Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:52:43 GMT

نگرانی کردهای سوریه از تنش سه گانه در کردستان عراق

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۵۶۵۵

نگرانی کردهای سوریه از تنش سه گانه در کردستان عراق

کردهای سوریه نسبت به تنش به وجود آمده میان دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق و احتمال آغاز حملات جدید ارتش ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) پس از پیشروی نیروهای حزب دموکرات در شهرک استراتژیک زینی ورتی، درگاه ارتفاعات قندیل در شمال عراق، با باور اینکه چنین اقدامی محاصره مناطق خودمختار کردها در شمال شرق سوریه را تقویت کرده و خطر درگیری میان کردها را در پی دارد، ابراز نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، شهرک "زینی ورتی" از این جهت که مناطق تحت کنترل ایران و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق را از هم جدا می‌کند، استراتژیک محسوب می‌شود. این شهرک از اواخر دهه ۹۰ بر اساس توافقنامه‌ای با حزب دموکرات تحت کنترل نیروهای اتحادیه میهنی بوده است اما نیروهای حزب دموکرات از حدود یک ماه قبل برخی مناطق را در چارچوب مقابله با شیوع ویروس کرونا و کنترل بر مرزهای اقلیم با ایران، به دست گرفتند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: هدف از گسترش کنترل‌ها بر مرزهای این منطقه مبارزه با کرونا و نیز قاچاق انسان در این مرزهاست.

نیچروان بارزانی، رئیس این اقلیم به مساله دیگری یعنی مقابله با نفوذ حزب کارگران کردستان اشاره کرد و گفت: کردستان عراق نباید نقطه آغاز حملات حزب کارگران کردستان علیه ترکیه یا هر کشور همسایه‌ای باشد، می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم اقلیم شمال عراق میدان جنگ حزب کارگران نیست و این اقلیم نباید نقطه شروع حمله به ترکیه باشد و باید به این مساله رسیدگی شود.

نیچروان بارزانی با اشاره به بمباران منطقه زینی ورتی در شمال اربیل به دست ارتش ترکیه، گفت: حزب کارگران به حاکمیت عراق و اقلیم احترام نمی‌گذارد و از این منظر بمباران این منطقه به دست ترکیه قابل پیش‌بینی بود، اگر حزب قصد کمک به اقلیم را دارد، باید از آن خارج شود زیرا حضورش در اینجا مشکل آفرین است.

مصطفی قره سو، یکی از رهبران حزب کارگران کردستان اظهار کرد: ترکیه تلاش دارد حزب دموکرات کردستان را در طرح خود برای اشغال قندیل مشارکت دهد، زیرا بدون کمک این حزب قادر به چنین کاری نیست اما برخی مسؤولان حزب این مساله را رد کرده و بر اقدامات برای مهار کرونا و کنترل مرزهای ایران تمرکز کردند.

منطقه زینی ورتی در روزهای اخیر شاهد حضور گروه‌هایی بوده است، از جمله پیشروی پیشمرگ‌های وابسته به حزب دموکرات و اعزام یگان‌های ویژه و حفاری تونل به همراه تجهیزات هزاران شبه‌نظامی و تجهیزات نیروهای اتحادیه میهنی کردستان که تحت فشار نیروهای طرف اول عقب‌نشینی کردند. همچنین شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان برای اولین بار طی دهه‌های اخیر از ارتفاعات قندیل به سمت ورودی پایگاه قدیمی خود آمدند. علاوه بر این پرواز جنگنده‌های ارتش ترکیه به ویژه پهپادهای آن افزایش یافتند. این ارتش پایگاه مخمور را در پاسخ به استقرار نیروهای حزب کارگران در اواسط ماه جاری میلادی هدف قرار داد.

رهبران کرد اظهار کردند، ارتش ترکیه بر تعداد نیروها و نقاط خود در شمال غرب عراق افزود این در حالیست که ۱۱ مرکز نظامی ثابت برای پشتیبانی از جنگ علیه حزب کارگران کردستان که آنکارا آن را سازمانی تروریستی می‌داند، وجود دارند و این پایگاه‌ها حامی اقلیم کردستان عراق هستند که ترکیه را گذرگاه مهمی برای خود می‌داند و با تهران روابطی دشوار، با بغداد روابطی پیچیده‌ و با دولت خودمختار کردها در شمال شرق سوریه روابط پرتنشی دارد، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد که نقش اصلی را در دولت کردها ایفا می‌کنند، روابط خوبی با اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه، رقیب اربیل دارند. در این شرایط پرتنش، روز گذشته دو حزب اصلی کردها نشستی جهت بررسی راه‌حلی برای مشکل زینی ورتی برگزار کردند.

در این نشست یک رهبر کرد اظهار کرد: اتحادیه میهنی ضمن پذیرش استقرار نیروهای گمرکی برای کنترل مرزهای ایران و جلوگیری از شیوع کرونا، بر اساس توافقنامه ۱۹۹۸ و با نقشی پررنگ‌تر در دولت اربیل، بازگشت به خطوط قبلی استقرار را خواستار است. در مقابل وزارت پیشمرگ‌های اربیل موضعگیری خود را داشته و اعلام کرد، این نیروها که در زینی ورتی پیشروی کردند، رسمی بوده و به هیچ حزبی وابسته نیستند.

در حالی که رهبران کردها در شمال شرق سوریه شاهد رقابت تانک‌ها و سلاح‌ها در زینی ورتی و نیز مذاکرات دو حزب اصلی هستند، یک رهبر کرد در قامشلی گفت: از عملیات همزمان ارتش ترکیه و نیروهای حزب دموکرات کردستان در عمق زینی ورتی و ارتفاعات قندیل نگرانیم، چراکه آنکارا به دنبال ایجاد جبهه‌ای جدید و حمله کوبنده به حزب کارگران و همکاری با حزب دموکرات برای تضعیف اتحادیه میهنی کردستان است که به تازگی روابطش با ترکیه تیره و تار شده است.

اما یک مسؤول دیگر این احتمالات را ضعیف دانست و گفت، این موقعیت قابل مهار است.

این رهبر کرد افزود: چنین عملیات نظامی خسارات زیادی را به کردها وارد خواهد کرد زیرا خطر درگیری میان گروه‌های کرد وجود دارد و دستاوردهای نظامی و نفوذ بیشتری را برای ترکیه پس از عملیات در شمال غرب و شمال شرق سوریه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا هنوز پوشش زمینی و هوایی را برای نیروهای سوریه دموکراتیک مسلط بر این مناطق فراهم می‌کند، گفت: بی‌تردید این امر در محاصره اقلیم دولت خودمختار کردها در شرق فرات و کنترل گذرگاه دهوک-فشخابور و دیگر گذرگاه‌های کردستان-شمال شرق سوریه نقش بسزایی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق کردهای سوریه تركيه اتحادیه میهنی کردستان حزب کارگران کردستان شمال شرق سوریه کردستان عراق نیروهای حزب حزب دموکرات ارتش ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۵۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق

دریافت 7 MB کد خبر 6090098

دیگر خبرها

  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود