Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@03:50:57 GMT

هلال رمضان ۱۴۴۱ در غروب پنج شنبه مشخص نیست

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۱۸۸۹

هلال رمضان ۱۴۴۱ در غروب پنج شنبه مشخص نیست

ایسنا/اصفهان عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه غروب پنج شنبه (چهارم اردیبهشت) احتمال رصد ماه در هیچ کجای ایران فراهم نیست، از امکان رصد هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه، پنجم اردیبهشت ماه خبر داد.

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تقویم رسمی کشور، شنبه- ششم اردیبهشت ۱۳۹۹ روز اول رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس در صورت تایید رویت هلال ماه در غروب روز جمعه، روز شنبه اول ماه رمضان اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رویت هلال اول رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: رویت هلال ماه در رمضان به لحاظ شرعی و مذهبی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، در حال حاضر سال‌هاست رویت‌گران هلال در این زمینه در ایران فعال هستند.

این مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: در ایران ستاد استهلال در بیت مقام معظم رهبری فعال است و هر ساله گروه‌های زیادی در مناطق کوهستانی که بتوانند ماه را به خوبی رصد کنند، مشاهدات خود را به دفتر مرکزی می‌فرستند و رصدگران برتر پس از بررسی گزارش‌ها و اثبات صحت و ارسال به بیت مقام معظم رهبری در صورت تایید مسایل شرعی، روز نخست ماه رمضان اعلام می‌شود.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب به رویت هلال ماه‌های قمری اشاره کرد و گفت: از لحاظ نجوم، رویت هلال ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت است و ممکن است گاهی شرایط رصد ساده و گاهی دشوار باشد.

وی گفت: پارامترهایی برای رصد هلال اول ماه وجود دارد که نشان می‌دهد، رصد هلال ماه سخت است یا آسان و این آیتم‌ها در ماه‌های مختلف متفاوت است.

به گفته مرادی ضخامت هلال، میزان سطح روشن ماه نسبت به سطح کل آن (فاز ماه)، ماه در اوج است یا حضیض، مدت زمان مکث ماه در آسمان بعد از غروب خورشید و ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید از جمله این پارامترها هستند که هر یک از این پارامترها موجب می‌شود، شرایط رصد متغیر شود.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب یادآور شد: علاوه بر این‌ها شرط صاف بودن هوا نیز برای رصد هلال ماه وجود دارد و شرایط هوایی نیز بسیار مهم است.

ماه در حالت «ماه نو» شرایط رصدی بدی دارد

وی با بیان اینکه ماه از روز پنجشنبه «ماه نو» می شود، در توضیح این پدیده، گفت: ماه نو به زمانی گفته می شود که ماه در حرکت خود به دور زمین، بین خورشید و زمین است و از زمین در راستای خورشید یا در حالت مقارنه خورشید قرار می گیرد که در این حالت شرایط رصدی بدی دارد.

مرادی با تاکید براینکه ماه نو زمانی است که ماه را در آسمان نمی بینیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه ماه با خورشید طلوع و با آن غروب می کند، امکان رصد آن در آسمان فراهم نیست و برای دیدن آن باید صبر کنیم تا ماه از خورشید دور شود. زمانی که ماه نو و مقارنه با خورشید اتفاق می افتد، امکان رصد از بین می رود و از لحظه مقارنه با گذشت زمان فاصله ماه و خورشید افزایش می یابد و ماه نو متولد می شود. هرچه سن ماه بیشتر شود جدایی از خورشید نیز بیشتر و انتظار رویت ماه افزایش می یابد.

به گفته این مدرس نجوم ماه باید حدود ۷ درجه که به آن جدایی زاویه ای هلال ماه می گویند، برسد تا شرایط رصدی آن در آسمان فراهم شود. به این میزان این حد دانژن گفته می شود و یعنی فاصله ظاهری ماه از خورشید زیاد شده و این انتظار را داریم که ماه را در آسمان رصد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: غروب پنج شنبه ماه به دلیل اینکه ماه نو است در آسمان نیست و امکان رصد آن وجود ندارد، اما غروب جمعه احتمال رویت هلال فراهم است و به نظر می رسد رویت هلال امکان پذیر باشد.

۱۹:۴۰ تا ۲۰:۵۰ غروب جمعه، زمان رصد هلال ماه رمضان

مرادی تصریح کرد: ماه در غروب جمعه از زمان غروب خورشید در ساعت۱۹:۴۰ تا زمان غروب ماه در ساعت ۲۰:۵۰ قابل رصد خواهد بود و اگر در روز جمعه ماه رویت شود روز شنبه اول ماه رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری است.

به گفته وی در شرایط ماه نو بهترین زمان رصد دیگر اجرام آسمانی است، زیرا نور ماه مانع رصد نیست و علاقه مندان به نجوم می توانند از این فرصت استفاده کرده و اجرام آسمانی را رصد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ماه رمضان نجوم ماه رویت هلال ماه رصد هلال ماه شرایط رصد ماه رمضان امکان رصد ماه نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شما می‌توانید ساختارهای پردار و مو مانند ساخته شده از پلاسما را ببینید که خطوط میدان مغناطیسی را در جو پایین‌تر خورشید دنبال می‌کنند و به تاج بیرونی بسیار داغ‌تر تبدیل می‌شوند. این ویدئو از حدود یک سوم فاصله زمین و خورشید گرفته شده است.

ویدیوی زیر را ببینید که ویژگی‌های غیرعادی خورشید از جمله خزه‌های تاجی، اسپیکول‌ها و باران تاجی را نشان می‌دهد. مدارگرد خورشیدی این ویدئو را در 27 سپتامبر 2023 با استفاده از ابزار تصویربرداری فرابنفش شدید (EUI) خود ضبط کرد.

ESA گفت دمای روشن‌ترین مناطق حدود یک میلیون درجه سانتیگراد است، در حالی که نقاط سردتر تیره‌تر به نظر می‌رسند، زیرا تابش را جذب می‌کنند.

خزه تاج چیست؟

چیزی است که در اینجا به خورشید ظاهر کرکی می‌دهد. این ساختارهای عجیب و غریب روی خورشید شبیه خزه‌هایی هستند که ما در زمین می‌یابیم، زیرا به نظر می‌رسد ویژگی‌های ظریف و توری دارند.

اما در خورشید، آنها را معمولا می‌توان در اطراف مرکز گروه‌های لکه‌های خورشیدی یافت، جایی که شرایط مغناطیسی قوی است و حلقه‌های تاجی بزرگی در حال تشکیل هستند. خزه آنقدر داغ است که اکثر ابزارها نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند. خزه دو لایه اتمسفر، کروموسفر و تاج را می‌پوشاند.

اسپیکول‌ها، همانطور که از نامشان پیداست، مناره‌های بلند گازی هستند که در افق خورشیدی دیده می‌شوند و از کروموسفر خورشید به بالا می‌رسند. اینها می‌توانند تا ارتفاع 10000 کیلومتر برسند.

در زمان 30 ثانیه این ویدئو، باران تاجی را خواهید دید. این ماده سردتر از بقیه سطح خورشید است. باران از توده‌های پلاسما با چگالی بالاتر تشکیل شده است که تحت تأثیر گرانش به سمت خورشید می‌بارد.

مأموریت‌هایی مانند مدارگرد خورشیدی، کاوشگر خورشیدی پارکر و رصدخانه دینامیک خورشیدی به ما مناظر بی‌سابقه‌ای از خورشید می‌دهند و به اخترشناسان کمک می‌کنند تا درباره توپ گازی دینامیکی که کل منظومه شمسی ما را تامین می‌کند بیشتر بیاموزند.

منبع: SCIENCE ALERT

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902390

دیگر خبرها

  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • پختن، سرنوشت شوم زمین و زمینیان؟
  • امدادگران هلال احمر خواف به سرنشینان ۳۰ خودرو گرفتار سیلاب امدادرسانی کردند
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • چند حادثه و تصادف در تعطیلی روز پانزده اردیبهشت آذربایجان‌غربی
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • خورشید را هرگز از این زاویه ندیده‌اید/ فیلم