Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش فاصله تورمی دهک‌ها، افزایش ۱۴ درصدی شاخص بورس، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در ایستگاه پایانی، فعالیت ۵۶ هزار و ۶۱۶دستگاه خودپرداز در شبکه بانکی، عرضه ۵۳۳.۶میلیون یورو ارز صادراتی در فروردین‌ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۶ اردیبهشت ماه شبستان به شرح زیر است:

فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت

مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم کل کشور در فروردین ماه ١٣٩٩ برابر ٣٢,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٠.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٨ درصد برای دهک اول تا ٣٤.٢ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٣٤.٠ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٠ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٧.٧ درصد برای دهک اول تا ٣٣.٢ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣,٤ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٧ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در ایستگاه پایانی

«محمدکاظم چقازردی» در جلسه با حضور دکتر عباس معمار نژاد معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین دکتر فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی که به منظور بررسی روند ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه برگزارشد، ضمن ارایه گزارشی مفصل از روند برنامه ریزی و اجرای این ماموریت ملی اظهارداشت: با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار داریم در صورت کسب مجوز از مراجع ذیربط تا پایان اردیبهشت ماه حداقل دو بانک از مجموع بانکها و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح رسما به بانک سپه ملحق شوند.

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: اگر امروز این وظیفه خطیر و ماموریت ملی همانگونه که به درستی و به حق از سوی معاون محترم نظارتی بانک مرکزی بیان شد بدون کوچکترین حاشیه و مشکل به سرانجام خود نزدیک می شود به دلیل همدلی، انسجام و تلاش شبانه روزی و جهادگونه همه ارکان درگیر و ذیربط این ادغام و راهبری مطلوب بانک مرکزی به عنوان مسئول اجرای طرح ادغام است.

* باور مدیران و کارکنان به ماموریت ملی ادغام

مدیرعامل بانک سپه افزود: هم کارکنان و مدیران بانک سپه و هم مدیران و کارکنان بانکهای ادغامی به این باور مهم رسیده اند که اجرای این طرح استراتژیک و ملی به نفع سیستم پولی و در مجموع به نفع نظام اقتصادی کشور است.

 

افزایش ۱۴ درصدی شاخص بورس

اطلاعات منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته منتهی به ۳ اردیبهشت ماه ۹۹، شاخص کل با ۱۴.۸۹ درصد افزایش به ۷۴۱.۹۲۳ واحد رسید. بر اساس این گزارش، شاخص کل هم وزن با ۲۶.۴۹۷ واحد افزایش معادل   ۱۱.۷۵ درصد  به ۲۵۲.۰۵۶ واحد دست پیدا کرد.

صعود همزمان نماگرهای بازار اول و دوم

همچنین شاخص بازار اول با ۷۱.۹۰۳ واحد افزایش به ۵۲۴.۹۱۲  واحد و شاخص بازار دوم با ۱۸۷.۹۸۴ واحد افزایش به ۱.۵۷۴.۳۱۹ واحد رسید و به این ترتیب شاخص بازار اول ۱۵.۸۷ درصد و شاخص بازار دوم با ۱۳.۵۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

رشد ۱۴ درصدی ارزش کل معاملات

از سویی دیگر، در هفته اول دومین ماه بهار، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۳۹۸.۱۸۵ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۴.۵۵ درصد افزایش یافت. در ضمن تعداد ۳۷.۲۳۶ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۵ میلیون و ۶۹۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۲.۴۱ درصد  و ۲۳.۵۹ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

این درحالی است که  تعداد ۱۰۰۹ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۱.۳۱۱ میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۹۰.۱۸ افزایش و ۹۰.۳۵ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

وضعیت بازار بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۱۹۰ میلیارد ریال معامله شد.

 

فعالیت ۵۶ هزار و ۶۱۶ دستگاه خودپرداز در شبکه بانکی

جدیدترین گزارش اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از وضعیت ابزارهای پرداخت شبکه بانکی که تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ منتشر و بروزرسانی شده، حاکی از فعالیت بالغ بر ۵۶ هزار و ۶۱۶ دستگاه خودپرداز بانکی در سراسر کشور است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۹۱۴ دستگاهی دارد؛ بانک‌های صادرات ایران با ۵ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودپرداز و در ادامه بانک ملی ایران و ملت بیشترین تعداد خودپرداز فعال تا پایان اسفند ماه را داشته‌اند.

لازم به ذکر است، تعداد خودپردازهای شبکه بانکی از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان اسفند ماه سال مذکور کاهش یافته که ضروری است با توجه به تعداد بالای تراکنش‌های مبتنی بر خودپردازها و انجام بسیاری از عملیات‌های بانکی روزمره با این ماشین‌های بانکی، شبکه بانکی ضمن حفظ زیرساخت برنامه توسعه خودپردازها و جایگزینی دستگاه‌ها با ماشین‌های VTM، ATMR و خودپرداز غیر نقد در دستور کار قرار دهد.

 ۱۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودپرداز فعال در تهران

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت ابزارهای پرداخت در شبکه بانکی، استان تهران ۱۳ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودپرداز دارد که از این میان بیشترین تعداد دستگاه فعال به بانک سامان با یک هزار و ۸۶ دستگاه تعلق دارد؛ بانک پاسارگاد با ۹۹۱ دستگاه و بانک‌های صادرات و ملت نیز به ترتیب با ۹۷۹ و ۸۹۵ دستگاه خودپرداز بانکی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

 

عرضه ۵۳۳.۶ میلیون یورو ارز صادراتی در فروردین‌ماه

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به عملکرد بازار ثانویه در اولین ماه از فصل بهار ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: با وجودی که صادرکنندگان در فروردین‌ماه ۵۳۳.۶ میلیون یورو در بازار ثانویه به فروش رسانده‌اند، اما این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۸.۱ درصد کاهش یافته است.

فروردین‌ماه سال گذشته صادرکنندگان یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون یورو در بازار ثانویه عرضه شده بود. همچنین میزان خرید ارز برای واردات در بازار ثانویه از ۹۶۹ میلیون یورو در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ به ۴۰۶.۸ میلیون یورو در فروردین‌ماه امسال کاهش یافته است. این رقم نیز کاهشی ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش میانگین نرخ خرید هر دلار آمریکا در بازار ثانویه در مدت زمان مورد بررسی ۱۳هزار و ۹۹۳ تومان بوده که نسبت به رقم ۸هزار و ۸۲۸ تومانی خرید این ارز در ماه مشابه سال قبل، ۵۸.۵ درصد افزایش یافته است.

 

افزایش تسهیلات پرداختی در استان‌ها به ۵۰ درصد سپرده‌های هر استان

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: در تخصیص و هدایت منابع بانکی لازم اسـت رشـد و توسـعه متـوازن تمـامی مناطق کشور و تأمین مالی توأمان طرح‌های توسعه‌ای ملی و منطقه‌ای مدنظر قرار گیرد. لذا در عین حال که باید ضمن رعایت و نظرداشت ملاحظات و عمومات تخصیص منابع، نسبت به تأمین مالی طرح‌های ملی و تکالیف بودجه‌ای اهتمـام شود، نیازهای تأمین مالی منطقه‌ای و استانی نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

این در حالی است که وفق مکاتبـات متعدد واصله از مقامات عالی استان‌های مختلف به ویژه مناطق کمتر برخوردار, تخصـیص منـابع در برخی استان‌ها با منابع سپردهای تجهیز شده در همان استان تناسب نداشته و برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بخش اندکی از منابع سپرده‌ای جمع‌آوری شده در استان‌ها را به صورت تسهیلات در استان متبوع مصروف نموده‌اند. بـر همین اساس، مراتب در جلسه مورخ ۱۳۹۹.۱.۲۵ هیأت عامل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایـران مطـرح و بـه شرح ذیل اتخاذ تصمیم شد:

۱. با نظرداشت لزوم تأمین مالی طرح‌های ملی و نیز انجام تکالیف بودجه‌های سنواتی، بانک‌هـا و مؤسسات اعتباری غیربانکی که نسبت مجموع تسهیلات اعطایی آنها در هر استان به مجمـوع سـپرده‌های آنها در همان استان کمتر از ٥٠ درصد است، موظف هستند در یک بازه زمانی معین حداکثر تا پایان سال ١٤٠٠، نسبت مذکور را به حداقل ٥٠ درصد ارتقاء بخشند. به گونه‌ای که حداقل ٥٠ درصد منـابع سـپرده‌ای قابل تخصیص در هر استان باید به همان استان اختصاص یابد.

 ۲. به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی توصیه می‌گردد اختیـارات واحدهای استانی خود را در زمینه تخصیص منابع با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها افزایش داده و نمایندگان واحدهای استانی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به صورت فعال در جلسات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها مشارکت کنند.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان/دلار ۱۵ هزار و ۵۰۳ تومان

امروز (شنبه 6 اردیبهشت) هر گرم طلای 18 عیار 645 هزار و 700 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1728 دلار، هر گرم طلای 24 عیار 861 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 6 میلیون و 350 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 495 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 260 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 890 هزار تومان و سکه یک گرمی 970 هزار تومان ارزشگذاری و معامله می شود.

 

امروز (شنبه 6 اردیبهشت) در بازار آزاد ارز دلار 15 هزار و 503 تومان، یورو 16 هزار و 900 تومان، پوند 20 هزار و 100 تومان، درهم امارات 4467 تومان، یوان چین 2312 تومان و لیر ترکیه 2335 تومان ارزشگذاری شده است.

 

این در حالی است که پنجشنبه 4 اردیبهشت هر گرم طلای 18 عیار 654 هزار و 500 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1710 دلار و هر گرم طلای 24 عیار 872 هزار و 700 تومان ارزشگذاری شده بود و سکه بهار آزادی طرح قدیم 6 میلیون و 330 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 505 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 260 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 870 هزار تومان و سکه یک گرمی 980 هزار تومان معامله می شد.

 

همچنین پنجشنبه 4 اردیبهشت در بازار آزاد ارز نیز دلار 15 هزار و 500 تومان، یورو 16 هزار و 911 تومان، پوند 20 هزار و 153 تومان، یوان چین 2318 تومان، لیر ترکیه 2341 تومان و درهم امارات 4479 تومان ارزشگذاری و معامله می شد.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز (شنبه ۶ اردیبهشت) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۰ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر از جمله پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح مؤسسات اعتباری غیربانکی سکه بهار آزادی طرح فاصله تورمی دهک ها تومان ارزشگذاری دستگاه خودپرداز بازار ثانویه فروردین ماه میلیون یورو درصد برای دهک نسبت به هفته درصد افزایش گرم طلای تأمین مالی شبکه بانکی بانک مرکزی شاخص بازار هزار تومان گروه عمده بانک ها استان ها تا پایان بانک سپه بر اساس ارزش کل ماه سال ٠ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای یمنی دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد امروز سه شنبه از هدف قرار دادن دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی را در دریای سرخ هدف خبر داد و تأکید کرد این عملیات با موفقیت صورت گرفته است.

به گزارش المسییره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: نیروهای مسلح یمن دو ناوشکن آمریکایی را در آب‌های دریای سرخ با پهپاد هدف قرار دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین کشتی انگلیسی CYCLADES که پیش‌تر با مخفی‌کاری و دستکاری مقصد خود وانمود کرد عازم بندری دیگر است اما سر از بندر ایلات درآورد، با همکاری مشترک نیروی دریایی و یگان‌های موشکی و پهپادی یمن هدف قرار گرفت.

سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد در عملیاتی دیگر، با تعدادی پهپاد، کشتی صهیونیستی (MSC ORION) در اقیانوس هند هدف قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح
  • جدول مربوط به توزیع اعتبارات نیروهای مسلح تصویب شد
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد