Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@10:48:31 GMT

دوراهی آموزش یا سامانه شاد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۱۷۰۷

دوراهی آموزش یا سامانه شاد

هرچند استفاده از درگاه‌های مجازی و قرارگیری مدرسه مجازی در کنار مدارس حقیقی سال‌ها است مورد توجه کارشناسان آموزشی قرار گرفته است اما شاید غافلگیری ویروس کرونا اثبات کرد که این مهم باید زودتر به جامعه هدف ارایه می‌شد.

آموزش مجازی و استفاده از پیام رسان‌های داخلی و خارجی برای آموزش در ابتدا اعتراض‌های زیادی را به وجود آورد و جدای از خانواده‌هایی که با اینترنت هیچ آشنایی نداشتند بقیه دانش‌آموزان هم با مشکلاتی رو به رو شدند که نشان از نداشتن آموزش قبلی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات به وجود آمده و سردرگمی معلمان برای نحوه آموزش هم از دیگر مسایلی بود که نه تنها برای معلمان مشکلاتی را به وجود آورد بلکه عده‌ای از کارشناسان معتقدند که بر کیفیت آموزشی تاثیر مخربی گذاشت.

حالا با آغاز و اجرایی شدن سامانه شاد مشکلات و سردرگمی‌ها دوچندان شد و برخی از معلمان هنوز نمی‌دانند که اولویت آموزش است یا سامانه شاد و خانواده‌های دانش‌آموزان هم از این وضعیت بسیار نگرانند.

آموزش مجازی و مشکلات روحی دانش‌آموزان

مریم امیرآبادی یکی از والدین دانش آموزان معتقد است این وضعیت روح و روان فرزندمان را تحت تاثیر قرار داده که نگران بروز افسردگی در دانش‌آموزان هستیم.

وی ادامه داد: وحدت رویه در آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه هر مدرسه و یا معلم از یک پیام‌رسان استفاده کند آن هم پیام‌رسان‌هایی که همیشه مشکل بارگیری دارند.

امیرآبادی اظهار داشت: سامانه شاد هم ۲ روز است که بار بر همه مشکلات شده و حتی برای ورود به سایت هم مشکل داریم.

وی از سختی نحوه حضور و غیاب دانش‌آموزان و حتی آپلود عکس و محتوا گلایه‌مند بود و تصریح کرد: تلفن‌های همراه با اندروید هشت هم قادر به بارگیری این سایت نیستند.

امیرآبادی با بیان اینکه تمام والدین از این نحوه آموزش نگرانند تصریح کرد: حالت روحی و روانی دانش‌آموزانمان ممکن است ما را وادار به خروج از همه سایت‌های مجازی کند زیرا سلامت فرزندمان برایمان مهمتر است.

گروه آموزشی یا دوستانه

رقیه مودی از دیگر والدین دانش آموزان از نبود نظارت بر گروه‌های دانش‌آموزی گلایه‌مند بود و گفت: گروه‌های آموزشی بیشتر به گروه‌های دوستانه نزدیک است تا آموزشی و معلمان کمتر در گروه نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: سامانه شاد در این وضعیت معیشتی برگرفته از شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها را مجبور به خرید تلفن‌های همراه بالای ۲ میلیون تومان کرده است.

مودی افزود: با همزمانی برخی آموزش‌ها نمی‌توان نیاز ۲ دانش‌آموز را با یک تلفن همراه برطرف کرد و هر دانش‌آموز نیازمند یک تلفن همراه است جدای بر اینکه اهمیت نظارت خانواده را هم بر استفاده از فضای مجازی دوچندان کرده که واقعا جای نگرانی است.

وی ادامه داد: ورود به سامانه شاد بسیار سخت است و دانش‌آموز برای حضور و غیاب باید چند بار وارد شود تا بتواند حضور خود را ثبت کند.

مودی اظهار داشت: مدت زیادی تا پایان سال تحصیلی نمانده و این دوراهی به طور حتم کیفیت آموزشی دانش‌آموزانمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، آیا دانش‌آموز برای ارتقا به کلاس بالاتر آمادگی خواهد داشت؟ سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را درگیر کرده است.

آموزش مقدم بر سامانه شاد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال تحصیلی فرصت زیادی باقی نمانده معلمان تمام تلاششان بر آموزش باشد.

رضا یکه خوانی افزود: هیچ عذری از معلم و مدیران در مسایل آموزشی برای معطل شدن در سامانه شاد پذیرفته نیست و آموزش نباید معطل بماند.

وی ادامه داد: ورود به سامانه شاد باید انجام شود اما نباید بازدارنده آموزش باشد و معلمان تا رفع مشکلاتی که از طرف وزارتخانه هم در دست بررسی است آموزش‌ها را به همان نحوه قبلی ادامه دهند و در کنار آن به سامانه شاد هم مراجعه کنند.

یکه خوانی اظهار داشت: مشکل برای ورود به سایت، نحوه حضورو غیاب، آپلود و بارگیری محتوا از جمله مشکلاتی است که از سوی خانواده‌ها و حتی برخی از معلمان و مدیران مطرح شده که وزارت آموزش و پرورش با جدیت به دنبال رفع اشکال است.

۱۸۵ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی از اول اردیبهشت ماه ۹۹ تحت پوشش سامانه شاد قرار گرفتند.

طبق اعلام معاونت آموزش متوسطه خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰ درصد دانش‌آموزان و ۸۰ درصد معلمان و مدیران در سامانه شاد عضو شده‌اند.

برچسب‌ها مدارس خراسان جنوبی دانش‌آموزان پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس خراسان جنوبی دانش آموزان مدارس خراسان جنوبی دانش آموزان خراسان جنوبی دانش آموزان خانواده ها سامانه شاد دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان دیجیتالی، کلافه از امر و نهی ها

در روزهای گذشته انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد زننده‌ پیمان معادی با معلم دوران مدرسه‌اش را به تصویر کشیده بود با موجی از واکنش‌های متفاوت در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است. برخی این سریال را توهین به معلمان تلقی کرده و به تندی از آن انتقاد کردند و بعضی دیگر بر آثار زیان‌بار تنبیه بدنی در مدارس تاکید و فرهنگیان را به انتقاد پذیری فراخواندند. در این میان اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که می‌توانیم شاهد نوعی تغییر در روش‌های تنبیه دانش آموزان در چهل سال گذشته باشیم:

دهه شصت: برای همه ما این دهه پیوندی استوار با پدیده تنبیه داشت. معلمان به عنوان سوژه‌های قدرت‌مند تغییر که توانسته بودند با بسیج دانش آموزان انقلاب ۵۷ را رقم بزنند اکنون از مرجعیت و احترام فراوانی در جامعه برخوردار بودند. فرهنگ پدرسالاری موجود هم هنوز به‌واسطه فردیت های دانش آموزان با چالش جدی روبرو نشده بود، لذا معلمان می کوشیدند تا در نقش یک هدایت‌گر دلسوز مسیر آینده را به دانش آموزان نشان دهند. کلاس‌ها اگرچه پرجمعیت بود ولی انگیزه‌های درسی هم فراوان بود. تنبیه جزء ضروریات مدارس تلقی می‌شد آن‌چنان که حجم و شدت آن کمتر با اعتراض دانش آموزان مواجه می‌شد. معلمان دانش آموزان را هم‌چون فرزندان خود می‌دیدند و چه بسا از سر دلسوزی شلاق را بر دست های آن‌ها می‌نواختند.

دهه نود: این دهه اما متفاوت از گذشته است. مرجعیت معلمان به دلیل تنگناهای معیشتی و تکثر منابع معرفتی دچار چالش‌های جدی شده است. امید به آینده رنگ باخته و مدیریت کلاس های پرازدحام و سرشار از دانش آموزان کم انگیزه به بحرانی جدی انجامیده است. همین امر موجب شده که زمام کلاس در برخی اوقات از دستان معلمان خارج و بازگرداندن آن به نظم اولیه مستلزم تنبیه برخی خاطیان باشد. دانش آموزانی که اکنون با بحران‌های متعدد جنسی، هویتی، و اعتماد در زندگی خود مواجه‌اند و در عوض می‌کوشند تا محیط مدرسه را به فرصتی برای کشتن زمان و خوش‌باشی تبدیل کنند. ورود به عصر فرزند سالاری هم موجب ظهور فردیت‌ها و به چالش کشیده شدن اقتدار معلمان در کلاس‌ها شده است. دانش آموزانی که اکنون برای معلمان غوطه‌ور در انبوه مشکلات روزمره، دیگر نه به عنوان فرزند بلکه به مثابه مزاحمی سمج تلقی می‌شوند.

نکته پایانی: برخی جامعه شناسان از دانش آموزان امروز با عنوان نسل آبی یاد کرده اند که می تواند ترجمان اندوه و سرگشتگی این نوجوانان در کشاکش تحولات امروز ایران باشد. نسلی بی پناه، دیجیتالی شده، بدون فرصت کودکی کردن، درگیر با بحران اعتماد به مراجع ارزشی، بدون آینده ای روشن و کلافه از امر ونهی های روزمره! روشن است که معلمی کردن برای این نسل بیش از همه مستلزم شناخت عمیق از زمانه ای است که در آن به سر می‌بریم. آموزش و پرورش اما با گرفتار آمدن در تامین نیازهای اولیه ای مانند کمبود کلاس و معلم، مدارس را به محیطی فرسایشی برای معلمان و دانش آموزان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟ پیام های حضور دوباره حجت الاسلام صدیقی در نماز جمعه! مردم هیچ کشوری مثل مردم ایران نیستند معنای برداشت از حساب بانکی به دلیل بی‌حجابی روایت زدگی برای توجیه شکست ها

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902746

دیگر خبرها

  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • مشکل رفت‌وآمد دانش آموزان شهرستان دیر حل شود
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • همایش تجلیل از سفیران معروف
  • اولویت بومی گزینی در استخدام نیروهای آموزش و پرورش بهارستان
  • اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی
  • دانش آموزان دیجیتالی، کلافه از امر و نهی ها
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی نماد دموکراسی دروغین غرب است