Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-08@00:19:52 GMT

ممنوعیت صادرات ماسک و دستکش در ۸۰ کشور

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۷۷۱۵

سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد که ۸۰ کشور و قلمرو گمرکی صادرات ماسک صورت، وسایل حفاظتی، دستکش و سایر اقلام را برای جلوگیری از کمبود در زمان شیوع ویروس کرونا ممنوع یا محدود کرده‌اند.

سازمان جهانی تجارت اعلام کرد که این محدودیت از سوی ۷۲ عضو این سازمان و هشت کشور غیرعضو وضع شده است اما تنها ۱۳ کشور عضو طبق مقررات این نهاد عمل کرده و به سازمان جهانی تجارت اطلاع داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم شفافیت درباره محدودیتها و ناکامی در همکاری بین المللی ممکن است تلاشها  برای کند کردن روند شیوع بیماری کووید ۱۹ را آهسته کند. این بیماری تاکنون دو میلیون و ۶۴۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و جان حدود ۱۸۵ هزار نفر را گرفته است.

در گزارش سازمان جهانی تجارت آمده: اگرچه معرفی محدودیت صادراتی اقدام قابل درکی است اما عدم همکاری بین‌المللی در این زمینه ممکن است دسترسی کشورهای متکی به واردات به اقلام بهداشتی ضروری را قطع کند و با مداخله در زنجیره تامین کالاهای پزشکی، چنین اقداماتی مانع واکنش ضروری برای تامین اقلام بهداشتی می‌شوند.

ممنوعیت صادرات و محدودیتها معمولا در سازمان جهانی تجارت ممنوع هستند اما استثناهایی وجود دارند که اجازه می‌دهند ممنوعیت موقتی برای جلوگیری از کمبود کالاهای غذایی یا سایر کالاهای ضروری در کشور صادرکننده اعمال شوند.

محدودیت‌های سفر، جریان تجارت کالاهای ضروری برای مبارزه با کرونا را کند کرده اما محدودیتهای صادراتی، تنظیم تصمیمات خرید و یافتن تامین کنندگان جدید را برای دولتها و شرکت‌ها دشوار کرده است.

سران گروه جی ۲۰ که متشکل از اقتصادهای پیشرفته جهان هستند، ماه گذشته اعلام کردند که هر گونه اقدامی در واکنش به پاندمی کرونا باید هدفمند، مناسب، شفاف و موقتی باشد اما محدودیتهای صادراتی جدید از آن زمان اعمال شده اند.

آمریکا هفته گذشته از چین خواست در مقررات جدید کنترل کیفیت صادرات تجهیزات حفاظتی تجدیدنظر کند زیرا این مقررات مانع روند عرضه می‌شود. فرانسه هم با وجود درخواست مکرر سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای رفع محدودیت‌ها و مقابله با کمبود دارو در کشورهای دیگر، فهرست داروهایی که با محدودیتهای صادراتی روبروست را گسترش داد.

سازمان جهانی تجارت  اعلام کرده که این محدودیتها باعث می شود کشورهای دیگر اقدامات مشابه انجام دهند و میزان عرضه مورد نیاز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش رویترز، پیامدهای سیاسی این محدودیتها واکنش جهانی به پاندمی کرونا را تضعیف خواهد کرد و باعث تکرار مکرر شیوع بیماری می‌شود که روی زندگی همه تاثیر می‌گذارد و باعث به تاخیر افتادن دریافت کالاهای مورد نیاز می‌شود.

 

ایسنا

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000I2o برچسب ها: ماسک ، صادرات ، دستکش ، ویروس چینی ، کرونا ویروس ، اخبار کرونا

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ماسک صادرات دستکش ویروس چینی کرونا ویروس اخبار کرونا سازمان جهانی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت می‌گوید که مهم‌ترین اقلام صادراتی از طریق دهلیزهای هوایی را  میوه‌های خشک و تازه، زعفران، میوه‌خشک، میوه‌تازه و قالی تشکیل می‌دهد.

به گفته‌ وی، بیش‌ترین صادرات از طریق میدان‌های هوایی به کشورهای هند، امارات متحده عربی، ترکیه، ایران، ازبکستان آلمان و کانادا انجام شده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «صادرات افغانستان از طریق میدان هوایی کشور در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲۴۷ تن به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار است؛ میوه‌های خشک و تازه، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، البسه، نخود، قالی، زعفران، لوازم آشپزخانه و پوست بز و گاو است.»

اتاق تجارت و سرمایه گذاری صادرات از طریق دهلیزهای هوایی را در رشد اقتصادی مهم می‌داند و تأکید می‌کند که باید هزینه انتقال از طریق دهلیزهای هوایی کاهش یابد.

بربنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت در سال ۱۴۰۲ خورشیدی به ارزش ۱.۸ میلیارد صادرات به خارج از کشور انجام شده که یک بخش آن را صادرات کالاهای از طریق دهلیزهای هوایی تشکیل می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سازمان توسعه تجارت سیاستگذار صنعت نمایشگاهی یا حامی یک سایت نمایشگاهی
  • صدور مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ
  • مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ صادر شد
  • ایلان ماسک: آمریکا در حال انقراض! کاهش نرخ زاد و ولد خطرناک‌تر از گرمایش جهانی است
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • صادرات ۱۴۵ میلیون دلاری افغانستان از طریق دهلیزهای هوایی
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟