فراخوان تولید سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۳۴۹۶
به گزارش ایلنا، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در راستای تداوم تولید و ارائه محصولات فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی در روزهای قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانی (تئاتر مان) را برگزار میکند.
تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز میتوان جدی و مهم برشمرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده اروپا که در دهه ۳۰ میلادی باعث شکلگیری تئاتر آپارتمانی شد امروزه بر جهان حاکم نیست اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از تاریخ هم تثبیت و ضروری میکند. به نظر میرسد امروز با التزامهایی که بهداشت و ضرورتهای آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینههای بروز خلاقیتها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برونرفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشتههای صحنه و تغییرات مختصر زیباییشناسانه آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بیشک، شرایط دوران، برگزاری ویژه آن را با پروتکلهای بومی، اقلیمی و مقطعی ضروری خواهد ساخت.
خانوادههای تئاتری علاقهمند میتوانند با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه ذیل، حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۹۹ نسخه PDF و Word متون نمایشی خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com ارسال کنند.
لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره تماس و شماره ارتباطی خود در پیامرسانهای رایج روی صفحهی اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.
شرایط و ضوابط
١- «تک نگارههای شهدای دفاع مقدس»، «حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کرونا» و «آثار کمیک و شاد» از اولویت برخوردارند.
٢- مدت زمان نمایشها حداقل ۳۰ دقیقه باشد.
٣. کلیه عوامل نمایش به جز نویسنده، در این دوره به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.
۴. در تولید نمایشها صرفاً از امکانات منزل در صحنهآرایی، نورپردازی، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.
۵. استفاده از موسیقی زنده در نمایشها در صورتی که توسط اعضای خانواده اجرا شود، بلامانع است.
۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگیهای تئاتری اثر حفظ و لحاظ گردد.
۱/۶) با توجه به تأکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفنهای همراه نیز بهعنوان در دسترسترین دوربین برای ضبط نمایشها مورد پذیرش بوده، ولی استفاده از دوربینهای با کیفیت شخصی ارجحیت دارد.
٧. نسخه ضبطشده نمایشهای پذیرفتهشده در فضایی که برای این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، برای تماشای عموم در دسترس خواهد بود.
٨. نمایشها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتی که همه بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آنها در تصویربرداری تکدوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتی ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیتها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
٩. به نویسندگان کلیه متون ارسالی که کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی متون آنها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحله بازبینی تأیید یا بنا به دلایلی از رقابت و اجرا خارج شود مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و توافق کارگردان با نویسنده است.
۱۰. ارائه مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.
۱۱. حداکثر تعداد ۴۰ اثر به مرحله پایانی راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
۱۲. تعداد ۵ اثر برگزیده همایش، پس از رفع مشکلات ماههای اخیر و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، در یکی از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تخصیص کمکهزینه، اجرای عمومی خواهند شد.
گاهشمار
ارسال متون: حداکثر تا تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اعلام متون پذیرفتهشده: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
ارسال آثار ضبط شده: ۲۸ تیر ۱۳۹۹
اعلام آثار پذیرفتهشده مرحله پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مرداد ۱۳۹۹
منبع: ایلنا
کلیدواژه: فراخوان تئاتر آپارتمانی هنرهای نمایشی نمایش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
به گزارش ایسنا، حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
انتهای پیام