Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@22:35:36 GMT

چطور بفهمید بیماری کرونای شما از نوع «خفیف» است؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۰۷۵۳

چطور بفهمید بیماری کرونای شما از نوع «خفیف» است؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی اما از آنجایی که علائم بیماران دچار کووید-۱۹ بسیار گوناگون است- از بدون علامت تا بیماری مرگبار- ممکن است مشکل باشد دانست بیماری «خفیف» به چه معنایی است.

همچنین باید دانست بیماران دارای علائم خفیف ممکن است به ناگهان دچار تشدید علائم شوند که نیاز به مراجعه پزشکی و  بستری شدن پیدا کند و در حال حاضر شیوه‌ای را نمی‌شناسیم که تشخیص دهیم «چه کسانی» دچار بدتر شدن ناگهانی بیماری‌شان می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین توجه مداوم به علائم‌تان در دوره‌ای که در خانه ایزوله هستید، مهم است.

گرچه گفته می‌شود که بارزترین علائم کووید-۱۹ تب، سرفه خشک و تنگ نفس است، فهرست علائم احتمالی این بیماری بسیار طولانی‌تر است، از جمله: سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، ضعف، خستگی، درد حاد یا مبهم عضلانی، تهوع، دل‌آشوبه، استفراغ، اسهال، از دست رفتن حس بویایی و چشایی و قرمزی چشم‌ها.

 افراد دارای عفونت ویروس جدید کرونا ممکن است انواع ترکیبات این علائم را داشته باشند و البته همچنین ممکن است در کل دوره عفونت‌شان بی‌علامت بمانند. به عبارت دیگر بیماری خفیف کووید-۱۹ ممکن است شبیه بسیار از بیماری‌های دیگر باشد. البته اگر در جایی زندگی می‌کنید که شیوع بالای کرونا دارد، احتمالا این که واقعا دچار عفونت ویروس کرونا باشید، بیشتر می‌شود.

در دوران ایزوله شدن چه باید کرد

به هر حال اگر دچار علائم خفیفی شده‌اید و در جایی زندگی می‌کنید که میزان بالای شیوع کرونا وجود دارد، بهتر است خودتان را در خانه ایزوله کنید: یعنی در خانه بمانید، از اعضای خانواده فاصله‌ای دست کم ۲ متری بگیرید و از یک اتاق جداگانه و در صورت امکان از یک دستشویی جداگانه استفاده کنید، وسائل خانگی‌تان باید مخصوص خودتان باشد، سطوحی را که با آن تماس پیدا می‌کنید را تمیز و ضد عفونی کنید و مراقب علائم‌تان باشید تا زمانی که مطمئن شوید حالتان بهتر شده است.

دمای بدنتان را هر روز اندازه‌ بگیرید، مراقب بدتر شدن سرفه یا تنگ نفس‌تان باشید. اگر وضعیت تنفس‌تان دارد بدتر می‌شود، فورا با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. توجه داشته باشید که ممکن است بیماری‌تان با علائم خفیف شروع شود و بعد به ناگهان شدت بگیرد یا اینکه در حالیکه ظاهرا علائمتان دارد بهبود می‌یابد، به ناگهان علائم‌تان با شدت بیشتری باز گردد.

ضمنا به باد داشته باشید که علائم تنفسی ممکن است عللی به جز کووید-۱۹ داشته باشند: فصل آنفلوانزا هنوز تمام نشده است و فصل آلرژی بهاره دارد آغاز می‌شود.

اگر با کسی زندگی می‌کنید که بیمار شده است، نیز باید در خانه بمانید و برای ۱۴ روز خودتان را قرنطینه کنید تا معلوم شود که علائم بیماری در شما ظاهر می‌شود یا نه.

از کجا بفهمید بهبود پیدا کرده‌اید؟

ممکن است بین یک تا ۱۴ روز ( گاهی حتی بیشتر) طول بکشد تا فرد دچار عفونت ویروس کرونا علامت‌دار شود، اما در اغلب افراد دارای بیماری خفیف ۳ تا ۵ روز پس از عفونت علائم ظاهر  و پس از یک هفته روندی بهبودی شروع می‌شود.

برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند  افرادی دچار بیماری شدید می‌شوند که پس از روز پنجم بیماری علائمشان بدتر می‌شود یا در هفته دوم بیماری از روز هفتم تا دهم بدتر شدن علائم را تجربه می‌کنند  (البته این گزارش‌ها بر اساس داده‌های محدود هستند).

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که افرادی که دچار خستگی، سردرد، درد شکمی و تنگ نفس هستند با احتمال بیشتری از ممکن است از بیماری خفیف به بیماری شدید پیشرفت کنند، به خصوص اگر بالای ۶۵ سال داشته باشند و دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی، سرطان یا اختلال دستگاه ایمنی باشند.

اما به یاد داشته باشید که هر کسی و در هر سنی  و حتی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای ممکن است به بیماری شدید کووید-۱۹ مبتلا شود و کارش به بخش مراقبت‌های ویژه بکشید.

یک علامت دیگر که ممکن است بیانگر بیماری شدید باشد، افزایش سرعت تنفس (تعداد تنفس در دقیقه) به بالای ۲۴ در تنفس در دقیقه در هنگام استراحت است. اگر سرعت تنفس‌تان زیر ۲۰ تنفس در دقیقه باشد، می‌توانید  تا حدی اطمینان خاطر پیدا کنید.

چه وقتی می‌توان از حالت ایزوله خارج شد؟

برای افرادی که علائم خفیف دارند و در خانه ایزوله شده‌آند، هنوز دقیقا روشن نیست که چه زمانی می‌توان بیماری را پایان یافته تلفی کرد.

دستورالعمل فعلی مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا این است هنگامی می‌توانید از وضعیت ایزوله خارج شوید که دست کم ۷۲ ساعت (بدون مصرف داروهای ضد تب) تب نداشته باشید و سایر علائمتان (مانند آبریزش بینی، خستگی، سرفه و درد شکم) بهبود یافته باشد و دست کم هفت از شروع علائمتان گذشته باشد.

کد خبر 504348 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس داشته باشید بیماری شدید علائم خفیف کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۰۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، لازم است با علائم و شیوه‌های تشخیص این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‌که بدانید به سرطان معده (Stomach cancer) مبتلا هستید یا خیر، آزمایش است. در ادامه آزمایش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که پزشکان گوارش اغلب آن‌ها را برای تایید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می‌کنند:

    آزمایش خون: این تست می‌تواند شامل آزمایش CBC و تومور مارکرها مانند CEA باشد. این تست سرطان معده در منزل به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای این آزمایش‌ها به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته می‌شود.

 •   تست‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی اسکن
 •    آزمایش بلع باریم (Barium swallow): این تست یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می‌شود.
 •    آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش لوله ظریف و باریکی به نام آندوسکوپ از راه دهان وارد مری و معده می‌شود. در انتهای آن یک لنز قرار دارد که از وضعیت داخلی اندام‌های گوارشی تصویر تهیه می‌کند. پزشک با بررسی این تصاویر در مانیتور بروز سرطان معده را بررسی خواهد کرد.
 •   بیوپسی: در واقع این آزمایش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. پزشک در طی آندوسکوپی نمونه‌ای از بافت معده را خارج می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد.

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری‌های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می‌کنند و در ادامه متوجه می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع آن‌ها زمانی متوجه سرطان معده می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. از علائم اولیه سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء هاضمه

این مشکل گوارشی اغلب با احساس ناراحتی در قسمت بالایی یا میانی شکم، سوزش معده، احساس پُری شکم و ترشی دهان همراه است. سوءهاضمه می‌تواند به دلایل مختلف مانند پُرخوری، استرس و مصرف بیش از حد غذاهای چرب نیز ایجاد شود.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج باعث تخریب بافت‌های سالم معده و کاهش اسید معده می‌شود. این فرآیند باعث اختلال در فرآیند جذب و هضم غذا خواهد شد و می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی به‌طور مستقیم بر سیستم گوارش فشار وارد می‌کنند.

این موضوع نیز منجر به بازگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می‌‌شود. همچنین سرطان معده ممکن است سطح هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مشکل نیز می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است به نفخ و تورم شکمی پس از غذا خوردن منجر شود. برای مثال تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند. این فشار می‌تواند عصب و بافت‌های حسی در دیواره معده را تحریک کند و باعث ایجاد نفخ شود.

کاهش حجم معده

همین‌طور که تومورها رشد می‌کنند، حجم معده را نیز اشغال خواهند کرد. به همین دلیل معده خیلی زودتر از ظرفیتش پُر می‌شود. در این حالت بیمار با خوردن مقدار کمی از غذا احساس سیری پیدا می‌کند. همچنین تومورهای سرطانی با تحریک عصب‌های معده باعث می‌شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری داشته باشد. این مشکل در طولانی‌مدت با کاهش وزن همراه می‌شود.

اگر به‌طور مکرر با این علائم گوارشی مواجه هستید باید برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص دقیق به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این علائم به این معنی نیست که حتما به سرطان معده مبتلا شده‌اید.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می‌توانند منجر به بروز علائمی مانند کم‌اشتهایی یا کاهش وزن شوند، اگر تشخیص این باشد پزشک گوارش شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد.

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته چیست؟

زمانی که بیماری پیشرفت می‌‌کند، علائم سرطان معده نیز به‌طور خاص دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

درد ناشی از سرطان معده به فاکتورهایی مانند مکان و اندازه تومور بستگی دارد. این درد می‌تواند در ناحیه معده و یا بافت‌های اطراف آن حس شود. بیماران اغلب آن را دردی تیز و مزمن توصیف می‌کنند که می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، شکم، شانه‌ها و حتی قفسه سینه منتشر شود. همچنین بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن با تشدید این درد مواجه می‌شوند.
خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی از عوارض متداول سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می‌شود. این خون در فرآیند هضم قرار می‌گیرد و باعث سیاه شدن مدفوع خواهد شد. باید بدانید خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه‌ خونریزی اندام‌های گوارشی تحتانی است و در بیشتر مواقع به بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید مرتبط است.

استفراغ خونی

تومورهای سرطانی به عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث خونریزی می‌شوند. این خون وارد دیواره معده وارد می‌شود و به دلیل حساسیتی که این قسمت از دستگاه گوارش دارد، ممکن است بیمار خون را به‌صورت استفراغ تخلیه کند.

آب آوردن شکم

رشد تومور در دیواره معده به انسداد آن منجر می‌شود و از عبور مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است، زیرا مواد غذایی و مایعات درون معده تجمع می‌یابند.

به این موضوع توجه داشته باشید که این علائم جدی هستند و در صورت بروز آن‌ها به مشاوره با پزشکان متخصص نیاز دارید. با این حال بروز این علائم اصلا به این معنا نیست که حتما سرطان معده رخ داده است.

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علل عمده آن | آیا خطرناک است؟
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟