Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@13:21:13 GMT

نزد خدا محبوب‌تر از سکوت و روزه عبادتی نیست

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۱۹۳۰

نزد خدا محبوب‌تر از سکوت و روزه عبادتی نیست

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به برکات روزه داری گفت:محبوب‌تر از سکوت و روزه نزد خدا عبادتی نیست.کسی که روزه بگیرد و زبان خود را نگه ندارد مثل کسی می‌ماند که به نماز ایستاده ولی اذکار نماز را نمی‌خواند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت آخر ماه شعبان در ادامه سلسله مباحث برنامه مراقبت در ماه رمضان طی سخنانی گفت: استهلال پی‌گیری رؤیت هلال ماه برای آگاهی از شب اول ماه است، برای مهمانی باید از زمان و ساعت آن پرسش کرد، بنابراین استهلال آمادگی برای ورود دقیق به ماه رمضان و مهمانی خداوند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: مستحب است به هنگام استهلال وقتی متوجه شدیم شب اول ماه است، دعایی که در مفاتیح الجنان است را بخوانیم. حضرت صدیقه طاهره (س) فرمودند هر کس این دعا را در اول ماه بخواند نام او در زمره کسانی نوشته می‌شود که مورد رحمت خداوند قرار گفته است.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی درباره دعاهای وارده در شب و روز اول ماه رمضان، عنوان کرد: دعاهایی که از امام زین‌العابدین (ع)، امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) و در مفاتیح بخش اعمال مشترک ماه رمضان است، و دعای روز اول (دعای ورود به ماه رمضان) را بخوانید.

 

استاد حوزه علمیه درباره اهمیت روزه بیان کرد:‌ روزه مراقبت به حساب نمی‌آید بلکه تکلیف بندگان در ماه رمضان است. روزه تنها عبادتی است که خدا جزای آن را معلوم نکرده است. خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید هر عمل خوبی را از ۱۰ برابر تا ۷۰۰ برابر ثواب می‌دهم مگر روزه، چون روزه برای من است و من خودم جزای روزه هستم.

 

وی با استناد به فرمایشی از رسول گرامی اسلام(ص) خطاب به ابی امامه ابراز کرد: حضرت فرمودند روزه بگیر که روزه برابر و مانندی ندارد و ثوابش معادل ندارد.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه راه ورود به وادی بندگی خدا، روزه است‌، اظهار کرد:‌ رسول اکرم (ص) می‌فرمایند هر چیزی دروازه‌ای دارد و دروازه‌ بندگی خدا روزه است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روزه یکی از ارکان اصلی دین اسلام است. عنوان کرد:‌ امام باقر (ع) فرموده‌اند اسلام روی ۵ ستون نماز، زکات، حج، روزه، ولایت بنا نهاده شده است؛ به غیر از بحث ولایت که حسابش جداست، بین آن ۴ رکن دیگر، هیچ کدام معادل روزه نیستند.

 

وی با بیان اینکه روزه به ۳ دسته روزه عام، روزه خاص و روزه خاص الخاص تقسیم می‌شود، گفت:‌ مردم عموماً از چند لحظه مانده به اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نمی‌خورند، نمی‌آشامند و از مبطلات روزه هم اجتناب می‌کنند. این روزه عام است. اما روزه مراتب بالاتر دارد که بر اساس اعمال بندگان است.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اسناد به فرمایشی از پیامبر بیان کرد:‌ آسان‌ترین چیزی که خدای متعال بر روزه‌دار واجب کرده نخوردن و نیاشامیدن است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: برخی همین روزه عام را که آسان‌ترین آنهاست، نمی‌گیرند. روزه عام واجب است ولی باید روزه ما خاص شود تا ما را مجاور خدا کند.

 

وی با استناد به روایتی از پیامبر اسلام(ص) گفت: خدا می‌فرماید کسی که اعضاء او از حرام روزه نمی‌گیرد احتیاجی نیست به خاطر من خود را در خوردن و آشامیدن به سختی بیاندازد. روزه فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست. باید اعضاء و جوارح بدن، روزه باشد یعنی از حرام دور باشد.

 

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به روایتی از حضرت صدیقه طاهره(س) اظهار کرد: حضرت می‌فرمایند روزه دار اگر زبان، گوش، چشم و اعضای بدن خود را نگه ندارد از روزه‌اش چه استفاده‌ای می‌خواهد ببرد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: ما چندین سال است که روزه می‌گیریم پس چرا در روزه‌ها خدا را ندیدیم؛ چرا ما به وضع موجود خود قانع هستیم؛ انتهای روزه، لقاء الهی است، چرا به این لقاء خدا نمی‌رسیم.

 

وی با بیان اینکه خداوند به پیامبر(ص) فرموده محبوب‌تر از سکوت و روزه نزد من عبادتی نیست. گفت: کسی که روزه بگیرد و زبان خود را نگه ندارد مثل کسی می‌ماند که به نماز ایستاده ولی اذکار نماز را نمی‌خواند. ثواب ایستادن او را می‌دهم اما اجر عبادت به او نمی‌دهم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از انجام این شش غیبت، نمامی (سخن‌چینی)؛ سب (دشنام یا فحاشی)، کذب (دروغ)؛ ریا؛ بیهوده گویی باید اجتناب کنیم تا عبادت ما اجر پیدا کند.

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه های ماه مبارک رمضان مراقبت ماه رمضان حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه ماه رمضان روزه عام اول ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) پخت محبوب‌ترین رامن گوشت و نودل در خیابان‌های ژاپن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرادید

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • (ویدیو) پخت محبوب‌ترین رامن گوشت و نودل در خیابان‌های ژاپن
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • سند دار شدن بخشی از زمینهای کشاورزی در ساری
  • معرفی و انتصاب مجری و نماینده بنیاد علوی در استان کهگیلویه وبویراحمد
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز