Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان فارس مسئولان کشوری و استانی تمام تلاش خود را برای پیشگیری از شیوع این ویروس و قطع زنجیره انتقال آن به‌کار گرفته اند اما در شرایطی که همه به رعایت اصول بهداشتی، خانه‌نشینی و رعایت فاصله اجتماعی و فیزیکی تاکید دارند، انگار زور کرونا هنوز به عده‌ای نرسیده و نتوانسته آنها را خانه‌نشین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند و آغاز به‌کار تعدادی از اصناف استان فارس همزمان با سراسر کشور، شاید عده‌ای تصور کرده که اوضاع عادی شده و دیگر قرار نیست کرونا بگیرند.

 حضور عادی مردم در شهر فسا در روزهای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، زنگ خطر بی‌توجهی شهروندان به ویروس کرونا را به صدا درآورده است.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: بیماری کرونا هنوز نه تنها در فارس  و ایران بلکه در جهان به عنوان پالشی بزرگ مطرح استو نباید برخی شهروندان باز شدن مغازه ها را به معنای بسته شدن پرونده کرونا بدانند.
حسین آرگیو  پنجشنبه به ایرنا اظهار داشت:  این بیماری هنوز  در دنیا به عنوان چالشی بزرگ مطرح است و بنا نیست که جامعه، خطر آن را تمام شده تلقی کند.
وی به مردم توصیه کرد که در خانه ها بمانند و برای کارهای غیر ضروری از منازل خارج نشوند.  
فرماندار فسا ادامه داد: علاوه بر سلامت شهروندان ،تامین معیشت و سلامت روح و روان جامعه نیز حائز اهمیت است.
به گفته وی در چنین شرایطی  فعالیت های صنوف با خطر کمتر  همراه با رعایت اصول بهداشتی ، راهکاری مهم برای کاهش امواج سهمگین مشکلات اجتماعی است. 
آرگیو ادامه داد: دوران کرونا و پساکرونا  همراه با آسیب های اجتماعی و روحی و تبعات ناشی از آن است که با تشکیل کمیته و اتاق فکری متشکل از صاحب نظران و مسوولان، لازم است تا  ابعاد مختلف این آسیب ها شناسایی و برای حل مشکلات اقدام  شود.
متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی فسا هم گفت: عدم توجه یک خانواده فسایی به هشدارها و توصیه های بهداشتی مبنی بر عدم حضور در دورهمی های خانوادگی باعث شد تا اکثریت اعضا آن خانواده به کرونا مبتلا شوند.
دکتر زهرا پورمنتصری با بیان اینکه تجمعات خانوادگی می تواند خطر آفرین باشد اظهار داشت: ابتلای تعداد قابل توجهی از اعضای یک خانواده  به کرونا در شهرستان فسا بعلت توجه نکردن به هشدارها و توصیه های بهداشتی و حضور در  دورهمی ها و تجمعات خانوادگی، زنگ خطری برای همشهریان است تا هر چه بیشتر هشدارها را جدی بگیرند.

پورمنتصری گفت:متاسفانه باز شدن اصناف تاثیر زیاد بر تجمع افراد داشته و این موضوع شیوع انتقال ویروس کرونا را افزایش داده است. 
وی ادامه داد: مردم  از فروشندگان که بر اساس مصوبه وزارت بهداشت آغاز به فعالیت کرده و اصول بهداشتی را رعایت می کنند خرید کنند.
 به گفته وی رفتار این ویروس غیر قابل پیش بینی است و عواقب جبران ناپذیری را به جا خواهد گذاشت.
وی گفت: رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی از الزامات پیشگیری از این بیماری است.

بنا به  اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سوم اردیبهشت‌ماه جاری،  ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و  تعداد جانباختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۳۹۱ نفر رسید و ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر بهبود یافتند.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب‌ها کرونا ستاد پیشگیری فسا اصناف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ستاد پیشگیری فسا اصناف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرونا ستاد پیشگیری فسا اصناف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اصول بهداشتی ویروس کرونا استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • محکومیت بیش از ۵ میلیارد ریالی متصدی لوازم آرایش بهداشتی در رشت
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پرونده شمشیربازی ایران با حذف سازنچیان بسته شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟