Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-30@11:06:19 GMT

وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۴۳۵۲

وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

به گزارش صدای ایران، سرعت اینترنت از مواردی است که همواره برای کاربران دغدغه بوده و یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود. در ایران در حالی که تا چندین سال پیش برخی معتقد بودند فناوری اطلاعات و اینترنت، جزو کالاهای لوکس است و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی برای دسترسی مردم کافی است، اکنون دیگر کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داد که سرعتی به مراتب بیش‌تر داشته و سرعت‌هایی تا ۵۲۱ کیلوبیت بر ثانیه و حتی ۱۶ مگابیت را هم پوشش می‌داد و اکنون نوبت به فیبر نوری است که جایگزین ADSL شود و سرعت‌هایی به مراتب بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در این میان اینترنت موبایل هم در چند سال گذشته از روند روبه‌رشدی برخوردار بوده و بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی در این بخش جای می‌گیرد.

وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل در تمامی کشورها، ۳۱.۹۵ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۱۱.۳۲ مگابیت‌برثانیه بود. متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت پهن‌باند ثابت نیز در تمامی کشورها، ۷۴.۲۳ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود، ۴۰.۷۹ مگابیت‌برثانیه اعلام شد. همچنین اینترنت موبایل ایران با متوسط سرعت دانلود ۲۷.۵۳ مگابیت‌برثانیه در رتبه ۷۰ قرار داشت، همچنین در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ایران با متوسط سرعت دانلود ۱۸.۴۱ مگابیت‌برثانیه، جایگاه ۱۲۲ جهانی را کسب کرده بود.

در حال حاضر و طبق آخرین آمار منتشرشده تا ماه مارس ۲۰۲۰، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۳۰.۴۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰.۷۳ مگابیت‌برثانیه است. همچنین در حوزه اینترنت ثابت، متوسط جهانی سرعت دانلود، ۷۴.۶۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود ۴۰.۰۷ مگابیت‌برثانیه است.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس ۲۰۲۰، به ترتیب به امارات متحده عربی (۸۳.۵۲ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۸۱.۳۹ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۷۸.۳۸ مگابیت‌برثانیه)، چین (۷۳.۳۵مگابیت‌برثانیه) و کانادا (۷۳.۱۶ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۱۹۷.۲۶ مگابیت‌برثانیه)، هنگ‌کنگ (۱۶۸.۹۹ مگابیت‌برثانیه)، رومانی (۱۵۱.۵۵ مگابیت‌برثانیه)، تایلند (۱۴۹.۹۵ مگابیت‌برثانیه) و سوییس (۱۴۸.۲۴ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.

وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲.۷۲ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۰.۹۷ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۷۹ از میان ۱۴۱ کشور رسانده و در مقایسه با رتبه ۷۰ در ژانویه سال جاری میلادی، حاکی از افت ۹ رتبه‌ای است. طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از باهاماس و لائوس کندتر و از تونس و آنگولا سریع‌تر است.

همچنین در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود در ایران، ۱۰.۱۰ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود ۵.۶۸ مگابیت‌برثانیه است که رتبه ایران را به ۱۵۳ از میان ۱۷۶ کشور رسانده و در مقایسه با ژانویه سال جاری میلادی که اینترنت ثابت ایران در رتبه ۱۲۲ قرار داشت، سقوطی ۳۱ پله‌ای را تجربه کرده است.

اگرچه به دلیل شیوع کرونا در جهان، بسیاری از کشورها با مشکل اینترنت مواجه شدند و از سرعت و کیفیت خدمات شکایت دارند، اما از طرفی اشباع ظرفیت شبکه موبایل و افزایش مصرف کاربران اینترنت ثابت در ایران هم نارضایتی‌های بسیاری را سبب شده است و باید دید با وجود وعده‌هایی که برای بهبودی وضعیت داده می‌شود، در آینده این وضعیت چه تغییری خواهد کرد.  

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران اینترنت متوسط جهانی سرعت دانلود سرعت دانلود اینترنت مگابیت برثانیه متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل اینترنت ثابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۴۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور

استاندار فارس گفت: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: طی نشست برگزار شده با ۱۸ نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی استان فارس با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس مقرر شد تا ۶۴ پروژه کلان استان پیگیری و تا تحقق کامل آنها اجرایی شود.

وی افزود: در تدوین این ۶۴ پروژه کلان، نگاه به تمام پروژه های استانی معطوف و همه استان دیده شده است.

استاندار فارس همچنین با اشاره به برگزاری نشست خود با سرمایه‌گذاران استان فارسی مقیم تهران تصریح کرد: در این جلسه موضوع تامین منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌های اجرایی استان بحث و گفت‌وگو شد.

ایمانیه همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه گردشگری استان پرداخت و گفت: رتبه نخست ستاد اجرایی خدمات سفر کشور به استان فارس تعلق گرفت.

وی با اشاره به رتبه های برتر کسب شده استان فارس در حوزه گردشگری ادامه داد: فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳ رتبه نخست اسکان را کسب کرد، همچنین رتبه نخست ثبت آثار جهانی و تاریخی و ملی، رتبه نخست اربعین به فارس، رتبه نخست بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی وزارت ورزش و جوانان به فارس، رتبه نخست شهرها و روستاهای جهانی ثبت شده در حوزه صنایع دستی، رتبه نخست پرداخت تسهیلات کم‌بهره به حوزه صنایع دستی، رتبه نخست برپایی چادرهای عشایری، رتبه سوم کشوری در تعداد مراکز درمانی و پذیرش بیماران بین‌المللی و رتبه دوم کشوری شیراز از نظر تعداد پذیرش بیماران بین المللی تعلق گرفت.

ایمانیه با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار داشت: در استان فارس ۷۷ کارونسرا، ۱۴۶۵ اثر ثبت ملی ،۱۲ اثر جهانی ،۳۱۰۰ بنای گردشگری و ابنیه تاریخی اعم از ثبت ملی، جهانی و تاریخی دارد و ۶۹ هتل در سطح استان فعال است که ۲۰ هتل دیگر نیز در حال ساخت است،همچنین ۹۱ هتل آپارتمان فعال، ۱۸۵ بوم‌گردی دارای مجوز و ۱۳۴ مهمان‌پذیر آماده استقبال از گردشگران است.

استاندار فارس اضافه کرد: در سال گذشته ارائه ۷۰۰ کارت به راهنمایان صلاحیت‌دار و ۸۵ مجوز کار به آژانس‌های خدمات مسافرت هواپیمایی در عرصه ارائه خدمات سلامت به گردشگران صورت گرفت، همچنین ۲۸ واحد بیمارستانی فعال پذیرش بیماران بین‌الملل را بر عهده دارند که بیشترین مراجعه بیماران از کشورهای عمان، عراق و افغانستان بوده است.

وی همچنین به انعقاد شش تفاهم‌نامه با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و چین اشاره کرد.

استاندار فارس تاکید کرد: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده است اما معتقدیم افق صنایع دستی باید بالاتر از این میزان باشد.

ایمانیه همچنین از افتتاح دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: سومین دفتر به صورت رسمی در کشور در شهر شیراز افتتاح می‌شود و دو دفتر دیگر در تهران و مشهد فعال هستند.

کد خبر 749305

دیگر خبرها

  • لغزنده بودن محورهای مواصلاتی استان ایلام به دلیل بارش باران
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • سیر صعودی و نزولی مشترکان اینترنت موبایل و ثابت در ایران
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود