Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:23:46 GMT

آمریکا: رهبران افغان مردم و کشور را در اولویت قرار دهند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۰۴۸۶

آمریکا: رهبران افغان مردم و کشور را در اولویت قرار دهند

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با اشاره به اینکه موافقت نامه صلح آمریکا با طالبان فرصت تاریخی را برای افغانستان فراهم کرده، گفت آمریکا و متحدانش، در حقیقت جامعه جهانی از رهبران افغان می‌خواهند که کشور و مردم را در اولویت قرار دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، خلیلزاد در یک رشته توییت از اعلامیه ناتو که خواستار کاهش خشونت از طرف طالبان و پایان به بحران سیاسی از طرف رهبران افغانستان شده بود، استقبال کرده و افزوده "از اعلامیه ناتو، که بر گامهای کلیدی بعدی متمرکز است و از نظر متحدین برای صلح و ثبات در افغانستان ضروری‌اند، استقبال می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

به گفته خلیلزاد ناتو نیاز به برقراری آتش بس بشردوستانه را تکرار کرده تا به مدیریت شیوع بیماری کووید-۱۹ کمک شود، از طالبان خواسته شده تا خشونت را کاهش دهند و از حکومت افغانستان نیز درخواست شده به بحران سیاسی پایان دهد. همچنین از تمام جناح ها خواسته که برای رهایی زندانیان سریعتر اقدام کنند.

خلیلزاد افزوده که رشد افغانستان یا باقی ماندنش در جنگ، فقر و بیماری بستگی به این دارد که جناح‌های درگیر با چه فوریت و چه نیتی در این زمینه اقدام کنند.

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که بعد از توافق آمریکا و طالبان دولت افغانستان تاکنون ۵۵۰ زندانی طالبان را در ۱۸ ولایت این کشور آزاد کرده است.

این شورا افزوده که زندانیان یاد شده با در نظرداشتن سن، وضعیت جسمی و مدت باقی‌مانده زمان محکومیت برای مبارزه بهتر با ویروس کرونا و پیشرفت روند صلح آزاد شدند.

در خبرنامه این شورا آمده که زندانیان رها شده سوگند یاد کرده‌اند و گروه طالبان در قطر نیز تعهد داده که آنان بعد از رهایی به میدان جنگ برنخواهند گشت.

بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان توسط کمیسیون انتخابات، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پشین حکومت وحدت ملی این نتایج را نپذیرفت و همزمان با محمد اشرف غنی مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار کرد و خود را "رئیس جمهور دولت فراگیر" ‌نامید.

با افزایش تنش‌ها حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین و عبدالرب رسول سیاف به میانجیگری پرداختند که این تلاش آنان نیز تاکنون نتیجه نداده است. بحران سیاسی افغانستان همچنان حل نشده باقی مانده است.

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار بیانیه‌ای از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواسته تا با استفاده از "فرصت تاریخی پیش آمده برای پایان دهه‌ها جنگ" در این کشور مذاکرات برای رسیدن به یک توافق صلح را فورا آغاز کنند.

ناتو در این بیانیه از رهبران سیاسی افغانستان و حامیان آنها خواسته بود تا باهم کنار آمده، اختلافات‌شان را حل کنند و یک دولت "فراگیر" بسازند.

در این بیانیه آمده بود که سطح کنونی خشونت از سوی گروه طالبان "غیرقابل قبول" است و از این گروه خواسته تا سطح خشونت‌ها را فورا کاهش دهد.

ناتو همچنین گفته که هر دو طرف را تشویق می‌کند تا با آزادسازی زندانیان، حسن نیت خود را نشان دهند و فراخوان جامعه بین‌المللی برای آغاز فوری آتش‌بس بشردوستانه را بپذیرند.

ناتو و آمریکا زمانی خواستار کاهش خشونت هستند که در روزهای گذشته حملات طالبان در سراسر افغانستان افزایش یافته و در حمله‌های این گروه ده‌ها سرباز امنیتی افغانستان کشته شدند.

یکی از مفاد مهم موافقت نامه آمریکا و طالبان کاهش خشونت بود. در روزهای بعد از امضای موافقت نامه امنیتی میان آمریکا و طالبان حملات این نیروها کاهش یافت دولت افغانستان اعلام کرده که در هفته‌های گذشته میزان حملات طالبان افزایش داشته است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که به طور متوسط روزانه حدود 10 حمله از طرف طالبان انجام می‌شود.

در پی افزایش حملات گروه طالبان به نیروهای دولتی افغانستان،‌ این گروه می‌گوید در توافقنامه صلح که با آمریکا امضا کرده هیچ موردی درباره کاهش و توقف جنگ با نیروهای دولتی وجود ندارد.

یکی از سخنگویان طالبان در گفتگو به بی‌بی‌سی بیان داشت که کاهش خشونت و قطع جنگ میان طالبان و دولت افغانستان در گفتگوهای "بین افغانی" مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان زلمای خلیل زاد کاهش خشونت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۰۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم