Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:09:48 GMT

نوک کوه یخ مافیای دام و طیور

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۳۱۸۹

هر چقدر از قتل عام جوجه ها، قلبتان به درد آمد، بدانید این فقط یک پرده عیان از جنایات کثیف مافیای بیرحم قدرت و ثروت در حوزه دام و طیور است. مافیایی سرمایه سالار که طی دو دهه در جمهوری اسلامی چنان ریشه دوانده که کل حوزه دام و طیور ایران را در گروگان خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد عبداللهی در یادداشتی نوشت: کلیپهای زنده به گور کردن میلیونها جوجه یکروزه، افکار عمومی را به شدت متاثر کرد و آه از نهاد هر انسان صاحب قلبی درآمد که چگونه به بهانه سود و ارزان نشدن مرغ، میتوان حق حیات را از موجودات بیگناهی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامی ضدانسانی و ضداسلامی که به دریا ریختن گندم ها توسط آمریکای لیبرال سرمایه داری را یادآوری میکند و اینکه غربزدگان ایرانی چه خوب درس پس میدهند. البته کسیکه برای سود، "جوجه کُشی" میکند، مثل اربابش برای سود "نسل کشی" هم خواهد کرد.

اما هر چقدر از قتل عام جوجه ها، قلبتان به درد آمد، بدانید این فقط یک پرده عیان از جنایات کثیف مافیای بیرحم قدرت و ثروت در حوزه دام و طیور است. مافیایی سرمایه سالار که طی دو دهه در جمهوری اسلامی چنان ریشه دوانده که کل حوزه دام و طیور ایران را در گروگان خود گرفته است. در این یادداشت به ریشه ها و عمق نفوذ این جریان میپردازم.

صنعت دام و طیور به طور کلی شامل سه بخش: تولید، فروش و توزیع گوشت و فرآورده هاست.

1. از دوره خاتمی، ابتدا یک خیانت بزرگ در نقطه شروع پروسه تولید شکل گرفت. الگوی کشت و کار ایران از تولید نهاده های دامی (به طور مشخص ذرت، سویا، کلزا، جو، گندم) به سبزی و میوه های آب بر چون هندوانه و کاهو و خیارترشی! و.. حتی در مناطق خشک مثل یزد تغییر یافت. نقطه شروع خیانت همین نقطه حساس بود. سپس واردات آغاز شد.

2. همان وزیر کشاورزی خاتمی و بعدها روحانی، سالها سلطنت "مسعود مدلل" سلطان واردات خوراک دام و طیور(ابربدهکار بانکی تحت حمایت کامل اتاق بازرگانی و محمد نهاوندیان) و امثال او را ایجاد کردند. بدتر آنکه پس از مدتی، بی سروصدا این واردات، تراریخته شد. از آرژانتین، برزیل و حتی خود آمریکا. مافیای واردات، فقط مختص خوراک نبود و به سرعت به نطفه، دارو و واکسن و.. کشیده شد. دام و طیور ایران، به موش آزمایشگاهی هند و فرانسه و آمریکا و دیگر کشورها تبدیل شد. درست مثل آفریقا که موش آزمایشگاهی داروهای انسانی همین کشورها تبدیل شده است.

کار به کجا رسید؟ طی ده سال، 70 درصد خوراک دام و طیور، وارداتی شد. 70 درصد آن هم تراریخته. یک مافیای پول پرست که هم سود واردات را به جیب زد هم بزودی با اختلالات ارزی خصوصا در دولت روحانی، شروع به چپاول ارز یارانه ای هم نمود! در واقع دامهای کشور، گروگان این مافیا برای اخاذی از دولت شد. ماهها محموله های خوراک دام و طیور در گمرک ترخیص نمیشد تا در سال 96 یک قلم آن فاش شد که حجم عظیمی از محموله های ذرت وارداتی سمی شده و سخنان ضدونقیضی درباره توزیع آنها بین دامها مطرح شد. هم با گروکشی ارز یارانه ای اش را گرفته، هم دامهای کشور را قتل عام کرده است.

3. آنچه رخ داده، وابستگی کامل حوزه دام و طیور کشور به خارج و بازیچه شدن صنعت و بازار دام کشور در دست مافیایی خطرناک و فوق العاده قدرتمند است. که اگر اراده کند، میتواند طی مدت کوتاهی، کشور را به تلاطم های غذایی و سیاسی و امنیتی بکشاند. چنانکه در اواخر دولت احمدی نژاد، با افزایش ناگهانی قیمت مرغ، بحران آفرید و با گرانی تخم مرغ، ضامن آشوبهای دی 96 را کشید.

4. مافیایی وارداتچی که به اسم تنظیم بازار، و در واقع برای جلوگیری از تولید و صادرات، ماهی 3 میلیون جوجه را قتل عام میکند (آمار رسمی البته) درست در همین حال، برای سود هزاران میلیاردی واردات مرغ، واردات 45 هزار تن مرغ (آبان 98) را نیز مصوب میکند. درحالیکه بازار گوشت دام کشور راکد است، گوشت گرم و یخ زده وارد میکند و گوشت قرمز سرد هشتمین و گوشت قرمز گرم دوازدهمین کالای وارد شده به کشور است. مافیای واردات از شش جهت، از لقمه چرب و نرم واردات بی در و پیکر نمیگذرند. چه مواد اولیه چه محصولات. چرا که به خوبی میدانند هر نوع واردات = نابودی تولید داخل.

5. در این میان، مهمترین قشری که زیر دست و پا و چنگال وارداتچی ها له شده، تولیدکننده نگونبخت است. که نه اختیار خوراک دام خود را دارد، نه اختیار مبلغ فروش خود را. نه یارانه ای میگیرد، نه حمایتی میشود. یارانه اش به اسم او به جیب وارداتچی ها و شرکت های تعاونی (واسطه گرها و دلالهای رسمی) میرود. فی المثل، تنها در ۶ ماهه دوم  سال۹۷ بیش از  ۳٫۷ میلیارد دلار  برای واردات خوراک دام ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته اما در این مقطع هیچگاه نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی بدست مرغدار نرسیده و قیمتی که مرغدار نهاده را خریداری کرده دو برابر این عدد بوده است.در  بقیه مقاطع هم همینطور.

در این میان اگر گاهی هم میشنوید، که "مرگ ناگهانی پرندگان و طیور در فلان نقطه " یا "شیوع ناگهانی بیماریهای واگیر در دام ها و.."  و یا قاچاق دام زنده مرغوب و بارور از ایران و.. تعجب آور نیست. ان شاالله گربه است و دست نامرئی آدام اسمیت (ببخشید مافیای رخنه کرده در وزارت جهاد کشاورزی) هیچ تقصیری ندارد. بنویسید به پای قهر طبیعت!

با همین رویه، در دولت روحانی میشنویم که 60 درصد تولید دام و طیور کشور ورشکست و نابود شده است. و همین واحدهای باقیمانده هم در دست نامرئی مافیای واردات، بعنوان یک بازیچه بخور و نمیر میچرخند.

راه حل چیست؟!

خیانت را از همان نقطه که شروع شده، متوقف کنیم. تغییر الگوی کشت و کشاورزی کشور به سمت خوراک دام گام اول است. به طور ویژه کاشت ذرت، سویا، کلزا، جو، گندم که کالاهای استراتژیک و نقطه شروع چرخه تولید دام طیور هستند. حمایت از کشت خوراک دام و طیور، هم نیاز کشور به روغن وارداتی را قطع خواهد کرد (روغن کشی)، و هم مافیای واردات خوراک را فشل خواهد کرد. مجلس در گام اول، قانون حمایت از کشت نهاده های دامی را تصویب کند، دولت موظف شود مناطق ویژه ای از کشور را به کشت این گیاهان اختصاص دهد و در مرحله بعد، تعرفه های سنگین بر واردات علوفه دام و طیور گذاشته شود. (به عنوان مثال، نیاز کشور جهت تامین خوراک دام بیش از 8 میلیون تن ذرت است که تنها یک میلیون تن آن در داخل تولید میشود.)
شاید باورتان نشود درست درحالیکه امریکا برجام را پاره کرد و حتی از دارو برای مردم ایران مضایقه میکند، همچنان اسپرم گاو و آب پنیر و خون حیوان و بذر ذرت آمریکایی در صدر لیست واردات مستقیم از آمریکا به ایران است! درحالیکه فرانسه، بدترین دشمنی را با ایران دارد و از ایجاد هر نوع راهی برای ارسال غذا و کالا به مردم ایران خودداری میکند، حوزه دارو و واکسن دام ایران در اختیار شرکت های فرانسوی است که مافیای واردات مرتزق از آن، از انتشار هرگونه اطلاعات درباره پیامدها و تبعات این داروها بر تلفات دام و طیور ایران خودداری میکند. بنابراین شرکت های داخلی تولید دارو و واکسن دام و طیور باید حمایت و موظف به خودکفایی شوند و مافیای واردات بشکند. جهش تولید این است. اینجاست. شعار نیست و نباشد. محل عمل و بازخواست اینجاست.
یارانه ارزی را به جای وارداتچی ها و شرکت های تعاونی دام و طیور که نقش واسط و دلال را بازی میکنند مستقیما به خود تولیدکننده ها، دامدارها و مرغدارها و.. برسانید. مجلس جدید باید تصویب کند که ماهیانه مبلغی یارانه به تولیدکنندگان بسته به میزان تولید، اختصاص دهند. اقدامی که تنها یکبار در دولت احمدی نژاد انجام شد و در دولت روحانی به سرعت متوقف شد. چرا که میتوانست "جهش تولید" ایجاد کند و بالکل نه تنها نیاز کشور به واردات گوشت و فرآورده های لبنی را رفع کند که صادرات را هم به حرکت درآورد.

حوزه دام و طیور نیاز به یک جراحی عمیق و سریع دارد. ادامه این روند کشور را به بردگی کامل غذایی و تلاطم های غیرقابل پیش بینی اجتماعی و سیاسی خواهد کشاند. نمایندگان جدید مجلس، قوه قضائیه هشیار، معدود نیروهای دلسوز موجود در دولت روحانی، 1400 دیر است. اینک سال "جهش تولید" است. پس نگذارید حرف رهبرمان بر زمین بماند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طیور گندم آمریکا واردات دام و طیور ایران خوراک دام و طیور حوزه دام و طیور دولت روحانی مافیای واردات قتل عام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟

به گزارش خبرآنلاین نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902679

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • پلمب کارخانه خوراک دام و طیور متخلف در سبزوار
  • رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت