Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@10:48:44 GMT

مستمری بازنشستگان به اندازه سبد معیشت افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۸۴۲۹

به گزارش ایلنا، دولت اعلام کرده حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته و همچنین ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی حقوق آنها در نظر گرفته شده است. این بازنشستگان در فروردین، حقوق افزایش یافته خود را دریافت کرده‌اند (گرچه فعالان صنفی آنها معتقدند  این افزیش به هیچ وجه کافی نیست) اما بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان با حقوق سال ۹۸ روزگار می‌گذرانند و در انتظار ابلاغ افزایش مستمری‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی مجیدی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه می‌گوید: بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان بلاتکلیف هستند و دولت هیچ کاری برای آنها صورت نداده است؛ دولتی‌ها در حالی افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را منوط به مصوبه افزایش دستمزد کارگران در شورایعالی کار می‌دانند که طبق قانون، باید افزایش مستمری‌ها به گونه‌ای صورت بگیرد که یک بازنشسته با دریافتی خود بتواند تمام هزینه‌های زندگی خانوار را تامین کند.

به گفته او، یک دوگانگی در تصمیم‌گیری‌های مزدی کشور وجود دارد، درحالیکه باقی بازنشستگان از افزایش مستمری‌ها در فروردین ماه برخوردار شده‌اند، کارگران بازنشسته همان حقوق سال ۹۸ را گرفته‌اند.

مجیدی  ادامه می‌دهد: نوع برخورد دولت با بازنشستگان تامین اجتماعی، مصداق سیاست یک بام و دو هواست؛ وقتی بحث حقوق و همسان‌سازی می‌شود، می‌گویند تامین اجتماعی خصوصی است و تشکیلات جداگانه دارد اما وقتی پای تصمیم‌گیری‌ها می‌رسد، خود دولت برای سازمان تصمیم می‌گیرد و کلیه امورات را در اختیار دارد.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته با بیان اینکه باید پایه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را به پایه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری برسانند، ادامه می‌دهد: پایین بودن مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و دریافت حقوق سال ۹۸، موجب اعتراضات وسیعی میان بازنشستگان شده؛ چرا باید با این گرانی و مشکلات اقتصادی و بار روانی و مالی کرونا، کارگران بازنشسته با مستمری سال قبل سر کنند و همچنان بلاتکلیف باشند؟! خود بیماری کرونا، بار اضافی بر دوش هزینه‌های خانوار گذاشته؛ خانواده‌های بازنشسته مجبورند هزینه خرید وسایل و اقلام بهداشتی را با همین مستمری ناچیز بپردازند؛ این درحالی‌ست که بازنشستگان به خاطر شرایط سنی و جسمی خود نیازمند توجه بیشتر دولتی‌ها هستند و بایستی مستمری آنها قبل از سایر گروه‌های مزدی افزایش یابد.

برای همسان‌سازی کاری نکردند

مجیدی معتقد است؛ در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، علیرغم مطالبه‌گری بسیار بازنشستگان، هنوز هیچ اقدامی صورت نداده‌اند.

او اضافه می‌کند: متاسفانه اجرای همسان‌سازی را به پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی موکول کرده‌اند که اصلاً قابل پذیرش نیست. چرا کاری که باید خود سازمان تامین اجتماعی انجام دهد، به اقدامات دولت موکول شده است؟! آنهم در شرایطی که دولت هیچ اهتمامی برای پرداخت بدهی‌های خود به سازمان ندارد. 

مجیدی تاکید می‌کند: باید هرچه زودتر براساس قانون، برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری کنند؛ هر کار که لازم است، انجام بدهند، اگر قرار است جلسات هیات امنا یا هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برگزار شود و تصمیم‌گیری کنند، بهتر است هرچه زودتر این کار را بکنند. باید مستمری‌ها را براساس قانون، به اندازه تورم و سبد هزینه‌های زندگی افزایش دهند تا در اردیبهشت ماه بتوانیم از افزایش مستمری‌ها برخوردار شویم و مابه‌التفاوت فروردین را نیز بگیریم. 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش مستمری ها همسان سازی تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!

یک عضو کانون عالی بازنشستگان کشور می‌گوید: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵روز را می‌دهد، این درحالی است که اختلاف فاحشی با پرداختی سایر بازنشستگان دارند.

به گزارش فارس؛ در شرایطی که هنوز وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی مشخص نیست، یک مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان از مذاکرات این کانون با مسئولان تأمین اجتماعی درخصوص ضرورت افزایش منطقی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران خبر داده است.

نصرالله دریابیگی در این باره می‌گوید: در جلساتی که با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاونین داشته‌ایم سه پیشنهاد مهم را درباره افزایش حقوق کارگران بازنشسته تحت پوشش کانون عالی بازنشستگان طرح کرده‌ایم؛ اول این که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تورم ۴۳. ۶ درصدی موجود را پوشش دهد دوم آن که دراجرای ماده ۴۱ قانون کار۳۵ درصد افزایش سطوح مزدی را لحاظ نمایند و افزایش مزایا هماهنگ با دریافتی کارگران و کارکنان دولت باشد.

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به این موضوع که مذاکرات مزدی این کانون همچنان ادامه دارد، مبنای افزایش حقوق سالانه بازنشستگان را مصوبه شورای عالی کارعنوان کرده و می‌گوید: ماده ۴۱ قانون کارجمهوری اسلامی ایران و ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تکلیف این مهم را روشن کرده است.

نصرالله دریابیگی گفت: مطالبات کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی مطالبات برحق حداقل ۵ میلیون نفربازنشسته تأمین اجتماعی وخانواده‌های آنان افزایش حداقل ۳۵ درصدی حقوق این قشرشریف ونجیب است و اگرهیأت مدیره تأمین اجتماعی؛ هیأت امناء ومدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصمیم دیگری درخصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان بگیرند؛ بازنشستگان را درشرایط بسیار وخیمی قرار خواهند داد.

این مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با تبیین نقش وجایگاه بازنشستگان امروز دراعتلای صنعت کشور طی سال‌های گذشته گفت: آنانی که درطول ۴۵ سال گذشته برای پیروزی انقلاب وسربلندی کشورمان در۸ سال دفاع مقدس وسال‌های حساس سازندگی از جان ومال خود گذشتند امروز شایسته نیست که شاهد بی‌تفاوتی برخی مسئولان ومدیران باشند و با مشکلات معیشتی دست وپنجه نرم کنند.

دریابیگی با اشاره به این که ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی دریافتی ماهانه‌اشان کمتراز۱۰ میلیون تومان است؛ گفت: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵ روز را می‌دهد و این درحالی است که اختلاف فاحشی با پرداختی سایربازنشستگان دارند.

وی با تأکید براین مطلب که ذخایر صندوق تأمین اجتماعی حاصل تلاش میلیون‌ها کارگرزحمتکش ایرانی است، گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در برابر صاحبان صندوق تأمین اجتماعی یعنی کارگران وبازنشستگان مسئول هستند و نباید بابت تعهدات مالی خویش دربرابرکارگران بازنشسته آدرس غلط بدهند و به انحاء مختلف ازانجام رسالت خویش طفره بروند.

وی بار دیگر افزایش منطقی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق تورم اعلامی مراجع مسئول را خواستارشد وگفت: مفهوم عدالت اجتماعی تقسیم عادلانه ثروت درجامعه است وازمسئولان تامین اجتماعی توقع داریم دراین شرایط سخت همراه جامعه شریف بازنشستگان باشند.

پیشتر، چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ و پرداخت معوقه فروردین نیز در خرداد انجام می‌شود.

میرهاشم موسوی افزود: حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال هر ماه از ۲۰ فروردین آغاز شده و پیش‌بینی این است که با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ اعمال شود همچنین تلاش می‌کنیم معوقه فروردین را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واریز افزایش حقوق بازنشسته‌ها ۲ماه زودتر آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟