فلسفه گرسنگی در ضیافت الهی
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۹۴۷۳
"محمدعلی کمالی نسب" در این یادداشت که روز چهارشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است: ماه رمضان، ماه بندگی خدای متعال و ماه مهمانی خدای متعال است، آنچنانکه رسول خدا(ص) در مورد عظمت این ماه میفرماید: «ای مردم! بهدرستی که ماه خدا بابرکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا بهترین ماهها، روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است، ماهی که در آن به ضیافت خدا خوانده و از اهل کرامت خدا قرار دادهشدهاید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از سوالاتی که معمولا در این ماه مطرح میشود این است که چرا خدای متعال در این ماه شریف انسانها را به روزه گرفتن دعوت میکند و چرا در این ماه میزبان از مهمان خویش با گرسنگی و تشنگی پذیرایی میکند.
پاسخ این سوال را باید در حقیقت وجود انسان نظاره کرد، بر اساس آیات قرآن مجید انسان از دو بُعد جسمی و روحی تشکیلشده است .
خداوند متعال در مورد هر دو بعد انسان میفرماید: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ، ما انسان را از گِل خشکیدهای که از گِل بد بوی گرفتهشده بود آفریدیم!»؛ «فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ، پس زمانی که اندامش را درست و نیکو نمودم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنید» .
بر اساس قرآن مجید هستی حقیقی انسان را روح وی تشکیل میدهد زیرا که پس از دمیدن آن به جسم انسان،خدای متعال به ملائکه خویش دستور میدهد تا به انسان سجده کنند، و این روح انسان است که در طول حیات انسان همچنان ثابت و باقی است و هیچگاه تغییر نمیکند، و شرافت انسان نیز بر خواسته از بُعد روحی وی است که باخدای متعال ارتباط برقرار میکند.
اما بُعد جسمی انسان متعلق به زمین است و شهوتها و غضبهای انسانی بر خواسته از این وجه انسانی است، که هر زمان رشد پیدا کند به همان مقدار جلو وجه قدسی انسان را میگیرد و هرچقدر روح انسان تعالی پیدا کند شهوت و غضب انسانی رو به افول نهاده و انسان به مرز الهی شدن گام مینهد.
از سوی دیگر اولین گام بشر برای دور شدن از مقام قرب الهی، توجه به بدن و خوردن شجره ممنوعه بود که توسط حضرت آدم ابوالبشر(ع) تحقق پیدا کرد، به همین خاطر در ماه مبارک رمضان تاکید شده است که خوردن و آشامیدن انسان تقلیل پیدا کند تا توجه انسان به بُعد جسمیاش کمتر شده و به همان مقدار به وجه الهی خویش توجه کند.
در واقع هرچقدر انسان به عالم جسمانی خویش توجه کند به همان مقدار توجهاش به بُعد روحانی خویش کمتر میشود و بالعکس.
در حقیقت دستور خدای متعال به نخوردن و نه آشامیدن یکی از مهمترین کارهایی است که الهیات انسان را به انسان نشان میدهد و قل و زنجیرهایی که با توجه به بُعد جسمی انسان تحقق پیداکرده است از روح انسان جدا میکند.
ازاینرو در احادیث ائمه معصومین (ع) تاکید زیادی به کم خوردن شده است، که بهعنوان نمونه رسول خدا(ص) میفرماید: «گرسنگی، نور حکمت میآورد و سیری موجب دوری از خدا میشود، پرخوری مکنید؛ چون نور معرفت را در دلهای شما خاموش میکند.»، و یا در حدیثی دیگر ایشان میفرمایند:«معدههایتان را از غذا سیر نکنید که نور معرفت در دلهایتان خاموش میشود».
امام صادق (ع) نیز فرموده است: «بدن از خوردن طغیان میکند و نزدیکترین حالت بنده به خدا زمانی است که شکمش خالی و گرسنه است و مبغوضترین حالت بنده به خدا زمانی است که شکمش پر است» .
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، به این نکته راه مییابیم که خدای متعال از در رحمت خویش در ماه رمضان کم خوردن و کم آشامیدن را واجب کرده است، تا انسان به حقیقت خویش راه یابد و از عالم کثرات مادی نجات پیدا کند.
ازاینرو این شیوه که در بخشی از جامعه رواج پیداکرده است که در ماه رمضان سه وعده غذای خویش را در دو وعده تقسیم میکنند با روح و هدف ماه رمضان همخوانی ندارد، زیرا هدف اصلی ماه رمضان رفع تعلقات بدنی انسان است که متأسفانه در برنامه غذایی متداول در ماه رمضان نادیده گرفته میشود و بسیاری از آثار ناب معنوی چهبسا محقق نشود و حالآنکه میتوان با کمی مراقبت و عبور از لذات موقّت، به آن نیز دست یافت./
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا امام صادق برنامه غذایی جامعه زمین ماه رمضان بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خدای متعال ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۹۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتاللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
به گزارش جماران؛ متن پیام آیتاللّه العظمی نوری همدانی به همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث بدین شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیر باز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونیارایه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءآت. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و بعنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» بعنوان یک «موجود پست » و «طفیلی » و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی ها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی