Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@23:33:10 GMT

فرصت انس با قرآن را در خانه دریابیم

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۱۲۷۶

فرصت انس با قرآن را در خانه دریابیم

حجت الاسلام محمد مختاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توصیه کرد که برای مطالعه و تدبر در قرآن از تفسیر نمونه و تفسیر نور استفاده شود. 

وی گفت: در این حوادث جایگاه قرآن بهتر دیده می‌شود و در شرایط فعلی با بهره‌گیری از این آموزه‌های قرآنی غنی می‌شویم.

مدرس حوزه و دانشگاه بالاترین عبادت در ماه مبارک رمضان را تامل و تفکر در آیات قرآن دانست و اظهار داشت: قران تنها کتاب قرائت نیست بلکه کتاب هدایت است چون خواندن قرآن باید در مسیر هدایت قرار گیرد و از قرآن برنامه و هدایت بخواهیم هرچند قرائت لازم است اما کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قرآن فلسفه روزه‌‎داری را رسیدن به تقوا بیان کرده و تقوا به معنای پرهیز از هر گونه مخالفت با تربیت الهی است چون خداوند ما را هدفمند آفریده تا به کمال و رشد انسانی برسیم.

حجت الاسلام مختاری گفت: خداوند برای رسیدن به رشد و کمال انسانی برای انسان برنامه ارائه کرده که این برنامه از طریق قرآن و انبیای الهی محقق می‌شود و تقوا یعنی در چارچوب برنامه الهی حرکت کردن که مهمترین محور آن عشق به خداوند متعال و خدمت به مردم است تا رضای خدا را که لازمه رسیدن انسان به کمال حقیقی است، کسب کند.

وی افزود: اگر انسان رضای خدا را کسب کند یعنی به کمال وصل شده و همه هم و غم انسان مومن باید کسب رضای خدا باشد از این رو باید کینه‌های شخصی را دور ریخت زیرا انسان را از هدف نهایی دور می‌کند و انسان باید کینه کسانی که اجازه رسیدن به هدف نهایی را به او نمی‌دهد مثل نفس اماره، دنیای فریب دهنده و استکبار در مصادیق بیرونی آن را در دل داشته باشد.

وی گفت: ماه رمضان برای هدایت انسان به سمت اهداف اصلی است و از خوردن و آشامیدن به دستور خداوند متعال خودداری می‌کنیم تا همه چیز را برای قرب خدا انجام دهیم و وقتی خدا به ما دستور دهد از غذای حلال هم استفاده نکنیم برای رسیدن به خدا ۱۵ ساعت از غذای حلال هم چشم پوشی می‌کنیم که این همان توحید نظری و عملی است که همه چیز را برای رسیدن به خدا مدنظر قرار می‌دهیم.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: کینه‌های شخصی و عداوت جزئی، در شان یک انسان مومن که مسافر سفر عشق است، نبوده و اگر همت‌های خود را بلند داشته باشیم این مسائل جزئی دیده نمی‌شود و متاسفانه چون ما به اهداف بلند کمتر توجه داریم مسائل کوچک برای ما مهم جلوه می‌کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا شکل عبادت در سال جاری با سال‌های قبل متفاوت است و یکی از ارزش‌هایی که با این ویروس انجام نشد، اعتکاف بود چون اعتکاف به معنای اقامت در مسجد برای تفکر در قرآن، نهج البلاغه و خودمان است و غفلت مهمترین عاملی است که اجازه بلند همتی را به انسان نمی‌دهد.

مختاری گفت: زندگی روزمره ما را غافل کرده اما در حال حاضر انسان می‌تواند از فرصت‌های در اختیار برای مطالعه قرآن کریم استفاده کند و اگر یک جزء قرآن را می‌خواند تلاش کند که از هر صفحه نکاتی را بیاموزد و صرف خواندن قرآن حداقل صواب است.

وی افزود: دین ما دین اعتدال و عقلانیت است و باید بدن سالمی داشته باشیم تا بتوانیم بندگی خدا را انجام دهیم لذا خداوند در آیات روزه که آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره است می‌فرماید هرکس مریض یا مسافر باشد روزه نگیرد و بعد قضای آن را به جای آورد.

وی گفت: عده‌ای دوگانه دیانت و سلامت را ایجاد کرده‌اند که غلط است چون سلامت در خدمت دیانت است و ابتدا باید تضمین شود و مردم باید به توصیه پزشک متخصص متدین گوش دهند و اگر او بگوید که روزه ضرر دارد انسان باید توجه کند.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: خداوند متعال برای فردی که توان و قدرت انجام کاری را ندارد از او انتظاری ندارد و ما باید توجه کنیم که فرصت ماه مبارک رمضان فرصت بزرگی است که اگر نتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم این فرصت از دست ما می‌رود.

وی روزه گرفتن را یکی از برکات ماه رمضان ذکر کرد و گفت: قرائت قرآن و دعاها و انفاق از دیگر برکات این ماه است که انسان از دیگر برکات ماه رمضان هم باید بهره بگیرد.

وی بیان کرد: ماه مبارک رمضان در کنار قرآن خوانی، خواندن دعاهایی مثل مناجات ابوحمزه ثمالی، دعای افتتاح و مناجات شعبانیه برکات زیادی دارد چون در این ماه فضا فراهم شده و دل انسان آمادگی بیشتری دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استکبار امام جمعه موقت عشق قرآن مسجد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۱۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد

ایسنا/گیلان سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان گیلان «ضحی» امسال در قالب لیگ برگزار خواهد شد.

امیرحجت مرادی در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان خبر داد و اظهار کرد: سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم«ضحی» گرامیداشت شهدای قرآنی گیلان این دوره در قالب لیگ در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: رشته‌ها شامل حفظ جزء۳۰، حفظ ۳ جزء، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل و قرائت و حفظ موضوعی(مسطورا) می‌باشد؛ مسابقات گروه‌های ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت لیگ و گروه‌های قرائت و حفظ جزء ۳۰، ۳ جزء و ۵ جزء به صورت یک مرحله‌ای(جام قهرمانی) برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در رشته‌های حفظ اجزاء همه اعضای تیم یکسان و از ابتدای قرآن نظیر سه جزء اول، پنج جزء اول و غیره است، گفت: در رشته قرائت آقایان ترکیب تیم شامل یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل، یک نفر مؤذن و در بخش بانوان یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل و یک نفر دعاخوان است؛ رشته حفظ موضوعی بر اساس طرح زندگی با آیه‌ها «مسطورا» شامل حفظ و مفاهیم از کتاب مسطورا خواهد بود.

دبیر اجرایی سومین دوره جام قرآنی «ضحی» استان گیلان بیان کرد: در این دوره تیم‌ها توسط شخصیت‌های حقوقی شامل تشکل‌های قرآنی، مجموعه‌های فرهنگی دینی، مدارس یا شخصیت‌های حقیقی نظیر اساتید، حافظان و قاریان تشکیل می‌شود؛ هر تیم از سه عضو(متسابق) و یک سرپرست تشکیل می‌شود.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در شخصیت‌های حقوقی مدیر تشکل به عنوان سرپرست تعیین و در شخصیت‌های حقیقی مربی یا یکی از اعضای تیم به عنوان سرپرست معرفی می‌شود، تصریح کرد: ضوابط و آیین‌نامه داوری مسابقات مطابق آیین‌نامه مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران (اوقاف) است.

وی افزود: همه تیم‌ها باید امتیاز ۷۰ را کسب کنند و معدل تیم نباید از ۷۰ کمتر باشد؛ تیم‌هایی که امتیاز کمتر از ۷۰ را کسب کنند در مراحل بعدی یک گروه سقوط خواهند کرد.

مرادی گفت: ثبت‌نام این مسابقات آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تکمیل و ارسال فرم مشخصات از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • (ویدئو) تغییر باورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • (ویدئو) تغییر بارورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • (ویدئو) لحظه تکان‌دهنده فوت دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی پشت میکروفن پس از تلاوت قرآن
  • رشد ۲۰ درصدی ثبت نام قرآن آموزان البرزی در سامانه حمد
  • ایستادگی ملت ایران در مقابل ابرقدرت‌های پوشالی در سایه درک قرآن