Web Analytics Made Easy - Statcounter

احزاب و جریانات سیاسی مخالف، هنوز هم با نظام سیاسی ریاست جمهوری کنار نیامده‌اند و معتقدند که این کشور باید به نظام پارلمانی بازگردد. ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که کشور ترکیه هنوز هم یکی از 10 کشور مهم جهان در لیست مبتلا به ویروس کرونا است، به خاطر این اپیدمی، برگزاری عمومی جشن 23 آوریل یا جشن حاکمیت ملی، ناممکن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، از مردم کشورش خواست، در بالکن منازل یا در کنار پنجرهها، با خواندن سرود ملی و تکان دادن پرچم، 23 آوریل را زنده نگه دارند.

گزارش| محافظه‌کاران ملی‌گرا در صد سالگی پارلمان ترکیه

رهبر مخالفین چه می‌خواهد؟
پارلمان ترکیه در روز 23 آوریل، در حالی تشکیل جلسه داد که همه نمایندگان با ماسک در جایگاه خود قرار گرفته و رجب طیب اردوغان نیز حاضر نشد به مجلس و به آرامگاه آتاتورک برود و این اقدام او مورد انتقاد مخالفین قرار گرفت.
جشن یکصدسالگی پارلمان و حاکمیت ملی ترکیه، برای مخالفین، فرصتی برای انتقاد از حکومت و نظام سیاسی کشور بود.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در سخنرانی خود اعلام کرد: ترکیه نیاز به یک قانون اساسی جدید دارد که در آن، دموکراسی و آزادی بیان و امکان نظارت بر اقدامات دولت وجود داشته باشد. 

کلیچدار اوغلو همچنین خواستار آن شد که یک بار دیگر، ترکیه به نظام سیاسی پارلمانی بازگردد و قدرت به صورت یک قبضه در دست رئیس جمهور نباشد.
البته این فقط کلیچدار اوغلو نبود که چنین درخواستی داشت. شریک او در ائتلاف ملت، یعنی خانم مرال آکشنر رهبر حزب خوب هم که به خاطر کرونا به پارلمان نرفته بود، همین خواسته را تکرار کرد.

بنابراین می‌توان گفت، احزاب و جریانات سیاسی مخالف، هنوز هم با نظام سیاسی ریاست جمهوری کنار نیامده‌اند و معتقدند که این کشور باید به نظام پارلمانی بازگردد.

کردها چه می‌گویند؟
در جشن 23 آوریل در پارلمان ترکیه، سخنرانی مدحت سنجار رهبر حزب دموکراتیک خلقها (ه.د.پ) مورد توجه رسانهها قرار گرفت.
پروفسور سنجار که از شهروندان عرب تبار استان کردنشین ماردین و از استادان رشته جامعه شناسی است، به تازگی به کرسی رهبر مهمترین نهاد اقماری پ.ک.ک برگزیده شده است.

او در سخنرانی خود اعلام کرد:" ما در ضعیف ترین پارلمان تاریخ ترکیه، یاد و خاطره قدرتمندترین پارلمان یعنی پارلمان سال 1920 را گرامی میداریم که همه اقوام و گروهها در آن نقش داشتند. در آن دوران، مصطفی کمال، اهمیت مساله کردها را دریافته و آن را جدی میگرفت."
مدحت سنجار همچنین خواستار حل معضل کردها و توجه به اختیارات نهادهای محلی شد.
عبدالقادر سلوی از ستون نویسان روزنامه حریت و از روزنامه نگاران نزدیک به اردوغان، در این مورد گفت: "سخنرانی استاد سنجار، بسیار معقول و صحیح بود و فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه به چنین زبان و ادبیاتی نیاز دارد. او به جای آن که مانند دیگر رفقایش، به اوجالان در ایمره آلی و سران پ.ک.ک در قندیل، سلام و درود بفرستد، با زبانی معتدل و قابل قبول سخنرانی کرد."

انتقادات عمده کدامند؟
اغلب احزاب و جریانات سیاسی مخالف و منتقد حزب حاکم، بر این باورند که بزرگ‌ترین اشکال و نقص در نظام سیاسی کنونی ترکیه و قوه مجریه این کشور، این است که قدرت به صورت یک قبضه و کامل در دستان رئیس جمهور قرار گرفته و پارلمان یا قوه مقننه، جایگاه و اهمیت خود را از دست داده است.

آنان معتقدند که در حال حاضر، قوه مجریه و شخص رئیس جمهور، در شرایطی تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند که در هیچ کدام از حوزه‌های حقوقی، مالی و اجرایی، نهاد و ابزاری برای نظارت بر آنان وجود ندارد. به عبارتی دیگر، سیستم بر اساس خواست تمامیت خواهانه رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم عمل می‌کند.
دومین انتقاد مخالفان، این است که اصل تفکیک قوا به کنار نهاده شده و رئیس قوه مجریه، استقلال و اراده هر دو قوه مقننه و قضاییه را، نیست میانگارد.
از دست رفتن استقلال قوه قضاییه و عمل کردن دادستانها و قضات بر اساس خواست و منافع حزب حاکم، از دید مخالفین اردوغان، از سویی راه بر فساد اقتصادی گشوده و رانت و بی عدالتی به دنبال آورده و از دیگر سو، آزادی بیان را از شهروندان و رسانهها، گرفته است.
عدم توجه به منافع بلندمدت ترکیه و بی اعتنایی به نظرات کارشناسی در حوزه سیاست خارجی، کنار نهادن اصل شایسته سالاری در استخدام نیرو، تنظیم نظام آموزش عمومی و عالی بر اساس ایدئولوژی و تفکرات حزب حاکم، از دیگر انتقادات عمده است که در مورد حزب عدالت و توسعه، از سوی مخالفین برجسته شده است.
 

آیا تغییر قانون ممکن است؟
یک کاسه شدن قانون به واسطه همبستگی ایجاد شده بین حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، کاری کرده که عملاً نه تنها در پارلمان، بلکه در فضای رسانهای و افکار عمومی ترکیه و نیز از منظر حقوقی و امکان اقامه دعوی در دادگاه قانون اساسی، راهی برای اعمال نظر مخالفین و تغییر و اصلاح قانون، وجود نداشته باشد.

در چنین شرایطی است که برای احزاب مخالف، گزینهای غیر از صبر و بردباری تا انتخابات 2023 میلادی، باقی نمیماند.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب عدالت و توسعه پارلمان ترکیه نظام سیاسی حزب حاکم رهبر حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان امروز شنبه برای تشییع جنازه فرزندش که بر اثر تصادف جان باخت، به آنکارا ترکیه رفت.

معاون رئیس جمهوری ترکیه از البرهان استقبال کرد.

پیش از این خبرگزاری «دوغان» گزارش داد که محمد عبدالفتاح البرهان، پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، در آنکارا پایتخت ترکیه در حال رانندگی با موتورسیکلت خود بود که با یک وسیله نقلیه دیگر برخورد کرد و چند متر دورتر از موتورسیکلت خود به زمین پرتاب شد. پسر فرمانده ارتش سودان به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ویژه بستری شد.

روز گذشته اعلام شد که پسر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان چند هفته پس از مجروح شدن او در یک حادثه رانندگی در ترکیه درگذشت.

کد خبر 6096410

دیگر خبرها

  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • مرز‌های دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟