Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفتگو با خبرنگار حوزه پزشکی ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جزئیات آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش، گفت: جلسه بسیار خوب و پرباری را برگزار کردیم. نمایندگان وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و نماینده کمیته ملی المپیک در جلسه حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این که دوستان از اعضای اجرایی حوزه ورزش هستند، نقطه نظراتشان برای ما مفید بود.

سعیدی ادامه داد: بحث درباره دو موضوع، بازگشایی اماکن ورزشی بخش خصوصی و البته دولتی و همچنین بازگشت ملی پوشان به تمریناتشان بود. درباره بازگشایی اماکن ورزشی، به طور ویژه اماکن خصوصی، مشکل اقتصادی باید مد نظر قرار بگیرد. تصمیماتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شود متاثر از این موضوع است؛ بنابراین تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در ورزش، به نوعی تابع تصمیمات ستاد ملی است. در واقع نسخه ورزشی ستاد ملی مقابله با کرونا را تدوین می‌کنیم.

بازگشایی را از ورزش‌های غیربرخوردی و انفرادی آغاز خواهیم کرد

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: قرار شد درباره زمان و نحوه بازگشایی اماکن ورزشی خصوصی و دولتی بحث و بررسی صورت بگیرد. پروتکل‌های مختلفی درباره شیوه بازگشایی از جمله براساس نوع ورزش و فعالیتی که در باشگاه‌های مختلف انجام می‌شود، ارائه شد. تقسیم بندی‌هایی توسط کارشناسان از جمله بر اساس میزان برخورد، انجام شده بود. ورزش‌های برخوردی، نیمه برخوردی و غیر برخوردی از جمله این تقسیم بندی‌ها است. ورزش‌های برخوردی مانند ورزش‌هایی که کاملا در تماس هستند مانند ورزش‌های رزمی، کشتی و جودو که کاملا در تماس هستند. نیمه برخوردی مانند ورزش‌های توپی و غیربرخوردی مانند ورزش‌های انفرادی است.

سعیدی افزود: طبیعتا اگر قرار باشد بازگشایی انجام شود که به این سمت می‌رویم، از ورزش‌های غیربرخوردی شروع و به سمت ورزش‌های برخوردی می‌رویم.

او تصریح کرد: موضوع دیگر اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی است که ویژه ورزشکاران و اماکن ورزشی تدوین شده است. قطعا هرگونه بازگشایی، منوط به اجرای کامل دستورالعمل‌ها است. ستاد نظارت بر باشگاه‌ها این دستورالعمل‌ها را مورد بازرسی و نظارت قرار می‌دهد. تک تک اماکنی که از تاریخ اعلام شده، بازگشایی می‌شوند باید تمام دستورالعمل‌ها را انجام دهند. پروتکل‌های مفصلی وجود دارد که در این جا نمی‌توان خیلی به تشریح آن پرداخت؛ اما تمام آن‌ها تدوین شده و بنا است در زمان مناسب، به تمام ادارات کل، فدراسیون‌های ورزشی و اماکن ورزشی ابلاغ شود.

در حال حاضر امکان برگزاری هیچ رقابت ورزشی وجود ندارد

سعیدی تاکید کرد: در حال حاضر امکان برگزاری هیچ یک از مسابقات ورزشی وجود ندارد. آخرین جلسه‌ای که در وزارت ورزش با حضور وزیر ورزش داشتیم، بنا شد در ۱۵ اردیبهشت، تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود. فعلا تاریخی اعلام نشده است، چرا که هنوز طبق گفته ماهر، نماینده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، رفتار اپیدمیک ویروس کاملا روشن نیست. ممکن است مجددا پیک بیماری را داشته باشیم که البته بستگی به رفتار مردم و میزان رعایت شان دارد، بنابراین باید مجددا مطالعات تکمیلی انجام شود و در روز‌های آتی برای این مسئله تصمیم گیری و ابلاغ کنیم.
قطعا یکی از مباحثی که در جلسه ۱۵ اردیبهشت ماه مطرح خواهد شد، موضوع لیگ‌ها و به ویژه لیگ فوتبال است. سایر لیگ‌ها تقریبا تکلیفشان مشخص شده است، اما لیگ برتر فوتبال جنبه‌های متفاوتی دارد؛ مثلا موضوع شادابی و نشاط بین مردم مطرح است که مردم در نظرسنجی فدراسیون پزشکی ورزشی، خواهان بازگشایی لیگ بودند، اما مسائل بهداشتی و پارامتر‌هایی که وجود دارد، واقعا در حال حاضر اجازه برگزاری لیگ را به ما نمی‌دهد.
نکته‌ی مهم این است که هر تاریخی که لیگ بخواهد شروع شود، باید حداقل سه هفته قبل اعلام کنیم تا تیم‌ها بتوانند خودشان را آماده کنند. تیم‌ها به ۳ الی ۴ هفته، زمان نیاز دارند تا بتوانند فعالیت‌های بدن سازی را انجام دهند و آماده شوند، که در ادامه آسیب‌های بالا را تجربه نکنند.
ما به این نکات توجه می‌کنیم و هر زمان تصمیم به شروع بازی‌های لیگ بگیریم، حداقل سه هفته قبل اعلام می کنیم که تیم‌ها تکلیف خود را برای دوران بدن سازی بدانند.

برای برگزاری لیگ تابستانی نیازمند بحث و بررسی با کارشناسان هستیم

سعیدی از میزان احتمال و امکان برگزاری لیگ تابستانی در صورت تداوم شیوع کرونا، گفت: اگر تا تابستان ادامه پیدا کند، با مشکلات خاص خود فوتبال مواجه می‌شویم، از جمله دغدغه‌های سازمان لیگ، بازی‌های قهرمانی آسیا و دستورالعمل‌هایی که کنفدراسیون فوتبال آسیا داده است. بنابراین باید با متخصصان این حوزه هم صحبت کنیم، اگر احیانا به تابستان موکول شد، تصمیم بگیریم چه دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کنیم، چرا که باید تبعات بعدی را هم در نظر بگیریم. این تصمیم گیری مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های تیم ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اگر به تابستان موکول شود باید با سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش جلسه برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم یک تصمیم جامع و کامل در این حوزه بگیریم.

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در واکنش به امکان ورزش برای مردم در فضای باز گفت: قبلا اعلام شده است، در فضای باز و در صورت وجود شرایط خوب، یعنی آب و هوای مناسب و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، مانعی وجود ندارد. به عنوان مثال، نزدیکی محل زندگی، پارکی وجود دارد که شلوغ نیست و فاصله حداقل ۲ متری با افراد دیگر هم رعایت می‌شود، در صورت وجود این شرایط، ورزش کردن در خارج از منزل مانع و مشکلی ندارد. ورزش هوازی با این شیوه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

موضوع بررسی دوپینگ تعطیل نیست و بخشش وجود ندارد

سعیدی در توضیح جزئیات محرومیت ۷ ورزشکار به علت دوپینگ هم تصریح کرد: همان طور که وادا اعلام کرده است، دوپینگ در دوران شیوع کرونا، متوقف نیست. این موضوع به این معنی است که دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها مثل قبل باید اجرا شود. طبیعتا تعداد نمونه‌ها کمتر شده است. درباره عزیزانی که نمونه‌های مثبت داشتند و اعلام شد؛ وقتی ورزشکار نمونه مثبت داشته باشد، می‌تواند یک بار به شورای استیناف تقاضای تجدید نظر بدهد. درباره‌ی افرادی که مواد غیرقابل اغماض مصرف کردند، از جمله دارو‌هایی که به صراحت در کد و آئین نامه‌ی مبارزه با دوپینگ وادا، ذکر شده است، هیچگونه بخشش و اغماضی وجود ندارد. رسیدگی به پرونده ورزشکارانی که مرتکب دوپینگ شدند و احیانا بخشش آن‌ها، قاعدتا تحت تاثیر بیماری کووید-۱۹ قرار نمی‌گیرد، چرا که موضوعی جدا است و مسائل حقوقی خاص خود را دارد.

فاز اول پایش المپیکی‌ها در حال انجام است و به زودی پایش ملی پوشان را آغاز می‌کنیم

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی، در باب سنجش کرونایی ورزشکاران هم گفت: یکی از موثرترین راهکار‌های کنترل بیماری کووید-۱۹، غربالگری و پایش مستقیم جامعه هدف است. جامعه هدف فدراسیون پزشکی ورزشی، ورزشکاران عزیز و البته در قدم اول، المپین‌ها هستند. در حال حاضر همکاران ما در ستاد، فاز اول که غربالگری ورزشکاران المپیکی بوده است را انجام داده اند. با حدودا صد نفر از ورزشکاران منتخب المپیک که بنا بوده است به توکیو ۲۰۲۰ اعزام شوند، تماس گرفته شده است. بالای ۵۰ درصد هم تماس موفق داشتیم. با پرسش سوال، داده‌هایی از این عزیزان دریافت می‌شود و تمام سوال‌ها و پاسخ‌های آن ثبت می‌شود و مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرد، سپس بر اساس این بررسی‌ها و پروتکل‌هایی که وجود دارد، عمل خواهیم کرد؛ بنابراین غربالگری و پایش المپیکی‌ها در حال انجام است و در فاز بعدی پایش تمامی ملی پوشان را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد این اتفاق در چند هفته آینده رخ دهد، چرا که باید ابتدا بررسی وضعیت المپیکی‌ها تمام شود و بعد وارد فاز پایش ملی پوشان شویم و احتمالا بحث پایش ملی پوشان به صورت تلفنی نخواهد بود، البته هنوز در مرحله کارشناسی است، اما احتمالا از طریق سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. استان فارس، اپلیکیشن خوبی در این حوزه تولید کرده است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. دوستان در ستاد مقابله بر کرونا هم مشغول کار روی این موضوع هستند تا بتوانیم تحت وب، تمام ملی پوشان را پایش کنیم. مشابه سامانه سلامت وزارت بهداشت، نسخه ورزشی را فراهم می‌کنیم و در اختیار جامعه ورزشی کشور قرار خواهد گرفت.

در شرایط عادی، خیلی انتظار رشد عضلانی در کودکان را نداریم

سعیدی در خصوص شرایط فیزیکی خاص بعضی کودکان ورزشکار تصریح کرد: موضوع اطفال شاید کمی حاشیه ساخته بود. بدون مدنظر قراردادن فرد خاصی، قاعدتا در اطفال انتظار داریم رشد عضلانی را به صورتی که در بزرگسالان وجود دارد، شاهد نباشیم. به این دلیل که وضعیت آنابولیک فیزیولوژیک اطفال، هنوز در حدی نیست که این حالت را در آن‌ها مشاهده کنیم. منظور از اطفال، در علم پزشکی تا حدودا ۱۲ سال را شامل می‌شود. در اطفال اگر فعالیت فیزیکی غیرهوازی و قدرتی، داشته باشند، قاعدتا حجم عضله‌ی متفاوت با دیگر اطفال بدون فعالیت فیزیکی دارند. این مسئله در تمامی کشور‌ها دیده می‌شود که کودکانی فعالیت خوب و سیستم عضلانی متفاوت داشته اند. البته این موضوع متاثر از خیلی عوامل مانند مسائل ژنتیکی، فیزیولوژیکی بدن طفل و تغذیه است. در بعضی از شرایط ممکن است داروی خاصی مصرف شود، غیرممکن نیست، اما دقیقا نمی‌توان گفت آیا دارو مصرف شده است یا خیر، مگر این که آزمایش انجام شود. فقط می‌توانیم به عنوان فدراسیون پزشکی ورزشی، توصیه کنیم در اطفال به هیچ عنوان از دارو یا حتی مکمل‌ها استفاده نشود. تغذیه مناسب داشته باشند و به میزانی فشار و بار ورزشی به آن‌ها وارد شود که دچار بیش تمرینی نشوند، چرا که اطفال با توجه به شرایط خاصشان ممکن است خیلی زود دچار بیش تمرینی شوند. حواسمان به کودکان باشد و اگر درصدد انجام فعالیت ورزشی توسط آن‌ها هستیم، ورزشی را انتخاب کنیم که به نفع سلامت فرزندمان باشد.

بیشتر بخوانید :رئیس مرکز ایفمارک ایران: ورزش نکردن در دوران قرنطینه، عوارض زیادی در پی دارد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی ستادمقابله با کرونا کروناویروس وادا سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی ستاد مقابله با کرونا مانند ورزش دستورالعمل ها اماکن ورزشی حال حاضر وجود ندارد ملی پوشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت

به گزارش قدس آنلاین، از هفته آینده عرضه شمش طلای تولید داخل، در کنار عرضه شمش طلای رفع تعهد ارزی در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران انجام خواهد شد.

با این عرضه ها، تولیدکنندگان مصنوعات طلا و سایر خریداران شمش، دسترسی بیشتری به شمش طلا خواهند داشت.

همچنین از روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه عرضه گسترده انواع سکه تمام، نیم و ربع بهار آزادی در مرکز مبادله ایران آغاز می شود. این حراج سکه از طریق سامانه معاملات مرکز مبادله به آدرس market.ice.ir انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اسبقیان: وضعیت سرپرستی در فدراسیون‌ها را جمع می‌کنیم
  • انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی
  • مجری و گوینده قدیمی درگذشت + عکس
  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • ‌آغاز فعالیت سامانه بارشی از امشب در فارس‌/ مراقب آبگرفتگی معابر باشید
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • بیرانوند همچنان تحت نظر کادر پزشکی
  • همراه با اخبار ورزشی دهم اردیبهشت استان قزوین
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت