاف مطالب بیان می‌شد، ما گفتیم که در صحن، جلسه [فوق‌العاده ارزی] برگزار شود، نگفتیم که بروید و جداگانه جلسه بگذارید. با این جلسات چند نفره جداگانه نتیجه نمی‌گیریم و الان هم که مشکلات حل نشده است. به گفته حاجی‌دلیگانی اگر قانون را رعایت می‌کردند این مشکلات را نداشتیم، بانک مرکزی قانون را رعایت نمی‌کند چه قانونی که اخیراً تصویب کردیم و چه احکامی که در برنامه مصوب شده؛ اگر این قوانین و احکام از سوی بانک مرکزی رعایت شود این مشکلات را نخواهیم داشت.

او که به نمایندگی از نمایندگان دیگر مجلس یازدهم سخن می‌گفت، تاکید کرد که ما همچنان مطالبه برگزاری جلسه ارزی در صحن را داریم و معتقدیم که همه نمایندگان باید در جریان این موضوع قرار بگیرند نه دولت فعلی نه‌ تنها برخلاف وعده‌های انتخاباتی رئیسی، اوضاع را بهتر نکرد بلکه مشکلات معیشتی مردم بیشتر شده است. پس باید گفت، ندانم‌کاری و عدم تشخیص اولویت‌ها موجب شکل‌گیری فضا برای گسست بیشتر اجتماعی و شکاف بیشتر مردم و حاکمیت شده است. اینکه یک جلسه جدا باشد.

نقدها تنها مربوط به صندلی‌های پایین مجلس نیست و هیات‌رئیسه نیز منتقد رویکردهای دولت و رویکردهای اقتصادی است. آنچنان که قالیباف در جلسه مشترک با دولتی‌ها در اظهارنظری انتقادی که کم‌سابقه نیز به نظر می‌رسد، نه‌تنها دولت را به نقدکشید بلکه ضرب‌الاجل هم برای دولت تعیین کرده است. قالیباف اما در نقد دولت تنها نیست و در همین چند جلسه برگزار شده مجلس در سال جاری بارها و بارها تریبون نمایندگان به نقد دولت باز شده است. آشفتگی بازار ارز و سکه محور اصلی انتقادات بوده که گرانی بیشتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است. به گزارش خبرآنلاین، قالیباف به‌جز صراحتی کم‌سابقه در اظهاراتش، کنایه‌هایش را نیز روانه دولت کرده است. او در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: «در نشست قبلی به اندازه کافی، گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد». اشاره قالیباف به تذکرها و انتقاداتی است که طی روزهای اخیر به هیات‌رئیسه مجلس می‌شود و نمایندگان خواستار برگزار کردن جلسه‌ای با محوریت آشفتگی‌ها در بازار ارز و اثرات سوء آن بر گرانی کالاهای اساسی شده‌اند. قیمت خودرو، بازار داغ فیلترشکن‌ها، قیمت مسکن، حقوق بازنشستگان و… از دیگر محورهایی است که زمینه‌ساز انتقاد از دولت رئیسی شده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد دیرتر از آنچه باید، کلید خورده است و بعید نیز به نظر می‌رسد دولت رئیسی تن به اجرایی کردن خواسته‌های پارلمان‌نشینان بدهد.

او در دومین نشست بررسی مسائل ارزی که وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت از یک‌سو و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در سوی دیگر آن حضور داشتند، صریح و بدون تعارف به انتقاد از دولتی‌ها پرداخت و گفت که «همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند، قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است». وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یک‌شنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند».

دیگر خبرها

  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم