Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@18:19:35 GMT

زندگی دیده نشده آلبرت اینشتین از زبان خودش

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۹۴۰۶

زندگی دیده نشده آلبرت اینشتین از زبان خودش

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آلبرت اینشتین دانشمند نابغه دوران نه چندان دور آمریکا بوده است که نظریه‌های علم فیزیک را به طور کامل دگرگون ساخت. در طول تاریخ زندگی بشر، دانشمندان و نوابغ زیادی وجود داشته اند. اگر تلاش‌های کسانی مانند آیزاک نیوتن و ابو علی سینا نبود، ما نمی‌توانستیم آسایش و رفاه امروزی را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان تا به حال دستاورد‌های بسیاری مانند اختراع تلفن، سفر به فضا و اختراع کامپیوتر را برای ما به ارمغان آورده اند. ما در گذشته مدیون افرادی مانند نیوتون بوده ایم و امروز نیز به کسانی مانند آلبرت اینشتین افتخار می‌کنیم. آلبرت اینشتین دانشمند آلمانی با نظریات و تئوری‌های حیرت انگیز و جنجالی خود مانند تئوری نسبیت.

انیشتین انقلابی در عرصه علم ایجاد کرد و توانست بشر را بیش از پیش به اهدافش نزدیک نماید. از او همواره به عنوان یکی از باهوش‌ترین انسان‌هایی که روی کره زمین زندگی کرده یاد می‌شود. با وجود آن که همه از بیشتر مسائل زندگی او آگاهی دارند، اما درباره اینشتین حقایقی وجود دارد که کمتر کسی از آن‌ها آگاه است. ما در این مقاله قصد داریم ۸ حقیقت کمتر شنیده شده درباره آلبرت اینشتین را برای شما بیان کنیم. تا پایان همراه باشید.

۱- آلبرت اینشتین دیر شروع به صحبت کرد

دانشمند نابغه در مقایسه با دیگر کودکان، به نسبت دیر زبان گشود و تا سن ۷ سالگی نیز نسبت به حرف زدن بی میل بود. برخی‌ها اعتقاد داشتند که علائم مشاهده شده از ابتلای وی به سندروم آسپرگر – شکل ملایمی از بیماری اوتیسم – (اختلالی که روی زبان و رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد) حکایت دارند.

۲- او در ریاضیات ضعیف نبود

علی رغم آن که خیلی‌ها گمان می‌کنند اینشتین در ریاضیات مشکل داشته و نتوانسته آن را با موفقیت پشت سر بگذارد، باید بگوییم که چنین چیزی صحت ندارد و او هم به ریاضی و هم به فیزیک تسلط داشته، به گونه‌ای که از ۱۲ سالگی شروع به یادگیری محاسبات کرده است.

۳- تمام ایده‌های بزرگ اینشتین در یک سال شکل گرفتند

در سال ۱۹۰۵ میلادی، دانشمند آلمانی ۴ مقاله منتشر کرد و در آن‌ها بزرگترین ایده هایش را با دیگران به اشتراک گذاشت. هر ۴ مقاله هنگام نوشتن رساله دکتری و زمانی که او به عنوان کارمند در اداره ثبت اختراع سوییس حضور داشت، منتشر شدند. از این ۴ پژوهش، یکی از آن‌ها مربوط به محاسبات ریاضی تئوری نسبیت بود و سه تای دیگر نیز برای وی جایزه نوبل را به ارمغان آوردند.

۴- او به خاطر نظریه نسبیت جایزه نوبل را کسب نکرد

مقاله‌ای که وی برای نظریه نسبیت نوشت، نتوانست جایزه نوبل را برایش به ارمغان بیاورد. در عوض مقاله حاوی تشریح اثر فوتوالکتریک با استفاده از فیزیک کوانتوم، این افتخار را از آن اینشتین نمود. با این که مورد اول به شهرت بیشتری دست یافت، اما جایزه‌ای برای آلبرت اینشتین به همراه نداشت، زیرا سال‌ها طول کشید تا یکی از پیش بینی‌های او به نام همگرایی گرانشی اثبات شود.

۵- او یک بار به عنوان واسطه با گروگان گیر‌ها مذاکره کرد

همه می‌دانند که آلبرت اینشتین یک صلح طلب بود و این را در طول جنگ جهانی اول به اثبات رساند. دانش آموزان افراطی در دانشگاه برلین، رئیس دانشگاه همراه با چند تن از اساتید را به گروگان گرفتند. اینشتین که از احترام زیادی در دانشگاه برخوردار بود، همراه با مکس برن رهبر فیزیک کوانتوم، توانستند مشکل را به طور مسالمت آمیز حل کنند.

۶- جایزه نوبل او صرف حل و فصل مسئله طلاق شد

جایزه نوبلی که او به خاطر یکی از مقاله هایش به دست آورد، برای حل و فصل مسئله طلاق از میلِوا ماریچ مورد استفاده قرار گرفت. دانشمند آلمانی به همسرش قول داده بود که اگر جایزه را ببرد، آن را برای طلاق به او خواهد داد. برای همین مسئله یاد شده تا سال ۱۹۲۲ به طول انجامید.

۷- ریاست جمهوری رژیم صهیونیستی به آلبرت اینشتین پیشنهاد شد

علاوه بر دستاورد‌های علمی، اینشتین به خاطر موضع گیری‌ها و دیدگاه‌های سیاسی اش نیز شهرت داشت. همه او را به عنوان یک صلح جو و کسی که پس از جنگ جهانی دوم از منع گسترش صلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کرد، می‌شناختند. در سال ۱۹۵۲، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریاست جمهوری این سرزمین اشغالی را به نابغه آلمانی پیشنهاد داد، اما آلبرت اینشتین پیشنهاد ارائه شده را رد کرد و آن را نپذیرفت.

۸- مغز او یک بار دزدیده شد

قرار شد پس از مرگ اینشتین، جسدش سوزانده شود، اما پزشکی که در سال ۱۹۵۵ میلادی قرار بود بدن او را کالبد شکافی کند، نقشه‌های دیگری در سر داشت.او این فرصت را به دست آورده بود که روی مغز ۱٫۲۲۵ کیلوگرمی یکی از نوابغ قرن مطلالعه کند، بنابراین آن را همراه با چشم‌های اینشتین دزدید.او بعد‌ها چشم‌ها را به چشم پزشک اینشتین اهدا نمود.

این پزشک چندین بار مغز را جا به جا کرد و برای آن که بتواند آن را در شیشه‌های کوچک نگه دارد، مغز را به چندین قسمت کوچک تقسیم نمود. با این حال هرگز مطالعه‌ای روی آن صورت نگرفت. ۴۳ سال پس از این ماجرا، نمونه‌ها به پرینستون باز گردانده شدند.

منبع: تالاب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نابغه دوران علم فیزیک آلبرت اینشتین جایزه نوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۹۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات

قدیمی ترین عکس رنگی ثبت شده در تاریخ از حرم مطهر حضرت سید الشهدا مربوط به ۲۳ فروردین سال ۱۳۰۶ شمسی و در ساعت ۵:۱۶ عصر است.

به گزارش مشرق، آلبرت خان یا کان یک بانکدار فرانسوی بود که در طول ۲۲ سال در پروژه‌ای به نان پروژه آرشیو سیاره تعداد ۷۲۰۰۰ عکس و ۱۸۳۰۰۰ متر فیلم را از ۵۰ کشور جهان تهیه و ضبط کرد. این فکر جذاب و اثر گذار در سال ۱۲۸۸ شمسی به ذهن آلبرت رسید و با هزینه شخصی تعداد بسیاری از عکاسان را برای این پروژه استخدام کرد و هر یک را به کشورهای مختلفی گسیل نمود تا این برنامه جهانی شکل بگیرد، آلبرت کان به جهت هزینه‌های زیاد این پروژه دچار بحران مالی شد و کار متوقف گردید، او سرانجام در تاریخ ۲۳ آبان سال ۱۳۱۹ شمسی هنگام اشغال فرانسه توسط آلمانی‌ها درگذشت. هم اکنون آرشیو آلبرت خان در پاریس قرار دارد.

فردریک گادمر یک عکاس نظامی فرانسوی بود، او در زمان خدمت در ارتش در بخش عکاسی و نقشه کشی فعالیت می‌کرد و پس از پایان جنگ جهانی اول به گروه آلبرت کان پیوست و تا زمانی که آلبرت ورشکست شد با او همکاری می‌کرد، گادمر تا آخر عمر مجرد باقی ماند و در اواخر تمام دارایی خود را به ارتش نجات که برای فقرا تلاش می‌کرد بخشید، او سرانجام در سال ۱۳۳۴ درگذشت. فردریک گادمر اولین عکاس در طول تاریخ است که اولین عکس‌های رنگی را از عتبات عالیات عرش درجات تهیه کرده است، او به شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و دیگر شهرهای عراق سفر کرد و از حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام تصاویر بسیار زیبا و دیدنی تهیه کرد.

در تصاویر زیر سعی شده است که ساعت عکاسی از روی برج ساعت حرم های مطهر تشخیص داده شده و اعلام شود، عکاس اغلب ساعات قبل از غروب خورشید را برای عکاسی انتخاب کرده است، این زمان به عنوان ساعت طلایی عکاسی شناخته می‌شود که اغلب تصاویر در این ساعات به صورت طلایی دیده می‌شوند، انتخاب ساعت طلایی عکاسی توسط فردریک گادمر نشان از هوش ذاتی و تبحر او می‌باشد.

حرم مطهر امیر المومنین حضرت علی (ع) _ نجف حرم مطهر حضرت سید الشهدا (ع) _ کربلا حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) _ کربلا درب باب قبله حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) _ کربلا حرم مطهر امامین کاظمین حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام سامرا آلبرت خان فردریک گادمر عکاس

دیگر خبرها

  • تصاویری از فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا در یک فیلم
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (19 اردیبهشت)
  • اکران آنلاین فیلم «عامه‌پسند» با بازی باران کوثری و فاطمه معتمدآریا
  • تکنیک و مهارت‌های آلبرت گودمونسون بازیکن ایسلندی جنوا / فیلم
  • همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد
  • «نیویورک تایمز» و «واشینگتن پست» برندگان پولیتزر/ خبرنگاران جان‌باخته در غزه تجلیل شدند
  • برندگان پولیتزر ۲۰۲۴ در بخش روزنامه‌نگاری و کتابمعرفی
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (17 اردیبهشت)