طنز «نون خ» چگونه از پایتخت پیشی گرفت؟
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۶۲۹۱
انتقادات از وزیر جوان چند گیگابایتی تا سلفیبگیران داخل مجلس تبدیل به یک شوخی عامه پسند دلچسب میشود. در عوض محسن تنابنده آنقدر با لفظ گرانی شوخی کرد که دیگر برای مخاطب جذاب نبود.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال «نون خ» در دومین ماه سال؛ موفقترین سریال سال ۱۳۹۹ محسوب میشود و در جذب مخاطبان جدید توفیقات بیشتری کسب کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مجال با توجه به حجم انتقادات سیاسی در سریال پایتخت و نون خ میتوان یک انتقاد تطبیقی را مطرح کرد. سعید آقاخانی در فضای مجازی و انتخاباتها و مصاحبههای بسیار کمی که از او منتشر شده به دنبال جوسازی سیاسی نیست و لحن کمدی سیاسی انتقادیاش را در میزانسن متعارف و عامه پسندی مطرح میکند و در سریالش طرح انتقادات از وزیر جوان چند گیگابایتی تا سلفیبگیران داخل مجلس و حتی موضوع شفافیت آراء تبدیل به یک شوخی عامه پسند دلچسب میشود. در عوض محسن تنابنده و تیم همراهان به قدری اگزجره با گرانی در پنج سال اخیر در سریال پایتخت شوخی کردند که کام تماشاگر تلخ میشد. جایگاه نماینده مجلس در پایتخت چگونه بود و در سریال نون خ چقدر به معقول و اندازه است!
اما بی تردید فصل دوم سریال از فصل اول مخاطبان بیشتری دارد. در فصل سوم این سریال اگر شیوه و ساختار فعلی را حفظ کند قطعا از سریال پایتخت پیشی خواهد گرفت. سریالی که در فصل نخست از الگوهای داستانی سریال پایتخت استفاده میکرد و مقلد این سریال بود، از نمونه اصلی پیشی گرفت. فصل اول نوخ به غیر از الگوبرداری از سریال پایتخت؛ فیلمفارسی رقیق شدهای از مجموعه فیلمهای پیش از انقلاب درباره سفر چندتن از اهالی یک روستا به یک کلان شهر بود. در فصل دوم نون خ توانست هویت مستقلی پیدا کند و مخاطبان این سریال با دقت و ظرافت بیشتری فصل دوم را تماشا میکرد. لذت بردن از دیالوگهای دقیق و تنظیم شده نون خ برای مخاطبان بسیار مفرحتر از تماشای یک روایت پیوسته است.
بیشتر بخوانید:
مو قرمز نون خ چرا از خندوانه شاکی است؟بسیاری از رسانه در انتقاد از سریال این موضوع را مطرح میکنند که سریال قصه ندارد. در واقع فصل سریال نون خ مبتنی بر روایتگری نیست. عدم تحرک دراماتیک در سریال نون خ یکی از مزیتهای ویژه آن محسوب میشود. در واقع ابعاد دراماتیک در نون خ حذف شده و فرمولی سیتکامی در سریال تقویت شده است البته با این تفاوت که سریال به جای ضبط در فضای بسته در فضای باز ضبط میشود.
در گونه سیتکامی سریال سازی روایت مدون تبدیل به کلیپهای موقعیتی میشود. سیتکام ساب ژانر کمدی در گونه سریال است که با محوریت مجموعه ای ثابت از شخصیت هایی که از قسمت های دیگر به اپیزود های جدید منتقل می شوند، بر اساس خرده موقعیت های نمایشی، با اتکا به دیالوگ و مونولوگ مخاطبان را میخنداند. در سیتکاممنولوگ هاو حتی دیالوگها از ساختار کمدی استندآپ تبعیت میکند. مثلا در زیباترین و جذابترین بخش زمانی سریال، مهیار داستان خورده شدنش توسط خرس را بیان میکند. در واقع مهیار یک استندآپ را دارد اجرا میکند و به جای روایت، مخاطب شاهد شوخی ها و داستانک های بامزه است.
سیتکام از رادیو نشات گرفته، اما امروزه بیشتر در تلویزیون به عنوان یکی از اشکال مخاطب پسند دائما در حال تکرار است.حتی در نمونههای امروز تماشاگر را به استودیو محل ضبط برای تماشا دعوت میکنند. نون خ یک نمایش سیتکامی تمام عیار با جغرافیایی غیراستودیویی است. با ارائه این پیش فرضها تصور نکنیم که آمریکاییها گونه سیتکام را خودشان کشف کردهاندف از قضا سیتکام همان روحوضی ایرانی است که هنرپیشهها به نوبت شوخیهای خودشان را مطرح میکنند.
اما مزیت سریال نون خ این است که ساختار سیتکامی را در لوکشین و جغرافیای بومی- کردی و تا حدودی وسیع تر اجرا میکند . امروز در میان تولیدات تلویزیونی شبکه های آمریکایی بیگ بنگ تئوری و دوستان از توفیقات فراوانی برخودار هستند و نمونه تاریخی چنین سریالی صابون محصول ۱۹۷۷ است. سیتکامی در میان مخاطبان تلویزیون همچنان محبوب است. اغلب آثار مهران مدیری از ساختار سیتکامی تبعیت میکنند. متاسفانه این تغییر ژنریک در نون خ تبدیل به برگ برنده سریال شد.
در میان مخاطبان سیتکامی بسیاری از مولفههای عامه پسندانه از انتقادات داغ سیاسی تا حتی شوخیهای ساختار شکن را میتوان در سریال لحاظ کرد. ساختارشکنی و طرح موضوعات ملتهب در ظرف نون خ بسیار ممکن است چون مثل آثار سریال های سیتکامی مهران مدیری یک نویسنده خلاق دارد که میتواند مرزهای کمدی را در سیما جابجا کند. سرمایه گذاری روی نویسنده برای تلویزیون واجبتر از سرمایه روی سلبریتیهاست.
امیروفایی مجد برای نگارش سریال کمدی به تنهایی مستعدتر حتی از برادران قاسمخانی و تیم نویسندههای آنان است. آنقدر دقیق دیالوگها و منولوگها را نوشته که لحظهای از سریال را نمیتوان از دست داد و توفیق این نویسنده با سرمایهگذاری بر آثار بعدی او باید ادامه پیدا کند.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا ماهواره نور سال جهش تولید اخبار بورس مجلس محسن تنابنده مهران مدیری سعید آقاخانی انقلاب فیلمفارسی سعیدآقاخانی نون خ سریال تلویزیونی سریال پایتخت سریال نون خ سریال پایتخت سریال نون خ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۶۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
به گزارش همشهری آنلاین، دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانهزنیها بیرون آمد؛ «پایتخت۷» وارد مرحله پیشتولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز ۱۴۰۴ آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنیهای رسانهای آمده است.
اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّیتر شده باشد. البته خبر شروعِ پیشتولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکردهاند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکتهای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشتهاند.
خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکههای اجتماعی، حواشیای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آیفیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانهای شد که بعد از «پایتخت۵» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیریهای مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آیفیلم پخش خواهد کرد.
فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز ۱۳۹۹ هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال ۱۴۰۰ روانه آنتن کرد. باید دید سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانهزنیهای گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیریهای متعدد اهالی رسانه و پاسخ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در ۱۴۰۳، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز ۱۴۰۴ میرسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟
پایتخت را هر شب ساعت ۲۱ ببینید
پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصههای خانواده معمولی از مرداد کد خبر 847396 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران