Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@02:24:05 GMT

شادی گل و پرواز بلند زنده یاد ناصر حجازی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۸۵۵۰

شادی گل و پرواز بلند زنده یاد ناصر حجازی

خلیل صالحی کارونیان، در گفت و گو با ایرنا فوتبال را پُر از خاطرات خوب و شیرین دانست که هر کدام جذابیت خاص خود را دارد. 

این پیشکسوت فوتبال گفت: زمانی که پیراهن تیم ذوب آهن اصفهان در مسابقات فوتبال جام تخت جمشید پیش از انقلاب در اوایل دهه پنجاه به تن داشتم در دیداری با تیم تاج سابق (استقلال) خاطره خوبی برایم رقم خورد که هیچ گاه فراموش نمی کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی ادامه داد: در این دیدار  در  یک صحنه از فاصله دور شوت سرکشی را روانه دروازه تیم تاج سابق کردم و منتظر شادی گل همبازی هایم بودم اما زنده یاد ناصر حجازی که دروازه بان تیم تاج بود با واکنشی دیدنی که مهارت زیادی در این زمینه داشت توپ را از سه کنج دروازه به بیرون کشید.

صالحی گفت: با دست محکم به سر خود کوبیدم.

از دیگر خاطره های این بازیکن پیشکسوت، صعود تیم برق شیراز به مسابقات جام باشگاه های آسیاست.

خلیل صالحی کارونیان سال ۱۳۲۹ در آبادان به دنیا آمد، فوتبال را از ۱۵ سالگی به طور رسمی آغاز کرد، سپس به تیم همای تهران زیر نظر زنده یاد پرویز دهداری پیوست و بعد از آن در سال ۵۱  به تیم ذوب آهن اصفهان رفت و  تا سال ۵۳  هم با این تیم ادامه داد و پس از آن در تیم برق شیراز هم به بازیکن و هم به عنوان مربی حضور یافت.

بهترین الگو

مدیر عامل پیشین باشگاه برق شیراز با بیان اینکه زنده یاد ناصر حجازی هم از نظر فنی، هم از نظر اخلاقی و مردمی بودن بهترین الگو برای فوتبالیستهاست بیان داشت : حجازی سالم زندگی کرد و در آسیا هم در مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۶۶ لندن برابر کره شمالی در خاک  این کشور و در برابربهترین  تیم آسیا با واکنش های دیدنی خود دروازه تیم ملی را بسته نگه داشت و ۷۰ هزار تماشاگر کره ای را انگشت به دهان کرد. 

صالحی اضافه کرد: اگر قانون  منع ۲۹ سال ها در تیم ملی پس از انقلاب اجرا نمی شد، حجازی می توانست به جای اینکه دومین دروازه بان قرن آسیا باشد، این شایستگی را داشت به عنوان  اول دست یابد.

حجازی تا سال ۱۳۵۹ دروازه بان اول ایران بود اما بعد از آن به خاطر قانون ۲۹ ساله‌ها که حضور در دروازه را برای بازیکنانی که بیش از ۲۹ سال سن دارند منع می‌کرد، در اوج دوران ورزشی از تیم ملی کنار گذاشته شد. 

حجازی،اسطوره ای که الگوی صالحی است 

 صداقت، حلقه مفقوده فوتبال فارس

صالحی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: صداقت، حلقه مفقود شده فوتبال فارس است و به جای آن تملق و فرافکنی جایگزین شده است.

این پیشکسوت فوتبال فارس و کشور ادامه داد: در این سالها آنهایی که دست اندرکار فوتبال شدند، این کاره نبودند و تا زمانی که  فوتبال به دست متخصصان نیفتد نمی توانیم به گذشته خوب و نه چندان دور فوتبال فارس برگردیم.

صالحی با اظهار اینکه سازندگی در فوتبال فارس از بین رفته است اظهار داشت: زمانی که پول وارد این رشته پُرطرفدار شد، سازندگی هم از بین رفت و استعدادهای غنی این استان به جای شکوفایی به هرز رفتند.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ تمام بازیکنان برق شیراز از استان فارس بودند و به اندازه یک تیم باشگاهی دیگر هم بازیکن در تیم های مطرح تهران و سایر استانها داشتیم که این امر نشانگر سازندگی بود.

صالحی با بیان اینکه درهمان سال ها چهار بازیکن برق شیراز همچون محسن رنجبران، علی میرزا استواری، داریوش یزدانی ورضا مهربان در تیم ملی بازی می کردند، بیان داشت : این امر در حالی است که هم اینک حسرت داشتن یک بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی داریم چه برسد به اینکه بخواهد بازی کند.

تیم برق شیراز در روزهای اوج 

وی گفت: همچنین در دهه ۸۰ هم از این باشگاه، محمد مطوری، علیرضا عباسفرد، ستار زارع و مهدی شیری در تیم ملی حضور یافتند.

صالحی بیان کرد: اگر نگاهی هم به گذشته این باشگاه در جام تخت جمشید قبل از انقلاب بیندازیم،مشخص می شود تیم برق شیراز جوانترین تیم جام بود و هفت بازیکن از این باشگاه در تیم ملی امید در ترکیب اصلی حضور داشتند و زنده یاد رسول دره شوریان هم در تیم بزرگسالان ملی بازی می کرد.

این پیشکسوت فوتبال بیان داشت : در جام تخت جمشید تیم برق به عنوان بهترین تیم شهرستانی انتخاب شد و به پاس این موفقیت در مسابقات جام دیوار بزرگ چین شرکت کرد و با وجود تیم های مطرح عنوان سوم را کسب کرد.

دریافت پول از والدین و صدور کارت فوتبال 

صالحی همچنین گفت: وقتی در فوتبال فارس از والدین بازیکنان از مبلغ ۰ ۲میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان پول می گیرند تا کارت بازی صادر کنند، باید فاتحه فوتبال را خواند.

وی اشاره کرد: بازیکنی که توانایی دارد لازم نیست پول بدهد و  باید پول بگیرد تا بازی کند،اینگونه است که استعدادهای اصلی فوتبال جایی پیدا نمی کنند، چرا که پول ندارند.

او اضافه کرد: در گذشته ، اکثر فوتبالیست شیرازی از جنوب شهر وارد فوتبال می شدند و چون بضاعت مالی نداشتند می کوشیدند تا به خواسته خود برسند اما هم اینک چون پول ندارند نمی توانند در تیم های باشگاهی شیراز بازی کنند.

مدرسه فوتبال و استعدادیابی اقتصادی 

صالحی ادامه داد: یک روز شاهد بودم در ورزشگاه شهید دستغیب پس از اینکه تمرینات تیم پیشکسوتان به پایان رسید، یک تیم از مدرسه فوتبال با ۱۵۰ بازیکن نوجوان برای آموزش وارد زمین شدند که بسیار تعجب کردم.

این پیشکسوت افزود: زمین فوتبال دستغیب را به چند بخش تقسیم کردند و در ابعاد بسیار کوچک بیش از ۱۵ بازیکن قرار دادند و این پرسش مطرح است که در این ابعاد چگونه فرزندان مردم می توانند آموزش ببیند؟  این امر بیانگر آن است مدارس فوتبال به جای سازندگی و کشف استعدادها بیشتر کارشان اقتصادی است تا خدمت به فوتبال.

صالحی افزود:  هیات فوتبال روی مدارس فوتبال باید نظارت جدی تری داشته باشد زیرا که سرمایه ها همان استعدادها هستند که فضای کافی برای آموزش ندارند. 

 بازیکن اسبق تیم ذوب آهن اصفهان با تاکید براینکه در زمان های نه چندان دور باشگاه ها و مدارس فوتبال به دنبال کشف استعدادها بودند، بیان داشت : آنها می دانستند باشگاه برق شیراز بازیکنان آنها را می پذیرد و از راه سازندگی هم منافع خود را تامین و هم اینکه بازیکنان خوب خود را روانه برق شیراز می کردند. 

برخی از پیشکسوتان فوتبال فارس خود را ارزان فروختند

او با انتقاد از برخی از پیشکسوتان فوتبال  فارس اظهار داشت: برخی از پیشکسوتان به دلیل مشکلات اقتصادی خود را ارزان فروختند در حالی که می توانستند با  دانش خود، بهتر به فوتبال کمک کنند و شاهد فروپاشی این رشته نباشند.

مدیرعامل سابق برق شیراز اضافه کرد: آنها با گرفتن یک حقوق ناچیز تجربه های مفید خود را نازل در اختیار قرار دادند و در شبکه های مجازی  به تعریف و تمجید می پردازند و این دردآور است.

وی افزود: رییس و دبیر هیات فوتبال فارس که یک زمان شاگرد ما بودند این امر را فراموش کرده اند و حداقل حرمت ها را حفظ نکردند و یک بار هم تماس نگرفتند که بگویند چه کار کنیم تا از این بحران خارج شویم.

صالحی بیان داشت: وقتی از ناکامی های فوتبال گفته می شود توپ را به زمین دیگران می اندازند و حداقل صداقت داشته باشند و  بگویند چه کسانی در فوتبال فارس دخالت می کنند.

صالحی نفر سمت چپ 

معرفی تیم قهرمان فوتبال برتر بدون اتمام بازی ها جذابیت ندارد

وی گفت: هم اینک اکثر کشورهای دنیا و از جمله ایران درگیر ویروس خطرناک کرونا هستند و اینکه بخواهند به بهانه این بیماری قهرمان فوتبال را مشخص کنند این گونه قهرمانی ها جذابیت ندارد و باید تیم اول در زمین بازی مشخص شود.

صالحی ادامه داد:  حفظ جان مردم بهتر از اهدای جام قهرمانی است و باید پس از تایید متخصصان امر پزشکی زمانی که خطر این بیماری کاملا رفع شد مسابقات فوتبال از سر گرفته تا قهرمانی شیرین تر شود.

او گفت: مردم از دست این بیماری عصبانی هستند و بهترین چیزی که می تواند روح و روان مردم را پس از کرونا به حالت عادی برگرداندشادی است که  می شود با ادامه فوتبال به این امر کمک و شور نشاط را دوباره در جامعه زنده کرد.

دبیر هیات فوتبال فارس :خلیل صالحی حق اعتراض دارد

دبیر هیات فوتبال فارس گفت: خلیل صالحی پیشکسوت بزرگ  فوتبال فارس است و حق اعتراض دارد و پاسخ دادن به ایشان درست نیست.

کوروش امامی فر  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت : باید حق استاد و شاگردی را به جا بیاوریم،صالحی  در مورد مسایل کلان فوتبال و مدارس حق انتقاد دارد و باید هم تحلیل کند.

وی  ادامه داد: در مورد تحلیل های این پیشکسوت ارزشمند که سرمایه فوتبال است حتما دقت خواهیم کرد زیرا باید احترام ها حفظ شود ضمن اینکه ما هیچ وقت به خود اجازه نمی دهیم پاسخ دهیم.

دبیر هیات فوتبال فارس افزود:  در مورد مسایل فوتبال اگر نیاز باشد، توضیح می دهیم اما پاسخ این پیشکسوت را به خاطر حفظ حرمت نمی دهیم.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اردوی تیم ملی چین دروازه بان شادی ناصر حجازی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی تیم ملی برق شیراز زنده یاد تیم برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس

پویان نوروزی و محمد متین عباسی از شهرستان قیروکارزین، ماهان ظهرابی از شیراز و اسماعیل خرم‌دل از شهرستان جهرم، چهار بوکسور رده نونهالان استات فارس هستند که با نظر کمیته فنی به دومین مرحله از اردوی نونهالان کشور به میزبانی استان البرز دعوت شدند.

محمدرضا محمودی، رئیس هیأت بوکس استان فارس به عنوان سرپرست تیم ملی نونهالان و یاسر نوروزی از استان فارس نیز به‌عنوان مربی در این اردو حضور دارند.

مرحله دوم اردوی تیم ملی بوکس نونهالان از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد.

رقابت‌های آسیایی سال ۲۰۲۴ در رده نونهالان، شهریورماه سال جاری در در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار خواهد شد و تیم ملی نونهالان ایران یکی از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • فارس قهرمان راگبی جوانان کشور شد
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • شادی هواداران ایپسویچ تاون برای صعود به لیگ برتر انگلیس پس از ۲۲ سال + فیلم
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • لقب جدید استقلالی‌ها به پسر ناصر حجازی