اکران آنلاین میتواند بهراحتی مانع از فیلمسوزی شود/ ارشاد نباید تا اتمام اکران فیلمهای قبلی به کسی پروانه ساخت دهد
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۰۷۲۹
تهیهکننده سینما گفت: امیدوارم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فعلا به کسی پروانه ساخت ندهد تا اینکه فیلمهای فعلی بتوانند به مرور اکران شوند و از بین نروند.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با آغاز طرح جدید سینمای آنلاین که از چند روز پیش و با فیلم «خروج» آغاز به کار کرده است، فیلمسازان دیگری هم ابراز تمایل کردند که آثارشان را وارد این چرخه تازه از توزیع کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گرچه فعلا تصمیمی برای پخش دیگر آثار سینمایی گرفته نشده است اما استقبال صاحبان سینما و فیلمها حکایت از این دارد که میتوان چنین ایدهای را همچنان در دستور اجرا گذاشت.
داریوش بابائیان، تهیهکننده سینمای ایران در گفتگو با خبرگزاری آنا درباره سینمای آنلاین بیان کرد: اکران اینترنتی لااقل در شرایط فعلی طرح خوبی است. وقتی مردم را تشویق به ماندن در خانه میکنیم باید خوراک تفریحی و سرگرمی هم برایشان داشته باشیم که یک مورد آن میتواند اکران آنلاین فیلمهای تازه باشد.
همین قاچاق سرمایه صاحبان فیلم را نابود میکند
وی افزود: اجرای چنین طرحهای در سینمای ما ارزشمند است ولی متأسفانه ما چون کپی رایت جهانی را نپذیرفتهایم، دچار مشکل میشویم. به شکلی که تا فیلمی سر از اکران درمیآورد و مخاطب از آن استقبال میکند، یکباره دانلود و وارد شبکههای ماهوارهای، فضای مجازی و غیره میشود.
کرونا به هرحال سینمای ایران را یک سال عقب میاندازد. حتی اگر سینما باز شود، مردم خصوصا خانوادهها و بچهها به راحتی وارد سالنها نمیشوند چون نگرانند. حتی فیلمسازی هم خیلی سخت میشود.
تهیهکننده «چهار اصفهانی در بغداد» اعتقاد داشت: همین قاچاق فیلمهای سینمایی است که حقوق و سرمایه صاحب فیلم را از بین میبرد. شاید این طرح نتواند با اکران عمومی روی پرده قیاس شود اما اگر منطبق با برنامه و زمینهسازی باشد، در شرایط خاص امروز اثرگذاری خواهد داشت.
بابائیان تأکید داشت: ما میتوانیم اکران آنلاین را همزمان با اکران عمومی فیلمها نیز به موازات پی بگیریم. بالاخره برای کسانی که وقت سینما رفتن ندارند، میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
میتوانیم همیشه فیلم نو در اختیار مخاطبان سینما قرار دهیم
این سینمادار اضافه کرد: هر دوی این نوع اکران مخاطبانش را دارد. حتی سود حاصله از اجرای هر دو نیز برای صاحب فیلم بهتر است. در عین اینکه فیلمهای بیشتری با تاریخهای زمانی کوتاهتری به پخش میرسند و بدین شکل همیشه فیلم نو روی پرده خواهیم داشت.
همین قاچاق فیلمهای سینمایی حقوق و سرمایه صاحب فیلم را از بین میبرد. شاید این طرح نتواند با اکران روی پرده قیاس شود اما اگر منطبق با برنامه و زمینهسازی باشد، در شرایط خاص امروز اثرگذاری خواهد داشت.
تهیهکننده «یک فراری از بگبو» سینمای آنلاین را طرحی مناسب برای جلوگیری از فیلمسوزی آثار پشت خط مانده اکران دانست و گفت: کرونا به هرحال سینمای ایران را یک سال عقب میاندازد. حتی اگر سینما باز شود، مردم خصوصا خانوادهها و بچهها به راحتی وارد سالنها نمیشوند چون نگرانند. حتی فیلمسازی هم خیلی سخت میشود.
بابائیان بر این اساس پیشنهاد داد: امیدوارم وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فعلا به کسی پروانه ساخت ندهد تا اینکه فیلمهای فعلی بتوانند به مرور اکران شوند. باید از تهیهکننده و سرمایهگذار سینما حمایت شود تا فیلمهایشان در این شرایط از بین نرود.
انتهای پیام /4143/
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران کرونا اکران سینما اکران آنلاین تهیه کننده فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیهکنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستانها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلمهای سینمای ایران «سمفا»، با بیش از ده هزار مخاطب اکنون عنوان پرمخاطبترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.
«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
امکان اکران برابر و عدالت در نمایشهای سینمایی در تهران و استانها باعث افزایش آمار مخاطبان فیلمهای سینمای هنر و تجربه شده است که مانند نمونههای مشابه در سینمای جهان با وجود آمار کمتر مخاطب نسبت به سینمای بدنه وظیفه تأمین محتوا برای مخاطبان حرفهای و علاقهمندان جدی سینما را دارد و در زمان اکران تمرکز بر تبلیغات گسترده و بازاریابیهای رایج را ندارد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
گروه سینمایی هنر و تجربه در سالهای اخیر موفق به گسترش دامنه مخاطبان خود در سراسر ایران شده است. این گروه در حال حاضر دارای سانسهای ثابت و مستمر در شهرستانهاست و کلیه فیلمهای نمایش داده شده این گروه روزهای چهارشنبه به صورت متمرکز و در طی هفته به شکل تک سانس به نمایش در میآیند. همچنین تمام فیلم ها امکان اکران در سانسهای ویژه و تک سانس در شهرهایی که توسط مخاطبین و علاقهمندان و عوامل فیلم و سینماها درخواست داده شود را خواهد داشت.
برای دسترسی به برنامه نمایش فیلم مستند ایساتیس و دیگر فیلمهای هنر و تجربه و همچنین اطلاع از برنامههای جنبی به سایت این گروه به آدرس هنر و تجربه و صفحههای هنر و تجربه در شبکههای اجتماعی مراجعه کنید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر