Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@22:20:12 GMT

مسکن معیشت محور در روستاها حمایت شود

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۰۴۰۳

مسکن معیشت محور در روستاها حمایت شود

به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی عصر چهارشنبه با حضور در بنیاد مسکن استان قزوین در نشست تخصصی در خصوص وضعیت مسکن روستایی گزارش‌هایی دریافت کرد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست اظهار داشت: بی توجهی به نیازهای روستاییان و آداب و رسوم و فرهنگ و سبک زندگی در منطق روستایی موجب شده به تدریج معماری روستاها مانند شهرها شود و از بافت محلی دور شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در اجرای طرح‌های عمرانی مانند طرح هادی هم نیازهای اولیه روستاییان تأمین نمی‌شود و گاهی معیشت روستایی که با کشاورزی و دامداری عجین است هم آسیب می بیند و انگیزه برای ماندن در روستا از بین می‌رود.

سیاهکلی اضافه کرد: وقتی به روستایی مجوز خانه ۶۰ متری می‌دهیم و رویکرد ما شهری است و نمی‌گذاریم در ملک خود جای دام و خوراک دام و نهاده داشته باشد یا حتی ویلا بسازد و حیاتش باغ باشد نباید انتظار داشته باشیم که روستاها به عنوان محل تولید مواد غذایی خالی نشود و حاشیه نشینی رشد نکند.

منتخب مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر قانون و مقررات ایراد دارد باید اصلاح شود و ما آمادگی داریم در مجلس دیدگاه‌های کارشناسی را دنبال کنیم.

وی اظهار داشت: در شهر اعمال محدودیت لازم است اما چرا در روستا محدودیت ایجاد می‌کنیم اگر هدف ماندن روستایی در محل زندگی خود است اعمال محدودیت هیچ منطقی ندارد و ما باید در اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای و نیز ماندن مردم در روستاها درست تصمیم بگیریم و از نظر اهالی بومی هم استفاده کنیم.

منتخب مردم قزوین گفت: نگاه ما به مسائل ایراد دارد و تا زمانی که یک طارمی، الموتی و تاتی در روستا خانه بزرگی ساخته و باغ و زمین زراعی خود را حفظ کرده و در فصول مختلف برای استراحت و باغداری می‌رود می‌گوئیم مهاجر است نمی‌توانیم به ثبات جمعیت روستایی امیدوار باشیم.

سیاهکلی تصریح کرد: باید در روستاها جاذبه ایجاد کنیم نه محدودیت، و کاری کنیم شهرنشین‌ها با اشتیاق برای چند روز هم که شده به روستاهای مورد نظر خود بروند.

وی اظهار داشت: روستای ارکن کرد یک نمونه موفق از روستایی با جاذبه است که حتی نسل جوان آن هم روستا را ترک نمی‌کنند چون انگیزه دارند و همه نیازها در روستا تأمین شده و ساکنانش از زندگی لذت می‌برند و ما باید از اینگونه روستاها حمایت کنیم و تسهیلات لازم را به مردم بدهیم تا اشتغال را تقویت کنند.

طرح‌های هادی، معیشت محور نیست

سیاهکلی اضافه کرد: طرح‌های هادی روستایی معیشت محور نیست و نمی‌تواند نیازهای روستاییان را تضمین کند و بهتر است در این گونه طرح‌ها به موقعیت جغرافیایی، سبک زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم محلی توجه شود.

وی اجرای طرح‌هایی متناسب با همه گروه‌ها را ضروری دانست و اظهار داشت: در کنار ساخت مسکن برای افراد کم درآمد و با درآمد متوسط باید برای گروه‌های متمول هم فکری کنیم و نگذاریم سرمایه‌ها از استان خارج شود.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم اضافه کرد: وقتی نمی‌گذاریم باغ ویلا و باغ شهرها برای افراد ثروتمند در استان شکل بگیرد افراد سرمایه دار قزوین به استان‌های شمالی می‌روند و ویلا می خرند در حالی که می‌توانیم این ثروت را در استان نگهداریم و برای جوانان خود شغل ایجاد کرده و به توسعه استان هم کمک کنیم.

زمین ارزان و رایگان برای مسکن محرومان

سیاهکلی رسالت مهم بنیاد مسکن را تأمین مسکن برای نیازمندان دانست و اظهار داشت: باید راه و شهرسازی زمین ارزان قیمت را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا بتواند برای محرومان و نیازمندان خانه ارزان بسازد و اگر دولت پولی ندارد باید اموالش را بفروشد تا مشکل مردم را حل کند و به اشتغال و مسکن و تولید و شکوفایی اقتصادی کمک شود.

منتخب مردم قزوین در محلی یازدهم اضافه کرد: باید این تابو شکسته شود که دولت سرمایه دار و ثروتمند و مردم فقیر و نیازمند باشند زیرا وقتی دولت ثروت دارد بدون شک مدیران حقوق نجومی می‌گیرند و مردم عادی فقیر تر می‌شوند.

وی اظهار داشت: وقتی دولت یک کارخانه را که میلیاردها تومان ارزش دارد در دست خود نگهداشته و نمی‌تواند آن را مدیریت کند و موجب شده فقط به مدیران کارخانه دولتی پول بدهد و کارگر را در فقر نگه دارد ادامه این روند منطقی نیست.

دنبال معرفی مدیر نیستم / ‬می خواهم به مردم خدمت کنم

سیاهکلی گفت: نماینده مجلس نباید دنبال تغییر مدیر و آوردن نیروهای دست نشانده خود باشد و من هم دنبال معرفی افراد نیستم اما پیگیر هستم که مدیران خدمت کنند و ثبات مدیریت را با افراد لایق تجربه کنیم و از مسئولان کار بکشیم و اینکه در استان قزوین در مدت شش سال ما ۴ استاندار تغییر دادیم ایراد اساسی دارد.

وی بیان کرد: یک بیماری ما تعویض زود هنگام مدیران است الان که چیزی به پایان دولت نمانده که وقت تعویض نیست حالا در این روزها اگر از خارج استان هم مدیر می‌آوریم در واقع می‌گوئیم کار تعطیل است.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر به ادارات می آییم دنبال مچ گیری از مدیر و رسانه‌ای کردن آن نیستیم بلکه برای اطلاع از روند امور، آشنایی با توانمندی و مشکلات، تاکید بر رسیدگی به مردم و تکریم ا رباب رجوع و رفع موانع خدمت است.

وی اظهار داشت: مسکن از ضروریات اولیه مردم است و بنیاد مسکن در تأمین این نیاز در روستاها و شهرهای کوچک نقش حیاتی دارد و باید تلاش کنیم هیچ فردی بدون مسکن نباشد و خانه‌اش قابل سکونت و زندگی شود و محدودیت‌های بی جا در داخل خانه‌های روستایی را برطرف کنیم.

سیاهکلی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در مجلس سقف تسهیلات مسکن روستایی را بالا ببریم تا توسعه روستاها تسریع شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا خوراک راه و شهرسازی سبک زندگی فقر کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی منتخب مردم قزوین بنیاد مسکن طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۰۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت

فرماندار صحنه، گفت: مقرر شده سد قشلاق در شهرستان صحنه استان کرمانشاه که در ۱۵ سال گذشته بلاتکلیف و بدون استفاده باقی مانده، تا ۳۱ اردیبهشت ماه تعیین تکلیف شود. - اخبار استانها -

غلامرضا شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: سد قشلاق در واقع یک مگاپروژه عمرانی در استان است که کار ساخت آن از سال 88 توسط آب منطقه‌ای آغاز شده است و می‌توانست برای رونق اقتصادی و توسعه کشاورزی مؤثر باشد، اما به دلیل برخی مشکلات به یک معضل تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: چند روستا در مخزن این سد قرار گرفته‌اند و آب منطقه‌ای نسبت به تملک اراضی و املاک این روستاها اقدام کرد از 330 هکتار حدود 80 هکتار تملک شد و نام دولت سند خورد.

شهبازی گفت: در سال 94 اداره کل اوقاف و امور خیریه طی نامه‌ای از آب منطقه‌ای خواست که هزینه‌ای بابت اراضی و املاک این روستاها به مردم پرداخت نشود زیرا این املاک از املاک اوقاف و وقف خاص هستند.

فرماندار شهرستان صحنه با بیان اینکه همین موضوع دوگانگی برای آب منطقه ای ایجاد کرد افزود: با وجود اینکه این پروژه عمرانی بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید آبگیری می‌شد اما متاسفانه به واسطه مشکل اوقاف این اتفاق نیفتاده و با وجود پیگیری چند استاندار نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی بیان کرد: در نهایت پیشنهاداتی ارائه شده که باید کارشناسی شود و تا 31 اردیبهشت ماه فرصت داده شده که به موضوع رسیدگی و مشکلات مردم رفع شود.

شهبازی گفت: جانمایی روستاها توسط بنیاد مسکن انجام شده و تعدادی از خانواده‌ها نیز براساس اولویت‌بندی مستقر شده تا ساخت و ساز را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن