Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم گفت: پیش نویس برنامه تحول مجلس شورای اسلامی با همکاری جمعی از منتخبین مردم تهیه شده است. ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی منتخب مردم قم در مجلس یازدهم در جمع خبرنگاران، گفت: پیش نویس برنامه تحول مجلس شورای اسلامی با همکاری جمعی از منتخبین مردم تهیه شده است که پس از ارسال و کسب نظر از همه نمایندگان منتخب سراسر کشور منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید بر ارتباط گیری مجلس یازدهم با متخصصان آموزش و پرورش

زاکانی در بیان ضرورت نگارش برنامه تحول تاکید کرد: مجلس به عنوان جایگاه قانونی اش در رأس امور است مگر مجلسیان درک درستی از این جایگاه نداشته باشند و خود را در رأس امور ندانند یا نخواهند. متأسفانه مجالس گذشته جز در مقاطع کوتاهی اینچنین بوده اند و مجلس دهم در میان آنها ضعیف‌ترین و دورترین از جایگاه حقیقی خود بوده است. این ضعف بیش از آنکه به نمایندگان مجلس مرتبط باشد به فقدان رویکردهای انقلابی، نداشتن برنامه‌های مشخص و نقایص و معایب ساختار مدیریتی، روش و مدل اداره مجلس مربوط است که امروز تحول در آن برای تغییر وضع مردم، حکومت و جریان انقلابی ضرورتی انکارناپذیر قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: این برنامه با بررسی نظام مسائل ملی و آسیب شناسی مجالس گذشته و با نگاهی تحول گرا نسبت به آینده در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس جایگاه مجلس شورای اسلامی تنظیم شده و رویکرد اصلی آن حل مشکلات مردم و تسریع در پیشرفت کشور است.

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از روز گذشته ارسال پیش نویس به منتخبین آغاز شده است، تاکید کرد: با آسیب شناسی مجالس گذشته و مراجعه به موشکافی انجام شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در می‌یابیم که اصلاح برخی ریل گذاری‌های گذشته در ساختار داخلی مجلس، کمک به اصلاحات ساختاری در نظام اجرایی و قضائی کشور، اصلاح ساختار بودجه نویسی و تنظیم برنامه‌های بلند مدت پیشرفت کشور، نظارت بر اجرای اصول بر زمین مانده قانون اساسی بویژه در زمینه توسعه همه جانبه عدالت با توجه به موارد مندرج در سیاست‌های 35 گانه ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از کلیدی ترین مأموریت‌های بر دوش مجلس آینده خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه برنامه پیشنهادی تحول مجلس دارای سه افق یک ساله، سه ساله و چهارساله است افزود: در برنامه یک ساله امیدآفرینی و تأمین زیرساخت توسعه عدالت، در برنامه سه ساله اعتمادسازی و توسعه عدالت و در افق چهار ساله تحول در نظام قانون گذاری و نهادینه کردن مدیریت صحیح حاکمیت در حوزه‌های مختلف و تقویت انسجام ملی برنامه ریزی شده است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای اساسی برنامه تحول پیشنهادی گفت: پنج محور (1) احیا جایگاه مجلس و نمایندگان، (2) نجات اقتصاد ایران، (3) تعمیق فرهنگ و ارتقا سطح زندگی، رفع محرومیت‌ها و معضلات اجتماعی، (4) تقویت زیرساخت‌های پیشرفت کشور و (5) تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام، رئوس اصلی برنامه تحول پیشنهادی به نمایندگان منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

زاکانی در پایان اضافه کرد: برای پیگیری اجرای محورهای اساسی برنامه تحول مجلس یازدهم، 25 راهبرد اصلی و 32 اقدام ذیل راهبردها تعیین شده است که همگی با توجه به این نکته پیشنهاد شده است که مجلس یازدهم اولین مجلس در گام دوم انقلاب اسلامی و به عبارت دیگر خشت اول نظام تقنینی جمهوری اسلامی در گام دوم است. لذا باید سعی شود دارای تمام ویژگی‌های مثبت چهل سال گذشته و فاقد نکات منفی تمام ده مجلس گام نخست ایران اسلامی باشد.

انتهای پیام/

R1373/P/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مجلس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس مجلس شورای اسلامی برنامه تحول مجلس انقلاب اسلامی مجلس یازدهم منتخب مردم پیش نویس گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۵۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حاضر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ظرفیت اندیشه‌ورزانه دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد چهلمین سال تشکیل خود می‌شود و در این دوران دبیران متعددی داشته و این شورا کارهای بزرگی را انجام داده است.

وی افزود: در حوزه علم و فناوری اسناد خوبی مصوب شده است. کار قرارگاهی و راهبردی در حوزه علم و فناوری تا حد زیادی موفق بوده است در این مسیر فقط سندبسندگی مدّنظر نبوده است بلکه مثلاً نقشه جامع علمی کشور را هدایت کرده است. سند هوا فضا، سند گیاهان دارویی و اسناد دیگر علم و فناوری از اقدامات خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز اسناد خوبی از جمله نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی تدوین شده است، در گذشته برش‌های استانی پروژه‌محور نبودند بلکه راهبردهای کلی را مطرح کرده بودند، به همین خاطر در دوره جدید این برش‌های استانی تکمیل‌تر شد و به زودی برش‌های استانی در همه استان‌ها تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شورا با چند کاستی مواجه است که نخبگان می‌توانند در برطرف کردن آنها به شورا یاری رسانند، گفت: انتظار مهم مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاهی شدن آن است، این قرارگاه باید توانمند شود تا بتواند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی را محقق کند.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که قرارگاه یعنی چه؟ بیان کرد: جلسات متعددی با کسانی که تجربه کار قرارگاهی داشتند برگزار شد، هم‌اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که الگوی کار قرارگاهی استخراج شده و به زودی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین می شود

وی با تأکید بر اینکه برای تدوین اسناد باید نظریه‌های مربوطه استخراج و مشخص شود، گفت: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. همچنین با هماهنگی که با مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته به زودی سیاست‌های کلان فرهنگی بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود الگوی حکمرانی در حوزه‌های مختلف را یکی از نقصیه‌های دیگر خواند و ادامه داد: اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

استاد خسروپناه بیان کرد: همچنین اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در استخراج منظومه فکری مقام معظم رهبری برای تدوین اسناد به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر توجه به حلقه‌های میانی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که باید زمینه ارتباط این افراد با شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود. همچنین باید برای چالش‌ها چاره‌اندیشی شود تا الگوی مناسبی برای مواجهه با آنها تعیین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین به نظارت هوشمند نیاز داریم که در الگوی حکمرانی تعریف شود، دانشگاه‌ها نیز برای برنامه‌های خود باید سند اسلامی شدن ملاک عمل قرار دهند و براساس آن عمل کنند.

کد خبر 6092267

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها